inrijden 2.0i motor

Plaats reactie
buzbuz
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 16:51 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

inrijden 2.0i motor

Bericht door buzbuz » vr dec 04, 2009 21:28 pm

Welke adviezen kunnen jullie me geven om een 2.0i in te rijden, over twee weken zal het eindelijk zover zijn busje ophalen en zelf de hele binnen boel opbouwen. Wel heb ik al een originele VDO toerenteller uit 1976 op de kop kunnen tikken om de toeren in de gaten te houden.
Als je gisteren wist wat vandaag zou gebeuren is morgen geen verrassing meer

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » za dec 05, 2009 12:36 pm

is het een nieuw gebouwd of nieuw gereviseerde motor :?: dan niet vol door planken, maar vooral rijden met veel afwisselende toertallen.

bij een geimporeerde bus die niet recentelijk een motor revisie gehad heeft, dan gewoon lekker "normaal" gaan rijden.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » zo dec 06, 2009 12:18 pm

+1

Vertel ons eerst even in welke stadium van inrijden je blokkie is?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
mychatype3
Gevorderde
Berichten: 535
Lid geworden op: di jan 13, 2009 17:47 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Gilze

Bericht door mychatype3 » ma dec 07, 2009 15:39 pm

drive it like you stole it :lol:

Als het blok geheel gedaan is.....1e 500km rustig aan (met de toeren) , daarna kleppen stellen en olie wisselen, daarna bij 1000 km nog eens.

suc6 gr. mycha
proud member of the A-team, low earlybay cruisers

buzbuz
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 16:51 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door buzbuz » ma dec 07, 2009 20:11 pm

De bus is geimporteerd uit de USA oorspronkelijk met een 2.0i, omdat ik de bus voor dagelijks gebruik ga rijden heb ik besloten er een nieuwe motor in te laten zetten die paruzzi heeft geleverd. Dus een basis 2l blok die met de oude onderdelen omgezet wordt naar injectie. Rustig aan met de toeren maar waar moet ik dan aan denken, hoeveel toeren? Tevens ben ik van plan om een webasto hete luchtverwarming te installeren, die ik wil aansluiten op het bestaande verwarmingssysteem, zodat ik een beter klimaat in de bus krijg, zeker in deze tijd van het jaar en veiliger ook. Nu heb ik al een beetje rond zitten kijken maar ik blijf met een dilemma zitten een webasto 2000 ST, of een webasto 3900 EVO, dus ook daarmee zijn alle adviezen zeer welkom
Als je gisteren wist wat vandaag zou gebeuren is morgen geen verrassing meer

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » di dec 08, 2009 11:36 am

Hoi buzbuz, ik zou geen twee vragen in 1 topic zetten. Dat wordt wat rommelig.

Mijn inrij advies:

Het hangt ervan af of de motor "hot tested" is. Oftewel al heeft gedraaid sinds in elkaar gezet. Als de motor nog niet heeft gedraaid sinds hij inelkaar gezet is: motor vullen met inloop (dunnere) olie en starten met de ontsteking los tot je olie druk hebt. Daarna starten en de motor ongeveer 20 seconden laten lopen op zo'n 2000tpm. Vervolgens de olie aftappen en een nieuw oliefilter + nieuwe olie erin. Meestal zijn de Paruzzi motoren overigens hot-tested en hoef je dit dus niet te doen. Het doel is om de metaalsplinters van de eerste inloopslijtage eruit te halen.

Vervolgens eerst 500km rustig rijden en daarna olie aftappen en filter wisselen. Gelijk ook even de klepspeling controleren. Bij het inrijden gedurende de eerste 1000km moet je vollast (volgas) en hoge toeren (3500tpm+) vermijden. Vermijd ook zoveel mogelijk het remmen op de motor. Vermijdt ook langdurig achter elkaar rijden op de zelfde snelheid (lees: hetzelfde toerental).

Tenslotte kun je vanaf 1000km steeds meer de last opvoeren tot vollast bij de 1500 km. Rijd tegen de 1500km ook een tijdje tegen de top aan, daarmee voorkom je voor langere tijd een "luie" motor. Vervolgens is het weer verstandig om olie te wisselen, filter te vervangen en de klepspeling te controleren.

Tank tijdens de gehele inrij periode de voor jouw motor voorgeschreven brandstof (in mijn geval is dat Euro 98 ). Het kan zijn dat je hydraulische klepstoters hebt, dan hoef je de klepspeling zoals hierboven staat niet te controleren.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

buzbuz
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 16:51 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door buzbuz » di dec 08, 2009 15:51 pm

@hanhoo

Bedankt voor het duidelijke antwoord, en ik zal gelijk mijn tweede vraag in het juiste forum plaatsen.

Gebruikersavatar
DOKA '73
Gevorderde
Berichten: 875
Lid geworden op: zo feb 08, 2009 21:09 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Vijfhuizen (N-H)
Contacteer:

Bericht door DOKA '73 » di dec 08, 2009 20:39 pm

Als ik jouw was zou ik dat vragen aan de leverancier > Zo voorkom je dat er in het geval van klachten discussie komt over hoe je de motor had moeten inrijden ..
DOKA 73 "Impossible Is Nothing""

http://www.a-leebel.nl/

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » di dec 08, 2009 20:43 pm

DOKA '73 schreef:Als ik jouw was zou ik dat vragen aan de leverancier > Zo voorkom je dat er in het geval van klachten discussie komt over hoe je de motor had moeten inrijden ..
+1! Dat is altijd slim natuurlijk.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

buzbuz
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 16:51 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Bericht door buzbuz » wo dec 09, 2009 0:34 am

@Doka 73,

Prima advies, ga ik zeker doen.

Plaats reactie