koppelingsplaat centreren

Plaats reactie
airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

koppelingsplaat centreren

Bericht door airhead » zo aug 16, 2009 22:24 pm

Hoe nauw luistert het om de koppelingsplaat te centreren als je die opnieuw monteert? En hoe doe je dit het handigst zonder speciaalgereedschap?

Ik heb 'm er nu opzitten en met een vinger op gevoel gecentreerd, maar ik twijfel nog of dit wel goed is.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » zo aug 16, 2009 22:36 pm

ik had vroegâh een 15 mm koperen buisje, omwikkeld met isolatietape tot de dikte van de prisas, werkte perfect.
Nu bij het boxertje een centreerpen gekregen (werkt ook goed) :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » ma aug 17, 2009 2:11 am

Max schreef:ik had vroegâh een 15 mm koperen buisje, omwikkeld met isolatietape tot de dikte van de prisas, werkte perfect.
Als ik het goed inschat werkt dat ongeveer net zo nauwkeurig als een vinger!?

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » ma aug 17, 2009 9:23 am

airhead schreef:
Max schreef:ik had vroegâh een 15 mm koperen buisje, omwikkeld met isolatietape tot de dikte van de prisas, werkte perfect.
Als ik het goed inschat werkt dat ongeveer net zo nauwkeurig als een vinger!?
Moah, om en nabij, let wel dat een vinger iets buigzamer en korter is dan een metalen buis maar inderdaad zou het moeten lukken (en anders een klein beetje "rommelen" doet wonderen :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
manijack
Actief Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 14:14 pm

Bericht door manijack » ma aug 17, 2009 20:31 pm

Waarom zo tobben????

Gereedschap koppelingsplaat richter€ 2,45

Artikelnummer: 004.46 5778
Naam: Gereedschap koppelingsplaat richter

--------------------------------------------------------------------------------


Bij Keverland te koop voor deze prijs.

Ik heb zelf ook eerst 20 jaar zonder gedaan :wink:

Gebruikersavatar
klaas
Luchtgekoeld
Berichten: 2991
Lid geworden op: di jun 27, 2006 22:31 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door klaas » ma aug 17, 2009 20:57 pm

tja punt is dat als de motor in de bus gehangen word, hij volgens mij altijd centreerd word op de priseasas, zie het probleem niet zo eerlijk gezegd of hij nu wel of niet volledig gecentreerd zit.

Maar zo'n centreer pen ligt al heel lang in mijn gereedschaps koffer en is inderdaad super handig :D ( net als de wat duurdere speciale dop voor het vastzetten van de moer in de olievulhals, en o, daar ben ik pas echt blij mee :wink: )
RESPECT TO THE MAN IN THE ICECREAM VAN
Wat schaft de pot vandaag?

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » ma aug 17, 2009 20:58 pm

manijack schreef:Waarom zo tobben????

Gereedschap koppelingsplaat richter€ 2,45

Artikelnummer: 004.46 5778
Naam: Gereedschap koppelingsplaat richter

--------------------------------------------------------------------------------


Bij Keverland te koop voor deze prijs.

Ik heb zelf ook eerst 20 jaar zonder gedaan :wink:
is inderdaad geen geld. Kreeg 'm bij een bestelling van Boxertje Tech-boeken (toch een leuke attentie) 8)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

airhead
Luchtgekoeld
Berichten: 1328
Lid geworden op: do jul 19, 2007 2:46 am
Bouwjaar Bus: 1978

Bericht door airhead » ma aug 17, 2009 21:28 pm

manijack schreef:Waarom zo tobben????

Gereedschap koppelingsplaat richter€ 2,45

Artikelnummer: 004.46 5778
Naam: Gereedschap koppelingsplaat richter

--------------------------------------------------------------------------------


Bij Keverland te koop voor deze prijs.

Ik heb zelf ook eerst 20 jaar zonder gedaan :wink:
Tja, ik denk bij speciaal gereedschap nog steeds gelijk aan 'speciale' prijzen terwijl je het vaak maar 1 x nodig hebt ... Maar dit is inderdaad de moeite niet.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma aug 17, 2009 22:02 pm

het kan gewoon op het oog of vinger maar als het bijna nik kost....

ik heb nooit gebruikt en het blok ging er met wat wrikken altijd in...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
manijack
Actief Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: vr okt 10, 2008 14:14 pm

Bericht door manijack » ma aug 17, 2009 22:22 pm

fahtal schreef:het kan gewoon op het oog of vinger maar als het bijna nik kost....

ik heb nooit gebruikt en het blok ging er met wat wrikken altijd in...
idd met wat wrikken, met dit tooltje schuift hij erin als een p** in een weduwe w*f :wink:
Ik kon het verschil ook niet geloven maar na een paar x ben ik er erg blij mee.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » ma aug 17, 2009 22:30 pm

manijack schreef:
fahtal schreef:het kan gewoon op het oog of vinger maar als het bijna nik kost....

ik heb nooit gebruikt en het blok ging er met wat wrikken altijd in...
idd met wat wrikken, met dit tooltje schuift hij erin als een p** in een weduwe w*f :wink:
Ik kon het verschil ook niet geloven maar na een paar x ben ik er erg blij mee.
turrlijk is het beter maar als je het niet hebt dan kan het ook met een beetje tough love
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Inactief Account

Bericht door Inactief Account » di aug 18, 2009 18:01 pm

fahtal schreef:
manijack schreef:
fahtal schreef:het kan gewoon op het oog of vinger maar als het bijna nik kost....

ik heb nooit gebruikt en het blok ging er met wat wrikken altijd in...
idd met wat wrikken, met dit tooltje schuift hij erin als een p** in een weduwe w*f :wink:
Ik kon het verschil ook niet geloven maar na een paar x ben ik er erg blij mee.
turrlijk is het beter maar als je het niet hebt dan kan het ook met een beetje tough love
en de kans dat je je spiebanen beschadigd waardoor je koppeling vast blijft zitten of het lagerbusje uit het vliegwiel in elkaar gerost wordt

ga toch niet liggen k*tten voor die paar dooie rotcenten
kun je een hoop problemen voorkomen

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Bericht door hanhoo » vr aug 21, 2009 0:13 am

Heb twee keer geholpen een blokkie in een kever te plaatsen zonder dit gereedschap van 3x niks euro. Je loopt te altijd wat te klooijen en te wrikken om het blokkie goed op z'n plek te krijgen. Als de koppelingsplaat ook nog eens niet 100% op z'n plekkie ligt, loopt je nog meer te klooijen. Ik zeg: kopen zo'n ding. Weet je dat in ieder geval zeker!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie