locatie externe oliekoeler
locatie externe oliekoeler
Nadat de bus toch wel wat warm liep, verschillende dingen geprobeerd
- kleppen
- ontsteking
- timing
- reinigen oliekoeler (was helemaal schoon)
- compressietest (Geen bijzonderheden)
- carbs reinigen en revisie (dit scheelde zo 5 graden en motor liep weer perfect stationair)
- carbs synchroon afstellen
Uiteindelijk loopt de motor een stuk minder warm en klinkt lekker. Echter is de temperatuur nu normaal tegen de 105-110, loopt hier rustig naartoe en blijft dan constant. Met dit weer vol beladen (westfalia+ teveel surfspullen) en een heuvel loopt ie toch richting de 120+. Aangezien het voor mij puur een zomer auto is, zit ik toch niet lekker. terug van texel (100 km) 2* moeten stoppen omdat het te warm werd.
Heb dus besloten toch extern te gaan koelen, in overleg met een keverspecialist een goede oplossing uitgezocht met alles erop en aan. Dus incl coolfan, thermostaat, etc etc
Maar wat is de best plek om de te plaatsen?? afmeting is 30*20*12 (L*B*H)
- linksachter onder huishoud accu?
- naast versnellingsbak
- ??
- ?
Waar zit ie bij jullie / wat is een goede plek in jullie gedachte?
uiteraard moet ik 'm ook afschermen tegen steenslag e.d. nog ideeen welk materiaal te gebruiken?
Wederom bedankt!
Gijs
P.s. betreft een 2.0 CJ motor
p.s.s, motor revisie vond ik nog even te duur en met mijn beperkte aantal km per jaar wil ik dit nog een paar jaar uitstellen. uiteindelijk zal een revisie onvermijdelijk zijn.
De discussie dat je niet extern moet koelen wil ik hier dus niet opnieuw starten
- kleppen
- ontsteking
- timing
- reinigen oliekoeler (was helemaal schoon)
- compressietest (Geen bijzonderheden)
- carbs reinigen en revisie (dit scheelde zo 5 graden en motor liep weer perfect stationair)
- carbs synchroon afstellen
Uiteindelijk loopt de motor een stuk minder warm en klinkt lekker. Echter is de temperatuur nu normaal tegen de 105-110, loopt hier rustig naartoe en blijft dan constant. Met dit weer vol beladen (westfalia+ teveel surfspullen) en een heuvel loopt ie toch richting de 120+. Aangezien het voor mij puur een zomer auto is, zit ik toch niet lekker. terug van texel (100 km) 2* moeten stoppen omdat het te warm werd.
Heb dus besloten toch extern te gaan koelen, in overleg met een keverspecialist een goede oplossing uitgezocht met alles erop en aan. Dus incl coolfan, thermostaat, etc etc
Maar wat is de best plek om de te plaatsen?? afmeting is 30*20*12 (L*B*H)
- linksachter onder huishoud accu?
- naast versnellingsbak
- ??
- ?
Waar zit ie bij jullie / wat is een goede plek in jullie gedachte?
uiteraard moet ik 'm ook afschermen tegen steenslag e.d. nog ideeen welk materiaal te gebruiken?
Wederom bedankt!
Gijs
P.s. betreft een 2.0 CJ motor
p.s.s, motor revisie vond ik nog even te duur en met mijn beperkte aantal km per jaar wil ik dit nog een paar jaar uitstellen. uiteindelijk zal een revisie onvermijdelijk zijn.
De discussie dat je niet extern moet koelen wil ik hier dus niet opnieuw starten
- Gerard
- Actief Lid
- Berichten: 381
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
Ik zou de koeler zo hoog mogelijk plaatsen, met een zo kort mogelijke slang lengte. Zodat je koeler nooit het laagste punt is (denk aan beschadigen).
Ik ben de mijne tussen de H-balkjes tussen voor en achterwiel aan het plaatsen. De voorwielen krijgen spatlappen tegen steenslag. Zal binnenkort een foto plaatsen.
Ik ben de mijne tussen de H-balkjes tussen voor en achterwiel aan het plaatsen. De voorwielen krijgen spatlappen tegen steenslag. Zal binnenkort een foto plaatsen.
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600
'73 T2b 1600
Re: locatie externe oliekoeler
Graag, ga je er nog een soort bescherming omheen maken?
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: locatie externe oliekoeler
Gerhard is heel verstandig bezig (ik ken hem niet anders )
Mijn bus heeft ergens voor het rechter-achterwiel een dwarsbalk met een redelijk groot ovaal gat.
Achter dat gat heb ik mijn externe oliekoeler HORIZONTAAL ingebouwd. Hierdoor is er een minimale kans op beschadiging.
voor extra windvang heb ik onder de oliekoeler nog een kunststof flap gemaakt die als een soort spoiler de wind naar de koeler forceert.
Overigens is 120 graden voor een goede motorolie een acceptabele temperatuur.
WAAR zit jouw temperatuurmeter??
Mijn bus heeft ergens voor het rechter-achterwiel een dwarsbalk met een redelijk groot ovaal gat.
Achter dat gat heb ik mijn externe oliekoeler HORIZONTAAL ingebouwd. Hierdoor is er een minimale kans op beschadiging.
voor extra windvang heb ik onder de oliekoeler nog een kunststof flap gemaakt die als een soort spoiler de wind naar de koeler forceert.
Overigens is 120 graden voor een goede motorolie een acceptabele temperatuur.
WAAR zit jouw temperatuurmeter??
I am Wouth and I approve this message.
Re: locatie externe oliekoeler
aan de dipstik, z'n vdo setje
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
misschien heb je hier nog wat aan :
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6okzndjmlb8J:www.vct2.nl/forum/viewtopic.php%3Ff%3D1%26t%3D7039%26start%3D0+karrera+site:www.vct2.nl&cd=5&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:6okzndjmlb8J:www.vct2.nl/forum/viewtopic.php%3Ff%3D1%26t%3D7039%26start%3D0+karrera+site:www.vct2.nl&cd=5&hl=nl&ct=clnk&gl=nl
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Re: locatie externe oliekoeler
Dat is handig plaatje, is precies wat ik besteld heb, incl fan
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
gijsv schreef:Dat is handig plaatje, is precies wat ik besteld heb, incl fan
het ging mij meer om de verhalen dan om het plaatje;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Gerard
- Actief Lid
- Berichten: 381
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
- Locatie: Enschede
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
Opvallend dat de fan-thermostaat in de ingaande leiding van de koeler zit.
De uitgaande leiding zou me logischer lijken. Dan wordt de olie eerst door de rijwind gekoeld, en wanneer dit niet meer voldoende is springt de fan pas aan.
Weet iemand hier de reden van?
De uitgaande leiding zou me logischer lijken. Dan wordt de olie eerst door de rijwind gekoeld, en wanneer dit niet meer voldoende is springt de fan pas aan.
Weet iemand hier de reden van?
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600
'73 T2b 1600
- Tee
- Gevorderde
- Berichten: 542
- Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: Leiderdorp
Re: locatie externe oliekoeler
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled
-
- Actief Lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
- Locatie: Purmerend
Re: locatie externe oliekoeler
Gerard schreef:Opvallend dat de fan-thermostaat in de ingaande leiding van de koeler zit.
De uitgaande leiding zou me logischer lijken. Dan wordt de olie eerst door de rijwind gekoeld, en wanneer dit niet meer voldoende is springt de fan pas aan.
Weet iemand hier de reden van?
Dat heeft te maken met het sneller op bedrijfstemperatuur komen van de olie.
Als die thermostaat dicht staat, gaat de olie gelijk weer retour de motor in via de thermostaat, als de thermostaat open gaat, dan pas gaat de olie door de externe koeler en gaat je koeler werken.
Groeten,
Kees
==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber
Kees
==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: locatie externe oliekoeler
Ik had het er even over gehad bij Kaag kevers. Ooit wil ik ook nog zo'n ding onder mijn bus hangen. Volgens die gast waar ik mee had gesproken is onder de bus niet de beste plek voor als je langzaam rijdt in warme landen (bijvoorbeeld in de file) Omdat de weg dan meestal gloeiend heet is kan de olie koeler de olie niet genoeg koelen als hij onder de bus zit. (lijkt mij opzich wel logisch, ik ben door spanje heen gereden van west naar oost midden in de zomer en ik denk dat hij dan weinig doet)
Het beste zou dan zijn om hem op je voorbumper te monterer (of er net onder).
Of het verhaal klopt wist hij ook niet 100% zeker maar het klink logisch.
Het beste zou dan zijn om hem op je voorbumper te monterer (of er net onder).
Of het verhaal klopt wist hij ook niet 100% zeker maar het klink logisch.
zij die vielen zijn gevallen
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10114
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
Thijs84 schreef:Ik had het er even over gehad bij Kaag kevers. Ooit wil ik ook nog zo'n ding onder mijn bus hangen. Volgens die gast waar ik mee had gesproken is onder de bus niet de beste plek voor als je langzaam rijdt in warme landen (bijvoorbeeld in de file) Omdat de weg dan meestal gloeiend heet is kan de olie koeler de olie niet genoeg koelen als hij onder de bus zit. (lijkt mij opzich wel logisch, ik ben door spanje heen gereden van west naar oost midden in de zomer en ik denk dat hij dan weinig doet)
Het beste zou dan zijn om hem op je voorbumper te monterer (of er net onder).
Of het verhaal klopt wist hij ook niet 100% zeker maar het klink logisch.
Denk dat de voorbumper de beste plaats is, kijk maar waar VW hem gehangen heeft in de T3 en bij de Watergekoelde T-2's .
Misschien is zo'n grote witte reservewielbak op de voorbumper te gebruiken voor zo'n modificatie. Heb er ooit wel eens foto's van gezien dat het gedaan was.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: locatie externe oliekoeler
Thijs84 schreef: Omdat de weg dan meestal gloeiend heet is kan de olie koeler de olie niet genoeg koelen als hij onder de bus zit.
Of het verhaal klopt wist hij ook niet 100% zeker maar het klink logisch.
De thermostaat die voor mijn externe oliekoeler zit,gaat pas open bij 80 graden en dan pas gaat dus die externe oliekoeler functioneren.
Als de buitentemperatuur 40 graden is, kan asfalt dan een temperatuur van meer dan 80 graden terug reflecteren?? Lijkt mij niet.
Ik blijf een groot voorstander van het horizontaal monteren (=veilig) van de oliekoeler met daarbij een "spoiler" die (rij)wind vangt (ook in een file heb je rijwind!) en zodoende de +80 graden warmte afvoert.
I am Wouth and I approve this message.
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6868
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: locatie externe oliekoeler
@Thijs:
Als je een externe oliekoeler bij je voorbumper monteert, heb je langere slangen en bijbehorende bevestigingen nodig.
Allemaal onderdelen die stuk kunnen gaan. En zodoende olielekkage kunne veroorzaken. Dat risico is een stuk kleiner bij het monteren vlak voor je versnellingsbak....
Als je een externe oliekoeler bij je voorbumper monteert, heb je langere slangen en bijbehorende bevestigingen nodig.
Allemaal onderdelen die stuk kunnen gaan. En zodoende olielekkage kunne veroorzaken. Dat risico is een stuk kleiner bij het monteren vlak voor je versnellingsbak....