motorolie temperatuur

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door dirkinbrabant » di aug 17, 2010 15:37 pm

Bless the ignorance... :roll:

Ik heb het verhaal geplaatst omdat het dashbordmetertje niet altijd het juiste aangeeft. Wel handig om te checken vóórdat je extra oliekoelers plaatst en zo of gewoon ongerust bent. En hoe je je meter alsnog betrouwbaar kunt maken.

En ik direct geef toe: olietemperatuurmeter, oliedrukmeter en voltmeter (ik heb ze alledrie) zijn niet direct nodig.

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Robbie » di aug 17, 2010 17:58 pm

Dirk, een goed verhaal. Ik heb de waterkook test gedaan met een oliepijlstok sensor. 100gr is 100gr op de meter. De 2e check is middels een infrarood "pistool". Ook daar meet ik hoge temperaturen maar als ik op de koeler, het oliefilter of onderkant blok richt zijn er grote verschillen.
De min bij de meter zit ergens bij het dashbord, de min op de meter zit achter op het chassis. Dus inderdaad 1 draadje naar voren, de sensor draad.

Blok stinkt niet heel erg, weet hoe een veels te hete motor ruikt maar dat is nog niet de geur die ik bij 130gr ruik. Alleen wil ik die geur niet ruiken want dan is het een beetje te laat denk ik.

Ik doe wel degelijk iets met de waardes die ik aflees, 130gr is de max, dan stop ik of ga echt langzamer rijden lees <70km/h, maar meestal stop ik.

Die 130 gr haal ik alleen bij erg warme buiten temp dus >35gr en op Sicilie is dat bijna elke dag geweest, vandaar.
Ook als je de bergen in gaat ondanks dat het daar ong 20gr is, in z'n 2 of zelfs 1 omhoog, gaat de temp naar de 125/130gr. Heel langzaam omhoog helpt wel iets maar vaak moet de klim onderbroken worden of niet te lang zijn, omlaag zie je de temp dan ook snel dalen.

Dit waren mijn zomer ervaringen.

Misschien heb ik daarom de dikke 5000km zonder problemen kunnen volmaken afgelopen weken. En als ik dat niet had gedaan, wellicht met pech langs de weg. Maarja echt weten doe je dat niet.

Waar ik benieuwd naar ben is wat de andere blokkies doen. En als je geen meter hebt dan niet, maar heb je er wel een ...... (meten is weten). Vandaar het toppic.

Ciao. Robbert.
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
Gonzo
Actief Lid
Berichten: 418
Lid geworden op: vr apr 27, 2007 11:26 am
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Gonzo » wo aug 18, 2010 23:48 pm

Onze T2a heeft geen type 4 maar gewoon de standaard AS1600. Voor mij werkt de olietemperatuurmeter als begrenzer. Lange stukken harder rijden als 90 tot 100KM/h kan niet want dan haal ik ook de 130 graden. Ik rij altijd 95 op de teller met of zonder aanhanger (Plus we hebben een hoogdak) dan blijft de temp op 110 115. Werkt op zich priema maar heb wel eens gedacht om de begrenzer op te voeren met een externe koeler. Ergens heb ik ook iets van "was 40 jaar geleden ook niet nodig". Dat klopt, nu ook niet als je niet harder wil als 90 :?
Two stroke or not two stroke

Gebruikersavatar
Obonobo
Actief Lid
Berichten: 303
Lid geworden op: di apr 27, 2010 14:11 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Delft

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Obonobo » do aug 19, 2010 10:36 am

Mijn T2b met een 1600 AS meet de temperatuur met een VDO peilstoksensor en geeft weer met een VDO tellertje (aangesloten met sensordraad naar voren). DIe heb ik niet gecheckt, overigens. Afgelopen vakantie naar Frankrijk aan de westkust heb ik op de snelweg meest 90km/u op de teller gereden. Afhankelijk van de buitentemperatuur kreeg ik 110 tot 120 graden door. Als het wat koeler was reed ik af en toe 100km/u op de teller en ook dan niet heter dan 120 graden.

Sietze
Sietze zegt: gegroet!

T2b '75 - Ah, 1975 ... dat was nog eens een mooi productiejaar!
En zo ziet die er al lang niet meer uit...

Gebruikersavatar
manijack
Actief Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 14:14 pm

Re: motorolie temperatuur

Bericht door manijack » do aug 19, 2010 12:40 pm

Bij de apk stations hebben ze tegenwoordig een geeikte (ziet er raar uit als je zo schrijft.....) olietemperatuurmeter ivm de roetmeting. Daar kun je dus eventueel je olietemperatuurmeter vergelijken met een geeikte meter.

Robbie
Actief Lid
Berichten: 187
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 14:03 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Heemstede

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Robbie » vr aug 20, 2010 9:20 am

de moeite waard om eens goed te ijken (eiken) dus.

Vond op deze site bij Hotrod een artikel over druk en temp van de olie.

110/120 is redelijk normaal, 130 wordt echt als max gezien. Lang op 130 is zeker weten slecht, extra slijtage ed.

robbert.
http://www.hotrod.nl/vraagbaak.htm
Bus ze. Robbert

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Tee » vr aug 20, 2010 17:08 pm

hi,
Mijn temp meter geeft aan 120 graden met de water koker test(100 graden)

Als ik mijn verlichting of richting aanwijzers aan doet dan gaat ie 5 graden warmer lopen :roll:

Ik weet dat ze niet 100% perfect zijn maar ik gebruikt het alleen om grote verschillen te zien... als het in eens hogere of lager warden geeft dan normal dan weet ik dat ik moet stoppen.
Ik heb een AS 1600 op LPG en ben net terug van de Ardennen. ....."volgens mijn teller" ....op LPG na 200 km @ 85 a 90 km per uur geeft het 135 graden aan en het loopt 7 graden koeler op benzine.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: motorolie temperatuur

Bericht door hanhoo » vr aug 20, 2010 17:11 pm

Tee schreef:hi,
Mijn temp meter geeft aan 120 graden met de water koker test(100 graden)

Als ik mijn verlichting of richting aanwijzers aan doet dan gaat ie 5 graden warmer lopen :roll:

Ik weet dat ze niet 100% perfect zijn maar ik gebruikt het alleen om grote verschillen te zien... als het in eens hogere of lager warden geeft dan normal dan weet ik dat ik moet stoppen.
Ik heb een AS 1600 op LPG en ben net terug van de Ardennen. ....."volgens mijn teller" ....op LPG na 200 km @ 85 a 90 km per uur geeft het 135 graden aan en het loopt 7 graden koeler op benzine.


Ik wou zeggen, moet jij niet op vakantie??
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Tee » vr aug 20, 2010 17:47 pm

hanhoo schreef:
Tee schreef:hi,
Mijn temp meter geeft aan 120 graden met de water koker test(100 graden)

Als ik mijn verlichting of richting aanwijzers aan doet dan gaat ie 5 graden warmer lopen :roll:

Ik weet dat ze niet 100% perfect zijn maar ik gebruikt het alleen om grote verschillen te zien... als het in eens hogere of lager warden geeft dan normal dan weet ik dat ik moet stoppen.
Ik heb een AS 1600 op LPG en ben net terug van de Ardennen. ....."volgens mijn teller" ....op LPG na 200 km @ 85 a 90 km per uur geeft het 135 graden aan en het loopt 7 graden koeler op benzine.


Ik wou zeggen, moet jij niet op vakantie??


off topic :oops: maar 5 dagen zwaar regen opgesloten met 2 kleine kinderen in en tent was genoeg.
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Drome
Actief Lid
Berichten: 333
Lid geworden op: ma okt 13, 2008 12:43 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Noordwijk aan zee
Contacteer:

Re: motorolie temperatuur

Bericht door Drome » di sep 14, 2010 12:09 pm

AS 1600 en een Pijlstok meter

de rest zie foto!
Afbeelding
mijn foto's op Flickr [url=http://www.flickr.com/photos/drome]klik hier[/url]

Plaats reactie