Hulp bij afstelen ontseking

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » di sep 21, 2010 16:35 pm

Wie zou mij kunnen helpen bij het huist afstelen van mijn ontsteking? Het liefst stap voor stap zodat ik het daarna gewoon :mrgreen: zelf kan doen.

Bus staat in Purmerend

Wie voelt zich geroepen om mij dit te leren..... #-o
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Max » di sep 21, 2010 16:37 pm

Geef even aan;

wat voor motor,
wat voor ontstekingstype,
welke carbarateur(s).

Maakt het een stukje duidelijker voor aspirant "helpers" :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » di sep 21, 2010 16:45 pm

Max schreef:Geef even aan;

wat voor motor,
wat voor ontstekingstype,
welke carbarateur(s).

Maakt het een stukje duidelijker voor aspirant "helpers" :wink:


Is een goeie geen idee weet dat er een 2 ltr motor inhangt :shock:
Vraag waar kan ik het een en ander aflezen denk aan nummers en zo.

Fred( die geen idee heeft) :oops:
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Max » di sep 21, 2010 17:37 pm

Ik ga ervan uit dat het een standaard 2 liter is, maar dat werkt (net) even anders dan een 1600 :wink:

:!: Wie helpt Fred :!:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Robbie » do sep 23, 2010 15:13 pm

motor nummer staat op achterkant van het koelhuis, voorkant koelhuis wil niet veel zeggen daar het koelhuis kan zijn veranderd/vervangen.
AChterkant koelhuis is onder het oliekarterontluchting. Kijk boven op de motor net rechts van het midden zit een zwart plastic doosje met wat slangen. Daaronder staat een nummer B,AE,CB,AW,ED,GD........
Kijk op de bv paruzzi site voor jaartal herkenning. dan weet je iets meer van de motor.

Statisch afstellen mbv lampje.

Onstekking afstellen: GD, motor7,5graden voor ontsteking bij 1 vaciium op de verdeelkap, motor moet warm zijn.
OM het mooi te maken:
- bij koude motor kleppen stellen. 0,15mm
- bij warme motor contactpunten bekijken op putten, zonnodig ervangen en afstellen op 0,4mm
- dan de onstekking afstellen.
cilinder 1 op onsteken zetten, dwz verdeelkap eraf en motor handmatig draaien zodat de rotor op een klein streepje inkeping staat op de verdeel kap. Nu staat het vliegwiel met een streepje oid ongeveer op het bovenste dode punt.
Als je een graden boog hebt? zet dit streepje of deukje in het vliegwiel op op 7,5 VOOR onsteking.
Draai met sleutel 13 de gehele verdeler los, dit is een lange schroef met moer aan de rechterachterkant (onder) de verdelen, zit een beetjehorizontaal, neem niet de vertikale moer want dan haal je de hele rotor/verdelen eruit.
-nu kan je de hele verdeler verdraaien.
SLuit een lampje aan met 2 draden, een min klemmetje op de massa van de bus (ergens) de plus klemmetje op de stekker van de contactpunten, dus na de puntjes zeg maar, oftewel als de puntje open gaan gaat er stroom lopen dus lampje branden.
Zet nu pas het contact van de motor aan (niet langer dan ong 2min anders brandt de bobine door)
draai met de hand de verdeler rechtsom zodat lampje uit is, terug tegen de klok in draaien zodat het lampje net aan gaat, nu staat de ontsteking op 7,5graden vooronsteking.
contact uit en roto/verdeler vastzetten.

testen door het lampje zoals hierboven omschreven aan te sluiten en de motor voor cilinder 1 te checken door de motor met de hand te draaien. Bij 7,5 gr op de boog moet het lampje gaan branden. (draai tegen de klok in).

Koop een Bentley service manual van VW.

Succes.

robbert
Bus ze. Robbert

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Robbie » do sep 23, 2010 16:35 pm

Afbeelding
Afbeelding


Voor de duidelijkheid.

robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » do sep 23, 2010 19:38 pm

freddeblok schreef:Wie zou mij kunnen helpen bij het huist afstelen van mijn ontsteking? Het liefst stap voor stap zodat ik het daarna gewoon :mrgreen: zelf kan doen.

Bus staat in Purmerend

Wie voelt zich geroepen om mij dit te leren..... #-o


Dank voor alle info en trucs :idea: ga het zaterdag proberen =D> ach na een keer of wat proberren lukt het mij ook wel.

Ook een goed idee koop een boek waar het een en ander instaat( toch bijna sinterklaas)

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » zo sep 26, 2010 18:33 pm

freddeblok schreef:Wie zou mij kunnen helpen bij het huist afstelen van mijn ontsteking? Het liefst stap voor stap zodat ik het daarna gewoon :mrgreen: zelf kan doen.

Bus staat in Purmerend

Wie voelt zich geroepen om mij dit te leren..... #-o


Zaterdag de bus opgehaald(vrijdag de anwb erbij geweest) contact punten gingen niet open. Wel naar huis gereden

Zondag gestart even lopen daana niet meer ook geen vonk :evil: wat kan ik daar aan doen.

Moter nummer is CJ 007813(kan ik niets van vinden)
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » ma sep 27, 2010 12:58 pm

freddeblok schreef:
freddeblok schreef:Wie zou mij kunnen helpen bij het huist afstelen van mijn ontsteking? Het liefst stap voor stap zodat ik het daarna gewoon :mrgreen: zelf kan doen.

Bus staat in Purmerend

Wie voelt zich geroepen om mij dit te leren..... #-o


Zaterdag de bus opgehaald(vrijdag de anwb erbij geweest) contact punten gingen niet open. Wel naar huis gereden

Zondag gestart even lopen daana niet meer ook geen vonk :evil: wat kan ik daar aan doen.

Moter nummer is CJ 007813(kan ik niets van vinden)


Motornummer is nu wel bekend. :shock:
Heb net een PERTRONIX IGNITOR 1/ 1847V :lol: met bijpassend bobine besteld, komt de vraag natuurlijk, heeft iemand daar een montage handleiding van. En moet deze ook weer op tijd worden gezet :oops:

Alvast mijn dank.

Fred(die lekker bezig is)de Blok
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Stuif » ma sep 27, 2010 13:07 pm

Montage handleiding zit erbij :wink:
Dus Ignitor monteren, motor op temp. laten komen en op tijd zetten. :D
En klaar is kees (of Fred) :mrgreen:
Lucht bevriest en kookt nooit

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Robbie » ma sep 27, 2010 19:29 pm

of check hiero, zie ook mijn topic voor de compufire, wat helas nog niet werkt naar behoren.
http://www.vw-resource.com/compufire.html

PS.

Over de statische afstelling van de motor op 7,5 voor. Met een lampje netjes op 7,5 graad gezet, met de stroboscoop blijkt dit na een paar weken 0p 12 graden voor te staan.
Met compufire of petronix alleen no met stroboscoop af te stellen (wat ook beter is).

Succes ben benieuwd of jou het in 1 keer lukt.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door Stuif » ma sep 27, 2010 20:47 pm

Let wel op dat er wel degelijk verschil zit tussen montage en samenstelling van compufire en ignitor set #-o
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door hanhoo » ma sep 27, 2010 23:27 pm

robbert m schreef:of check hiero, zie ook mijn topic voor de compufire, wat helas nog niet werkt naar behoren.
http://www.vw-resource.com/compufire.html

PS.

Over de statische afstelling van de motor op 7,5 voor. Met een lampje netjes op 7,5 graad gezet, met de stroboscoop blijkt dit na een paar weken 0p 12 graden voor te staan.
Met compufire of petronix alleen no met stroboscoop af te stellen (wat ook beter is).

Succes ben benieuwd of jou het in 1 keer lukt.


Wat ik elders al zei: een Pertronix, 123 of Compufire kun je niet statisch (niet lopende motor) afstellen. Alleen om hem uberhaupt te kunnen starten. Daarna MOET je met de strobo aan de slag. Overigens is die 7,5 graden bij stationair ook een afstelling bij STATIONAIR. Een niet lopend motor draait niet stationair. Het is dus een leuk gegeven, maar houdt geen rekening met stationair toerental. Bij dit stationair toerental worden een aantal eigenschappen in ogenschouw genomen:

1. De verdeler is nieuw. De centrifugaal veren zijn niet versleten en onder de 1000tpm vervroegen ze niet.
2. Het verschil tussen maximaal vervroeging en stationair voorontsteking licht binnen het bereik van de tolerantie van de veren.
3. Het toerental is onder de 900tpm waarbij de veren echt niet mee doen in de vervroeging

De Pertronix/123/Compufire is niet statisch af te stellen omdat het een magnetisch contact is en derhalve niet zo reageert als een elektrisch contact met condensator. De toleranties zijn hierbij geoptimaliseerd op een lopende motor en niet een statische.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door freddeblok » di sep 28, 2010 8:12 am

Ontsteking is besteld(hoop dat hij deze week binnenkomt.
Wordt afgesteld met strobo, gaan we op7.5 graden voor afstellen.

Ik laat het één en ander weten.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Hulp bij afstelen ontseking

Bericht door hanhoo » di sep 28, 2010 9:53 am

freddeblok schreef:Ontsteking is besteld(hoop dat hij deze week binnenkomt.
Wordt afgesteld met strobo, gaan we op7.5 graden voor afstellen.

Ik laat het één en ander weten.

Fred


Als je een strobo hebt, stel hem dan liever af op de maximum vervroeging. Dat is veel accurater. Je rijdt immers niet stationair rond, maar eerder tussen de 2500 en 3500 tpm. Rond 3500 zit je maximum vervroeging ;-).
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie