Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » vr jul 08, 2011 17:38 pm

ronald39 schreef:hey . deze zender / temp gever is van VDO met het nr m14/120 . koste 8.10 € en werkt bij beide meters past in het carter deksel .


Zou je mij kunnen pm waar je deze vandaan hebt? Thanks!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

ronald39
Actief Lid
Berichten: 317
Lid geworden op: zo jul 09, 2006 16:21 pm
Locatie: snake

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ronald39 » vr jul 08, 2011 20:02 pm

lokale auto materialen handelaar .
GROETEN RONALD
iedereen wil oud worden . maar niemand wil oud zijn

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » ma jul 11, 2011 10:33 am

ronald39 schreef:hey . deze zender / temp gever is van VDO met het nr m14/120 . koste 8.10 € en werkt bij beide meters past in het carter deksel .


Hey Ronald, heb jij ook het vdo serienummer toevallig.. m14 is maat en /120 max temperatuur (zou niet 150 moeten zijn??).. Op deze gegevens vind ik namelijk veel meters terug..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » ma jul 11, 2011 10:48 am

update: Pzzi deelt mij mee dat de zender die ik eerder gestuurd heb wel werkt en dat het probleem waarschijnlijk zit in het kontact van of het geverfde deksel met het karter of van de zender met de silikoneninbreng in het schroefdraad!

Lekker dan, ik ga het testen!
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6661
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door hanhoo » ma jul 11, 2011 13:05 pm

Robin J. schreef:update: Pzzi deelt mij mee dat de zender die ik eerder gestuurd heb wel werkt en dat het probleem waarschijnlijk zit in het kontact van of het geverfde deksel met het karter of van de zender met de silikoneninbreng in het schroefdraad!

Lekker dan, ik ga het testen!


Simpel: draad tegen de sensor aanleggen met een tie-wrap o.i.d.. Gewoon tijdelijk en dan nog eens meten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door thijs_v » za aug 06, 2011 23:09 pm

Ik heb vandaag dezelfde paruzzi set gemonteerd en ook bij mij wordt de olie (volgens de meter) niet warmer dan 50 a 60 graden :?

Nu heb ik even wat metingen gedaan maar kan het niet verklaren. Wie kan mij helpen?

De weerstand tussen de temperatuursensor en motor is 230 Ohm (contact aan).
De weerstand tussen de temperatuursensor en carrosserie is 120 Ohm (contact aan).
Metertje heb ik gedemonteerd en vervolgens de weerstand gemeten aan de draden voorin de auto. Auto is aan t afkoelen dus weerstand loopt op.
Weerstand tussen de temperatuursensor en massapunt voorin is met contact aan 250 Ohm. Zelfde meting met contact uit 140 Ohm.
Als de motor loopt dan loopt de weerstand verder op naar 350-400 Ohm.
Bereik VDO meter is 322 tot 19 Ohm.

Wat zou dit kunnen zijn?

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door thijs_v » za aug 06, 2011 23:12 pm

hanhoo schreef:
Robin J. schreef:update: Pzzi deelt mij mee dat de zender die ik eerder gestuurd heb wel werkt en dat het probleem waarschijnlijk zit in het kontact van of het geverfde deksel met het karter of van de zender met de silikoneninbreng in het schroefdraad!

Lekker dan, ik ga het testen!


Simpel: draad tegen de sensor aanleggen met een tie-wrap o.i.d.. Gewoon tijdelijk en dan nog eens meten.


Ik heb dit getest door middel van een draad tegen de zender aan te houden en vervolgens op de min-pool van de accu maar dit gaf bij mij geen verandering op de temperatuurmeter.

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » zo aug 07, 2011 11:49 am

thijs_v schreef:
hanhoo schreef:
Robin J. schreef:update: Pzzi deelt mij mee dat de zender die ik eerder gestuurd heb wel werkt en dat het probleem waarschijnlijk zit in het kontact van of het geverfde deksel met het karter of van de zender met de silikoneninbreng in het schroefdraad!

Lekker dan, ik ga het testen!


Simpel: draad tegen de sensor aanleggen met een tie-wrap o.i.d.. Gewoon tijdelijk en dan nog eens meten.


Ik heb dit getest door middel van een draad tegen de zender aan te houden en vervolgens op de min-pool van de accu maar dit gaf bij mij geen verandering op de temperatuurmeter.


Bij mij gaf deze test ook geen verandering. Blijkbaar werkt het doorgeven van de zender zodra hij in het karter zit niet goed ook al plaats je dan een massa die wel werkt wanneer je de zender test uit het karter..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ko de fries » zo aug 07, 2011 14:44 pm

probeer eens om de massa van de meter direct naast de zender weg te halen ,ga van de week ook een olietemp meter monteren en in de gebruiksaanweizing staat dat de gnd van de meter zelf van het blok moet komen in de nabijheid van de sender ,ik ga mijne monteren met een t stukje bij de olie druksender
iets wat ook ewerdt gesugereerd in de gebruiks aanweizing
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » zo aug 07, 2011 16:50 pm

ko de fries schreef:probeer eens om de massa van de meter direct naast de zender weg te halen ,ga van de week ook een olietemp meter monteren en in de gebruiksaanweizing staat dat de gnd van de meter zelf van het blok moet komen in de nabijheid van de sender ,ik ga mijne monteren met een t stukje bij de olie druksender
iets wat ook ewerdt gesugereerd in de gebruiks aanweizing
grtz ko :D


De test waarbij deze combinatie wel werkte was:
    Massapunt vanuit cabine met zender hangend in juist gekookt water
    Massapunt vanaf motorruimte met zender hangend in juist gekookt water

Test waarbij zender in carter niet werkte:
    zoals het hoort
    zoals het hoort met weggekraste verflaag op karterdeksel
    met een aparte massadraad op de zender naar het massapunt die in andere test wel werkte

Lijkt er op alsof de meting met zender in karterdeksel iets met de warmte weerstand doet/niet doet..

Mooi dat je er een gebruiksaanwijzing bij heb Ko! ik heb de verkopende (p-zzi) partij verteld dat ik het zot vind dat er niet een bij zat.
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ko de fries » zo aug 07, 2011 17:00 pm

Afbeelding

ik laat je mijn bevindingen volgende week weten

grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door thijs_v » zo aug 07, 2011 19:18 pm

Vandaag weer wat metingen verricht en tests uitgevoerd.

Meter extern aangesloten. Massa van de motor gepakt. Voeding rechtstreeks vanaf de accu (via een zekering).
Weerstand aansluitpunt senor en motor +/- 120 Ohm. Weerstand gemeten tussen sensor en massa achterop de meter 120 Ohm. Tot zover kloppen de metingen.
Vervolgens zet ik dmv een zekering spanning op de meter. Wat gebeurt er met de weerstand (gemeten achterop de meter)? Deze loopt op naar een dikke 1.000 Ohm?!?

Vervolgens eerst alle zekeringen er 1 voor 1 uitgehaald. Resultaat: Geen verandering.
Daarna de aansluitingen op de bobine 1 voor 1 los gehaald. Resultaat: geen verandering.
Als laatste aansluitingen contactschakelaar (onder dashboard) losgehaald omdat zodra ik het contact inschakelde en daarmee spanning op de meter zette de weerstand opliep. Resultaat: wederom geen verandering.

In mijn beleving zou er ergens een lichte vorm van sluiting kunnen zitten omdat zodra er spanning op de meter komt de weerstand op loopt. Of de sensor is kapot? Maar zodra er geen spanning staat op de meter geeft de sensor een juiste weerstand aan....

Iemand nog suggesties?

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door Robin J. » zo aug 07, 2011 20:00 pm

thijs_v schreef:Vandaag weer wat metingen verricht en tests uitgevoerd.

Meter extern aangesloten. Massa van de motor gepakt. Voeding rechtstreeks vanaf de accu (via een zekering).
Weerstand aansluitpunt senor en motor +/- 120 Ohm. Weerstand gemeten tussen sensor en massa achterop de meter 120 Ohm. Tot zover kloppen de metingen.
Vervolgens zet ik dmv een zekering spanning op de meter. Wat gebeurt er met de weerstand (gemeten achterop de meter)? Deze loopt op naar een dikke 1.000 Ohm?!?

Vervolgens eerst alle zekeringen er 1 voor 1 uitgehaald. Resultaat: Geen verandering.
Daarna de aansluitingen op de bobine 1 voor 1 los gehaald. Resultaat: geen verandering.
Als laatste aansluitingen contactschakelaar (onder dashboard) losgehaald omdat zodra ik het contact inschakelde en daarmee spanning op de meter zette de weerstand opliep. Resultaat: wederom geen verandering.

In mijn beleving zou er ergens een lichte vorm van sluiting kunnen zitten omdat zodra er spanning op de meter komt de weerstand op loopt. Of de sensor is kapot? Maar zodra er geen spanning staat op de meter geeft de sensor een juiste weerstand aan....

Iemand nog suggesties?


Over de weerstandmetingen heb ik niet zoveel te melden. heb ik geen verstand van.
Heb je bijvoorbeeld tests uitgevoerd die ik had beschreven? Heb je de zender in gekookt water gehouden en op diverse plaatsen massa uitgetest? Heb je bij deze externe test wel de juiste temperaturen? Ik namelijk wel.. Daarom weet ik dat ik het gerichter moet zoeken in de verschillende variabelen. Deze week ga ik er weer verder mee! Anders gaat hij terug..
T2b 1976 (S) 1642cc AD (dubbelpoorts), 34 pict-3, onderblokrevisie 2010

Gebruikersavatar
thijs_v
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: vr apr 20, 2007 0:15 am

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door thijs_v » zo aug 07, 2011 21:05 pm

Met externe voeding en in kokend water dan slaat de meter wel uit. Dus meter en sensor lijken mij OK.

Ik heb trouwens de massa aansluiting tussen bak en carrosserie zojuist schoongemaakt en hiermee is het verschil in weerstand kleiner geworden (weerstand sensor gemeten tussen sensor/blok en sensor/carrosserie.

Als het goed is heb ik ergens nog een nieuwe contactschakelaar liggen en zal deze morgen even gaan uitproberen om ook ook het contactslot uit te sluiten.

En ik dacht nog wel even een olietemperatuursensor aan te sluiten.... :cry:

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Bij wie werkt de VDO olietemp meter en karterdekselsensor?

Bericht door ko de fries » zo aug 07, 2011 21:06 pm

probeer eens wat dikkere draden ,2,5 bijv ,zo met de inwendige weerstand van de draden te maken kunnen hebben , ik ga er verder op in als ik mijn meter volgende week aangesloten heb
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Plaats reactie