Tip voor betrouwbare t2b motor?

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Tip voor betrouwbare t2b motor?

Bericht door Robin J. » za dec 05, 2009 13:17 pm

Beste mensen,

Nieuw op het forum en nieuw bezitter en (te) kortdurend berijder van een t2b busje.

In mijn ingevoerd zweeds 1976 hippiebusje zat een motor die waarschijnlijk van de plank of van de sloop er in was gezet.
Met een vriend heb ik in de afgelopen maanden alle logisch te vernieuwen onderdelen vervangen. Verdeelkap, contactpunten, bobine, bougies, oliekeerring, koppelingsplaat, motorpakkingen etc.. Kleppen, ontsteking en carburateur goed afgesteld.

Ik hoopte met het er ook nog afhalen van de koppen diep genoeg te hebben gekeken in de motor en na het inbouwen van de motor was alle aandacht natuurlijk bij het de eerste keer omdraaien van het contactsleuteltje.. Draaien:

Starten en lopen als de gesmeerde bliksem..!!! Hoerrraaa!

Daar bleef het niet bij.. Hij startte in de volgende week uitstekend en reed prima in nat en koud weer en beetje bij beetje kreeg ik in de eerste week voldoende vertrouwen.. De opmerkingen van de pessimistische compaan die mij vertelde dat ik met een oldtimer overal rekening mee moest houden verdwenen steeds meer uit mijn gedachte..
Mijn stelregel is dan ook dat als je begrijpt hoe iets werkt en je de vitale onderdelen op kwaliteit hebt kunnen beoordelen hoef je ook niet per definitie negatief verrast te worden. Deze positieve gedachte heb ik een week stand kunnen houden.

Gisteren reed ik fluitend mijn dorp uit om boodschappen te doen en plotseling: een vreemd metalen slepend geluid, motor remde geleidelijk zelf af, sloeg af en ik stond in de greppel naast de provinciale weg. Ik bespaar een ieder mijn hierop volgende reacties.


Afijn, waarschijnlijk is er een stang afgebroken, zuiger in de cilinder aan het happen of iets dergelijks. Hij draait wel nog rond maar met vertraagd en aanlopend geluid. Ik ben benieuwd wat het zal blijken te zijn maar ben mij al aan het voorbereiden op de voor de handliggende gevolgen.

Ik vermoed dat ik een andere motor nodig heb en heb beperkte financiele mogelijkheden. Ik hoop dat een kennis van mij nog een motor op de plank heeft maar hoe betrouwbaar deze zijn is ook nog de vraag als er al een beschikbaar zal zijn.

Dat was mijn verhaal. Nu de vraag:

Heeft iemand nog een tip of idee voor een betrouwbare en liefst ook beschikbare motor voor mijn t2b? Mijn eerste indruk is dat handelaren de hoofdprijs vragen voor hun 2e hands motoren en nieuw is voor mij niet te betalen.. Gereviseerd zou met moeite wellicht lukken maar ik hoop op een betrouwbare en prima draaiend uitgeplaatste motor die wellicht nog ergens te vinden is.

Als er iemand is met een tip of zelfs zelf de motor waar ik op hoop?

Verder nog een paar kennisvraagjes waarvan ik hoop dat iemand mij aan de hand van de bijgevoegde foto's (moet ik toevoegen, ik zie niet direct hoe ik deze direct kan bijvoegen) aan de antwoorden kan helpen..
Klopt het dat ik een busmotor heb maar met een keverluchtombouw?
Klopt het dat die papieren luchtkokers bij een keverluchtombouw en niet bij een originele busluchtombouw horen?
Kan ik op elke 1600 motor een busluchtombouw kan gebruiken met de originele busluchtfilter ipv de keverluchtfilter die ik nu heb?

Tenslotte, past elke 1600 of 1600+ motor in mijn bus of moet ik gezien de bevestigingen nog ergens rekening mee houden?

Dank voor jullie aandacht!

Met vriendelijke groet,

Robin http://robinjbeen.hyves.nl/album/446831 ... 44/0/FiAC/
Laatst gewijzigd door Robin J. op zo dec 06, 2009 11:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » za dec 05, 2009 15:28 pm

ik zou eerst je blok er eens uithalen en kijken of mijn vliegwiel niet is losgelopen grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4094
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Bericht door wouthwortel » za dec 05, 2009 18:43 pm

ga je voor goedkoop? Ga dan zelf reviseren!
Je hebt de mazzel dat je een 1600 cc-motor hebt, daar zijn de onderdelen niet duur van.
Informeer eens bij:

CVWR in Arkel
Hotrod in Doesburg
Wiljan Metselaars in Balgoy
Busbrothers in (Nijkerkerveen??????????????)
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » za dec 05, 2009 20:18 pm

ko de fries schreef:ik zou eerst je blok er eens uithalen en kijken of mijn vliegwiel niet is losgelopen grtz ko


Thanks, zullen we zeker doen.

Groet,
Robin

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » za dec 05, 2009 20:24 pm

wouthwortel schreef:ga je voor goedkoop? Ga dan zelf reviseren!
Je hebt de mazzel dat je een 1600 cc-motor hebt, daar zijn de onderdelen niet duur van.
Informeer eens bij:

CVWR in Arkel
Hotrod in Doesburg
Wiljan Metselaars in Balgoy
Busbrothers in (Nijkerkerveen??????????????)
Bedankt voor je reactie en de bedrijven genoteerd.

Wat ik mij afvroeg is hoe ver we in de motor moeten om te bepalen wat wel of niet aan vervanging toe is. En wat zijn dan de onderdelen die metaalmoe kunnen raken? Ik zal ook nog even kijken of ik hier een topic over kan vinden.

Ik zou namelijk na de aanstaande reparatie/revisie wel het gevoel willen hebben dat ik voorlopig behoed wordt tegen krom rakende, breuken of van zijn plek rakende onderdelen.

Groet,
Robin

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » za dec 05, 2009 20:27 pm

rjbeen schreef: Ik zou namelijk na de aanstaande reparatie/revisie wel het gevoel willen hebben dat ik voorlopig behoed wordt tegen krom rakende, breuken of van zijn plek rakende onderdelen.
Dan zou mijn voorkeur gaan naar een complete revisie (of in ieder geval inspectie)

groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » za dec 05, 2009 20:50 pm

Grawo75 schreef:
rjbeen schreef: Ik zou namelijk na de aanstaande reparatie/revisie wel het gevoel willen hebben dat ik voorlopig behoed wordt tegen krom rakende, breuken of van zijn plek rakende onderdelen.
Dan zou mijn voorkeur gaan naar een complete revisie (of in ieder geval inspectie)

groeten,
Gerben
bedankt voor je reactie Gerben,
Weet je op welke punten of tot welke diepte de motor wordt beoordeeld bij een inspectie?

Groet,

Robin

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » za dec 05, 2009 21:07 pm

Hoi Robin,

Ik bedoelde eigenlijk dat, als je zeker wilt zijn dat alles goed is, ik het hele blok uit elkaar zou halen... Dan kan je alles goed bekijken en weet je wat je in huis hebt. Ik moet wel zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan, maar ik zou er niet bang voor zijn.

groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » zo dec 06, 2009 10:33 am

Grawo75 schreef:Hoi Robin,

Ik bedoelde eigenlijk dat, als je zeker wilt zijn dat alles goed is, ik het hele blok uit elkaar zou halen... Dan kan je alles goed bekijken en weet je wat je in huis hebt. Ik moet wel zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan, maar ik zou er niet bang voor zijn.

groeten,
Gerben
Dag Gerben,
Ons busje is ons enige middel van vervoer en we proberen toch zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Als ik mijn vastgelopen of anderzijds beschadigde motor overhoud naast de nu te plaatsen motor dan ga ik deze zeker openhalen en zelf bekijken wat er allemaal inzit. Ik wil nu eigenlijk altijd een 2e motor paraat hebben om met minder ongemak tegen verassingen aan te lopen.

Groet,

Robin

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door sjefke » zo dec 06, 2009 10:55 am

Robin,

Als het je enige vervoer is zou ik zeggen ga eerst voor een gereviseerde motor voor je zelf gaat proberen.
Voordeel is je kan dan snel weer rijden.
Garantie mocht deze weer stuk gaan binnen een bepaalde periode.
En je kan er dan vanuit gaan dat je dan een goede motor hebt ipv van een blok waarvan je niets weet.
Vervolgens kan je daarna zelf aan de slag met je oude motor maar weet waar je aan begint. Er zijn er altijd genoeg die roepen dat kan je gemakkelijk zelf maar er komt soms iets meer bij kijken. Er zijn er genoeg waar een revisie het zelfde is als nieuwe cylinder koppen plaatsen en nieuwe pakkingen maar dat is een klein en gemakkelijk deel van een revisie. Vaak als er dingen om de hoek komen kijken zoals bv krukas slijpen kan je gewoonweg niet zelf meer doen en het dan laten doen dan word het vaak al net zo duur als een gereviseerd blok kopen. En wat ik belangrijker vind bij iets vervangen is niet het vervangen zelf maar uitvinden waarom je het moet vervangen :wink: En cylinderkop kan bv stuk gegaan zijn doordat hij gewoonweg te oud werd maar kan ook andere oorzaken hebben.
Bloedgroep T2

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » zo dec 06, 2009 11:44 am

sjefke schreef:Robin,

Als het je enige vervoer is zou ik zeggen ga eerst voor een gereviseerde motor voor je zelf gaat proberen.
Voordeel is je kan dan snel weer rijden.
Garantie mocht deze weer stuk gaan binnen een bepaalde periode.
En je kan er dan vanuit gaan dat je dan een goede motor hebt ipv van een blok waarvan je niets weet.
Vervolgens kan je daarna zelf aan de slag met je oude motor maar weet waar je aan begint. Er zijn er altijd genoeg die roepen dat kan je gemakkelijk zelf maar er komt soms iets meer bij kijken. Er zijn er genoeg waar een revisie het zelfde is als nieuwe cylinder koppen plaatsen en nieuwe pakkingen maar dat is een klein en gemakkelijk deel van een revisie. Vaak als er dingen om de hoek komen kijken zoals bv krukas slijpen kan je gewoonweg niet zelf meer doen en het dan laten doen dan word het vaak al net zo duur als een gereviseerd blok kopen. En wat ik belangrijker vind bij iets vervangen is niet het vervangen zelf maar uitvinden waarom je het moet vervangen :wink: En cylinderkop kan bv stuk gegaan zijn doordat hij gewoonweg te oud werd maar kan ook andere oorzaken hebben.
Bedankt voor je reactie Sjefke.
Prima advies en precies mijn idee.. leuk om een motor aan te pakken als niet tijdsgebonden leerproject maar niet geschikt voor het primaire noodzakelijk vervoer. Ik had eigenlijk gehoopt genoeg zekerheid te hebben mbt betrouwbaarheid door de motor te hebben bewerkt zoals we nu hebben gedaan. En ik moet zeggen dat wat we hebben gedaan aan pakkingen en ontstekings en afstelzaken dat dat ook prima werkte. Geen druppel olie tot en met de nu bijna vastloper..
Maar ook al kan er nu iets worden vervangen, ik ken niet de geschiedenis van de motor en heb het gevoel dat ik kan wachten tot er ergens anders iets misgaat.

Dus, geld bij elkaar schrapen en op zoek naar een gereviseerde motor.. en dan maar zo wijs worden de komende tijd om te kunnen beoordelen wat de betrouwbaarheid van de VW motor bepaalt en te ervaren wat we daar zelf aan kunnen doen en wat we toch echt elders moeten halen..

Thanks, Robin

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » zo dec 06, 2009 11:52 am

je kan er tydelijk ook een 1300 kever blok in hangen , en rustig aan rijden
tot je andere blok klaar is ,een 1300 vind je vaak voor weinig ,
en nogmaals mischien is alleen je vliegwiel losgelopen ,[is mij ook gebeurd]
grtz ko
:D
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » zo dec 06, 2009 12:08 pm

ko de fries schreef:je kan er tydelijk ook een 1300 kever blok in hangen , en rustig aan rijden
tot je andere blok klaar is ,een 1300 vind je vaak voor weinig ,
en nogmaals mischien is alleen je vliegwiel losgelopen ,[is mij ook gebeurd]
grtz ko
:D
Ik hoop het Ko.. morgen wordt er naar gekeken.
Groet,
Robin

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » zo dec 06, 2009 12:11 pm

Kijk de BugMe DVD nummer 5 en koop een goed boek (de Bentley Publishing sluit goed bij de DVD aan). Dan weet je precies wat er bij zelf revisie (en montage/demontage) komt kijken. Je kan dan altijd nog besluiten wat je zelf wilt doen en wat je gaat laten doen. Demonteren en inspecteren is heel goed zelf te doen. Voor het monteren en controleren van bepaalde onderdelen is op sommige vlakken speciaal gereedschap nodig. Bijvoorbeeld het nameten van de speling op hoofdaslagers of het vliegwiel op het juiste moment vastzetten.

Zou ik ooit een tweedehands motor kopen, dan zou ik hem ook als eerste uit elkaar halen en controleren.

Let op: ook het zelf reviseren kan lelijk in de papieren lopen. Als je net zoals ik twee gereviseerde cilinderkoppen en een set van 4 zuigers / cilinders nodig hebt, dan ben je al op de helft van de kosten van een compleet gereviseerd draaiend gedeelte (bij inruil van je oude draaiend gedeelte). Het zelf doen kost meer tijd en je zult je bepaalde skills eigen moeten maken. Maar het voordeel is dat je elk boutje / moertje kan thuisbrengen in de toekomst.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Robin J.
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: wo nov 04, 2009 9:48 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Kockengen

Bericht door Robin J. » zo dec 06, 2009 12:28 pm

hanhoo schreef:Kijk de BugMe DVD nummer 5 en koop een goed boek (de Bentley Publishing sluit goed bij de DVD aan). Dan weet je precies wat er bij zelf revisie (en montage/demontage) komt kijken. Je kan dan altijd nog besluiten wat je zelf wilt doen en wat je gaat laten doen. Demonteren en inspecteren is heel goed zelf te doen. Voor het monteren en controleren van bepaalde onderdelen is op sommige vlakken speciaal gereedschap nodig. Bijvoorbeeld het nameten van de speling op hoofdaslagers of het vliegwiel op het juiste moment vastzetten.

Zou ik ooit een tweedehands motor kopen, dan zou ik hem ook als eerste uit elkaar halen en controleren.

Let op: ook het zelf reviseren kan lelijk in de papieren lopen. Als je net zoals ik twee gereviseerde cilinderkoppen en een set van 4 zuigers / cilinders nodig hebt, dan ben je al op de helft van de kosten van een compleet gereviseerd draaiend gedeelte (bij inruil van je oude draaiend gedeelte). Het zelf doen kost meer tijd en je zult je bepaalde skills eigen moeten maken. Maar het voordeel is dat je elk boutje / moertje kan thuisbrengen in de toekomst.
bedankt hanhoo,
DVD wordt binnengehaald en de link van het boek heb ik opgeslagen. Dit wordt dan mijn project voor de reservemotor en eigen bemoeienis bij toekomstige problemen. Voor nu heb ik mijn vrouw en kind beloofd om op zoek te gaan naar een echt betrouwbare motor..

Plaats reactie