Verantwoord schone motor
- koosschut
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Castricum
Verantwoord schone motor
Een 2 liter luchtgekoelde CU motor (allerlaatste luchtgekoelde versie uit een T3 in onze T2B geplaatst) niet milieu belastend te laten rijden.
Utopie...
Of niet!
Zijn er experimenten geweest met andere brandstoffen..met zuiniger rijden...met ombouwingen van een vrij simpele luchtgekoelde motor?
Juist in de toekomst zal een benzine slurpende schoonheid ter discussie komen, maar ook een Prius rijden en tegelijk een T2B roept bij mij de vraag op 'kan het anders?'
Ideeen??
Koos
VW T2b 2 lt. camper 74 automaat
Utopie...
Of niet!
Zijn er experimenten geweest met andere brandstoffen..met zuiniger rijden...met ombouwingen van een vrij simpele luchtgekoelde motor?
Juist in de toekomst zal een benzine slurpende schoonheid ter discussie komen, maar ook een Prius rijden en tegelijk een T2B roept bij mij de vraag op 'kan het anders?'
Ideeen??
Koos
VW T2b 2 lt. camper 74 automaat
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Verantwoord schone motor
uhm ombouwen naar schakel en gelijk een 1600 erin...
ik zit te kijken of ik mijn injectie kan ombouwen naar lpi..
misschien een optie.
wouth rijdt ook een 2l met gas.
ik zit te kijken of ik mijn injectie kan ombouwen naar lpi..
misschien een optie.
wouth rijdt ook een 2l met gas.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: Verantwoord schone motor
Wouth is hier toch mee bezig geweest?
Re: Verantwoord schone motor
koosschut schreef:Utopie...
Of niet!
Tsja, wat is nu echt schoon? Verbruik is 1, maar alle overige handelingen zodat je iedere 3 jaar een nieuwe Prius van de leasemij krijgt, tellen in de carbon footprint best wel flink door!
Niet milieubelastend rijden zou kunnen als wat je erin gooit op duurzame manier verkregen kan worden (denk richting ethanol) en waarvan de uitstoot ten opzichte van wat de gewassen die ervoor groeien nihil is.
Ik weet niet of de bioethanol optie al eens onderzocht is voor dit soort motoren, maar mogelijk kun je daar wat mee. Gas/LPG is iig een reele optie, die ten opzichte van de benzine variant stukken schoner is.
- koosschut
- Beginner
- Berichten: 55
- Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Castricum
Re: Verantwoord schone motor
Bioethanol, op een verantwoorde manier verkregen..
Zuiniger 1600 blok schakel....
Gas...
Bedankt voor de al snelle reacties. Natuurlijk hoor ik graag nog meer alternatieven..ideeen...out of the box richtingen...gedane projecten ooit...
Zuiniger 1600 blok schakel....
Gas...
Bedankt voor de al snelle reacties. Natuurlijk hoor ik graag nog meer alternatieven..ideeen...out of the box richtingen...gedane projecten ooit...
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Verantwoord schone motor
of een tdi blok erin lepelen. volgens mij is dat ietsie pietsie meer verantwoord.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Verantwoord schone motor
cu uit een t3 er in op lpg is heel goed te doen
er bestaan ook amerikaans uitgevoerde blokken met injectie en katylisator
om aan de califorinsche eisen destyds te voldoen
grtz ko
er bestaan ook amerikaans uitgevoerde blokken met injectie en katylisator
om aan de califorinsche eisen destyds te voldoen
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
Re: Verantwoord schone motor
een andere mogelijk heid is een braziliaanse eco polo waterkoker uit een nieuwe t2c met een radiator voor op
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Verantwoord schone motor
fahtal schreef:of een tdi blok erin lepelen. volgens mij is dat ietsie pietsie meer verantwoord.
Dan moet je wel een redelijk recent bluemotion tdi blok erin hangen...
Tenminste, als je het echt goed wil doen
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)
Re: Verantwoord schone motor
een schone t2 is net zo'n utopie als een schone prius
Re: Verantwoord schone motor
je kan ook een fiets en een OV jaarkaart kopen als je je bus verkoopt, schoon bezig
Bloedgroep T2
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Verantwoord schone motor
We vroegen meer uitleg bij de onderzoeksinstantie TNO (de Nederlandse tegenhanger van VITO) over de aanpak in Nederland :
Waarom in Nederland enkel een fiscaal voordeel gegeven wordt aan LPG-G3 installaties.
TNO : De huidige benzinemotoren halen door hun technologische evolutie dergelijke niveaus qua uitstoot van gereglementeerde stoffen (CO, HC, NOx) dat ze nog maar met moeite bijgebeend kunnen worden door een doorsnee LPG-installatie. Als je geen duidelijke representatieve normen oplegt dan ga je met LPG in de praktijk mogelijk slechter scoren op vlak van emissie dan de huidige benzinemotoren reeds presteren.
Dus sowieso heb je te maken met een LPG-G3 (LPI) installatie. Mogelijk kan je met een GD blok (injectie / katalysator) dit ingebouwd krijgen. Maar door het korte uitlaattraject moet je erg oppassen voor te hete uitlaatgassen naar de katalysator die daar onherroepelijk schade van ondervindt.
TNO : G3 verwijst naar de Europese emissien
Waarvoor staat de G3-norm ?orm Euro II die sinds 1995 voor nieuwe wagens geldt. De LPG-installaties moeten een uitstoot halen die 30% onder deze limietwaarde ligt om een G3 keurmerk te krijgen. In de praktijk is de uitstoot van de moderne benzinemotoren echter in veel gevallen reeds 50% lager dan de Euro II eisen. Vandaar dus dat je strengere eisen moet stellen aan een LPG-installatie wil men met het aanmoedigen van LPG ook een positief effect bereiken voor het milieu. Om dit effect te bereiken moet een G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend zijn. Ook mag er geen instelschroef aanwezig zijn omdat we niet willen dat achteraf iemand het geheel verkeerd zou afstellen.
Ah, dit leert dat het verdomd lastig gaat worden om een echt meetbaar en verantwoordbaar resultaat te halen.
De garanties voor het slagen van de opzet in de praktijk
TNO : Hier rekenen we op de verantwoordelijkheid van de constructeurs van LPG-installaties. Zij bepalen welke installatie voor welke wagen geschikt is. Bijkomend wordt aan de hand van steekproeven nagegaan of de vooropgestelde normen werkelijk gehaald worden. Er worden dus werkelijk wagens door TNO “uit het verkeer geplukt”. Bij herhaalde vaststelling van gebreken en het niet oplossen daarvan door de LPG leverancier verliest de combinatie voertuigtype/LPG- installatie zijn G3-erkenning
en zijn fiscaal voordeel.
Het behalen van die G3 norm op een oude T2 bus met GD blok zal dus nog knap lastig worden.
1 op 5 LPG-installateurs verkoopt milieu vervuilende LPG-installaties. Als de wagen op benzine rijdt zal hij minder vervuilen dan wanneer de chauffeur op gas overschakelt.
Nou lekker dan. Als je naar de uitstoot van een niet-G3 lpg installatie kijkt, lijkt het een stuk minder te zijn per liter brandstof. Echter ligt het verbruik daarentegen weer een stuk hoger. De praktijk zal dus denk ik niet veel gunstiger uitvallen dan gewoon doorrijden.
Ik denk dat je kosteneffectief nog het meest hebt aan een Californisch GD blok met katalysator en het daarbij laten. Dat ruik je overigens direct als je zo'n bus start.
Waarom in Nederland enkel een fiscaal voordeel gegeven wordt aan LPG-G3 installaties.
TNO : De huidige benzinemotoren halen door hun technologische evolutie dergelijke niveaus qua uitstoot van gereglementeerde stoffen (CO, HC, NOx) dat ze nog maar met moeite bijgebeend kunnen worden door een doorsnee LPG-installatie. Als je geen duidelijke representatieve normen oplegt dan ga je met LPG in de praktijk mogelijk slechter scoren op vlak van emissie dan de huidige benzinemotoren reeds presteren.
Dus sowieso heb je te maken met een LPG-G3 (LPI) installatie. Mogelijk kan je met een GD blok (injectie / katalysator) dit ingebouwd krijgen. Maar door het korte uitlaattraject moet je erg oppassen voor te hete uitlaatgassen naar de katalysator die daar onherroepelijk schade van ondervindt.
TNO : G3 verwijst naar de Europese emissien
Waarvoor staat de G3-norm ?orm Euro II die sinds 1995 voor nieuwe wagens geldt. De LPG-installaties moeten een uitstoot halen die 30% onder deze limietwaarde ligt om een G3 keurmerk te krijgen. In de praktijk is de uitstoot van de moderne benzinemotoren echter in veel gevallen reeds 50% lager dan de Euro II eisen. Vandaar dus dat je strengere eisen moet stellen aan een LPG-installatie wil men met het aanmoedigen van LPG ook een positief effect bereiken voor het milieu. Om dit effect te bereiken moet een G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend zijn. Ook mag er geen instelschroef aanwezig zijn omdat we niet willen dat achteraf iemand het geheel verkeerd zou afstellen.
Ah, dit leert dat het verdomd lastig gaat worden om een echt meetbaar en verantwoordbaar resultaat te halen.
De garanties voor het slagen van de opzet in de praktijk
TNO : Hier rekenen we op de verantwoordelijkheid van de constructeurs van LPG-installaties. Zij bepalen welke installatie voor welke wagen geschikt is. Bijkomend wordt aan de hand van steekproeven nagegaan of de vooropgestelde normen werkelijk gehaald worden. Er worden dus werkelijk wagens door TNO “uit het verkeer geplukt”. Bij herhaalde vaststelling van gebreken en het niet oplossen daarvan door de LPG leverancier verliest de combinatie voertuigtype/LPG- installatie zijn G3-erkenning
en zijn fiscaal voordeel.
Het behalen van die G3 norm op een oude T2 bus met GD blok zal dus nog knap lastig worden.
1 op 5 LPG-installateurs verkoopt milieu vervuilende LPG-installaties. Als de wagen op benzine rijdt zal hij minder vervuilen dan wanneer de chauffeur op gas overschakelt.
Nou lekker dan. Als je naar de uitstoot van een niet-G3 lpg installatie kijkt, lijkt het een stuk minder te zijn per liter brandstof. Echter ligt het verbruik daarentegen weer een stuk hoger. De praktijk zal dus denk ik niet veel gunstiger uitvallen dan gewoon doorrijden.
Ik denk dat je kosteneffectief nog het meest hebt aan een Californisch GD blok met katalysator en het daarbij laten. Dat ruik je overigens direct als je zo'n bus start.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
Re: Verantwoord schone motor
Ook wel eens gehoord van mensen welke redelijk eenvoudig een subaru blok in bouwen.
De bak kun je laten zitten, een adaptorplaat hieraan en dan het subaru blok monteren.
Onder de bus een radiateur met een windhapper en zie een schoner en zuinigere bus.
Jan willem
De bak kun je laten zitten, een adaptorplaat hieraan en dan het subaru blok monteren.
Onder de bus een radiateur met een windhapper en zie een schoner en zuinigere bus.
Jan willem
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Re: Verantwoord schone motor
In Duitsland is Memminger er ook mee bezig.
Typ 1 Motor mit Kat.
- 1584 ccm, 1915 ccm und 2176 ccm
Bereits auf dem Prüfstand: Neuer VW Käfermotor mit Katalysator
- Schadstoffklasse Euro 2 D 3
- die Motorelektronik verspricht trotz Leistungssteigerung geringeren Verbrauch
- Kat-Anlage stellt den Stand heutiger Technik dar
- besserer Leerlauf und geringerer Schadstoff-Ausstoß
- mehr Drehmoment
- grüne Plakette für Umweltzonen
Auch für Fahrzeuge die bereits ein H-Kennzeichen besitzen.
Einbau mit TÜV-Abnahme und Eintragung in die Fahrzeugpapiere für alle
VW-Käfer-Modelle der Baujahre ab 1970.
Typ 1 Motor mit Kat.
- 1584 ccm, 1915 ccm und 2176 ccm
Bereits auf dem Prüfstand: Neuer VW Käfermotor mit Katalysator
- Schadstoffklasse Euro 2 D 3
- die Motorelektronik verspricht trotz Leistungssteigerung geringeren Verbrauch
- Kat-Anlage stellt den Stand heutiger Technik dar
- besserer Leerlauf und geringerer Schadstoff-Ausstoß
- mehr Drehmoment
- grüne Plakette für Umweltzonen
Auch für Fahrzeuge die bereits ein H-Kennzeichen besitzen.
Einbau mit TÜV-Abnahme und Eintragung in die Fahrzeugpapiere für alle
VW-Käfer-Modelle der Baujahre ab 1970.
- Baphi
- Luchtgekoeld
- Berichten: 7468
- Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: heb ik ja!
Re: Verantwoord schone motor
Ziet er interessant uit, Harry! Als ik het zo snel zag op hun site, leveren ze volledig gerestraureerde 1302/1303 cabrio's die beter dan nieuw zijn, incl verschillende opties voor motoren die dus voldoen aan de milieuzone-eisen!! Nu nog spullen voor bussen!
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)