locatie externe oliekoeler

Gebruikersavatar
MadMax78
Actief Lid
Berichten: 110
Lid geworden op: do jul 19, 2007 0:10 am
Bouwjaar Bus: 1978

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door MadMax78 » za jul 17, 2010 15:11 pm

Ik zou je vooral niet zo druk maken, denk dat we op onze trip naar Beijing ongeveer 15000 km met 125-130 graden gereden hebben en nu naar Zuid afrika met 110-120, niks aan het handje, zo lang je oliedruk maar niet te laag wordt.
78 T2b 2.0l L-jet ASI Riviera
http://www.oranjetrophy.nl

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door gijsv » za jul 17, 2010 15:46 pm

Je bumper zit ook bij het asfalt, dan zou het logischer zijn om 'm in de oortjes of op het dak ( :mrgreen: ) te plaatsen.

Ik denk dat als het buiten 40 graden is ik lekker onder een boom ga zitten, daarnaast heb ik er een met fan besteld, dus ook in de file blijft deze lucht aanzuigen voor koeling.

helaas komt het allemaal pas in september, gelukkig heb ik nu wel de tijd om te denken over hoe en wat

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door Tee » za jul 17, 2010 19:36 pm

Died schreef:@Thijs:

Als je een externe oliekoeler bij je voorbumper monteert, heb je langere slangen en bijbehorende bevestigingen nodig.
Allemaal onderdelen die stuk kunnen gaan. En zodoende olielekkage kunne veroorzaken. Dat risico is een stuk kleiner bij het monteren vlak voor je versnellingsbak....


om dat het olie zo ver moet, heen en weer,zal je ook druk verlies hebben!
Ik vond die oplossing van Wouth best wel slim,
Arguing on the internet is like winning the special olympics. Even if you win, you are still retarded

1972 T2 A/B, 1600 AS op LPG
1973 Kever
1965 constructam condor 4
100% EireCooled

Rockinkees
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
Locatie: Purmerend

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door Rockinkees » za jul 17, 2010 23:05 pm

Tee schreef:
Died schreef:@Thijs:

Ik vond die oplossing van Wouth best wel slim,


HA, moet je wel een gat in je dwarsbalk hebben :mrgreen:

Bij mij komt ie ook aan de linkerkant voor het achterwiel te hangen, tussen de dwarsbalken (ik heb NOG geen gat in de balk :oops: ), ook horizontaal en ik maak er nog iets van een soort spoiler onder, voor bescherming en luchtstroomgeleiding.
Groeten,
Kees

==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door Gerard » ma jul 19, 2010 8:31 am

Rockinkees schreef:
Gerard schreef:Opvallend dat de fan-thermostaat in de ingaande leiding van de koeler zit.

De uitgaande leiding zou me logischer lijken. Dan wordt de olie eerst door de rijwind gekoeld, en wanneer dit niet meer voldoende is springt de fan pas aan.

Weet iemand hier de reden van?


Dat heeft te maken met het sneller op bedrijfstemperatuur komen van de olie.
Als die thermostaat dicht staat, gaat de olie gelijk weer retour de motor in via de thermostaat, als de thermostaat open gaat, dan pas gaat de olie door de externe koeler en gaat je koeler werken.


Beetje late reactie van mij. Maar volgens mij schakelt de fan-thermostaat alleen de fan. De mechanische thermostaat regelt of de olie door de koeler gaat, de positie daarvan is duidelijk.
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door wouthwortel » ma jul 19, 2010 8:49 am

Rockinkees schreef:
Tee schreef:
Died schreef:@Thijs:

Ik vond die oplossing van Wouth best wel slim,


HA, moet je wel een gat in je dwarsbalk hebben :mrgreen:

.


Is dat weer een verschil tussen een a- en een b-bus??
Ook zonder dat gat werkt de spoiler trouwens ook.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door wouthwortel » ma jul 19, 2010 8:50 am

gijsv schreef:, dan zou het logischer zijn om 'm in de oortjes te plaatsen.



En dan je motor koelen met verwarmde lucht???
I am Wouth and I approve this message.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door gijsv » ma jul 19, 2010 9:00 am

ehhh..... #-o

Rockinkees
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
Locatie: Purmerend

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door Rockinkees » wo jul 21, 2010 17:58 pm

Gerard schreef:
Rockinkees schreef:
Gerard schreef:Opvallend dat de fan-thermostaat in de ingaande leiding van de koeler zit.

De uitgaande leiding zou me logischer lijken. Dan wordt de olie eerst door de rijwind gekoeld, en wanneer dit niet meer voldoende is springt de fan pas aan.

Weet iemand hier de reden van?


Dat heeft te maken met het sneller op bedrijfstemperatuur komen van de olie.
Als die thermostaat dicht staat, gaat de olie gelijk weer retour de motor in via de thermostaat, als de thermostaat open gaat, dan pas gaat de olie door de externe koeler en gaat je koeler werken.


Beetje late reactie van mij. Maar volgens mij schakelt de fan-thermostaat alleen de fan. De mechanische thermostaat regelt of de olie door de koeler gaat, de positie daarvan is duidelijk.


Ook een beetje laat van mij...
Ik had even niet gezien dat het om de thermostaat van de fan ging, sorry :oops:
Maar het klopt wel, wat je schrijft :D
Groeten,
Kees

==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door gijsv » do sep 09, 2010 19:25 pm



erg handig, maar niet opgeslagen!! weet iemand dit plaatje nog te vinden?
Gr Gijs

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door Gerard » vr sep 10, 2010 8:53 am

Ik heb dat plaatje helaas niet, maar kan 'm wel even voor je schetsen als niemand 'm hier heeft.

Hier ook nog even een foto van mijn oplossing:
Afbeelding
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door gijsv » vr sep 10, 2010 13:56 pm

bedankt!

zat ook aan deze plek te denken, alleen dat wel aan de andere kant ivm de kabels die bij mij daar lopen

Gebruikersavatar
manijack
Actief Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 14:14 pm

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door manijack » vr sep 10, 2010 17:45 pm

Hoe weet je zeker dat 120 gr. op jou temp.meter wel echt 120gr. is?
Heb je hem al eens gecontr. met een geeikte meter van bv. een apk station? Hier gebruiken ze er vaak 1 voor de 4 gasmeting. Misschien geeft hij wel veel te hoog aan?

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: locatie externe oliekoeler

Bericht door gijsv » za sep 11, 2010 9:53 am

ik weet dat ie 100 graden aangeeft als 95. ik weet ook dat ie nooit onder de 100 loopt, dus kwaad kan het niet.

Plaats reactie