Extra olie carter

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Extra olie carter

Bericht door jan willem » do okt 08, 2009 19:54 pm

Hallo ik vroeg me af of er op het forum ook mede busbezitters zijn welke een extra olie carter onder hun motor hebben hangen?
Kwam het tegen op de site van JK je kunt hem onder je bestaande carterpan schroeven en krijgt zo meer olie inhoud zeg maar 1.5 liter meer.
Je motor wordt beter gesmeerd,je hebt wat meer reserve (mocht hij verbruiken)de olie wordt extra gekoeld wat ook beter is bij luchtgekoeld.
Ik zie alleen voordelen mits je je wagen niet verlaagd.
Wie weet wat te vertellen hierover??

Jan Willem

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do okt 08, 2009 20:18 pm

Ik heb er een extra onderbouw carter onderhangen. Dit werd me aangeraden door Hotrod. Heb het ook door hun laten monteren toen zij mijn nieuwe onderblok opgebouwd hebben.

Zij gaven aan dat het met lekkage redelijk "krap"steekt en dus goede montage essentieel is.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » do okt 08, 2009 20:45 pm

heillfiger heeft er problemen mee gehad volgens mij. weet het niet meer zeker
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

carter

Bericht door jan willem » do okt 08, 2009 20:55 pm

Hi turbo heb de mijne bij jk besteld en net binnen gehad,met alle onderdelen pakkingen en bouten en moeren.
Ik zie geen probleem met monteren,pakking en alles zit erbij zal wel goed gaan hoop ik.
Hij bevalt dus wel bij jouw?merk je iets met de temperatuur?of meet je dat niet?
Vind het wel fijn dat je olie hoeveelheid vergroot wordt.
Ga denk ik eerdaags aan de extra accu met zijn aansluitingen beginnen,net als die van jouw zonder lamp er tussen
Heb ook het zelfde interieur als jouw en vind je laatjes ook handig weer iets om te knutselen!.

JW

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: carter

Bericht door Briebelbus » do okt 08, 2009 21:08 pm

jan willem schreef:Hi turbo heb de mijne bij jk besteld en net binnen gehad,met alle onderdelen pakkingen en bouten en moeren.
Ik zie geen probleem met monteren,pakking en alles zit erbij zal wel goed gaan hoop ik.
Hij bevalt dus wel bij jouw?merk je iets met de temperatuur?of meet je dat niet?
Vind het wel fijn dat je olie hoeveelheid vergroot wordt.
Ga denk ik eerdaags aan de extra accu met zijn aansluitingen beginnen,net als die van jouw zonder lamp er tussen
Heb ook het zelfde interieur als jouw en vind je laatjes ook handig weer iets om te knutselen!.

JW
kijk, ik breng je aardig op ideeen dus 8)
Ik merk van mijn onderbouw carter zeker wel iets in de temperatuur.
Tijdens mijn vakantie heb ik in Frankrijk gereden, een aantal uren in de bloedhitte op de Peage met 90km/h op de teller.

Ik zat te zweten in de bus. De olie temperatuur hield het op een hele mooie 110 graden.

Als ik overigens binnenwegen rij, dus meer "afwisselend" qua snelheid dan werd de olie niet warmer dan 90 graden.

Zelfs bij heftig steile stukken was de temperatuur zo rond de 110 graden.
Kortom ik ben zeer tevreden.

Ik heb overigens geen goed vergelijkingsmateriaal meer "zonder onderbouw carter" , omdat er nogal wat veranderd is in de setup.

Nieuw blok, andere temperatuur meter op het dash, geen belemmerde koeling meer.

Ik heb er bewust voor gekozen, omdat ik de oude motor met 140 graden de soep in gedraaid heb. Zonder dit met voorbedachte rade te doen.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » do okt 08, 2009 21:33 pm

turbo je hebt een "ideeen bus"

badabing!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do okt 08, 2009 21:36 pm

hahaha 8) tijd voor nieuwe naam..

misschien een creatief brein op bepaald gebied... :)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » do okt 08, 2009 22:09 pm

Hoi,

Ik vraag me af of je olie circuleert door onderste carter, is het nodig om de aanzuig van je oliepomp dan ook te verlagen? Hoe schroef je dat carter er dan tegen? Het plaatje op JK vond ik niet zo heel duidelijk...
Als het echt zo goed werkt vind ik het ook wel interessant :D
groeten,
Gerben

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10114
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » do okt 08, 2009 22:16 pm

bij mij wordt de olie in iedergeval onderuit het onderbouw carter vandaan aangezogen, want ik heb dat ook eens nagevraagd.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » do okt 08, 2009 22:25 pm

Ah ok, ja dan kan het inderdaad goed werken. Eerst even wachten tot ik de olietemperatuur sensor en drukmeter binnen heb. 8)
Als dan blijkt dat ik meer koeling nodig heb, schaf ik misschien ook wel zo'n ding aan! Jij bent er ten minste toch behoorlijk positief over!

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

carter

Bericht door jan willem » do okt 08, 2009 22:45 pm

Hoi Gerben je schroeft het met de oude boutgaten vast,en dan je deksel er weer tegen.
Het is heel simpel ook zitten er pijpjes bij om je aanzuig buis te verlengen tot onder in het opschroef carter.
Het is allemaal heel simpel als je het ziet ,en dat voor 50 euro!
Je kunt volgens mij beter in dit systeem investeren dan in een temperatuur meter.


JW

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: carter

Bericht door gruns.lex » do okt 08, 2009 23:12 pm

jan willem schreef:Hoi Gerben je schroeft het met de oude boutgaten vast,en dan je deksel er weer tegen.
Het is heel simpel ook zitten er pijpjes bij om je aanzuig buis te verlengen tot onder in het opschroef carter.
Het is allemaal heel simpel als je het ziet ,en dat voor 50 euro!
Je kunt volgens mij beter in dit systeem investeren dan in een temperatuur meter.


JW
Ik heb ook zo'n extern carter maar moest hiervoor wel de orginele boutjes vervangen voor langere omdat ze simpelweg te kort waren om het externe carter te monteren.
Mijn busmotor wordt niet meer warmer dan ca 100 0C en was voorheen 120

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Bericht door Grawo75 » do okt 08, 2009 23:27 pm

hmmmm....... het zou best eens kunnen dat deze jongen binnenkort ook zo'n ding onder zijn motor heeft hangen :lol:
is dat onderdeel J10581 van JK?

Gebruikersavatar
twotone
Gevorderde
Berichten: 599
Lid geworden op: wo mar 21, 2007 18:29 pm

Re: carter

Bericht door twotone » vr okt 09, 2009 9:29 am

jan willem schreef:Hoi Gerben je schroeft het met de oude boutgaten vast,en dan je deksel er weer tegen.
Het is heel simpel ook zitten er pijpjes bij om je aanzuig buis te verlengen tot onder in het opschroef carter.
Het is allemaal heel simpel als je het ziet ,en dat voor 50 euro!
Je kunt volgens mij beter in dit systeem investeren dan in een temperatuur meter.


JW
In een temperatuurmeter investeren is NOOIT verkeerd! Ik vind het toch wel een prettig idee om tijdens het rijden de temperatuur in de gaten te houden........
T2a in de resto : www.freewebs.com/vwt2a



Kustom, because stock sucks.......

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » vr okt 09, 2009 11:53 am

Voel ik hier een GROUPBUY aankomen. Want de Ideeenbus briebelt mij ook naar deze oplossing. Ik heb dezelfde symptomen als Turbo.d had.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie