stroboscoop / afstellen onsteking

Plaats reactie
gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

stroboscoop / afstellen onsteking

Bericht door gijsv » wo aug 05, 2009 22:25 pm

Hallo allemaal,

Nadat m'n motor in frankrijk wat warm was geworden (olietemp meter is besteld) was m'n contactpunt niet goed meer. deze net vervangen, meteen ook rotor en kap vervangen.

ff prutsen en gelukt, afstelling op 0,40 mm gezet.

Echter wist ik niet dat je hierna ook het onstekingshuis moest bijstellen. hier heb je een stoboscoop voor nodig (blijkt).

2 problemen

1) de schroef wil niet los / wellicht verkeerde gereedschap maar de vacuum zit in de weg (2.0 cj motor)
2) ik heb geen stroboscoop!!

[b]Wie weet waar in de omgeving haarlem ik deze kan lenen /huren ??[/b]

tja, je leert elke dag wat nieuws, hierna kleppen stellen, benieuwd welke beginnersfout ik dan ga maken :lol: :oops:
Laatst gewijzigd door gijsv op wo aug 05, 2009 23:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Bericht door jan willem » wo aug 05, 2009 22:49 pm

Hoi ik woon toevallig in Haarlem en ben in het bezit van een strobo.
Er zit geen contacthoek meter op, maar je kunt hem wel flitsen.
Dacht dat Hanho een contact hoek meter had,deze woont in Lisse,misschien effe pb sturen.
Ik hoor wel van je.

Gr Jan Willem

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » do aug 06, 2009 8:56 am

ik stel de ontsteking al jaren met een simpel test lampje ,gaat veel beter als met de stroob ,bij een stroob moet je weten of je je motor moet stellen met vacuum vast of los ,en bij welke toeren etc etc
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Bericht door gijsv » do aug 06, 2009 11:02 am

Hi ko,

[b]Kan je me uitleggen hoe je dit doet, gaat er namelijk om dat alles werkt, hoe ik dat bereik is bijzaak![/b]

Momenteel is de timing zo slecht dat ie amper loopt, laat staan dat ik kan rijden.

De schroef is ook nog niet los, kom er moeilijk bij. Iemand tips gaat om een type 4 2.0 cj motor. de huidige positie van de vacuum op de osnteking zit teveel in de weg om bij de schroef te komen, echter iemand heeft dat ding vast gekregen, dus dan moet ie ook los kunnen. denk dat eer ringsleutel met boog (heb nu enkel een rechte) de oplossing moet geven.

groet,
Gijs

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » do aug 06, 2009 11:28 am

If it ain,t broken,don,t try to fix it

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Bericht door gijsv » do aug 06, 2009 11:59 am

Bedankt!

afstelling is op 0,4 mm, die contacthoek van 50 begrijp ik niet helemaal, maar ga ervan uit dat dit goed is (?)

Goed begrijpen doe ik het niet helemaal, maar lampje aansluiten zoals aangegeven, dan krukas op dodepuntgroef zetten of op afwijking van 11 mm?. dan onstekingshuisdraaien zoda lampje gaat branden?? vastzetten en dan ok?

daarna lees ik over dynamsche afstelling, moet dat dan ook nog of is dit i.p.v.

Als nieuweling zie ik waarschijnlijk meer beren op de weg dan er zijn ;-)

Gebruikersavatar
Gerard
Actief Lid
Berichten: 381
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:36 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Gerard » do aug 06, 2009 14:05 pm

gijsv schreef:
daarna lees ik over dynamsche afstelling, moet dat dan ook nog of is dit i.p.v.
Dynamische afstelling betekend met draaiende motor, en met een stroboscoop.
www.RondjeAfrika.nl
'73 T2b 1600

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » do aug 06, 2009 14:42 pm

gijsv schreef:Bedankt!

afstelling is op 0,4 mm, die contacthoek van 50 begrijp ik niet helemaal, maar ga ervan uit dat dit goed is (?)

Goed begrijpen doe ik het niet helemaal, maar lampje aansluiten zoals aangegeven, dan krukas op dodepuntgroef zetten of op afwijking van 11 mm?. dan onstekingshuisdraaien zoda lampje gaat branden?? vastzetten en dan ok?

daarna lees ik over dynamsche afstelling, moet dat dan ook nog of is dit i.p.v.

Als nieuweling zie ik waarschijnlijk meer beren op de weg dan er zijn ;-)
lampje moet gaan branden op een kerfje in de pouli , ongeveer 11mm voor de grote kerf van het nul punt meestal zit daar een klein kerfje
voor
kerfje moet gelijk zijn met midden carter helften
ik stel mijn ontsteking al jaren zo op deze manier
zonder dynamische afstelling
grtz ko
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Bericht door gijsv » do aug 06, 2009 15:06 pm

bedankt,

dit moet gaan lukken, kerfje goed zetten, lampje aansluiten, onstekingshuis draaien tot lampje brand vastzetten klaar.

Was alles maar zo simpel ;-)

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » do aug 06, 2009 15:53 pm

gijsv schreef:bedankt,

dit moet gaan lukken, kerfje goed zetten, lampje aansluiten, onstekingshuis draaien tot lampje brand vastzetten klaar.


Was alles maar zo simpel ;-)
daarna even de poelie met de kerf draaien tot de kerf weer goed staat ter controlle , even tueel nog even bij stellen ,moet net aan gaan als het kerfje goed staat
grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

Bericht door jan willem » do aug 06, 2009 18:07 pm

Geldt dit voor alle motoren?
Het plaatje toont een 1600 en we hebben het over een 2 liter.
Ga je het eerst zelf proberen of wil je nog assistentie Gijs??

Gr JW

Gebruikersavatar
ko de fries
Luchtgekoeld
Berichten: 5329
Lid geworden op: zo jun 17, 2007 21:57 pm
Locatie: amsterdam

Bericht door ko de fries » do aug 06, 2009 19:45 pm

jan willem schreef:Geldt dit voor alle motoren?
Het plaatje toont een 1600 en we hebben het over een 2 liter.
Ga je het eerst zelf proberen of wil je nog assistentie Gijs??

Gr JW
een 2 liter heeft een andere plek voor de merk tekens , een soort
graden boogje als ik mij goed heriner , ik had het inderdaad over een 1600
,maar het pinciepe van 7 graden voor ontsteking en het werken met het lampje is volgens mij het zelfde grtz ko
If it ain,t broken,don,t try to fix it

Plaats reactie