1600cc watergekoelde T2, interessant om te kopen?

jordyvannies

1600cc watergekoelde T2, interessant om te kopen?

Bericht door jordyvannies » ma sep 28, 2009 19:42 pm

Hallo,

ik ben nieuw hier en wil me toch gaan begeven in de t2 wereld, mn zusje heeft zojuist een '69 kever gekocht dus ik ga mezelf nu ook over de drempel gooien met een T2 te zoeken.

Ik heb nu een geschikte kandidaat mischien gevonden welke in mijn prijsklasse valt.

wel mankeren hier nog enkele dingen aan, o.a. de distributie riem die eraf is.

nu gaat dit om een 1600cc watergekoelde motor waarvan ik verder nog niks weet.
Maar hebben jullie een indicatie wat dit ongeveer kost.
En of het uberhaupt wel verstandig is om voor een watergekoelde 1600 te gaan?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » ma sep 28, 2009 20:50 pm

watergekoelde t2 worden aleen in brazilie gebouwd [polo motor]
best leuke dingen , daar zijn ze pas een jaar of 5 geleden mee begonnen
als je die bedoeld en hij is op nederlands kenteken lijkt me het een leuk iets
is het een orspronkelijke lucht gekoelde t2 omgewbouwd door iemand naar water ,en je bent niet een zeer begaafde super techneut
zou ik er echt vanaf zien :D
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » ma sep 28, 2009 21:27 pm

ko de fries schreef:watergekoelde t2 worden aleen in brazilie gebouwd [polo motor]
Da's volgens mij een 1400 injectie motor.

jordyvannies

Bericht door jordyvannies » ma sep 28, 2009 22:11 pm

ko de fries schreef:watergekoelde t2 worden aleen in brazilie gebouwd [polo motor]
best leuke dingen , daar zijn ze pas een jaar of 5 geleden mee begonnen
als je die bedoeld en hij is op nederlands kenteken lijkt me het een leuk iets
is het een orspronkelijke lucht gekoelde t2 omgewbouwd door iemand naar water ,en je bent niet een zeer begaafde super techneut
zou ik er echt vanaf zien :D
grtz ko
Is oorspronkelijk een luchtgekoelde uit 77 waar ze blijkbaar een watergekoelde in hebben gezet, ben zelf niet zn techneut, wel heb ik een achterban waarvan er 1 automonteur is en de ander erg bedreven is in kevers...

Is het dan verstandig, gaat eruit voor een heel zacht prijsje namelijk

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » ma sep 28, 2009 22:25 pm

jordyvannies schreef:
ko de fries schreef:watergekoelde t2 worden aleen in brazilie gebouwd [polo motor]
best leuke dingen , daar zijn ze pas een jaar of 5 geleden mee begonnen
als je die bedoeld en hij is op nederlands kenteken lijkt me het een leuk iets
is het een orspronkelijke lucht gekoelde t2 omgewbouwd door iemand naar water ,en je bent niet een zeer begaafde super techneut
zou ik er echt vanaf zien :D
grtz ko
Is oorspronkelijk een luchtgekoelde uit 77 waar ze blijkbaar een watergekoelde in hebben gezet, ben zelf niet zn techneut, wel heb ik een achterban waarvan er 1 automonteur is en de ander erg bedreven is in kevers...

Is het dan verstandig, gaat eruit voor een heel zacht prijsje namelijk
moeilijk te zeggen ,ligt eraan of je hem terug wil bouwen naar lucht ,en hoe de rest is .hoop werk en redelijk wat kosten die er bij komen
zou wat fotoo,s moeten zien ,en weten wat de zachte prijs is
om een redelijk oordeel te kunnen vellen
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

jordyvannies

Bericht door jordyvannies » ma sep 28, 2009 22:29 pm

ko de fries schreef:
jordyvannies schreef:
ko de fries schreef:watergekoelde t2 worden aleen in brazilie gebouwd [polo motor]
best leuke dingen , daar zijn ze pas een jaar of 5 geleden mee begonnen
als je die bedoeld en hij is op nederlands kenteken lijkt me het een leuk iets
is het een orspronkelijke lucht gekoelde t2 omgewbouwd door iemand naar water ,en je bent niet een zeer begaafde super techneut
zou ik er echt vanaf zien :D
grtz ko
Is oorspronkelijk een luchtgekoelde uit 77 waar ze blijkbaar een watergekoelde in hebben gezet, ben zelf niet zn techneut, wel heb ik een achterban waarvan er 1 automonteur is en de ander erg bedreven is in kevers...

Is het dan verstandig, gaat eruit voor een heel zacht prijsje namelijk
moeilijk te zeggen ,ligt eraan of je hem terug wil bouwen naar lucht ,en hoe de rest is .hoop werk en redelijk wat kosten die er bij komen
zou wat fotoo,s moeten zien ,en weten wat de zachte prijs is
om een redelijk oordeel te kunnen vellen
grtz ko
Liefste laat ik hem natuurlijk watergekoeld als het puur distributieriem blijkt te zijn, lijkt mij het goedkoopst.

Auto moet nog wel rdw gekeurd worden, oorspronkelijk poolse wagen.
Dus dat zal mischien ook weer een punt worden.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » ma sep 28, 2009 22:30 pm

En dan nog is het bijna onmogelijk zoiets te schatten adhv verhalen en foto's.
Ik heb wel eens bussen gezien na daarvan de foto's bewonderend te hebben bekeken
Tranen in mijn ogen! Wat kan dat vertekenen :?

Zit er een goede volkswagen garage in de buurt waar je hem kan laten keuren voor aankoop?
Die weten normaal gesproken waarop je moet letten en kunnen een goed oordeel geven
of het een leuke bus is of een kat in de zak!
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

jordyvannies

Bericht door jordyvannies » ma sep 28, 2009 22:36 pm

zomerbloempje schreef:En dan nog is het bijna onmogelijk zoiets te schatten adhv verhalen en foto's.
Ik heb wel eens bussen gezien na daarvan de foto's bewonderend te hebben bekeken
Tranen in mijn ogen! Wat kan dat vertekenen :?

Zit er een goede volkswagen garage in de buurt waar je hem kan laten keuren voor aankoop?
Die weten normaal gesproken waarop je moet letten en kunnen een goed oordeel geven
of het een leuke bus is of een kat in de zak!

Bedankt voor de tip.

Andere vraag dan nog.

Poolse wagen importeren, met een niet originele motor? levert dat ook geen problemen?

Gebruikersavatar
buskabouter
Luchtgekoeld
Berichten: 1291
Lid geworden op: di jan 02, 2007 17:20 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: grunn

Bericht door buskabouter » ma sep 28, 2009 22:49 pm

trotse eigenaar t2b ambulance en 5 andere t2s en nog geen automaat

dirkinbrabant
Gevorderde
Berichten: 861
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
Locatie: boxtel
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » di sep 29, 2009 0:49 am

Als het die bus is van Marktplaats, je zelf geen techneut bent en je ook je achterban nog terug wilt zien op je verjaardag kan ik maar één ding zeggen: niet kopen. Mensen zijn best bereid om je een keertje te helpen, maar gaan niet al hun vrije tijd spenderen om jouw busje rijdend te krijgen. En dit busje heeft veel, heel veel werk nodig.

De motor heeft al jaren niet gelopen, je wilt niet weten wat ze verbouwd zouden kunnen hebben om die watergekoelde motor in te bouwen (ik zie een apart luchtrooster en allerlei andere luchtribbels) dus ben je aangewezen op een gelijksoortig motorblok als dat blok wat er in zit niet meer aan de praat te krijgen is. Terugbouwen naar een luchtgekoelde motor is geen reële optie.

Een zacht prijsje lijkt leuk, maar je hebt geen NL-kenteken en ook de carroserie heeft het nodige las- plamuur- en spuitwerk nodig. Als dat al in de advertentie staat kan dat eerlijk zijn, maar ook een understatement.

Advies: zoek een rijdende T2 met NL-kenteken, want wat je daar voor moet betalen daar krijg je volgens mij dit ding niet mee rijdend.

jordyvannies

Bericht door jordyvannies » di sep 29, 2009 8:53 am

dirkinbrabant schreef:Als het die bus is van Marktplaats, je zelf geen techneut bent en je ook je achterban nog terug wilt zien op je verjaardag kan ik maar één ding zeggen: niet kopen. Mensen zijn best bereid om je een keertje te helpen, maar gaan niet al hun vrije tijd spenderen om jouw busje rijdend te krijgen. En dit busje heeft veel, heel veel werk nodig.

De motor heeft al jaren niet gelopen, je wilt niet weten wat ze verbouwd zouden kunnen hebben om die watergekoelde motor in te bouwen (ik zie een apart luchtrooster en allerlei andere luchtribbels) dus ben je aangewezen op een gelijksoortig motorblok als dat blok wat er in zit niet meer aan de praat te krijgen is. Terugbouwen naar een luchtgekoelde motor is geen reële optie.

Een zacht prijsje lijkt leuk, maar je hebt geen NL-kenteken en ook de carroserie heeft het nodige las- plamuur- en spuitwerk nodig. Als dat al in de advertentie staat kan dat eerlijk zijn, maar ook een understatement.

Advies: zoek een rijdende T2 met NL-kenteken, want wat je daar voor moet betalen daar krijg je volgens mij dit ding niet mee rijdend.
Jup gaat om die,

die "achterban" doet al jaren klussen aan al onze auto's en worden hier ook gewoon voor betaald.

Verhaal van de eigenaar is is dat er kleine delen gelast moeten worden, alleen een dwarsbalk die geheel vervangen moet worden.

Verder zou het bij de motor alleen om een distributieriem gaan.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » di sep 29, 2009 9:00 am

Ja maar die wil er vanaf :roll:
Werk bagateliseren is dan wel heel gemakkelijk.....

Waarom verkoopt hij hem?

En meestal valt het erg tegen als de lak eraf gaat
Er zit al plamuur aan de bus, daar zit meestal ook laswerk onder
En hoe weet de verkoper dat er "alleen een distributieriem" vervangen moet worden en dat ie dan weer loopt?
Heeft ie dat al getest dan?
Dan zou hij die riem wel hebben laten zitten niet?
Dat is nl meestal niet zo'n ingewikkelde en dure klus.....
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

jordyvannies

Bericht door jordyvannies » di sep 29, 2009 9:05 am

zomerbloempje schreef:Ja maar die wil er vanaf :roll:
Werk bagateliseren is dan wel heel gemakkelijk.....

Waarom verkoopt hij hem?

En meestal valt het erg tegen als de lak eraf gaat
Er zit al plamuur aan de bus, daar zit meestal ook laswerk onder
En hoe weet de verkoper dat er "alleen een distributieriem" vervangen moet worden en dat ie dan weer loopt?
Heeft ie dat al getest dan?
Dan zou hij die riem wel hebben laten zitten niet?
Dat is nl meestal niet zo'n ingewikkelde en dure klus.....
Zal eens kijken of ik vandaag nog contact met hem kan krijgen want hij is nogal kortaf in zn mails.

Is ook niet dat ik even snel langs kan om te kijken want moet vanaf limburg komen.

Alvast bedankt allemaal voor de tips

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » di sep 29, 2009 9:41 am

jordyvannies schreef:.... hij is nogal kortaf in zn mails.
Lijkt me in dit geval al reden genoeg om van zo'n probleemgeval af te zien. Als iemand zo'n bus aanbiedt mag je op z'n minst verwachten dat ie je uitvoerig informeert over de te verwachten werkzaamheden. Een beetje lassen hier en een distributieriempje daar is dan niet genoeg.

Wat voor blok ligt er bijv. in? Een watergekoelde 1600 kan van alles zijn; Subaru, Golf, Opel .... En hoe zit het met de bedrading? Is die een beetje fatsoenlijk aangepast aan de electronica van het blok?

Goedkoop kan in dit geval héél makkelijk duurkoop worden.

Gebruikersavatar
theo
Actief Lid
Berichten: 478
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 20:02 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door theo » di sep 29, 2009 9:45 am

Verkoper zit in Arkel, je kan Classic VW resto vragen om een aankoopkeuring te doen? Als de verkoper daar niet aan mee wil werken, dan zeker laten staan...

ik zou zelf overigens ook niet happig zijn op zo'n ding, wie weet wat er allemaal aan de bus is gekloot om dat blok er in te krijgen...

Plaats reactie