ontsteking vroeger??
ontsteking vroeger??
Men vertelde mij dat je nu je ontstekings tijd stip kan vervroege ivm het veranderde octaan van euro 95 ten opzichte van normale benzine van vroeger. Heeft iemand daar wel eens van gehoord???
-
- Actief Lid
- Berichten: 264
- Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
- Locatie: Purmerend
Waarom zou je dat doen?
Volgens mij maakt het niet zo veel uit, het octaangehalte in de benzine voor je tijdstip.
Ik dacht dat het octaangetal ermee te maken had dat je met (hoog)vermogende motoren een hoger octaangetal moest hebben om pingelen (of detoneren, voorverbranding) te voorkomen.
Dit gebeurt ook namelijk als je tijdstip TE vroeg staat.
Een te vroeg of te laat ontstekingstijdstip is nooit goed voor je motor, daarvan gaat de boel warmer lopen, duurder lopen, pingelen, vermogens te kort en nog meer van die nare dingen.
Ik denk dus dat die stelling niet helemaal waar is.....
Maaaaar, ik kan er wel helemaal naast zitten
Volgens mij maakt het niet zo veel uit, het octaangehalte in de benzine voor je tijdstip.
Ik dacht dat het octaangetal ermee te maken had dat je met (hoog)vermogende motoren een hoger octaangetal moest hebben om pingelen (of detoneren, voorverbranding) te voorkomen.
Dit gebeurt ook namelijk als je tijdstip TE vroeg staat.
Een te vroeg of te laat ontstekingstijdstip is nooit goed voor je motor, daarvan gaat de boel warmer lopen, duurder lopen, pingelen, vermogens te kort en nog meer van die nare dingen.
Ik denk dus dat die stelling niet helemaal waar is.....
Maaaaar, ik kan er wel helemaal naast zitten
Groeten,
Kees
==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber
Kees
==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Ja dat kan, MAAR daardoor gaat je motor HETER lopen. En de koeling van een busblokkie is al een heikel punt. Gevolg is hoogstwaarschijn kopscheurtjes tussen de klepzetels bij cilinder 3. Bovendien zal je er qua prestaties en rijgedrag geen ruk mee opschieten. Daarnaast zal de vervroegingscurve van je distributeur, zeker van een SVDA, niet meer volledig aansluiten bij je motorkarakter. Bij een 009 zal je stationairtoerental gaan dansen of veel te hoog lopen.
Oftewel: niet doen.
Ik heb afgelopen week met de Kever geexperimenteerd met vroegere / latere ontsteking. Eigenlijk werd alles behalve standaard voorgeschreven alleen maar slechter.
Oftewel: niet doen.
Ik heb afgelopen week met de Kever geexperimenteerd met vroegere / latere ontsteking. Eigenlijk werd alles behalve standaard voorgeschreven alleen maar slechter.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Ed Antonissen
- Actief Lid
- Berichten: 182
- Lid geworden op: za okt 25, 2008 10:27 am
- Locatie: Vorden, 2e hooiberg links
toen loodvrije benzine net zijn intrede deed, was het advies bij oudere auto's om loodvervanger toe te voegen, en het ontstekingstijdstip te verlaten, dit omdat de motor heter wordt met loodvrije benzine dan met de oude super en normaal. het idee erachter was dat de verbranding op een tijdstip kwam dat de compressie weer lager werd en dus de temperatuur niet zo hoog oploop.
volgens mij heeft het meer zin om loodvrije koppen in je blok te zetten, en alles gewoon af te stellen zoals het hoort, dan kan je blok nog jaren mee!
volgens mij heeft het meer zin om loodvrije koppen in je blok te zetten, en alles gewoon af te stellen zoals het hoort, dan kan je blok nog jaren mee!
van A naar Beter