Ombouwen Handgeschakeld naar automaat

Femke
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Ombouwen Handgeschakeld naar automaat

Bericht door Femke » vr aug 14, 2009 9:01 am

Hallo allemaal,

Ik lees hier op het forum dat er een klein groepje mensen, 4-5 een automaat hebben. Zelf ben ik erg benieuwd naar jullie reacties, rijdt hij fijn en verbruikt ie dan ook meer, wat voor blok hebben jullie?

Ik heb zelf een 2.0 CU blok in mijn bus, die we nog aan het opknappen zijn. Het is een handgeschakelde bus en ben benieuwd of je hem kunt ombouwen en wat de reacties zijn hierop en eventueel de kosten en verbruikskosten.

Ben benieuwd naar jullie reactie, ook naar de schakelbussen eigenaren natuurlijk!

Bedankt zover.

Groetjes Femke

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr aug 14, 2009 9:05 am

Nou Frank doe je ding 8) :lol:
Ik rij zelf in een Half automaat.

( me vriendin moet schakelen [ lees in de benzine roeren ] terwijl ik 2 handen aan het stuur houd ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 9:14 am

WOOOHOOOO!!!
;)

een automaat rijdt heerlijk. ik heb hiervoor een 1600 schakelbus gehad en achteraf gezien is dat maar roeren in een bak snot.(waarschijnlijk ook goed op te lossen door alle schakel stang kruiskoppelingen vervangen). de 2 l automaat die ik nu heb is een verademing. naast dat het een 2l is heb ik ook het idee dat die sneller rijdt door de automaat, omdat je makkelijker terug schakeld door de kickdown.

voordelen
-relaxt rijden
-je maakt niet snel iets kapot want het denkt voor jou.
-geen slijtende koppeling
-een hand vrij om van alles mee te doen, zoals hangloose zwaaien terwijl anderen aan het schakelen zijn.

nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)

als je wilt mag je er wel een keertje een rondje in tuffen..

ik weet dat kieft en klok hun busjes met automaat ombouwen tot schakel dus anders om moet lukken en misschien hebben zij wel een schuur vol met automaat bakken liggen..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 9:14 am

Turbo.d schreef:Nou Frank doe je ding 8) :lol:
Ik rij zelf in een Half automaat.

( me vriendin moet schakelen [ lees in de benzine roeren ] terwijl ik 2 handen aan het stuur houd ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
was al bezig;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Femke
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Femke » vr aug 14, 2009 9:25 am

Hai Frank,

Bedankt! Enne ik rij zelf dus handgeschakeld met een 2 liter blok op LPG dat kan dus neem ik aan ook. Enig idee wat het ombouwen kost, kun je dat zelf doen, of moet er echt een bedrijf naar kijken?

Het klink namelijk heel lokkelijk, want de mijne schakelt als een soepkip en denk inderdaad dat het meer relaxter is.

Nu is Dolly, mijn bus, nog lang niet klaar hoor. Ben haar aant rollen in een mooi kleurtje en ze moet nog even goed nagekeken worden maar fantaseren over aanpassingen kan nooit geen kwaad en wie weet is het wel wat.

Mijn gaspedaal zit ook erg ver in de bodem zeg maar, toen ik haar van de keuring afhaalde zat ie ook ineens in de bodem en haalde ze maar net de oprit niet... Wat een toestand, vond het wel vreselijk gaaf en had een enorme glimlach op mijn gezicht want de droom die ik vorig jaar had is nu uitgekomen, want Dolly is nu echt van mij.

Groetjes
Femke

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 9:35 am

ik heb werkelijk geen idee hoeveel het zou kosten.

je moet een bak met de bij behorende aandrijf assen kopen en dan nog al het schakelstang materiaal. en bedienings hendel. de prijs om dit aan te schaffen kan erg verschillen en de vraag of het dan een goede bak is blijft de vraag.

als je het bij een bedrijf laat doen heb je nog zoiets als garantie...(als het goed is) maar kost het wel wat meer...

wat ik al eerder zei, kieft en klok haalde ze een paar jaar gelden er juist uit dus die hebben er misschien nog een aantal liggen e weten je vast wel te vertellen hoeveel het kost... vragen kan geen kwaad.

naast dat je alles moet kopen kun je natuurlijk je oude blok verkopen met al het schakel materiaal. misschien dat je daar wat mee kunt ruilen...

LPG moet kunnen denk ik en maakt het verbruik ook wat minder pijnlijk.

alles moet dan natuurlijk wel netjes afgesteld zijn want je hebt geen koppeling meer om eventueel afslaan te voorkomen(wel de N stand, maar hij knalt in de D en dan slaat die af als het niet goed is afgesteld).

dus gewoon ff bellen met K&K of een andere vw garage die kunne je vast een indicatie geven
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

sjefke
Luchtgekoeld
Berichten: 1359
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:31 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door sjefke » vr aug 14, 2009 11:29 am

Vergeet je dan ook niet alle aanpassingen in je chassis/koets erbij te kopen zoals ander deel cabinevloer bakophanging enz enz :wink:
Vraag je ook eens af waarom K&K ze ombouwd naar schakelbak? Mogelijk omdat een automaat net zo goed stuk kan gaan als een schakelbak en zie dan maar eens betaalbaar onderdelen te vinden.
Een normale bak is stukken goedkoper en bv je schakelstang is goed te reviseren dmv het vervangen van de schakelbussen.
Bloedgroep T2

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 11:50 am

het lijkt mij ook een stap die ik zou nemen als mijn normale schakelbak stuk zou zijn...

maar de hoofd reden was bij K&K juist dat de kopers liever een schakelbak hebben en dat ze hem dan voor een betere prijs konden verkopen. tenminste dat vertelden ze mij.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Femke
Nieuweling
Berichten: 41
Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Bericht door Femke » vr aug 14, 2009 11:57 am

Heren,

Net gebeld met K&K en zij adviseren het niet te doen. Puur om het feit dat het heel duur is. Koop een bus met een automatenbak erin of niet. Schakelen kun je verbeteren met diverse snufjes en het ombouwen kost gewoon een heleboel centjes en je weet ook niet of alles wel goed werkt.

Bedankt voor jullie ervaringen en tips, Dolly blijft een handgeschakelde bus. Wie weet volgt er ooit een andere. Tot nu toe lekker verder klussen aan Dolly.

Topic mag gesloten worden, bedankt! :D

Groetjes
Femke

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 12:05 pm

mooi dat het allemaal duidelijk is!
hier staat nog wat meer info om je schakelen te verbeteren...
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=1198
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr aug 14, 2009 13:08 pm

fahtal schreef:WOOOHOOOO!!!
;)

een automaat rijdt heerlijk. ik heb hiervoor een 1600 schakelbus gehad en achteraf gezien is dat maar roeren in een bak snot.(waarschijnlijk ook goed op te lossen door alle schakel stang kruiskoppelingen vervangen). de 2 l automaat die ik nu heb is een verademing. naast dat het een 2l is heb ik ook het idee dat die sneller rijdt door de automaat, omdat je makkelijker terug schakeld door de kickdown.

voordelen
-relaxt rijden
-je maakt niet snel iets kapot want het denkt voor jou.
-geen slijtende koppeling
-een hand vrij om van alles mee te doen, zoals hangloose zwaaien terwijl anderen aan het schakelen zijn.

nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
Er kan geen Bearlock systeem worden ingebouwd

fahtal schreef:als je wilt mag je er wel een keertje een rondje in tuffen..
Graag Frank, dat zou ik best wel eens willen 8)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr aug 14, 2009 13:10 pm

Nog een vraag Frank, heb jij nu ook een breed rempedaal :?: of gewoon een normale en dan een grote eenzame leegte op de plek van het koppelingspedaal :?:
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 13:45 pm

ik weet niet zeker of er een breder pedaal in zit maar breed genoeg om er mee te remmen. ik heb wel deze foto maar daar staat net het pedaal niet op..

Afbeelding



als je een keertje wilt rijden in de automaat zal je de komende tijd maar op bezoek moeten komen want meetings zitten er even niet in ivm met de toekomstige kleine.
of alles moet heel voorspoedig gaan...

en dat bearlock. waarom zou dat niet kunnen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr aug 14, 2009 13:47 pm

omdat de Bearlock op het schakelmechanisme gemonteerd wordt.
( het is overigens een aanname van mij :oops: heb me er niet in verdiept omdat ik toch moet soep roeren ;) )

langskomen.. hmm had ik afgelopen zaterdag moeten doen, toen zat ik weer eens in Doesburg en heb er over gedacht om ff om te rijden, maar goed dat heb ik uit eindelijk niet gedaan.

Maar je moet je bus verhaal aanpassen. over de 4e busbezitter ;)
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr aug 14, 2009 13:51 pm

Turbo.d schreef:omdat de Bearlock op het schakelmechanisme gemonteerd wordt.
( het is overigens een aanname van mij :oops: heb me er niet in verdiept omdat ik toch moet soep roeren ;) )

langskomen.. hmm had ik afgelopen zaterdag moeten doen, toen zat ik weer eens in Doesburg en heb er over gedacht om ff om te rijden, maar goed dat heb ik uit eindelijk niet gedaan.

Maar je moet je bus verhaal aanpassen. over de 4e busbezitter ;)
oh je hebt gelijk!

moet trouwens nog wel een gordeltje extra plaatsen......
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie