Pertronics - 1600 AS- 009 afstellen?

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » za aug 22, 2009 22:50 pm

Ik heb dit gevonden op internet,
Verklaard wel waarom mijn motor warmer dan normal liep,
is dit waar? 30 graden BTDC ipv 7,5 graden? :?

* The 009 Distributor -

009 (centrifugal advance) distributors vary a lot in the amount of total advance they make (they are built rather cheaply). For this reason they MUST be set at 3000+ rpm using a timing light. Maximum advance is much more important than idle advance, and for the aircooled VW engine and 009 distributor, the maximum advance MUST be between 28 and 32 degrees.

The 009 is usually set at 3000+ rpm because they produce their maximum advance at 2600-2700 rpm, and using 3000 rpm ensures that it's all in.

To do this, make a clearly-distinguishable mark (e.g., white, paint, etc.) on the rim of the crankshift pulley at 30 degrees BTDC :shock: (46.5mm to the right of TDC). I would start by statically setting your timing to about 5 degrees BTDC. Then run the RPMS up until the distributor stops advancing, all the while following the advance with a strobe light. You should get a total advance of about 26 degrees or more.

Note: If the 009 distributor is set with more than 32 degree maximum advance, the engine is over-advanced in certain throttle/rpm conditions, and this can cause the engine to ping/detonate. If it's set with less than 28 degrees total advance, the engine will be under-advanced at high rpm and cause overheating. Overheating certainly puts an extra load on the head and it's components, especially the already very hot exhaust valves.

Once the maximum advance has been set, you can then measure the STATIC (engine off) timing and use THAT setting for THAT distributor in future. The static timing using this method is commonly between about 5 and 10BTDC but I have seen reports of up to 16BTDC, since these distributors vary so much in the total advance they can make. :shock:

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » zo aug 23, 2009 14:35 pm

7,5 graden is geloof ik bij stationair rpm(ongeveer 900-1000) en die 30 is bij 3000 rpm.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » zo aug 23, 2009 15:29 pm

fahtal schreef:7,5 graden is geloof ik bij stationair rpm(ongeveer 900-1000) en die 30 is bij 3000 rpm.
Ahh ! nu snap ik bedankt :idea:
Ik was bang dat ik moest beginnen met 30 graden ipv 7,5

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » zo aug 23, 2009 20:29 pm

als ik het goed begrijp moet je de 009 afstellen op 3000 toeren omdat hij nogal instabiel is met vervroegen. daarom moet je hem sftellen op het curciale toerental(3000) en niet op stationair. want dan kon je wel eens helemaal verkeerd zitten op 3000
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » di aug 25, 2009 18:29 pm

Doetie het al :shock:
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » di aug 25, 2009 18:53 pm

Yup! Was er zelf van zeer dichtbij met strobo in de hand getuigen van :lol:.

Hij is inderdaad erg priegelig, zeker met een snellere nokkenas om bij stationair af te stellen. Hij blijft dansen op een lichte eerste vervroeging en geen vervroeging, wat dus bungelen tussen 700 en 1000 betekent. Lastig op 7,5 afstellen dus. Gewoon toerental naar 3100 gooien en tussen de 29 en 30 graden afstellen. Zit je altijd goed. Daarna heb ik hem iets hoger stationair gezet (950-1000), dat vinden snellere nokjes kennelijk lekker. Want veel lager begint ie echt te pruttelen en misfires te hebben.

Ik geloof dat Tee tevreden was. Wel overigens met puntjes though, de Pertronics gaf geen vonk meer.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » wo aug 26, 2009 9:40 am

Yup, Inderdaad hij rijd als een trien weer, Bedankt mannen. :D
en het was gezellig en leuk om de bussen buiten de huis te hebben.

Afbeelding

- Ik ben namelijk gewent aan de oldtimer/classic porsche scene (minder vriendelijk en behulpzaam, minder zelf doen) en voor technisch vragen moet ik toch zoeken op amerikaan web sites.:roll:

Ik heb zelf net een strobescoop gekocht met tach en na de snel cursus van Hanhoo kan ik het volgende keer zelf doen. (hoop ik :^o)
Ik heb gisteren nieuwe bougies in gezet / rotor en en wat reserve kleine ontsteking onderdelen gekocht voor in de bus ( tip van Hanhoo) morgen ga ik de olie verfrissen.
wat over blijft is afstellen van de valves :)

Ik heb een standaard 34 pict carb met misschien anderen sproeier. Ik ben verteld dat hij zal beter lopen met een SVDA verdeler ipv 009. Kan iemand mij vertellen waarom iemand zal een 009 inbouwen ipv een Svda met standard carb's.
Op internet zeggen ze dat de 009 goedkoop / aftermarket troep is. :(
En alleen handig als je een aftermarket carburator heeft zonder vacuum aansluiting.
Zijn er voordelen met en 009 + " semi " standard carb's? :?:

ter info
Ik heb een email naar JK versturd ivm de pertronix, ik wacht maar af maar ik denk dat ik geen nieuwe zal krijgen :roll:

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo aug 26, 2009 10:54 am

De vacuumaansluiting op de 34PICT3 stuurt de lage toeren vervroeging aan van een SVDA. Op hogere toeren heeft een SVDA net zoals de 009 ook centrifugaal vervroeging. Het grote voordeel is dus dat de vervroegingscurve in het "cruise" gebied veel beter reageert op wijzigingen in de stand van je gasklep (lees: gaspedaal).

After market carbs en met name dubbele carbs hebben geen afdoende vacuumaansluiting om de vervroeging van de SVDA aan te sturen. Waarom bij jou de 009 is geplaatst is me nog een raadsel. Maar als ik mag gissen:

OF: De vorige moest toch een nieuwe distributeur en hebben en was van plan in de toekomst dubbele carbs te monteren. Dus alvast een 009 gekocht.

OF: Met deze motor was, omdat er deze getuned is, het ontstekingstijdstip niet goed af te stellen met een SVDA (onwaarschijnlijk)

OF: Previous owner didn't know what he was doing....

Ik heb nog een redelijke SVDA liggen. Kom eens langs, dan zetten we hem erop en kun je proefrijden. Dan weet je gelijk het verschil.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » wo aug 26, 2009 11:58 am

Bedankt Hanhoo,
Ik ga vandaag varen met de miesje, Ik ben vier weken vrij gewest en heb bijna elke dag gespeeld met de busje, erg leuk voor mij maar zij wordt een beetje jaloers :?
Wanneer heb je tijd? Ik ben deze week nog vrij en moet maandag weer naar werk :roll: kan ook s'avonds (na werk)

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » wo aug 26, 2009 12:01 pm

Ik wil ook meer weten van jou motorblok aanpassingen ,
Wat heb je gedaan? kosten? en + / - punten.

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo aug 26, 2009 12:14 pm

Ik ben er donderdagavond weer, en anders misschien zaterdagmiddag. De koelbox ik permafreeze, dus neem een biertje mee en dan gaan we gezellig keuvelen met ontstekingen en over busjes kletsen. Als je kunt, stuur maar even een PBtje. Dan geef ik je het adres en m'n mobielnummer ff. Misschien ook ff checken dan of Thijs84 ook kan...

Ik heb eventueel ook nog een 123ignition unit die je kunt uitproberen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Tee
Gevorderde
Berichten: 542
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 22:29 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Tee » wo aug 26, 2009 12:27 pm

Ik neem bier mee wel MALT 0% :cry:

en PB

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » wo aug 26, 2009 19:41 pm

De 009 is origineel van Bosch, dus geen troep.(denk ik)
Werkt beter met dubbele carbs dan een enkele. Dit heb ik uit een theorie-artikel van HotRod Doesburg..

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » wo aug 26, 2009 19:56 pm

Hoi Died, dat is logisch. De SVDA of DVDA heeft een respectievelijk enkele en dubbele vacuumaansluiting en vervroegt bij lagere toerentallen dus alleen op de vacuum en niet centrifugaal. (Dubbele) aftermarket carbsetups hebben geen afdoende vacuumaansluiting op de carbs om hierop aan te sluiten. Dan werkt de lage toeren vervroeging dus niet meer en moet je een andere aanschaffen.

Dan is de 009 de beste keus omdat deze alleen centrifugaal vervroegd en ook direct al bij lage toerentallen. Maar ook een 123Ignition zonder vacuum hoort tot de mogelijkheden als je gelijk een electronische ontsteking erbij wilt hebben.

Mocht je ooit naar een dubbele carb setup gaan vanuit een SVDA met puntjes: De 123 zit zo op de 240 euro zonder vacuum. De 009 op zo'n 170 eutjes. Tel daar een Pertronics setje van 7 tientjes bij op en dan is de keus voor de geavanceerde 123 vrij snel gemaakt.

Een enkele 34PICT3 met een vacuum gestuurde distributeur zal altijd lekkerder oppakken dan een setup zonder. Er vanuitgaand dat carb en distributeur in goede staat zijn, uiteraard. Mocht je distributeur overleden zijn en wil je gelijk electronische ontsteking op een enkele 34PICT setup, dan is de 123 dus ook een optie, maar neem dat wel de versie MET vacuumaansluiting (zo'n 270 eutjes geloof ik).

Is je distributeur overigens goed, dan is, volgens de meningen die ik gehoord heb en/of eigen ervaring, de aanschafwaarde van de 123 niet in relatie met de verbetering. Een pertronics inbouwen is dan veel goedkoper met het zelfde resultaat.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie