motorolie temperatuur

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

motorolie temperatuur

Bericht door Robbie » di aug 17, 2010 9:17 am

Al veel besproken natuurlijk maar ben benieuwd wat de motoren van de forumkijkers zo'n beetje doen.

bij mijn 2.0l injectie.

buiten 40graden bij 70km/h 125 a 130 gr.
harder dan 70km/h ging de olie temp gelijk naar 130gr, durfde niet verder te kijken.
buiten 18graden bij 95km/h 120 gr.
buiten 18 graden bij 80km/h 105a110gr.

ben benieuwd.

Robbert.
Bus ze. Robbert

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: motorolie temperatuur

Bericht door AirBus » di aug 17, 2010 9:44 am

Ik ga er ook eens een olie temp meter inzetten, dan laat ik je het weten.

Ik heb zondag uit appelterm paar keer 123km/h op de tom tom gereden.. en gemiddeld 110/115 km/h

Heb jij hem via de peilstok?

Oja ik heb een type 4 - 1800cc industie motor (type 127)
Met 40 -ers webers, de rest standaard.. en hij loopt als een kogel..
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door fahtal » di aug 17, 2010 9:53 am

mijn lichaams temperatuur stijgt niet naarmate die van mijn motor stijgt;)(ik heb geen tempmeter)

maar waarom heb je een meter als je er toch niet op reageert?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: motorolie temperatuur

Bericht door wouthwortel » di aug 17, 2010 10:16 am

Nou Robbert, ik vind dat je blokkie nogal makkelijk heet loopt!
Waar meet jij de temperatuur??
Ik heb een externe oliekoeler, rij op gas en als ik 100-110 km/h rij, gaat de temp. meter naar 120 graden.
Met die warme weken die we hebben gehad. liepíe zelfs naar de 125 toe, toen ben ik maar overgeschakeld op benzine.
Mijn temp. meter zit gemonteerd in een type-4-blok in de schroef waarachter de by-pass-klep zit.
Zou het kunnen zijn dat jouw koelribben vol prut zitten, of dat jouw thermostaat niet goed werkt??
I am Wouth and I approve this message.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motorolie temperatuur

Bericht door gijsv » di aug 17, 2010 10:38 am

Ha Robbert,

Jij hebt 'm dus ook niet echt naar beneden gekregen, ik heb uiteindelijk geen problemen gehad op vakantie maar daar was het dan ook niet +25 graden.

heb net een externe oliekoeler besteld, meteen de grootste met extra fan. Gezien het bepartkt aantal kilometers kan je zo een gehele revisie nog wat rekken. (p.s. samen inbouwen??)

gr
Gijs

AirBus
Luchtgekoeld
Berichten: 2382
Lid geworden op: do feb 01, 2007 13:56 pm

Re: motorolie temperatuur

Bericht door AirBus » di aug 17, 2010 11:05 am

fahtal schreef:mijn lichaams temperatuur stijgt niet naarmate die van mijn motor stijgt;)(ik heb geen tempmeter)



Heb je geen kachel dan ;)
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door dirkinbrabant » di aug 17, 2010 11:10 am

Ik hoorde onlangs van een zeer ervaren oud-monteur dat je ook de V-snaar op voldoende spanning moet hebben, die drijft ook de koelfan aan en kan bij hogere toerentallen gaan slippen vanwege de weerstand die de fan dan heeft. Zonder dat je dat door hebt, en daar schenen vroeger de busjes ook mee heet te lopen. Dus voor iedereen met een temperatuurprobleem (in de motor!): kijk ook hiernaar!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: motorolie temperatuur

Bericht door gijsv » di aug 17, 2010 11:14 am

dat is waar bij een type 1, bij een type vier zit het net weer anders ;-)

correct me if i'm wrong maar ik dacht via de krukas, v-snaar is enkel voor de dynamo
Laatst gewijzigd door gijsv op di aug 17, 2010 11:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door dirkinbrabant » di aug 17, 2010 11:20 am

Hoe dan?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door fahtal » di aug 17, 2010 11:28 am

Udo schreef:
fahtal schreef:mijn lichaams temperatuur stijgt niet naarmate die van mijn motor stijgt;)(ik heb geen tempmeter)



Heb je geen kachel dan ;)


nee die stinkt een beetje naar olie;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2389
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Gliset » di aug 17, 2010 13:10 pm

Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een externe koeler als VW dit zelf niet eens als standaard inbouwde in warme landen? We hadden in Australie ook alleen het gewone systeem, en met warmte nooit problemen gehad... (toegegeven, boven de 100 rijd ik nauwelijks, dan gaat m'n benzine veel te hard de tank uit...). Hoe warm de motor precies wordt weet ik niet (geen meter), maar echt superheet is ie ook niet (peilstok is goed vast te houden na een lange rit :) )
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motorolie temperatuur

Bericht door hanhoo » di aug 17, 2010 13:55 pm

Gliset schreef:Kan iemand mij uitleggen wat het nut is van een externe koeler als VW dit zelf niet eens als standaard inbouwde in warme landen? We hadden in Australie ook alleen het gewone systeem, en met warmte nooit problemen gehad... (toegegeven, boven de 100 rijd ik nauwelijks, dan gaat m'n benzine veel te hard de tank uit...). Hoe warm de motor precies wordt weet ik niet (geen meter), maar echt superheet is ie ook niet (peilstok is goed vast te houden na een lange rit :) )


Een van de redenen is dat de huidige benzinekwaliteit, inclusief allerlei toevoegingen (en eveneens het octaangehalte) hoger is daar door heter verbrand. Het gemis aan loodvervanger helpt daar ook niet bij. Ook zijn onze blokjes nu eenmaal niet nieuw meer, en dat speelt ook een rol.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door dirkinbrabant » di aug 17, 2010 14:59 pm

Ach, olietemperatuur, als eerste moet je zeker weten dat je temperatuurmeter correct werkt. Ik ben erachter gekomen dat dat niet vanzelfsprekend is. En ook ik had last van een te hoge temperatuur, volgens m'n metertje. Ik heb een Equus metertje, maar volgens mij werkt VDO hetzelfde.

De peilstoksensor (en ook de sensor die je in het blok schroef) werkt met een weerstandje wat minder wordt als de temperatuur hoger wordt (NTC). Die heeft al een marge van +/- 5%. Dan is dit verband tussen weerstand en temperatuur niet lineair (zeg maar 1 graad verhoging van de temperatuur geeft 1 ohm verlaging van de weerstand), maar daar zit een curve in. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de weerstand per graad afneemt. Reden waarom testen met kokend water niet betrouwbaar is. En ook reden dat je een meter met (peilstok)sensor neemt die bij elkaar horen, de ene fabrikant gebruikt een andere weerstand dan de andere.

Dan het aansluiten. Het dashbordmetertje (wat ik heb) heeft drie aansluitingen: +, - en sensor. De sensor dient met z'n andere contact ook aan de - aangesloten te worden. Ik had voor het gemak één contact van de peilstoksensor achter aan massa gelegd, en het dashbordmeterje zelf aan massa gelegd bij het dashbord. Hoef je maar 1 draadje te trekken naar voren. Bij het meten van de weerstand op de aansluitdraden van het dashbordmetertje, kreeg ik drie echter waarden: eentje met het contact uit, eentje met het contact aan, en eentje als de motor liep. Telkens wat minder weerstand, dus dat gaf telkens een hogere temperatuur op het metertje. En alleen de eerste waarde was hetzelfde als bij direct meten op de sensor zelf. Oplossing: één massapunt gebruiken door de sensor met twee draden aan te sluiten op het dashbordmetertje. Als je met een ingeschroefde sensor werkt, dan moet je de - aansluiting van het dashbordmeterje meter op je motorblok aansluiten.

Omdat de weerstandswaarden best wel laag zijn (rond de 100 Ohm bij 100 graden, en afnemend als het warmer wordt) moet je ook voldoende dikke kabels nemen, en betrouwbare aansluitingen maken.

En dan de betrouwbaarheid. Ik heb een universeelmeter met temperatuursensor, die betrouwbaarder is (type K sensor, voor de liefhebbers). Die sensor kon ik gewoon door het gat van de peilstok steken, dus kon ik direct vergelijken. Het dashbordmeterje gaf nog steeds te veel aan, zeker 10 graden als de motor warm was. Uiteindelijk heb ik een regelweerstandje in serie met de sensor gezet, en bij 115 graden (warmer kreeg ik de olie niet met 25-30 graden buitentemperatuur en mijn gebruikelijk snelheid van 90-100 km/u) van de olietemperatuur de dashbordmeter ook op die waarde gezet. Daaronder is het prima, en daarboven wordt het oppassen.

Wel een uitgebreid verhaal geworden. En dan heb ik nog niet eens gehad over de bypass die je oliekoeler heeft, en of die correct werkt....En dat je olie na de oliepomp eerst door de koeler gaat, en dan pas je blok in...

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Baphi » di aug 17, 2010 15:14 pm

Dussss, conclusie: vroeger deden ze het ook zonder dus waarom een temp-meter als je allerlei fratsen moet uithalen om hem de correcte temperatuur te laten weergeven?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10983
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door fahtal » di aug 17, 2010 15:28 pm

dirkinbrabant schreef:Ach, olietemperatuur, als eerste moet je zeker weten dat je temperatuurmeter correct werkt. Ik ben erachter gekomen dat dat niet vanzelfsprekend is. En ook ik had last van een te hoge temperatuur, volgens m'n metertje. Ik heb een Equus metertje, maar volgens mij werkt VDO hetzelfde.

De peilstoksensor (en ook de sensor die je in het blok schroef) werkt met een weerstandje wat minder wordt als de temperatuur hoger wordt (NTC). Die heeft al een marge van +/- 5%. Dan is dit verband tussen weerstand en temperatuur niet lineair (zeg maar 1 graad verhoging van de temperatuur geeft 1 ohm verlaging van de weerstand), maar daar zit een curve in. Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de weerstand per graad afneemt. Reden waarom testen met kokend water niet betrouwbaar is. En ook reden dat je een meter met (peilstok)sensor neemt die bij elkaar horen, de ene fabrikant gebruikt een andere weerstand dan de andere.

Dan het aansluiten. Het dashbordmetertje (wat ik heb) heeft drie aansluitingen: +, - en sensor. De sensor dient met z'n andere contact ook aan de - aangesloten te worden. Ik had voor het gemak één contact van de peilstoksensor achter aan massa gelegd, en het dashbordmeterje zelf aan massa gelegd bij het dashbord. Hoef je maar 1 draadje te trekken naar voren. Bij het meten van de weerstand op de aansluitdraden van het dashbordmetertje, kreeg ik drie echter waarden: eentje met het contact uit, eentje met het contact aan, en eentje als de motor liep. Telkens wat minder weerstand, dus dat gaf telkens een hogere temperatuur op het metertje. En alleen de eerste waarde was hetzelfde als bij direct meten op de sensor zelf. Oplossing: één massapunt gebruiken door de sensor met twee draden aan te sluiten op het dashbordmetertje. Als je met een ingeschroefde sensor werkt, dan moet je de - aansluiting van het dashbordmeterje meter op je motorblok aansluiten.

Omdat de weerstandswaarden best wel laag zijn (rond de 100 Ohm bij 100 graden, en afnemend als het warmer wordt) moet je ook voldoende dikke kabels nemen, en betrouwbare aansluitingen maken.

En dan de betrouwbaarheid. Ik heb een universeelmeter met temperatuursensor, die betrouwbaarder is (type K sensor, voor de liefhebbers). Die sensor kon ik gewoon door het gat van de peilstok steken, dus kon ik direct vergelijken. Het dashbordmeterje gaf nog steeds te veel aan, zeker 10 graden als de motor warm was. Uiteindelijk heb ik een regelweerstandje in serie met de sensor gezet, en bij 115 graden (warmer kreeg ik de olie niet met 25-30 graden buitentemperatuur en mijn gebruikelijk snelheid van 90-100 km/u) van de olietemperatuur de dashbordmeter ook op die waarde gezet. Daaronder is het prima, en daarboven wordt het oppassen.

Wel een uitgebreid verhaal geworden. En dan heb ik nog niet eens gehad over de bypass die je oliekoeler heeft, en of die correct werkt....En dat je olie na de oliepomp eerst door de koeler gaat, en dan pas je blok in...


poe ik krijg het er nu al warm van
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie