oorzaak "dansen" van de motor

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

oorzaak "dansen" van de motor

Bericht door Wilfred » ma nov 23, 2009 11:56 am

hallo,

ik zit met een vraagje over mijn motor. Ik ben onlangs begonnen om mijn motor + motorruim aan te pakken. Ik had bus gekocht met motor los erbij, en alles moest er in korte tijd in omdat ik de bus als trouwauto wilde gebruiken. Dus niet erg netjes gebeurd. Nu ben ik bezig om het alsnog goed te doen, omdat ik de bus van het winter toch niet gebruik (ik heb altijd de Ami nog). nu had ik altijd problemen met "dansen" van de motor. Op en neer gaan in toeren bij stationair lopen. ik kon hem ook nooit op 900 toeren krijgen (gemiddeld dan) maar altijd rond de 1200-1500. klinkt er druk als je voor stoplicht staat

Er zijn verschillende mogelijkheden natuurlijk die hiervoor kunnen zorgen, maar waar zou ik speciaal op moeten letten. Ik wil het nu natuurlijk wel helemaal goed maken. Alle hulp is welkom!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma nov 23, 2009 13:25 pm

misschien handig om te vermelden wat voor een type ontsteking je erop hebt zitten. klinkt als een probleempje dat hanhoo had met een bepaald type ontsteking
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » ma nov 23, 2009 13:50 pm

Ik denk ook dat je het in je ontsteking moet zoeken. Een vervroegingsmechaniek wat niet soepel loopt en blijft hangen. Ook speling van de onstekingsas of in het vervroegingsmechanisme kan een onregelmatig stationair toerental geven. Het resultaat hiervan is een niet juist ontstekingstijdstip, vooral merkbaar bij stationair.

Dit kan je controleren met een stroboscooplamp.

Gebruikersavatar
Hyperpiep
Beginner
Berichten: 86
Lid geworden op: za okt 10, 2009 18:31 pm
Locatie: Waspik
Contacteer:

Bericht door Hyperpiep » ma nov 23, 2009 15:42 pm

dirkinbrabant schreef:Ik denk ook dat je het in je ontsteking moet zoeken. Een vervroegingsmechaniek wat niet soepel loopt en blijft hangen. Ook speling van de onstekingsas of in het vervroegingsmechanisme kan een onregelmatig stationair toerental geven. Het resultaat hiervan is een niet juist ontstekingstijdstip, vooral merkbaar bij stationair.

Dit kan je controleren met een stroboscooplamp.
Inderdaad een goeie. Ik had hetzelfde probleem totdat ik zag dat de volledige ontstekingsvervroegervacuumslang loshing. Nu loop hij wel redelijk stationair op een gelijk toerental.
^^

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door klaas » ma nov 23, 2009 15:51 pm

Ik zou een rondje check-up doen, klepjes, puntje, ontsteking etc.
Komt er vanzelf wel iets naar voren toch? :wink:
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » ma nov 23, 2009 17:24 pm

Onmiskenbaar de ontstekingsvervroeging in combinatie met het stationair toerental en het ontstekingstijdstip (tenzij je een injectieblok hebt).

Wat voor motor, carb, nokkenas en ontsteking heb je?
Kun je het stationair toerental uberhaupt wel rond de 900 krijgen, of slaat hij dan af?
Heb je een stroboscoop om je ontsteking af te stellen?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
JackS
Luchtgekoeld
Berichten: 1870
Lid geworden op: ma dec 10, 2007 20:05 pm
Bouwjaar Bus: 1973
Contacteer:

Bericht door JackS » ma nov 23, 2009 17:34 pm

Of misschien nog oude vervuilde benzine cq verstopping in de toevoer?
AMESCADOR "en daarmee uit"

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door sjefke » ma nov 23, 2009 18:50 pm

Even off topic, wat geinig dat je een amy hebt. Mijn achterburen is de Amy vereniging NL :P
Bloedgroep T2

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Bericht door Wilfred » wo nov 25, 2009 11:47 am

Er zit een 009 ontsteking op. heb wel al wat mee geprobeerd. Er is een nieuwe bobine op gekomen, die was eerst niet goed. Bij een garage met een stroboscoop lamp ontsteking gezet, maar ook daar kregen ze de motor niet rustig op 900 toeren. Ik zat zelf ook nog te denken aan valse lucht, maar zou niet weten waarvandaan, iemand een idee? en natuurlijke andere oorzaken ook van harte welkom, dan ga is alles even bij langs
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » wo nov 25, 2009 11:52 am

wat voor een type motor is het?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo nov 25, 2009 12:02 pm

Ah, een 009 op dus een type 1 blokkie. Dat is een bekende. Je kunt je onsteking niet goed afstellen, omdat hij niet op het juiste toerental te krijgen is. Je kunt niet het juiste toerental instellen omdat je ontsteking niet op het juiste tijdstip staat.

De 009 heeft alleen een centrifugaal vervroeger. Onder een bepaald toerental haakt de vervroeging af en is hij in ruste. Al bij ongeveer 1100 toeren begint de vervroeging in te haken en gaat dus het toerental omlaag, de centrifugaal vervroeging komt dan weer in ruste en het toerental gaat weer omhoog. Zo is het cirkeltje rond, was bij Tee op dit forum ook het probleem.

De procedure:

Zorg ervoor dat de kleppen en contactpunten goed gesteld zijn. Draai de motor warm en stel de ontsteking af met een stroboscoop met een vervroegingsinstelling. Daarop kun je de vooronsteking instellen. Zet een streepje op de poulie bij BDP.

Het beste is de 009 ontsteking af te stellen op maximum vervroeging, het is heel lastig een 009 af te stellen op stationair voorontsteking vanwege het bovenstaande. Stel de ontsteking in op 30 graden voorontsteking boven de 3000tpm. Een 009 bereikt zijn maximum vervroeging namelijk bij ongeveer 2800tpm.

Vervolgens kun je het stationairtoerental afstellen op de juiste stand (tussen 850 en 950 tpm). Als je geen scherpere nokkenas hebt, moet dat gewoon lukken. Als het bovenstaande in orde is, zou ik gaan controleren op valse lucht. Check of alle vacuumslangen op de carb(s) goed zijn en ga vervolgens met WD40 of remmenreinigen de notoire plekken af:

- Aansluiting carb / spruitstuk
- Vacuumaansluitingen op de carb
- De aansluiting van de busjes van de gasklephendel
- De rubbermoffen aan weerszijden van de inlaatspruitsstukken
- De inlaatspruitstukken zelf

Als dat allemaal niet helpt, dan zou ik het zoeken in vervuilde carburateur. Een verstopping in de benzine toevoer van de carb lijkt me onwaarschijnlijk omdat je de dan lege vlotterkamer wel zou merken in het rijgedrag.

Suc6!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Bericht door Wilfred » wo nov 25, 2009 12:03 pm

oh jah, dat is misschien wel handig om te vermelden. Ik heb een 1600 motor, AS. met 34 pict 3 carb. en dus 009 ontsteking. is in 2002 gekocht bij paruzzi, gereviseerd. Vorige eigenaar zei dat ie 3000 km gelopen had, en zo zag ie er eigenlijk ook wel uit, als nieuw zeg maar.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3153
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Bericht door Wilfred » wo nov 25, 2009 12:10 pm

hanhoo schreef:Ah, een 009 op dus een type 1 blokkie. Dat is een bekende. Je kunt je onsteking niet goed afstellen, omdat hij niet op het juiste toerental te krijgen is. Je kunt niet het juiste toerental instellen omdat je ontsteking niet op het juiste tijdstip staat.

De 009 heeft alleen een centrifugaal vervroeger. Onder een bepaald toerental haakt de vervroeging af en is hij in ruste. Al bij ongeveer 1100 toeren begint de vervroeging in te haken en gaat dus het toerental omlaag, de centrifugaal vervroeging komt dan weer in ruste en het toerental gaat weer omhoog. Zo is het cirkeltje rond, was bij Tee op dit forum ook het probleem.
Dat is inderdaad het probleem! bedankt, ik ga eens kijken of ik hiermee verder kan. Helaas moet ik nog wel een week of twee wachten op mijn eerste vrije uurtjes, dus dan pas kan ik vertellen of het geholpen heeft!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo nov 25, 2009 12:52 pm

Succes, we wachten af. Waarom heb je eigenlijk een 009? Een SVDA distributeur is een veel beter aansluitende ontsteking bij je setup. Omdat deze namelijk zowel een vacuum (hoge toeren) en centrifugaal (lagere toeren) vervroeging heeft, reageert hij veel soepeler op veranderingen in de stand van je gasklep (lees: pedaal).

De 009 wordt meestal toegepast bij motoren met dubbele en/of aftermarket carburateurs omdat daarbij een afdoende vacuum aansluiting ontbreekt.
Laatst gewijzigd door hanhoo op do dec 03, 2009 19:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Rockinkees
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: wo sep 02, 2009 22:40 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door Rockinkees » wo nov 25, 2009 21:48 pm

Ik heb hetzelfde probleem.
Ik dacht eerst dat het aan de afstelling van het LPG lag, maar na enig afstellen ben ik daar niks mee opgeschoten.
Mijn motortje loopt ook ongeveer 1100-1200 toeren stationair, als dan even gas geeft valt ie wel terug naar 900-950, maar gaat na verloop van tijd toch weer sneller lopen.

Ik heb ondertussen een standaard onsteking met vacuumvervroeger op de kop getikt :D
Moet er alleen nog even in...en hopen dat ie dan wat beter loopt (en vooral wat koeler!)

@ Hanhoo: als je een revisie of ruilmotor aanschaft, zit daar een 009 onsteking op bij een AS1600. Vraag me niet waarom, maar ik ben er zo al diverse tegengekomen... :?: :?:
Groeten,
Kees

==============================
VW T2a 1970 Rat Rod Style...... gehad :-(
Harley Davidson Bobber

Plaats reactie