Verantwoord schone motor

Gebruikersavatar
koosschut
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Castricum

Verantwoord schone motor

Bericht door koosschut » wo jan 19, 2011 10:34 am

Een 2 liter luchtgekoelde CU motor (allerlaatste luchtgekoelde versie uit een T3 in onze T2B geplaatst) niet milieu belastend te laten rijden.
Utopie...
Of niet!
Zijn er experimenten geweest met andere brandstoffen..met zuiniger rijden...met ombouwingen van een vrij simpele luchtgekoelde motor?
Juist in de toekomst zal een benzine slurpende schoonheid ter discussie komen, maar ook een Prius rijden en tegelijk een T2B roept bij mij de vraag op 'kan het anders?'
Ideeen??
Koos
VW T2b 2 lt. camper 74 automaat
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door fahtal » wo jan 19, 2011 10:53 am

uhm ombouwen naar schakel en gelijk een 1600 erin...:oops: [-X

ik zit te kijken of ik mijn injectie kan ombouwen naar lpi..

misschien een optie.

wouth rijdt ook een 2l met gas.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Lomax » wo jan 19, 2011 10:54 am

Wouth is hier toch mee bezig geweest?

Gebruikersavatar
Steelboy
Actief Lid
Berichten: 291
Lid geworden op: do aug 12, 2010 10:20 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Steelboy » wo jan 19, 2011 11:16 am

koosschut schreef:Utopie...
Of niet!


Tsja, wat is nu echt schoon? Verbruik is 1, maar alle overige handelingen zodat je iedere 3 jaar een nieuwe Prius van de leasemij krijgt, tellen in de carbon footprint best wel flink door!

Niet milieubelastend rijden zou kunnen als wat je erin gooit op duurzame manier verkregen kan worden (denk richting ethanol) en waarvan de uitstoot ten opzichte van wat de gewassen die ervoor groeien nihil is.

Ik weet niet of de bioethanol optie al eens onderzocht is voor dit soort motoren, maar mogelijk kun je daar wat mee. Gas/LPG is iig een reele optie, die ten opzichte van de benzine variant stukken schoner is.

Gebruikersavatar
koosschut
Beginner
Berichten: 55
Lid geworden op: za aug 08, 2009 0:02 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Castricum

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door koosschut » wo jan 19, 2011 11:23 am

Bioethanol, op een verantwoorde manier verkregen..
Zuiniger 1600 blok schakel....
Gas...
Bedankt voor de al snelle reacties. Natuurlijk hoor ik graag nog meer alternatieven..ideeen...out of the box richtingen...gedane projecten ooit...
[color=#408000]'luchtgekoeld met automaat is tuffen op geluid' [/color]

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door fahtal » wo jan 19, 2011 11:42 am

of een tdi blok erin lepelen. volgens mij is dat ietsie pietsie meer verantwoord.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door ko de fries » wo jan 19, 2011 11:56 am

cu uit een t3 er in op lpg is heel goed te doen :D
er bestaan ook amerikaans uitgevoerde blokken met injectie en katylisator
om aan de califorinsche eisen destyds te voldoen
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door ko de fries » wo jan 19, 2011 11:59 am

een andere mogelijk heid is een braziliaanse eco polo waterkoker uit een nieuwe t2c met een radiator voor op :mrgreen:
grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Baphi » wo jan 19, 2011 12:05 pm

fahtal schreef:of een tdi blok erin lepelen. volgens mij is dat ietsie pietsie meer verantwoord.


Dan moet je wel een redelijk recent bluemotion tdi blok erin hangen...
Tenminste, als je het echt goed wil doen ;-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Inactief Account

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Inactief Account » wo jan 19, 2011 12:07 pm

een schone t2 is net zo'n utopie als een schone prius

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door sjefke » wo jan 19, 2011 12:23 pm

je kan ook een fiets en een OV jaarkaart kopen als je je bus verkoopt, schoon bezig :wink: :mrgreen:
Bloedgroep T2

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door hanhoo » wo jan 19, 2011 12:52 pm

We vroegen meer uitleg bij de onderzoeksinstantie TNO (de Nederlandse tegenhanger van VITO) over de aanpak in Nederland :

Waarom in Nederland enkel een fiscaal voordeel gegeven wordt aan LPG-G3 installaties.

TNO : De huidige benzinemotoren halen door hun technologische evolutie dergelijke niveaus qua uitstoot van gereglementeerde stoffen (CO, HC, NOx) dat ze nog maar met moeite bijgebeend kunnen worden door een doorsnee LPG-installatie. Als je geen duidelijke representatieve normen oplegt dan ga je met LPG in de praktijk mogelijk slechter scoren op vlak van emissie dan de huidige benzinemotoren reeds presteren.


Dus sowieso heb je te maken met een LPG-G3 (LPI) installatie. Mogelijk kan je met een GD blok (injectie / katalysator) dit ingebouwd krijgen. Maar door het korte uitlaattraject moet je erg oppassen voor te hete uitlaatgassen naar de katalysator die daar onherroepelijk schade van ondervindt.

TNO : G3 verwijst naar de Europese emissien

Waarvoor staat de G3-norm ?orm Euro II die sinds 1995 voor nieuwe wagens geldt. De LPG-installaties moeten een uitstoot halen die 30% onder deze limietwaarde ligt om een G3 keurmerk te krijgen. In de praktijk is de uitstoot van de moderne benzinemotoren echter in veel gevallen reeds 50% lager dan de Euro II eisen. Vandaar dus dat je strengere eisen moet stellen aan een LPG-installatie wil men met het aanmoedigen van LPG ook een positief effect bereiken voor het milieu. Om dit effect te bereiken moet een G3 installatie lambda gelinkt en zelflerend zijn. Ook mag er geen instelschroef aanwezig zijn omdat we niet willen dat achteraf iemand het geheel verkeerd zou afstellen.


Ah, dit leert dat het verdomd lastig gaat worden om een echt meetbaar en verantwoordbaar resultaat te halen.

De garanties voor het slagen van de opzet in de praktijk

TNO : Hier rekenen we op de verantwoordelijkheid van de constructeurs van LPG-installaties. Zij bepalen welke installatie voor welke wagen geschikt is. Bijkomend wordt aan de hand van steekproeven nagegaan of de vooropgestelde normen werkelijk gehaald worden. Er worden dus werkelijk wagens door TNO “uit het verkeer geplukt”. Bij herhaalde vaststelling van gebreken en het niet oplossen daarvan door de LPG leverancier verliest de combinatie voertuigtype/LPG- installatie zijn G3-erkenning
en zijn fiscaal voordeel.


Het behalen van die G3 norm op een oude T2 bus met GD blok zal dus nog knap lastig worden.

1 op 5 LPG-installateurs verkoopt milieu vervuilende LPG-installaties. Als de wagen op benzine rijdt zal hij minder vervuilen dan wanneer de chauffeur op gas overschakelt.

Nou lekker dan. Als je naar de uitstoot van een niet-G3 lpg installatie kijkt, lijkt het een stuk minder te zijn per liter brandstof. Echter ligt het verbruik daarentegen weer een stuk hoger. De praktijk zal dus denk ik niet veel gunstiger uitvallen dan gewoon doorrijden.

Ik denk dat je kosteneffectief nog het meest hebt aan een Californisch GD blok met katalysator en het daarbij laten. Dat ruik je overigens direct als je zo'n bus start.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door jan willem » wo jan 19, 2011 18:10 pm

Ook wel eens gehoord van mensen welke redelijk eenvoudig een subaru blok in bouwen.
De bak kun je laten zitten, een adaptorplaat hieraan en dan het subaru blok monteren.
Onder de bus een radiateur met een windhapper en zie een schoner en zuinigere bus.


Jan willem :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Dirty Harry » wo jan 19, 2011 18:36 pm

In Duitsland is Memminger er ook mee bezig.
Afbeelding
Afbeelding

Typ 1 Motor mit Kat.
- 1584 ccm, 1915 ccm und 2176 ccm

Bereits auf dem Prüfstand: Neuer VW Käfermotor mit Katalysator



- Schadstoffklasse Euro 2 D 3
- die Motorelektronik verspricht trotz Leistungssteigerung geringeren Verbrauch
- Kat-Anlage stellt den Stand heutiger Technik dar
- besserer Leerlauf und geringerer Schadstoff-Ausstoß
- mehr Drehmoment
- grüne Plakette für Umweltzonen


Auch für Fahrzeuge die bereits ein H-Kennzeichen besitzen.
Einbau mit TÜV-Abnahme und Eintragung in die Fahrzeugpapiere für alle
VW-Käfer-Modelle der Baujahre ab 1970.

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: Verantwoord schone motor

Bericht door Baphi » wo jan 19, 2011 20:27 pm

Ziet er interessant uit, Harry! Als ik het zo snel zag op hun site, leveren ze volledig gerestraureerde 1302/1303 cabrio's die beter dan nieuw zijn, incl verschillende opties voor motoren die dus voldoen aan de milieuzone-eisen!! Nu nog spullen voor bussen! ;-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Plaats reactie