probleem in afstelling dubbele carbs. type4

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

probleem in afstelling dubbele carbs. type4

Bericht door DennisT2 » do jul 23, 2009 16:13 pm

Ik kom er niet uit! Ik heb er boeken bij gehad, alles verdraaid en nog
kom ik niet tot goed resultaat.

dit is het probleem: Ik krijg een dip als ik gas geef in de eerste 200 toeren die hij moet klimmen. Zodra ik voorbij die eerste mm gas ben, gaat het goed.

Onsteking moet op 5 graden na BDP, en hij vervroegt ook gewoon. Ik heb met stroboscoop erbij gekeken. De carburateurs zien er schoon uit van binnen. Acceleratiepomp werkt meteen vanaf de eerste mm gas, het spuit dan netjes uit het buisje in de carb.

Het gekke is dus dat ik het idee heb dat als hij koud is, dat dipje er niet in zit.

Bovenop de linker carburateur zitten 2 schroefjes, 1 platte schroevendraaierkop en 1 M5 boutje ofzo, die hebben met stationair te maken.

Helemaal onderaan de carburateur zit ook 1 schroefje, die doet ook iets met het mengsel, armer en rijker lijkt het.

Ik kom er dus gewoon niet uit! wie helpt me op weg?

groeten,
Dennis

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » do jul 23, 2009 17:31 pm

Is het vlotterniveau van de carbs niet te hoog?
Dan krijg je precies dit symptoom.
Hij verzuipt in de lagere toeren en daarboven trekt ie hem er wel door.
Wat is je verbruik?
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » do jul 23, 2009 18:15 pm

dat is een goed punt van je. Ik kan het heel makkelijk controleren en ga ik even doen zo.

Ik heb een lpg installatie, dus ik kan een knopje indrukken en dan wordt de benzinetoevoer afgesloten. Dan zal het niveau dus dalen en zou hij beter moeten gaan optrekken vanaf stationair (en hij draait goed stationair en stinkt niet naar benzine)

Andere opties zijn ook welkom!

Groeten,
Dennis

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » do jul 23, 2009 21:52 pm

ik heb het getest, dat was het probleem niet.

Ik kan nog niet op lpg rijden aangezien de olieverwarming nog niet is
aangesloten, maar zodra het wel kan, ga ik lpg testen om te zien
of het probleem dan weg is. Daarmee kan ik dan wel vaststellen of het
aan de carburateurs ligt.

Net even een klein stukje gereden en eigenlijk geen problemen dan.
Maarja, als je een keer snel wilt reageren bij het stoplicht met optrekken gaat dat dus mis, want dan valt ie wel uit waarschijnlijk.

Groetjes,
Dennis

ErikS
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: zo dec 21, 2008 16:05 pm
Locatie: Scherpenzeel

Bericht door ErikS » vr jul 24, 2009 7:32 am

"Onsteking moet op 5 graden na BDP, en hij vervroegt ook gewoon"

Weet je zeker dat dit correct is? 5 graden na BDP lijkt me aan de late kant.
Ik heb ook type 4 met dubbele carbs, en ontsteking staat op 7 graden voor BDP (bij stationair toerental).
Ik weet niet zeker of dit de oorzaak is van je probleem, maar ik zou het eens proberen met vroeger ontstekingstijdstip.

Succes,
Erik

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr jul 24, 2009 7:49 am

misschien staat hij te arm afgesteld ofzo? als de motor koud is is de choke klep dicht en het mengsel wat rijker.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

JAXx
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: za apr 11, 2009 23:06 pm
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door JAXx » vr jul 24, 2009 8:10 am

ErikS schreef:"Onsteking moet op 5 graden na BDP, en hij vervroegt ook gewoon"

Weet je zeker dat dit correct is? 5 graden na BDP lijkt me aan de late kant.
Ik heb ook type 4 met dubbele carbs, en ontsteking staat op 7 graden voor BDP (bij stationair toerental).
Ik weet niet zeker of dit de oorzaak is van je probleem, maar ik zou het eens proberen met vroeger ontstekingstijdstip.

Succes,
Erik
Yep, is gewoon 7.5 graden VOOR TDC met vacuum, of als je zo'n 009 hebt, volledige vervroeging bij 3000 toeren. En dan zakt ie ook terug naar een graad of 7 voor TDC bij stationair.
www.aircooledmaniacs.nl

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » vr jul 24, 2009 10:40 am

Dank voor de reacties.

De choke staat niet helemaal dicht als ie koud is, dus hij smoort hem niet helemaal. Ik heb het ook in mijn gedachte dat het mengsel te arm kan zijn hoor. Daarom ga ik met lpg nog even checken.

Verder heb ik voor mijn Type4 CU motor, van een T3 bus overal gevonden dat hij 5 graden na BDP moet, door de dubbele vacuumvervroeger denk ik?

Ik heb ook een markering op mijn plastic gradenboogje die er origineel op zit, en die markering zit op 5 graden na BDP. Als iemand het zeker weet hoe het nou zit hoor ik het graag! Maar als ik hem nu op 7 graden voor BDP zet en het blijkt niet te kloppen, scheelt het wel 13 graden, dus heel erg veel. Dan gaan er dingen stuk misschien.

Groetjes,
Dennis

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10112
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Bericht door Briebelbus » vr jul 24, 2009 10:49 am

dan lijkt me dit een vraag voor de T3 specialist Houtstoker.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » vr jul 24, 2009 14:13 pm

Wat hoort de maximale vervroeging te zijn? Ik heb een streepje bij 28 graden. En daar gaat hij ongeveer ook naartoe bij 3000 toeren.

Ik heb de ontsteking nu ietsje vroeger gezet, op 0 graden, en de lpg is aangesloten. Die ben ik nog aan het afstellen, maar dat dipje heb ik onderin niet meer, dus het lijkt wel in de carburateurs te zitten.

Groetjes,
Dennis

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10978
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Bericht door fahtal » vr jul 24, 2009 14:30 pm

hmmm ik weet het niet helemaal. maar je zegt dat je de ontsteking versteld hebt en de dip nu kwijt bent. dan ligt het toch aan de ontsteking en niet aan de carbs?

ik had ook een dip en bij mij stond mijn 2l cj 5 graden te laat....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » vr jul 24, 2009 16:02 pm

Ow dat was onduidelijk van me!

Ik bedoel dat op LPG dat dipje er niet in lijkt te zitten, ook al voordat
ik de ontsteking heb verzet.
Volgens mij hoort de max. vervroeging rond 30 graden te zijn.

Groetjes,
Dennis

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door DennisT2 » zo jul 26, 2009 14:22 pm

Ik word er gek van!

Zelfs op LPG klinkt ie stationair als een tractor nu. Alsof ie heel rijk staat, maarja ik kan de lpg armer zetten en dan wil ie niet meer lopen.
En dat dipje zit er met LPG niet in, maar op benzine wel.

Hij rijdt verder best goed, maar ik kan er echt niet tegen als ie zo slecht stationair draait, dan is er gewoon iets mis.

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Bericht door zomerbloempje » zo jul 26, 2009 16:02 pm

Weet je zeker dat er nergens een luchtlek zit ni je vacuumsysteem?
rubbers spruitstukken
aansluiting rembekrachtiger
andere aansluitingen controleren/boutjes natrekken?
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

JAXx
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: za apr 11, 2009 23:06 pm
Locatie: Gouda
Contacteer:

Bericht door JAXx » zo jul 26, 2009 17:25 pm

Zet de ontsteking nu eens op 7,5 graden voorontsteking, stationair lopend. En als je vacuum hebt hetzelfde, maar trek dan ff het slangetje los. Ik geloof er nog niets van dat bij een T3 de voorontsteking opeens na ontsteking moet zijn.
www.aircooledmaniacs.nl

Plaats reactie