Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » zo aug 07, 2011 21:47 pm

thijs_v schreef:Met externe voeding en in kokend water dan slaat de meter wel uit. Dus meter en sensor lijken mij OK.

Ik heb trouwens de massa aansluiting tussen bak en carrosserie zojuist schoongemaakt en hiermee is het verschil in weerstand kleiner geworden (weerstand sensor gemeten tussen sensor/blok en sensor/carrosserie.

Als het goed is heb ik ergens nog een nieuwe contactschakelaar liggen en zal deze morgen even gaan uitproberen om ook ook het contactslot uit te sluiten.

En ik dacht nog wel even een olietemperatuursensor aan te sluiten.... :cry:


Thijs, als je zender wel werkt in kokend water met dezelfde zenderdraad en massadraad dan weet je toch dat je dat deel kunt uitsluiten inclusief het contactslot?
Voor mij is de enige verklaring dat de zender in het karter anders contact maakt of andere weerstand meet dan wanneer hij er uit is.. Dat is het enige verschil lijkt mij.. Alsof het contact met het karter stoort op een of andere wijze.. Bij mij werkte overigens een peilstokzender met al dezelfde draden wel..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ko de fries » ma aug 08, 2011 15:02 pm

olie temperatuur meter en sender gemonteerd , werkt probleem loos :D

Afbeelding

Afbeelding

de sender hen ik op een tstukje gemonteerd op de plek van de olie druksender ,deze zit nu ook in het t stukje ,teflon tape alleen om het bovenstukje van de schroefdraad zo dat ie ook nog massa maakt
,massa voor de meter zelf op een bout van de voet benziene pomp [5cm van de sender ]

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » ma aug 08, 2011 15:39 pm

ko de fries schreef:olie temperatuur meter en sender gemonteerd , werkt probleem loos :D

Afbeelding

Afbeelding

de sender hen ik op een tstukje gemonteerd op de plek van de olie druksender ,deze zit nu ook in het t stukje ,teflon tape alleen om het bovenstukje van de schroefdraad zo dat ie ook nog massa maakt
,massa voor de meter zelf op een bout van de voet benziene pomp [5cm van de sender ]

grtz ko :D


Ko, heb je dit nu bedacht omdat je de zender niet werkend kreeg op de gebruikelijke plek of is dit gewoon jouw keuze?
Meet je de precieze temperatuur op die plek? Ik vraag dit omdat er vaak wordt gesproken over de juiste plek van de zender op de plaats waar je olie de meest relevante temperatuur aangeeft.

Mooie HD foto's trouwens!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door fahtal » ma aug 08, 2011 15:46 pm

volgens mij gaat het uiteindelijk niet om welke plek en welke temperatuur. maar juist om de afwijking van normaal gedrag(van uitgaande dat je motor in orde is) dus als ko normaal 110 graden heeft op de snelweg en hij rijdt met gas in de bergen en hij ziet de meter op lopen dan weet die dat de motor het moelijk heeft en op benzine kan overschakelen en hopen dat de temp zakt. of 150 dan een slechte temp is is niet de vraag maar de stijging is wel een indicatie.

ik zelf ben van mening dat een cilinder kop temp meter sneller resultaat geeft. je ziet daar sneller op of je blok het warm krijgt. echter is het dan mooi om 4 klokjes te hebben;) kassa!

dus waar maakt niet zoveel uit als die maar meet en hoeveel die aangeeft is ook niet heel erg belangrijk als je maar kan aflezen of die stijgt of daalt ten opzichte van normaal gedrag.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ko de fries » ma aug 08, 2011 16:45 pm

@ robin , hier had ik de sender in mijn vorige bus ook zitten , in de gebruiks aanwijzing van deze sender /meter combinatie
stond dit ook gesugereerd ,belangrijkste wat ik van het gebeuren begrijp is dat de massa kabel van de meter in de onmiddelijke
nabijheid van de sender moet zijn gemonteerd ,om zo,n min mogenlijk potetiaal verschil te creeren ,,voor een zo,n zuiver mogenlijke
meting

@fathal , cylinderkop meting is uiteraad nauwkeuriger ,maar inderdaad nogal prijzig


had dit setje rechtstreeks van de fabrikant in china besteld , kwam net onder de e 30 uit
inclusief verzenden etc etc zonder t stuk uiteraard ,dus meter en sender
mocht nog iemand er een willen dan kan ik er wel 1 voor je bestelen [levertyd plus min 3 weken ]
zijn ook met smoke lens en dignitaal te verkrijgen [wel iets duurder ]
pm me maar als je er een wilt :D

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
bart en linda
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jan 12, 2011 22:09 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door bart en linda » vr mei 17, 2013 22:11 pm

Ik heb dus precies t zelfde probleem. Blijft netjes rond de 50-60 graden hangen...
Dus wordt hier niet vrolijk van.
Heeft hier iemand al een oplossing voor.
Alles al geprobeerd wat hierboven is beschreven.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door transporterT2 » za mei 18, 2013 17:05 pm

Ook wij hebben een meter van vdo met sensor in de carterdeksel 1600 motor.
Ook met contact aan zie je de naald 2mm stijgen naar 50 graden is ook het begin van de schaal op de meter.
Tijdens het rijden wordt hij niet warmer dan 55 graden??
Wanneer ik nu met de hobby brander de deksel een beetje opwarm loopt hij omhoog naar 60 graden en meer.
Zou het niet zo zijn dat de temperatuur daar niet warmer wordt ivm rijwind welke er langs koelt?
Ga het nog een keer proberen wanneer het buiten warmer is op de snelweg.
En misschien de draad wat aan de dunne kant maar dat moet dan op te lossen zijn met een dikkere.
Wel vreemd dat er veel mensen last hebben van het zelfde probleem? de massa zit wel goed met alles wat ik gecontroleerd heb.

Jan willem

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door ko de fries » za mei 18, 2013 17:55 pm

transporterT2 schreef:Ook wij hebben een meter van vdo met sensor in de carterdeksel 1600 motor.
Ook met contact aan zie je de naald 2mm stijgen naar 50 graden is ook het begin van de schaal op de meter.
Tijdens het rijden wordt hij niet warmer dan 55 graden??
Wanneer ik nu met de hobby brander de deksel een beetje opwarm loopt hij omhoog naar 60 graden en meer.
Zou het niet zo zijn dat de temperatuur daar niet warmer wordt ivm rijwind welke er langs koelt?
Ga het nog een keer proberen wanneer het buiten warmer is op de snelweg.
En misschien de draad wat aan de dunne kant maar dat moet dan op te lossen zijn met een dikkere.
Wel vreemd dat er veel mensen last hebben van het zelfde probleem? de massa zit wel goed met alles wat ik gecontroleerd heb.

Jan willem

65 graden op de meter is bij mij 90 echte graden , gechecked met een infrarood therometer gun
als je afwijking eenmaal weet ,dan kan je er goed meeleven, het hoogste op een warme zomer dag op de snelweg [lang stuk]
was iets van 75 op de meter dus zolang de moter daar tussen blijft zit ik goed ;)
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door hanhoo » za mei 18, 2013 20:30 pm

Er wordt een oud topic opgerateld. Geef niet.

Allereerst is de olietemperatuur een indicatie. De olie geeft een indicatie van hoe hoog de cilinderkop temperatuur is. Dit laatste is namelijk het grootste probleem.

Onderin het carter aan de dop meten geeft altijd een lagere waarde dan de peilstok middenin de olie. De peilstok kan namelijk zijn warmte niet elders kwijt en de vastgeschroefde onderaan de carterpan wel. Bovendien stijgt warmte lucht (en olie) op.

Hecht er dus niet teveel waarde aan. Meet de olietemperatuur eens met een peilstokmeter in het midden van het carter en noteer de waarde en vergelijk met de waarde bij de carterpan. Je kunt vervolgens de meter en peilstok eijken met 100 graden water. Dan heb je een exacte waarde.

Maakt het uit? Nee. Je wil weten of de temperatuur hoger wordt dan normaal. Dat is een indicatie dat er iets mis is. Meer niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
bart en linda
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jan 12, 2011 22:09 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door bart en linda » zo mei 19, 2013 6:05 am

Yuuup.....daar heb jij n punt hanhoo,
Maar t had toch leuk geweest als ie wat exacter had geweest.
Bij navraag bij de specialist voor dat ik de meter kocht waren er 2 opties voor juiste metingen, waarbij ik zelf de peilstok de minst mooie vond.
Maar als dus de carterpandeksel ook een waarde geeft van lik me arie , dan baal ik daar nu een beetje van.
Maar goed.....nog een beetje verder rommelen dus.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door ko de fries » zo mei 19, 2013 11:15 am

bij mijn vorige bus met cj 2 liter motor had ik een vdo sensor met vdo meter in mijn carterdeksel , die het wel zeer nauwkeurig aangaf ,kan blijkbaar dus wel grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door transporterT2 » zo mei 19, 2013 16:26 pm

Vandaag even een rondje gereden met de bus over de snelweg.
Met de infrarood thermometer gun gemeten wanneer ik het deksel meet waar de voeler in zit 55 graden.
Nu hebben we een onderbouw carter wanneer ik het carter van de motor meet kom ik op ruim 67 graden.
Het verschil is dus aanzienlijk,kan ik wel mee leven en de meter welke begint bij 50 graden op de schaal zal ook lang in de hoek blijven hangen.
Kan niet veel meer doen aan de temperatuur om hem laag te houden onderbouw carter,olie koeler,lucht happers bij de oren.
Ben er klaar voor!!laat maar komen de zomerhitte!! :D :D

Jan willem

Gebruikersavatar
bjorn s
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: za apr 14, 2012 20:39 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door bjorn s » ma mei 20, 2013 10:47 am

Nou ben benieuwd of hij bij mij werkt! Heb net zo'n setje gemonteerd, alleen nog niet echt getest...

Maar zou het misschien werken, bij degenen waar hij afwijkt, om een xtra weerstandje te monteren zodat de meter bv. 20 graden hoger aangeeft en dus beter in de richting van de werkelijke waarde komt?

Gebruikersavatar
brammutjuh
Actief Lid
Berichten: 161
Lid geworden op: ma jun 13, 2011 0:56 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Tilburg

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door brammutjuh » ma mei 20, 2013 11:32 am

Interessant dat dit topic uit de mottenballen wordt gehaald.

Heb mijn bus in oktober gekocht en die heeft ook een sensor onderaan het carter. Hij geeft bij mij bij het rijden ook 60 graden aan. Pas als ik een tijdje stil sta (bijvoorbeeld voor een verkeerslicht), dan stijgt hij langzaam richting 100 graden. Ik weet die waarden er aan dat de sensor door de rijwind gekoeld wordt en dus niet juist aan geeft tijdens het rijden, maar als ik hier zo lees dan klopt dat niet helemaal... Ik zal de oplossingen eens gaan uitproberen, want ben nu wel benieuwd.

Zo'n olietemperatuurmeter heeft voor mij alleen zin als hij ook iets in de buurt van de werkelijkheid aangeeft :roll:
VW 1/11 Luxe Faltdach 1959: BG-50-73
VW T2b Westfalia 1979: 33-PG-PV

Originele luchtgekoelde VW? Word dan lid: LVWCN

Gebruikersavatar
bart en linda
Beginner
Berichten: 53
Lid geworden op: wo jan 12, 2011 22:09 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsenso

Bericht door bart en linda » ma mei 20, 2013 21:02 pm

Ik heb de sensor in kokend heet water gehangen met massa vanaf t blok en de meter met massa vanaf het dash.... hij geeft exact 100 graden aan. Dus meter en zender werken perfect.
Echter de zender weer terug in het carterdeksel, komt
ie niet boven de 53 graden. Super koeling of wah!!

Hoelang doet zo'n blokkie erover om volle bedrijfsthemperatuur te behalen?
Na zo'n 20min rijden mag ik toch wel aannemen dat hij boven de 53 graden komt toch??

Plaats reactie