startmotor draait vrij en koppeling is te licht
startmotor draait vrij en koppeling is te licht
Volgende probleem ....
Nieuw blok, oude vliegwiel en koppeling, nieuwe startmotor, alles past en lijkt goed te zitten, maarrrr ..... de startmotor draait vrij rond en de koppeling is bij de juiste afstelling heel erg licht in te trappen.
Wat kan daar nu weer mee mis zijn???
Nieuw blok, oude vliegwiel en koppeling, nieuwe startmotor, alles past en lijkt goed te zitten, maarrrr ..... de startmotor draait vrij rond en de koppeling is bij de juiste afstelling heel erg licht in te trappen.
Wat kan daar nu weer mee mis zijn???
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
Passen vliefwiel en blok bij elkaar? Werkt de bendex goed?
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Actief Lid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
- Locatie: haarlem
- Contacteer:
starter
De bendix is het tandwiel wat in de starterkrans grijpt tijdens het starten.
En de solenoid is het relais wat er voor zorgt als je met de contact sleutel draait de startmotor een signaal krijgt om te werken.
Klopt je startmotor wel?en komt de bendix wel in de starterkrans?(dit is het grote tandwiel wat rond je vliegwiel zit.)
Misschien draait je startmotor wel rond maar komt je bendix niet in de krans omdat de hevel in de starter niet meer vastzit.
Mvgr Jan Willem
En de solenoid is het relais wat er voor zorgt als je met de contact sleutel draait de startmotor een signaal krijgt om te werken.
Klopt je startmotor wel?en komt de bendix wel in de starterkrans?(dit is het grote tandwiel wat rond je vliegwiel zit.)
Misschien draait je startmotor wel rond maar komt je bendix niet in de krans omdat de hevel in de starter niet meer vastzit.
Mvgr Jan Willem
Re: starter
Hoe kan ik dat testen? Startmotor er af neem ik aan, maar dan?jan willem schreef:De bendix is het tandwiel wat in de starterkrans grijpt tijdens het starten.
En de solenoid is het relais wat er voor zorgt als je met de contact sleutel draait de startmotor een signaal krijgt om te werken.
Klopt je startmotor wel?en komt de bendix wel in de starterkrans?(dit is het grote tandwiel wat rond je vliegwiel zit.)
Misschien draait je startmotor wel rond maar komt je bendix niet in de krans omdat de hevel in de starter niet meer vastzit.
Mvgr Jan Willem
En dit verklaart nog niet waarom de koppeling zo licht aanvoelt.
Staat de koppeling strak zat? Voel anders even aan de hevel. Zit de veer wel op de hevel? (hevel op de bak)
Heb je het goeie type startmotor erin?
Er is een lang versie en een kortere. De lange kun je herkennen als er een bus achter het tandwieltje zit.
Heb je het goeie type startmotor erin?
Er is een lang versie en een kortere. De lange kun je herkennen als er een bus achter het tandwieltje zit.
T2 type 1 1964 MGPW ..... Front/Rear Airride.. (Bags) 911/914 steering rack.. IRS.. Porsche Brakes.. Supercharged 1600cc!!
De koppeling staat strak zat, de hevel kan niet met de hand nog verder bediend worden en de veer zit er goed op.Udo schreef:Staat de koppeling strak zat? Voel anders even aan de hevel. Zit de veer wel op de hevel? (hevel op de bak)
Heb je het goeie type startmotor erin?
Er is een lang versie en een kortere. De lange kun je herkennen als er een bus achter het tandwieltje zit.
De startmotor is exact dezelfde als die er in zat (heb ze naast elkaar gehad ter vergelijking).
- ko de fries
- Luchtgekoeld
- Berichten: 5329
- Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
- Locatie: amsterdam
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Ik heb recent een nieuwe drukgroep geplaatst. Sindsdien gaat de koppeling ook erg licht. Ik ben er tijdens de laatste motor-uit gebeuren achter gekomen dat de veer aan de buitenkant van de hevel van de koppeling is gebroken. Daar moet dus een nieuwe op, want mijn koppeling veert dus nu louter op de drukgroep.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Grawo75
- Actief Lid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Stuttgart
Het is heel makkelijk te testen of de bendix wel uitkomt. Op de startmotor heb je een grote aansluiting en een kleine (zo een waar een kabelschoentje op past).
De grote is voor de voeding van de startmotor zelf, de kleine voor het uitkomen van de bendix.
Als je nu met een paar startkabels de min van de accu op het huis van de startmotor zet en de plus op de kleine aansluiting, dan zou de bendix moeten uitkomen (zonder dat de startmotor gaat draaien!!)
Als je nu toch de startmotor hebt uitgebouwd kan je meteen de inbouw maten opmeten. Dus de afstand (vanaf de flens van de startmotor) die de bendix uitkomt. Je kan nu ook meten hoe diep de tandenkrans (op je vliegwiel) in je versnellingsbak zit. Vergelijk deze maten met elkaar en dan weet je of de bendix in je vliegwiel grijpt of niet.
Veel succes met klussen!! Ben wel benieuwd naar de oplossing!
Groeten,
Gerben
De grote is voor de voeding van de startmotor zelf, de kleine voor het uitkomen van de bendix.
Als je nu met een paar startkabels de min van de accu op het huis van de startmotor zet en de plus op de kleine aansluiting, dan zou de bendix moeten uitkomen (zonder dat de startmotor gaat draaien!!)
Als je nu toch de startmotor hebt uitgebouwd kan je meteen de inbouw maten opmeten. Dus de afstand (vanaf de flens van de startmotor) die de bendix uitkomt. Je kan nu ook meten hoe diep de tandenkrans (op je vliegwiel) in je versnellingsbak zit. Vergelijk deze maten met elkaar en dan weet je of de bendix in je vliegwiel grijpt of niet.
Veel succes met klussen!! Ben wel benieuwd naar de oplossing!
Groeten,
Gerben
Startmotor getest en de bendix werkt gewoon. Opmeten heb ik niet meer gedaan, maar zoals ik al zei is deze startmotor exact hetzelfde als de oude.
De veer op de hevel aan de buitenkant is niet gebroken. Dat is juist het enige wat ik voel als ik de koppeling intrap.
Het moet dus aan het blok liggen (vliegwiel/koppeling/drukgroep). Maar als alles gelijk is gebleven (!?), hoe kan het dan dat er zoveel verschil in zit dat de koppeling en de startmotor het kennelijk niet halen (qua afstand)?
De veer op de hevel aan de buitenkant is niet gebroken. Dat is juist het enige wat ik voel als ik de koppeling intrap.
Het moet dus aan het blok liggen (vliegwiel/koppeling/drukgroep). Maar als alles gelijk is gebleven (!?), hoe kan het dan dat er zoveel verschil in zit dat de koppeling en de startmotor het kennelijk niet halen (qua afstand)?
- houtstoker
- Gevorderde
- Berichten: 762
- Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:48 pm
- Locatie: Maasbree, Limburg
welk blok had je en welk blok heb je nu?
Greetz Ad
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
MB L508DG
https://www.facebook.com/Houtstoker
Mijn website: http://transporter-techniek.nl/ombouw-naar-tdi.html
-
- Beginner
- Berichten: 90
- Lid geworden op: vr aug 17, 2007 15:39 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Veldhoven
Daar begin ik nu toch wel zeer aan te twijfelen. Maar wat kan het verschil zijn? De oude drukgroep paste in ieder geval zondermeer in het vliegwiel, het zag er allemaal hetzelfde uit en mij is verteld dat het gewoon mijn oude vliegwiel was.keverbassie schreef:zelfde type blokVliegwiel komt van een AS blok en dit is ook een AS blok, dus moet passen volgens mij.
Misschien is er 'per ongeluk' een kleiner vliegwiel gemonteerd, maar is dat dan ook gelijk een stuk dunner zodat de koppeling niet bediend kan worden?