koppeling automaat

Plaats reactie
Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

koppeling automaat

Bericht door freddeblok » wo sep 15, 2010 10:45 am

Heb een bus op het oog, maar die heeft problemen met de koppeling is dus een automaat.

Wat kan er aan de hand zijn? werkelijk geen idee
Te weinig versn bak olie of denk ik te simpel.

maar wat mijn vraag is hoe is het een en ander te controleren, waar op te letten.
en ook natuurlijk als het niet te repareren is kan er een gewone versn bak onder met niet teveel aanpassingen

Vraag twee als een bus 20 jaar heeft stilgestaan wat moet er dan domweg aan vervangen worden, zelf denk ik aan banden alle vloeistoffen eventueel remmen accu.
Mag ik tips van jullie?

jullie weten meer dan mij

Fred(die nog geen bus heeft)
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: koppeling automaat

Bericht door Max » wo sep 15, 2010 11:23 am

Lees dit eens door http://www.vwbusclub.nl/VW-ARTIKELEN/vw-panobus-1.htm

en daarnaast nog een lijst met andere zaken maar daar is een topic van hier op het forum :wink:
viewtopic.php?f=8&t=3073
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koppeling automaat

Bericht door fahtal » wo sep 15, 2010 12:14 pm

freddeblok schreef:Heb een bus op het oog, maar die heeft problemen met de koppeling is dus een automaat.

Wat kan er aan de hand zijn? werkelijk geen idee
Te weinig versn bak olie of denk ik te simpel.

maar wat mijn vraag is hoe is het een en ander te controleren, waar op te letten.
en ook natuurlijk als het niet te repareren is kan er een gewone versn bak onder met niet teveel aanpassingen

Vraag twee als een bus 20 jaar heeft stilgestaan wat moet er dan domweg aan vervangen worden, zelf denk ik aan banden alle vloeistoffen eventueel remmen accu.
Mag ik tips van jullie?

jullie weten meer dan mij

Fred(die nog geen bus heeft)


wat ik zo weet van de koppeling is dat die lek kan zijn en als dat zo is dan ben je volgens mij de sjaak...

dit is volgens mij te testen door als je de bus in zijn achteruit zet. dan moet die er met een harde klap in gaan. doet die dit lafjes dan is de koppeling lek.
de bak moet wel eerst op druk zijn( even een paar minuutjes draaien of een stukje rijden zou voldoende moeten zijn)

ik wil ook wel mee gaan kijken naar de automaat als het niet te ver van mijn territorium is (deventer omstreken)

verdere navraag over de bak zou bij een vw garage kunnen zijn want heel veel automaten kennis is hier nog niet echt op het forum. er zijn er hier niet veel die de bak hebben opengetrokken (goed teken toch?)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koppeling automaat

Bericht door fahtal » wo sep 15, 2010 12:42 pm

kwam net dit tegen misschien is daar meer info te vinden http://www.vwar.org/Afbeelding
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: koppeling automaat

Bericht door freddeblok » wo sep 15, 2010 17:23 pm

fahtal schreef:
freddeblok schreef:Heb een bus op het oog, maar die heeft problemen met de koppeling is dus een automaat.

Wat kan er aan de hand zijn? werkelijk geen idee
Te weinig versn bak olie of denk ik te simpel.

maar wat mijn vraag is hoe is het een en ander te controleren, waar op te letten.
en ook natuurlijk als het niet te repareren is kan er een gewone versn bak onder met niet teveel aanpassingen

Vraag twee als een bus 20 jaar heeft stilgestaan wat moet er dan domweg aan vervangen worden, zelf denk ik aan banden alle vloeistoffen eventueel remmen accu.
Mag ik tips van jullie?

jullie weten meer dan mij

Fred(die nog geen bus heeft)


wat ik zo weet van de koppeling is dat die lek kan zijn en als dat zo is dan ben je volgens mij de sjaak...

dit is volgens mij te testen door als je de bus in zijn achteruit zet. dan moet die er met een harde klap in gaan. doet die dit lafjes dan is de koppeling lek.
de bak moet wel eerst op druk zijn( even een paar minuutjes draaien of een stukje rijden zou voldoende moeten zijn)

ik wil ook wel mee gaan kijken naar de automaat als het niet te ver van mijn territorium is (deventer omstreken)

verdere navraag over de bak zou bij een vw garage kunnen zijn want heel veel automaten kennis is hier nog niet echt op het forum. er zijn er hier niet veel die de bak hebben opengetrokken (goed teken toch?)



Deventer is niet echt in de buurt bus staat in Cartricum, maar dank voor het aanbod.

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Inactief Account

Re: koppeling automaat

Bericht door Inactief Account » wo sep 15, 2010 22:17 pm

als het een automaat is die koppel problemen heeft
zou ik verder gaan zoeken naar een andere bus

ombouwen naar schakel is niet echt makkelijk
en een automaat of koppeling van een automaat reviseren is behoorlijk prijzig

simpelweg omdat de onderdelen schaarser zijn

een goed werkende automaat rijdt heerlijk
maar als je er ooit problemen mee krijgt
ben je ook gelijk een heleboel geld kwijt

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: koppeling automaat

Bericht door hanhoo » do sep 16, 2010 12:22 pm

shadowman schreef:als het een automaat is die koppel problemen heeft
zou ik verder gaan zoeken naar een andere bus

ombouwen naar schakel is niet echt makkelijk
en een automaat of koppeling van een automaat reviseren is behoorlijk prijzig

simpelweg omdat de onderdelen schaarser zijn

een goed werkende automaat rijdt heerlijk
maar als je er ooit problemen mee krijgt
ben je ook gelijk een heleboel geld kwijt


Zullen we het vanaf nu een koppelomvormer ipv een koppeling gaan noemen ;-). En inderdaad is een bakrevisie niet goedkoop. Een automaat is onderhoudsgevoeliger dan een handbak. Ik heb al aardig wat andere gebruikte auto's met automaten gehad en bij allemaal merk je dat bij meer dan 160dkm het schakelen niet helemaal soepel meer gaat of er iets anders aan de hand is. Overigens kan je daar vaak nog heel lang mee doorrijden.

Als je de kosten voor een bakrevisie meeneemt in de aankoopprijs, is dat geen reden om hem te laten staan.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
freddeblok
Luchtgekoeld
Berichten: 3476
Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Purmerend

Re: koppeling automaat

Bericht door freddeblok » do sep 16, 2010 15:58 pm

hanhoo schreef:
shadowman schreef:als het een automaat is die koppel problemen heeft
zou ik verder gaan zoeken naar een andere bus

ombouwen naar schakel is niet echt makkelijk
en een automaat of koppeling van een automaat reviseren is behoorlijk prijzig

simpelweg omdat de onderdelen schaarser zijn

een goed werkende automaat rijdt heerlijk
maar als je er ooit problemen mee krijgt
ben je ook gelijk een heleboel geld kwijt


Zullen we het vanaf nu een koppelomvormer ipv een koppeling gaan noemen ;-). En inderdaad is een bakrevisie niet goedkoop. Een automaat is onderhoudsgevoeliger dan een handbak. Ik heb al aardig wat andere gebruikte auto's met automaten gehad en bij allemaal merk je dat bij meer dan 160dkm het schakelen niet helemaal soepel meer gaat of er iets anders aan de hand is. Overigens kan je daar vaak nog heel lang mee doorrijden.

Als je de kosten voor een bakrevisie meeneemt in de aankoopprijs, is dat geen reden om hem te laten staan.


Nou ik weet het nog niet wat ik ga doen..
Aan welk bedrag moet je ongeveer denken met een bakrevisie mager zo,n 100 euro naar boven of beneden zijn..

Fred
Op naar een lang en heet bus seizoen.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: koppeling automaat

Bericht door hanhoo » do sep 16, 2010 16:13 pm

Oei, das een lastige. Deelrevisie van de automaatbak van mijn E30 BMW koste zo'n € 650,00 (alleen de versleten onderdelen vervangen en de bak zelf los aanleveren). Een complete revisie van mijn electronisch geschakelde 5 bak van mijn BMW 5 serie uit 1999 zou zo'n 2900 euro gaan kosten.

Ik denk dat je zo tussen de 1000 en 1500 zit, als je zelf in- en uitbouwd. Ik zie ze op ruilbasis in de VS staan voor $ 1000,00 met $ 300 opslag als je niets inruilt. Ik kan alleen niet goed beoordelen wat beschikbaarheid van reserve onderdelen in NL is.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koppeling automaat

Bericht door fahtal » do sep 16, 2010 16:47 pm

zoals ik al zei, er zijn er hier weinig die zulke problemen met de automaat bak hebben gehad dat ze hem moesten open maken of reviseren.

je kan beter even bellen naar een kieft en klok die importeren veel busjes uit amerika en hebben ook wel regelmatig een automaat geloof ik.

al denk ik gevoels matig dat het budget wat hanhoo aangeeft wel aardig klopt.

ik heb zelf een automaat bak op de kop kunnen tikken voor 200 euro. geen idee wat de geschiedenis daarvan is... dus kan weggegooit geld zijn. maar komt misschien ooit eens van pas.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Re: koppeling automaat

Bericht door Inactief Account » do sep 16, 2010 19:11 pm

Kieft en klok schijnen de automaten uit de busjes te halen
om problemen (hoge kosten en garantie gevallen) te voorkomen
en worden ze omgebouwd naar handschakelbakken

diegene die hier met een goed werkende automaat rondrijden
hebben het geluk dat het goed werkt
en hebben hun bus waarschijnlijk gekocht met een goed werkende bak
(of de nodige kosten gehad om het goed werkend te krijgen)

daarentegen als je al begint met een bus waar de koppelomvormer niet goed werkt
maak je grote kans dat de bak ook de nodige opdonders heeft gehad
B.V. door van de vooruit zonder geheel te stoppen in de achteruit te schakelen of andersom
dit heeft een zeer vernietigende werking op het binnenste van je automaat


Grtx Han

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: koppeling automaat

Bericht door fahtal » wo sep 29, 2010 12:56 pm

nog even terug komen op de vraag voor de volledigheid.

een gereviseerde automaatbak kost in america $1000,- (van horen zeggen)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie