Ombouwen Handgeschakeld naar automaat
-
- Nieuweling
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Ombouwen Handgeschakeld naar automaat
Hallo allemaal,
Ik lees hier op het forum dat er een klein groepje mensen, 4-5 een automaat hebben. Zelf ben ik erg benieuwd naar jullie reacties, rijdt hij fijn en verbruikt ie dan ook meer, wat voor blok hebben jullie?
Ik heb zelf een 2.0 CU blok in mijn bus, die we nog aan het opknappen zijn. Het is een handgeschakelde bus en ben benieuwd of je hem kunt ombouwen en wat de reacties zijn hierop en eventueel de kosten en verbruikskosten.
Ben benieuwd naar jullie reactie, ook naar de schakelbussen eigenaren natuurlijk!
Bedankt zover.
Groetjes Femke
Ik lees hier op het forum dat er een klein groepje mensen, 4-5 een automaat hebben. Zelf ben ik erg benieuwd naar jullie reacties, rijdt hij fijn en verbruikt ie dan ook meer, wat voor blok hebben jullie?
Ik heb zelf een 2.0 CU blok in mijn bus, die we nog aan het opknappen zijn. Het is een handgeschakelde bus en ben benieuwd of je hem kunt ombouwen en wat de reacties zijn hierop en eventueel de kosten en verbruikskosten.
Ben benieuwd naar jullie reactie, ook naar de schakelbussen eigenaren natuurlijk!
Bedankt zover.
Groetjes Femke
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
WOOOHOOOO!!!
een automaat rijdt heerlijk. ik heb hiervoor een 1600 schakelbus gehad en achteraf gezien is dat maar roeren in een bak snot.(waarschijnlijk ook goed op te lossen door alle schakel stang kruiskoppelingen vervangen). de 2 l automaat die ik nu heb is een verademing. naast dat het een 2l is heb ik ook het idee dat die sneller rijdt door de automaat, omdat je makkelijker terug schakeld door de kickdown.
voordelen
-relaxt rijden
-je maakt niet snel iets kapot want het denkt voor jou.
-geen slijtende koppeling
-een hand vrij om van alles mee te doen, zoals hangloose zwaaien terwijl anderen aan het schakelen zijn.
nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
als je wilt mag je er wel een keertje een rondje in tuffen..
ik weet dat kieft en klok hun busjes met automaat ombouwen tot schakel dus anders om moet lukken en misschien hebben zij wel een schuur vol met automaat bakken liggen..
een automaat rijdt heerlijk. ik heb hiervoor een 1600 schakelbus gehad en achteraf gezien is dat maar roeren in een bak snot.(waarschijnlijk ook goed op te lossen door alle schakel stang kruiskoppelingen vervangen). de 2 l automaat die ik nu heb is een verademing. naast dat het een 2l is heb ik ook het idee dat die sneller rijdt door de automaat, omdat je makkelijker terug schakeld door de kickdown.
voordelen
-relaxt rijden
-je maakt niet snel iets kapot want het denkt voor jou.
-geen slijtende koppeling
-een hand vrij om van alles mee te doen, zoals hangloose zwaaien terwijl anderen aan het schakelen zijn.
nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
als je wilt mag je er wel een keertje een rondje in tuffen..
ik weet dat kieft en klok hun busjes met automaat ombouwen tot schakel dus anders om moet lukken en misschien hebben zij wel een schuur vol met automaat bakken liggen..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
was al bezig;)Turbo.d schreef:Nou Frank doe je ding 8)
Ik rij zelf in een Half automaat.
( me vriendin moet schakelen [ lees in de benzine roeren ] terwijl ik 2 handen aan het stuur houd )
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Hai Frank,
Bedankt! Enne ik rij zelf dus handgeschakeld met een 2 liter blok op LPG dat kan dus neem ik aan ook. Enig idee wat het ombouwen kost, kun je dat zelf doen, of moet er echt een bedrijf naar kijken?
Het klink namelijk heel lokkelijk, want de mijne schakelt als een soepkip en denk inderdaad dat het meer relaxter is.
Nu is Dolly, mijn bus, nog lang niet klaar hoor. Ben haar aant rollen in een mooi kleurtje en ze moet nog even goed nagekeken worden maar fantaseren over aanpassingen kan nooit geen kwaad en wie weet is het wel wat.
Mijn gaspedaal zit ook erg ver in de bodem zeg maar, toen ik haar van de keuring afhaalde zat ie ook ineens in de bodem en haalde ze maar net de oprit niet... Wat een toestand, vond het wel vreselijk gaaf en had een enorme glimlach op mijn gezicht want de droom die ik vorig jaar had is nu uitgekomen, want Dolly is nu echt van mij.
Groetjes
Femke
Bedankt! Enne ik rij zelf dus handgeschakeld met een 2 liter blok op LPG dat kan dus neem ik aan ook. Enig idee wat het ombouwen kost, kun je dat zelf doen, of moet er echt een bedrijf naar kijken?
Het klink namelijk heel lokkelijk, want de mijne schakelt als een soepkip en denk inderdaad dat het meer relaxter is.
Nu is Dolly, mijn bus, nog lang niet klaar hoor. Ben haar aant rollen in een mooi kleurtje en ze moet nog even goed nagekeken worden maar fantaseren over aanpassingen kan nooit geen kwaad en wie weet is het wel wat.
Mijn gaspedaal zit ook erg ver in de bodem zeg maar, toen ik haar van de keuring afhaalde zat ie ook ineens in de bodem en haalde ze maar net de oprit niet... Wat een toestand, vond het wel vreselijk gaaf en had een enorme glimlach op mijn gezicht want de droom die ik vorig jaar had is nu uitgekomen, want Dolly is nu echt van mij.
Groetjes
Femke
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
ik heb werkelijk geen idee hoeveel het zou kosten.
je moet een bak met de bij behorende aandrijf assen kopen en dan nog al het schakelstang materiaal. en bedienings hendel. de prijs om dit aan te schaffen kan erg verschillen en de vraag of het dan een goede bak is blijft de vraag.
als je het bij een bedrijf laat doen heb je nog zoiets als garantie...(als het goed is) maar kost het wel wat meer...
wat ik al eerder zei, kieft en klok haalde ze een paar jaar gelden er juist uit dus die hebben er misschien nog een aantal liggen e weten je vast wel te vertellen hoeveel het kost... vragen kan geen kwaad.
naast dat je alles moet kopen kun je natuurlijk je oude blok verkopen met al het schakel materiaal. misschien dat je daar wat mee kunt ruilen...
LPG moet kunnen denk ik en maakt het verbruik ook wat minder pijnlijk.
alles moet dan natuurlijk wel netjes afgesteld zijn want je hebt geen koppeling meer om eventueel afslaan te voorkomen(wel de N stand, maar hij knalt in de D en dan slaat die af als het niet goed is afgesteld).
dus gewoon ff bellen met K&K of een andere vw garage die kunne je vast een indicatie geven
je moet een bak met de bij behorende aandrijf assen kopen en dan nog al het schakelstang materiaal. en bedienings hendel. de prijs om dit aan te schaffen kan erg verschillen en de vraag of het dan een goede bak is blijft de vraag.
als je het bij een bedrijf laat doen heb je nog zoiets als garantie...(als het goed is) maar kost het wel wat meer...
wat ik al eerder zei, kieft en klok haalde ze een paar jaar gelden er juist uit dus die hebben er misschien nog een aantal liggen e weten je vast wel te vertellen hoeveel het kost... vragen kan geen kwaad.
naast dat je alles moet kopen kun je natuurlijk je oude blok verkopen met al het schakel materiaal. misschien dat je daar wat mee kunt ruilen...
LPG moet kunnen denk ik en maakt het verbruik ook wat minder pijnlijk.
alles moet dan natuurlijk wel netjes afgesteld zijn want je hebt geen koppeling meer om eventueel afslaan te voorkomen(wel de N stand, maar hij knalt in de D en dan slaat die af als het niet goed is afgesteld).
dus gewoon ff bellen met K&K of een andere vw garage die kunne je vast een indicatie geven
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
Vergeet je dan ook niet alle aanpassingen in je chassis/koets erbij te kopen zoals ander deel cabinevloer bakophanging enz enz
Vraag je ook eens af waarom K&K ze ombouwd naar schakelbak? Mogelijk omdat een automaat net zo goed stuk kan gaan als een schakelbak en zie dan maar eens betaalbaar onderdelen te vinden.
Een normale bak is stukken goedkoper en bv je schakelstang is goed te reviseren dmv het vervangen van de schakelbussen.
Vraag je ook eens af waarom K&K ze ombouwd naar schakelbak? Mogelijk omdat een automaat net zo goed stuk kan gaan als een schakelbak en zie dan maar eens betaalbaar onderdelen te vinden.
Een normale bak is stukken goedkoper en bv je schakelstang is goed te reviseren dmv het vervangen van de schakelbussen.
Bloedgroep T2
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
het lijkt mij ook een stap die ik zou nemen als mijn normale schakelbak stuk zou zijn...
maar de hoofd reden was bij K&K juist dat de kopers liever een schakelbak hebben en dat ze hem dan voor een betere prijs konden verkopen. tenminste dat vertelden ze mij.
maar de hoofd reden was bij K&K juist dat de kopers liever een schakelbak hebben en dat ze hem dan voor een betere prijs konden verkopen. tenminste dat vertelden ze mij.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 41
- Lid geworden op: wo aug 06, 2008 19:03 pm
- Locatie: Heerhugowaard
- Contacteer:
Heren,
Net gebeld met K&K en zij adviseren het niet te doen. Puur om het feit dat het heel duur is. Koop een bus met een automatenbak erin of niet. Schakelen kun je verbeteren met diverse snufjes en het ombouwen kost gewoon een heleboel centjes en je weet ook niet of alles wel goed werkt.
Bedankt voor jullie ervaringen en tips, Dolly blijft een handgeschakelde bus. Wie weet volgt er ooit een andere. Tot nu toe lekker verder klussen aan Dolly.
Topic mag gesloten worden, bedankt!
Groetjes
Femke
Net gebeld met K&K en zij adviseren het niet te doen. Puur om het feit dat het heel duur is. Koop een bus met een automatenbak erin of niet. Schakelen kun je verbeteren met diverse snufjes en het ombouwen kost gewoon een heleboel centjes en je weet ook niet of alles wel goed werkt.
Bedankt voor jullie ervaringen en tips, Dolly blijft een handgeschakelde bus. Wie weet volgt er ooit een andere. Tot nu toe lekker verder klussen aan Dolly.
Topic mag gesloten worden, bedankt!
Groetjes
Femke
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
mooi dat het allemaal duidelijk is!
hier staat nog wat meer info om je schakelen te verbeteren...
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=1198
hier staat nog wat meer info om je schakelen te verbeteren...
http://www.vct2.nl/vct2forum/viewtopic.php?t=1198
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
nadelenfahtal schreef:WOOOHOOOO!!!
een automaat rijdt heerlijk. ik heb hiervoor een 1600 schakelbus gehad en achteraf gezien is dat maar roeren in een bak snot.(waarschijnlijk ook goed op te lossen door alle schakel stang kruiskoppelingen vervangen). de 2 l automaat die ik nu heb is een verademing. naast dat het een 2l is heb ik ook het idee dat die sneller rijdt door de automaat, omdat je makkelijker terug schakeld door de kickdown.
voordelen
-relaxt rijden
-je maakt niet snel iets kapot want het denkt voor jou.
-geen slijtende koppeling
-een hand vrij om van alles mee te doen, zoals hangloose zwaaien terwijl anderen aan het schakelen zijn.
nadelen
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
-hij verbruikt echter wel meer ik denk zelfs een kwart meer.
-je kan hem niet aanduwen of slepen(je mag hem zelfs niet meer dan 50km slepen en niet harder dan 50km/u)
-als die kapot gaat kon het wel eens een duur geintje worden vawege de schaarste. (maar ik heb een reserve bak liggen voor 200€, geen idee of het een goede is)
Er kan geen Bearlock systeem worden ingebouwd
Graag Frank, dat zou ik best wel eens willen 8)fahtal schreef:als je wilt mag je er wel een keertje een rondje in tuffen..
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
ik weet niet zeker of er een breder pedaal in zit maar breed genoeg om er mee te remmen. ik heb wel deze foto maar daar staat net het pedaal niet op..
als je een keertje wilt rijden in de automaat zal je de komende tijd maar op bezoek moeten komen want meetings zitten er even niet in ivm met de toekomstige kleine.
of alles moet heel voorspoedig gaan...
en dat bearlock. waarom zou dat niet kunnen?
als je een keertje wilt rijden in de automaat zal je de komende tijd maar op bezoek moeten komen want meetings zitten er even niet in ivm met de toekomstige kleine.
of alles moet heel voorspoedig gaan...
en dat bearlock. waarom zou dat niet kunnen?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
omdat de Bearlock op het schakelmechanisme gemonteerd wordt.
( het is overigens een aanname van mij heb me er niet in verdiept omdat ik toch moet soep roeren )
langskomen.. hmm had ik afgelopen zaterdag moeten doen, toen zat ik weer eens in Doesburg en heb er over gedacht om ff om te rijden, maar goed dat heb ik uit eindelijk niet gedaan.
Maar je moet je bus verhaal aanpassen. over de 4e busbezitter
( het is overigens een aanname van mij heb me er niet in verdiept omdat ik toch moet soep roeren )
langskomen.. hmm had ik afgelopen zaterdag moeten doen, toen zat ik weer eens in Doesburg en heb er over gedacht om ff om te rijden, maar goed dat heb ik uit eindelijk niet gedaan.
Maar je moet je bus verhaal aanpassen. over de 4e busbezitter
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
oh je hebt gelijk!Turbo.d schreef:omdat de Bearlock op het schakelmechanisme gemonteerd wordt.
( het is overigens een aanname van mij heb me er niet in verdiept omdat ik toch moet soep roeren )
langskomen.. hmm had ik afgelopen zaterdag moeten doen, toen zat ik weer eens in Doesburg en heb er over gedacht om ff om te rijden, maar goed dat heb ik uit eindelijk niet gedaan.
Maar je moet je bus verhaal aanpassen. over de 4e busbezitter
moet trouwens nog wel een gordeltje extra plaatsen......
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige