De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » wo nov 17, 2010 21:06 pm

Update
Carburateur en ontsteking (incl. rotor en verdelerkap) omgezet van goedlopende motor (Nu hebben we dus een kever en twee t2's die het niet doen, snif).
Geen noemenswaardige verbetering behalve dat hij nu ook onbelast problemen vertoont.
Alle bougies nagekeken en waren diep zwart. Schoongemaakt en teruggeplaatst. loopts iets beter (lees minder slecht)
Nogmaals klepspeling nagelopen maar die staan allen goed.

Volgende stap dus de compressie meten. Met warme motor lijkt me handig (dat wordt weer klauwen branden :twisted: )hij loopt ook slechter als ie warm is en de choke uit is.

Ik ben er eigenlijk nog steedts van overtuigt dat het niet een klep/zitting kan zijn (eigenwijs hé :oops: ) omdat wanneer je maar genoeg met het gas speelt hij wel goed loopt en ik heb geprobeerd op 3 cilinders te draaien. Ik heb alle 3 cilinder opties geprobeerd maar blijft terugploffen dus als het een klep/zitting is moeten het er in ieder geval meerdere zijn (niets is onmogelijk).

Alles wat maar tegen kan zitten met deze bus zit ook tegen. Bus komt uit frankrijk en wij spreken geen frans dus das natuurlijk ook vragen om problemen....
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door zomerbloempje » wo nov 17, 2010 21:46 pm

zit er een rembekrachtiger op?
heb je die al eens afgedopt?
als daar een miniem lekje in zit kun je ook dit soort problemen krijgen
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » wo nov 17, 2010 22:42 pm

zomerbloempje schreef:zit er een rembekrachtiger op?
heb je die al eens afgedopt?
als daar een miniem lekje in zit kun je ook dit soort problemen krijgen

mmmmmmmmmmmmmmm kan me wel herinneren dat ik de achterremblokken nog niet opgesteld had (remmelarij rondom vernieuwd) en toen de garage uit wou rijden maar dat de motor afsloeg als ik de rem in trapte. Na het opstellen van de blokjes was dit over.

Maar er zit dus inderdaad een rembekrachtiger op. Daarvan zijn wel alle slangen en die "luchtdiode" van vernieuwd (wat niet aan deze bus).
Maar is nog wel een goede om te proberen, dank je. Resultaat volgt.
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » vr nov 19, 2010 20:43 pm

Ik kan %%^*!*@&#^*~&~^!*&# (Ah dat was ff lekker) die compressiemeter nergens vinden.
Heb zojuist een nieuwe besteld dus het resultaat van de compressiemeting zal volgende week ergens komen denk ik.

Heb het idee van Zomerbloempje nog even geprobeerd maar je raad het al, geen resultaat :cry:
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door zomerbloempje » vr nov 19, 2010 22:28 pm

Normaal gesproken had dat idd ook n iet moeten kunnen omdat hij dan ook niet goed zou moeten starten en stationair problemen moet geven

Maar je kunt nooit weten dus proberen kan geen kwaad....

Wij hebben dit ook bij onze pick-up
volgens de experts loopt de motor op zijn laatste benen
Maar dat houd ie toch zeker al 40000 km vol dan....

We hebben er al allerlei dingen aan veranderd en verbeterd maar het probleem van een dip met optrekken is er nog steeds
We hebben het nu opgegeven en wachten tot de motor echt stopt....
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » di nov 23, 2010 18:50 pm

Jawel, de compressiemeter is geariveerd :D
De uitslag van de warme (Zeg maar au heet):
Cylinder 1: net geen 8 bar
Cylinder 2: net geen 8 bar
Cylinder 3: 8 bar
Cylinder 4: 8 bar

Gisteren hebben we voor de test een flink eind gereden. Nou ja flink, ong 50km (is al ver genoeg met zo'n slecht lopend blok).
We kunnen als we niet de heuvel op moeten en de juiste gasstand gevonden hebben toch nog meer als 100 KM/h halen.
Als de Shoke uit gaat wordt het pas echt slecht.

Zojuist de bougies eruit gedraaid om de meting te doen en daar is toch wel wat opvallends mee aan de hand. De bougies van cylinders 3 en 4 zijn zwart en van cylinder 1 en 2 zijn netjes coffiebruin. Zie de foto. Is foto van de telefoon dus niet echt duidelijk te zien dat het koffiebruin is.
Afbeelding

Is dus toch een mengsel probleem. En dan alleen links. De inlaatpakkingen zijn al nieuw. De rubbers kan ik niks mis aan vinden.
Iemand nog ideeën?
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door hanhoo » wo nov 24, 2010 12:53 pm

Ik zou zeggen OF valse lucht en dan met name bij 1 en 2 want die lopen duidelijk armer dan 3 en 4. Maar ik zou toch echt eerst de kwaliteit van de vonk op 3 en 4 willen zien. Want zo te zien is ie ook nat. Je compressie is in ieder geval in de lijn der verwachting.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » wo nov 24, 2010 13:55 pm

hanhoo schreef:Ik zou zeggen OF valse lucht en dan met name bij 1 en 2 want die lopen duidelijk armer dan 3 en 4. Maar ik zou toch echt eerst de kwaliteit van de vonk op 3 en 4 willen zien. Want zo te zien is ie ook nat. Je compressie is in ieder geval in de lijn der verwachting.


Het is op de foto niet goed te zien maar de bougies van cyl. 1 en 2 zien er echt super netjes uit. Mooi schoon en netjes koffiebruin. Ik zou dus niet denken dat die cylinders valse lucht zouden trekken.
Maar aan de andere kant is het nagenoeg onmogelijk dat er bij cyl. 3 en 4 extra benzine bij zou komen. Zwarte bougie betekend toch te rijk?? Te veel lucht zouden ze toch wit worden? Zoals op de foto de bougies van 1 en 2 lijken te zijn :wink: En gaat deze redenering ook op als het mengsel zo slecht is dat hij slagen overslaat?
De bougie van cyl. 4 is ook een beetje nat inderdaad. Ik weet niet hoe ik het beste de vonk kan testen. Als ik op de verdeler 1 voor 1 de bougiekabels eraf trek trekken ze allemaal makkelijk een vonk van 1 cm.
Het moet bijna wel ergens valse lucht zijn, anders zou ie niet beter (minder slecht) lopen als de shoke nog aan (dicht) is.
Het enige zinnige idee wat ik nog heb is om de inlaatmoffen voor de zekerheid maar te vervangen. En voor de zekerheid nogmaals een nieuw setje bougies.
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door hanhoo » wo nov 24, 2010 15:19 pm

Gonzo schreef:
hanhoo schreef:Ik zou zeggen OF valse lucht en dan met name bij 1 en 2 want die lopen duidelijk armer dan 3 en 4. Maar ik zou toch echt eerst de kwaliteit van de vonk op 3 en 4 willen zien. Want zo te zien is ie ook nat. Je compressie is in ieder geval in de lijn der verwachting.


Het is op de foto niet goed te zien maar de bougies van cyl. 1 en 2 zien er echt super netjes uit. Mooi schoon en netjes koffiebruin. Ik zou dus niet denken dat die cylinders valse lucht zouden trekken.
Maar aan de andere kant is het nagenoeg onmogelijk dat er bij cyl. 3 en 4 extra benzine bij zou komen. Zwarte bougie betekend toch te rijk?? Te veel lucht zouden ze toch wit worden? Zoals op de foto de bougies van 1 en 2 lijken te zijn :wink: En gaat deze redenering ook op als het mengsel zo slecht is dat hij slagen overslaat?
De bougie van cyl. 4 is ook een beetje nat inderdaad. Ik weet niet hoe ik het beste de vonk kan testen. Als ik op de verdeler 1 voor 1 de bougiekabels eraf trek trekken ze allemaal makkelijk een vonk van 1 cm.
Het moet bijna wel ergens valse lucht zijn, anders zou ie niet beter (minder slecht) lopen als de shoke nog aan (dicht) is.
Het enige zinnige idee wat ik nog heb is om de inlaatmoffen voor de zekerheid maar te vervangen. En voor de zekerheid nogmaals een nieuw setje bougies.


Je geeft aan dat de motor alleen lekker loopt op de choke. Dan zou hij theoretisch het beeld van 3 en 4 moeten geven: veel te rijk en nat van de benzine. Het checken van de rechterzijde op valse lucht lijkt mij dan een logische eerste.

Tip: borstel al je bougies schoon met remmenreiniger voor je ze terug plaatst. Ik heb ook met vervuilde bougies gereden en toen liep ik ook te ploffen. Na 20km was het over though.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » wo nov 24, 2010 15:29 pm

Voor de lange testrid had ik alle bougies helemaal schoongemaakt met remmenreiniger en een koperborstel.

Heb zojuist nieuwe moffen, inlaatpakkingen en bougies besteld.
Met een beetje mazzel kan ik dat donderdagavond allemaal ff monteren en weten we weer meer [-o<
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Gonzo » za nov 27, 2010 21:09 pm

Oke, Nieuwe inlaatpakkingen, nieuwe inlaatmoffen en nieuwe Bosch (had NGK) bougies.

Onbelast loopt ie weer als een zonnetje. Zelfs geen geplof of dipjes, gewoon helemaal super.

Belast blijft hetzelfde probleem.

Morgen even de bougies eruit draaien om te kijken of er nog steedts zo'n groot verschil tussen links en rechts is. Geen idee wat ik verder nog moet proberen.

Ik kan wel janken :cry: :cry: :cry: Geen idee hoe ik dit probleem opgelost krijg. Laten doen is ook geen optie want dat hebben we al geprobeerd.
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door gruns.lex » za nov 27, 2010 21:29 pm

vuile benzine / oude benzine?
Hoofdsproeier verstopt (gedeeltelijk)
Benzinepomp komt onvoldoende terug en heeft dus te weinig opbrengst.
Choke blijft dicht?
geen luchtvoorverarming net voor de luchtfilter en spruitstuk
Dichtgeslagen luchtfilter

Wellicht allemaal vergezocht maar ja
"als het al het waarschijnlike niet is ....dan is het het onwaarschijnlijke"

succes

Lex

Gebruikersavatar
vwcoach
Nieuweling
Berichten: 30
Lid geworden op: di okt 28, 2008 11:49 am
Contacteer:

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door vwcoach » zo nov 28, 2010 21:35 pm

Nou moe, je hebt echt alles al geprobeerd.
Aan de bougies te zien consequent vermogensverschil tussen links en rechts.
Als alles gewisseld is kan de ellende haast alleen nog maar constructief zijn.
Ik dacht eerst aan een gescheurde cil kop, maar je compressie is goed.

Je klepspeling is ok, maar is de lichthoogte li en re hetzelfde?
Lengte stoterstangen, kleptuimelaarsas li en re hetzelfde?

Ver gezocht maar in jouw geval zou ik het toch checken.
Ik weet niet of je de spruitstukken li en re van het blok los hebt gehad.
Zit 1 kant verstopt of zo zodat doorlaat li en re niet hetzelfde zijn?

Spruitstukpakkingen op blok aanwezig of misschien aan 1 kant lek?

Ik heb bij een kever ook eens een verschil gehad in vermogen li en re, bleek li geen spruitstukpakking te zitten.

Controle, bij lopende motor wd 40 spuiten op de aansluitingen van de spruitstukken op het blok. Verandering in toerental zegt alles.

Succes

Inactief Account

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Inactief Account » zo nov 28, 2010 22:01 pm

en wat gebeurdt er als je een toerenverval test doet
het best te zien met een toerenteller
maar ook te horen als het goed is

dus even warm laten lopen een toerental pakken waarop hij een stabiel toerental draait en dan met lopende motor een bougie kabel los trekken
als het goed is moet je dan een verval in je toeren hebben
of als je de kabel terug plaats moet het toerental weer omhoog komen
dit probeer je vervolgens bij de alle cillinders
als je op 1 cilinder geen verschil hebt dan moet je op die plek verder zoeken
ik heb zelf al eens liggen te klooien met splinternieuwe bougies
die het alleen op hoge toeren netjes deden of stationair goed en bij een beetje toeren helemaal niets deden

Inactief Account

Re: De laatste loodjes wegen het zwaarst.......

Bericht door Inactief Account » zo nov 28, 2010 22:05 pm

oh en nog een
wat gebeurt er als je je ontsteking op 7,5 graden naontsteking afstelt ?

klinkt mischien raar maar probeer het eens en laat eens horen wat hij dan doet

ik leg later wel uit waarom ik dit voorstel

eerst wil ik weten of het helpt

Plaats reactie