Topsnelheid loopt langzaam terug
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Topsnelheid loopt langzaam terug
Toen ik ongeveer 10 jaar geleden de motor opnieuw heb opgebouwd.
(alle lagers + zuigers & cilinders nieuw, koppen gereviseerd) liep de motor bij perfecte afstelling zelfs 115 tot 120 km/h.
Vorig jaar kwam ie nog nie aan de 110 maar nu haalt ie ongeveer 105
Aan de toerenopbouw ligt het niet want als ik echt doortrek in 3e versnelling gaat het zeker door tot 80 km/h
Niet dat ik dat in de praktijk >100km/h rijd maar er verdwijnen PK's en die heb je ook nodig als je de bergen in wil.
Na de rivisie heb ik ca 40.000km gereden.
Ik overweeg om een vers setje cilinders + zuigers te plaatsen maar zie tegenwoordig ook 1641cc en zelfs 1670cc welke zomaar zoudn passen?
Het enige wat ik kan bedenken dat het materiaal er dan zker niet sterker op wordt EN met een centrale carburateur er ook niet veel meerwaarde van heb?
Wie heeft ervaring met zo'n setjes en kan adviseren over deugelijke merken en kaliteit (gegoten of gesmeetijzeren etc.)
nb. de axiale speing van de krukas is mi nog perfect aangezien ik niets voel als ik hard aan de poelie trek/duw....dus hoop ik dat het draaiend gedeelte dicht kan blijven.
Wat is wijsheid om dan direct ook aan te pakken????
(alle lagers + zuigers & cilinders nieuw, koppen gereviseerd) liep de motor bij perfecte afstelling zelfs 115 tot 120 km/h.
Vorig jaar kwam ie nog nie aan de 110 maar nu haalt ie ongeveer 105
Aan de toerenopbouw ligt het niet want als ik echt doortrek in 3e versnelling gaat het zeker door tot 80 km/h
Niet dat ik dat in de praktijk >100km/h rijd maar er verdwijnen PK's en die heb je ook nodig als je de bergen in wil.
Na de rivisie heb ik ca 40.000km gereden.
Ik overweeg om een vers setje cilinders + zuigers te plaatsen maar zie tegenwoordig ook 1641cc en zelfs 1670cc welke zomaar zoudn passen?
Het enige wat ik kan bedenken dat het materiaal er dan zker niet sterker op wordt EN met een centrale carburateur er ook niet veel meerwaarde van heb?
Wie heeft ervaring met zo'n setjes en kan adviseren over deugelijke merken en kaliteit (gegoten of gesmeetijzeren etc.)
nb. de axiale speing van de krukas is mi nog perfect aangezien ik niets voel als ik hard aan de poelie trek/duw....dus hoop ik dat het draaiend gedeelte dicht kan blijven.
Wat is wijsheid om dan direct ook aan te pakken????
- zomerbloempje
- Moderator
- Berichten: 6959
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Locatie: Heesch
Hoe is het met je compressie?
Voel je ook dat je poelie gemakkelijker rond gaat bv?
Is je carb nog wel helemaal goed?
Als je gasklep niet meer perfect afsluit kan dit ook al een duidelijk vermogensverlies geven.
Kijk je vacuumslangetjes in je motorruim eens helemaal na.
Ook daarin kan een klein gaatje wat je op het eerste gezicht niet opmerkt grote gevolgen hebben.
Voel je ook dat je poelie gemakkelijker rond gaat bv?
Is je carb nog wel helemaal goed?
Als je gasklep niet meer perfect afsluit kan dit ook al een duidelijk vermogensverlies geven.
Kijk je vacuumslangetjes in je motorruim eens helemaal na.
Ook daarin kan een klein gaatje wat je op het eerste gezicht niet opmerkt grote gevolgen hebben.
KEEP CALM and spend all your money on an old VW
- gruns.lex
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1146
- Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Had ik idd vanmorgen nog gedaanzomerbloempje schreef:Hoe is het met je compressie?
Voel je ook dat je poelie gemakkelijker rond gaat bv?
Vorige week de kleppen gesteld en moest voor mijn gevoel best kracht gebruiken om de poelie elke keer 180o te draaien.
Is je carb nog wel helemaal goed?
Als je gasklep niet meer perfect afsluit kan dit ook al een duidelijk vermogensverlies geven.
Carb is 4 jaar oud en alles loopt speling vrij.
Kijk je vacuumslangetjes in je motorruim eens helemaal na.
Ook daarin kan een klein gaatje wat je op het eerste gezicht niet opmerkt grote gevolgen hebben.
En enkele weken geleden ook de vacuumaansluiting tbv rembekrachtiger.
Allemaal oke.
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Inderdaad, blijf bij 1670 of grotere "slip-in" setjes vandaan. 1776 is te doen, maar dan moet je het carter laten kotteren. 1641 gaat prima (heb ik zelf ook).Dirty Harry schreef:Blijf af van de 1670cc setjes, te dunne cilinderwanden!
1641cc gaat als je de compressie verhouding niet te hoog zet.
En eh... voor gewoon straat gebruik zijn gegoten zuigers meer als voldoende.
Gesmeed is meer voor zwaar getunde en belaste motoren.
Wat gegoten en besmeed; Ik ben het niet met je eens. Gesmeed is een must voor busjes, de blokjes lopen heter en hebben meer te verduren dan een Kever. Een bus is nu eenmaal veel zwaarder.
Na 10 jaar en 40.000km vind ik 10 procent verlies niet eens zo rampzalig.
On topic: eerst meten, dan weten. Anders een hoop werk voor relatief niks. Mijn bussie liep ook probleemloos 130 (maar wordt dan wel gigantisch heet). Inmiddels heb ik de carb helemaal goed laten afstellen en loopt hij een stuk langzamer. Ik moet echt trappen om nog bij de 115 a 120 te komen. Maakt me niet uit, 95 is mooi zat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- Dirty Harry
- Gevorderde
- Berichten: 586
- Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
- Bouwjaar Bus: 1970
Tja een must, verklaar dan eens waarom er standaard vanuit de fabriek gewoon gegoten zuigers in zitten.Wat gegoten en besmeed; Ik ben het niet met je eens. Gesmeed is een must voor busjes, de blokjes lopen heter en hebben meer te verduren dan een Kever. Een bus is nu eenmaal veel zwaarder.
Ik heb jarenlang met mijn kever cabrio en een eriba pan gereden (totaal gewicht 1620kg en een vergelijkbare stroomlijn als een bus.
Motor was een 1641 met gegoten zuigers, zelfs in 37 graden geen centje pijn, (wel een front oliekoeler gemonteerd en een riechert twin carb set wat zowiezo als koeler liep als de originele carb) olietemp is nooit boven de 105 graden geweest.
Gesmede zuigers hebben het nadeel dat het langer duurt voordat ze uit zetten en bij korte ritten veel blowby van de motorolie kennen (dit verzin ik niet zelf maar dit zijn de woorden van Bernd Ahnendorp)
Mijn nieuwe motor heeft ook weer gewoon gegoten zuigers.