nauwelijks warmte in de bus

Gebruikersavatar
ronald16
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 18:58 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: ouddorp

nauwelijks warmte in de bus

Bericht door ronald16 » do nov 18, 2010 21:44 pm

hee,

het wordt al wat kouder dus de kachel aan! maar uit de roosters komt nauwelijks warme lucht en de hendels van de kachel doen het maar in de kachelpot hoor je niks bewegen?
zit denk ik vast geroest maar hoe ontroest je het van binnen dat de kachelpotten weer gaan werken?
bedankt alvast :D

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Wilfred » vr nov 19, 2010 11:00 am

Ik zou sowieso eerst gaan kijken wat er gebeurd als je de hendels overhaalt. Het zou kunnen zijn dat de kabels niet eens aan de kleppen zitten. Verder als de potten vastgeroest zijn, zul je ze denk ik met de hand los moeten maken, en dan smeren. Maar volgens mij gaan die niet echt snel helemaal vast zitten.

ik zou ook niet direct teveel smeren, want al die geuren krijg je vervolgens weer terug via je roosters.

Tenslotte, verwacht geen krachtige luchtstroom. Er zit geen aanjager achter. (tenzij die ingebouwd is, dat kan geloof ik wel)
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door hanhoo » vr nov 19, 2010 13:49 pm

Wilfred schreef:Ik zou sowieso eerst gaan kijken wat er gebeurd als je de hendels overhaalt. Het zou kunnen zijn dat de kabels niet eens aan de kleppen zitten. Verder als de potten vastgeroest zijn, zul je ze denk ik met de hand los moeten maken, en dan smeren. Maar volgens mij gaan die niet echt snel helemaal vast zitten.

ik zou ook niet direct teveel smeren, want al die geuren krijg je vervolgens weer terug via je roosters.

Tenslotte, verwacht geen krachtige luchtstroom. Er zit geen aanjager achter. (tenzij die ingebouwd is, dat kan geloof ik wel)


+1! En heb geduld....
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
ronald16
Nieuweling
Berichten: 40
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 18:58 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: ouddorp

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door ronald16 » vr nov 19, 2010 18:09 pm

ooh oke ga ik eerst een naar de kabels kijken!!
maar heb geduld werkt niet echt want al rij ik een paar uren komt er nog amper warme lucht uit!

grtz

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Stuif » vr nov 19, 2010 21:08 pm

Check ook de centrale buis die onder de bus zit.
Deze is ook vaak aan alle kanten lek, dan komt de warme lucht ook niet goed aan voorin :?
Dit heb ik ook gehad, en na de buis gerepareerd te hebben, blaast hij behoorlijk wat warme lucht naar boven op de voorruit :D
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Thijs84 » vr nov 19, 2010 23:55 pm

grappig, ik zat er vandaag ook over na te denken om mijn kachel weer aan de praat te krijgen. Bij mijn zijn de kachel kabels gebroken. Ik zet in de winter altijd mijn kachelpotten open door er een veer aan te knopen. Hierdoor blaast hij wel luch naar voor, maar omdat de kachel buis nogal gaar is komt er geen lucht in de cabine.
Zelf wil ik deze vervangen, maar heb geen idee hoe.
Dacht eerst aan een plastic buis.. maar dat gaat niet goed denk..
zij die vielen zijn gevallen

Inactief Account

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Inactief Account » za nov 20, 2010 10:07 am

@ thijs kan je niet iets met kachel/afzuigkap pijp ofzo en en er dan isolatie omheen wikkelen

of plaatjes blik om de bestaande buis met ijzerdraad eromheen vastzetten
en dan weer isolatie er omheen wikkelen

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door ko de fries » za nov 20, 2010 10:45 am

ik heb 90 stalen kachelpijp genomen , beetje in vorm geklopt voor de balkjes en het omwikkeld met dubbelzijdig radiator folie werkt zeerr goed , pas op bij verweideren oude verwarmings delen voor WITTE ASBEST !!!!!!! greetz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4840
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Thijs84 » zo nov 21, 2010 22:56 pm

@ko. wat bedoel je met een 90. Diameter ofzo? Bind het een goed idee. Wat was je er ongeveer voor kwijt? (met isolatie)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door ko de fries » ma nov 22, 2010 10:08 am

Thijs84 schreef:@ko. wat bedoel je met een 90. Diameter ofzo? Bind het een goed idee. Wat was je er ongeveer voor kwijt? (met isolatie)


diameter ,92mm plus minus 12 e plus nog wat radiator folie :)
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door klaas » di nov 23, 2010 13:36 pm

Precies dezelfde oplossing werkt bij mij ook naar behoren, ik had wel de mazzel dat ik de oude isolatie er weer netjes omheen kon schuiven, ziet er even leuker uit aan de onderkant. maar die buis koop je gewoon bij de eerste de beste doehetzelert.
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door ko de fries » di nov 23, 2010 15:32 pm

wel glade kachel pijp nemen , niet de geribbelde flex , die maakt een herrie van je daar grtz ko :D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

trouwbusje
Actief Lid
Berichten: 151
Lid geworden op: wo feb 25, 2009 9:33 am
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door trouwbusje » di nov 23, 2010 22:20 pm

Inderdaad werkt het goed met een bouwmarkt kachel pijp.
Lengte en diameter kwam bij mijn busje goed uit, uiteinden een beetje uitkloppen om betere pasvorm om de originele buis te krijgen. Ik heb daarna van de oude buis, stukken gesneden en die als isolatie gebruikt om de buitenkant, en die met tierap vast gezet. Oude buis laat het karton binnen in los waardoor de warme luchtstroom niet meer naar voren komt. Check goed wat wilfred al zei dat de kleppen op de potten openstaan, kan je ook gewoon met tierap vastzetten in de open stand, dan heb je altijd warme lucht in de winter. Als je een personen bus uitvoering hebt zit er langs de centrale pijp een aftakking, soms is deze afgedopt, dus die kan je ook aansluiten, daar zit ook een klep nog in! dus kijk of die ook de boel niet alsnog afsluit. Zo ook bij de uitstroom openingen achter je voorstoelen op de grond. Helaas kan ik er geen foto van vinden in mijn eigen archiefje, ik heb het vorig jaar vervangen. Succes! Gr Serge

Gebruikersavatar
Tim
Actief Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: wo jan 06, 2010 21:33 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: wassenaar

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door Tim » di jun 28, 2011 16:50 pm

Hallo,

Ik ben de zoekfunctie aan het gebruiken omdat ik een rotte verwarmingspijp onder mijn bus heb zitten.en met deze geweldige zoek functie kwam ik in dit topic terecht.

Jullie oplossing ga ik ook maar is proberen.

Alleen is bij mij de Y pijp ook verrot. dit is zegmaar het stuk dat vanaf de grote flexibele pijp in 2en splits en dan over de achteras gaat naar de kachel potten.

Hebben jullie hier misschien ervaring meer aangezien dit bijna niet meer te verkrijgen is??

Heeft iemand ook ervaring met het soort isolatie materiaal wat in de bouw gebruikt wordt voor het isoleren van pijpen/kanalen/leidingen.
Dit spul heet armaflex

http://www.armacell.com/www/armacell/in ... 28003963B8


Alvast bedankt voor jullie antwoorden..

Groeten Tim
Greetz Tim

T2b 1977 I'ts rolling again
Seat Leon 2.0 2005

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: nauwelijks warmte in de bus

Bericht door zomerbloempje » di jun 28, 2011 18:46 pm

Tim schreef:Alleen is bij mij de Y pijp ook verrot. dit is zegmaar het stuk dat vanaf de grote flexibele pijp in 2en splits en dan over de achteras gaat naar de kachel potten.

Hebben jullie hier misschien ervaring meer aangezien dit bijna niet meer te verkrijgen is??

Groeten Tim

W Metselaars heeft hier een deelbare aluminium oplossing voor te koop
niet goedkoop, wel onverslijtbaar!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Plaats reactie