Type 4 GD Motorcode.

Plaats reactie
Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Type 4 GD Motorcode.

Bericht door Davy_B. » zo sep 18, 2022 6:22 am

Erg zit momenteel een GD 2liter in de bus... Niet origineel want er was van de fabriek een 1700 voorzien.
Nu zie ik een zelfde code (GD) op Marktplaats verschijnen met injectie. De mijne heeft 2 Solex carburateurs kan iemand hier meer over vertellen? Beide GD maar toch anders? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » zo sep 18, 2022 10:36 am

Gd is volgens mij inderdaad injectie.

Kan zijn dat de koppen grotere kleppen hebben.

Gd is zonder hydraulische klepstoters. GE met.

Maar die motor is inmiddels 40jr oud. Dus kan de injectie vervangen zijn voor solex.

Zo heb ik in mijn gd nu hydraulische ge stoters....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door Davy_B. » zo sep 18, 2022 16:48 pm

Joepie! Dat belooft een puzzel te worden... Voor mijn eerste type 4 kan dat al tellen... 😅

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » zo sep 18, 2022 17:20 pm

Wat wil je uitpuzelen dan? Als die het doet doet hij het...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door Davy_B. » zo sep 18, 2022 19:19 pm

Momenteel hebben de wespennesten het nog voor het zeggen... Draait rond met "compessie" dat wel maar ik moet alles nazien want de benzine die nog aanwezig was is vernis geworden. Olie lijkt wel ok maar ik reinig alles en vervang even wat leidingen voor ik de sprong waag. Dat is werk voor deze winter waarschijnlijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door blokkever » zo sep 18, 2022 22:49 pm


fahtal schreef:Gd is volgens mij inderdaad injectie.

Kan zijn dat de koppen grotere kleppen hebben.

Gd is zonder hydraulische klepstoters. GE met.

Maar die motor is inmiddels 40jr oud. Dus kan de injectie vervangen zijn voor solex.

Zo heb ik in mijn gd nu hydraulische ge stoters....
Ik heb ook een GD motor, nog met de originele injectie.
@Fathal, ik ben wel benieuwd of je daarbij ook de nokkenas hebt vervangen, het profiel voor hydraulische nokvolgers is namelijk anders dan voor standaard nokvolgers.
Juist de nokkenas en nokvolger combinatie is een zwak punt van de type 4, deze moet je vrijwel altijd vernieuwen bij een motor die al wat kilometers heeft gelopen.
Koppen zijn vrijwel gelijk aan die voor een CJ, kleppen zijn even groot, enkel zit er een montagegat voor een temperatuursensor.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » ma sep 19, 2022 7:28 am

Nee niet gedaan. Hij liep heel rauw met de originele nok volgers. Ik had nog een seetje nette hydraulische liggen en dacht niets te verliezen. En hij loopt nu soepel.

Zal vast beter kunnen maar ik heb nu niets te klagen en hij loopt er al weer een aantal jaar mee. Het is de doka die hoeft geen verre afstanden op vakantie
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door eelke » ma sep 19, 2022 17:06 pm

Ik dach dat de ge (europeesch) gd (amerikaans) gelijk weten, ook qua hydraulische nokvolgers...
Bij mij gd zitten die erin namelijk...
hoe???

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door Davy_B. » ma sep 19, 2022 18:10 pm

Maar als ik het goed heb was de GD dus altijd injectie... Is idd Amerikaanse motor code volgens ik lees?? had ook een katalysator zitten. Dus aan de mijne is sowieso een aanpassing gebeurt. Ik lees dat het injectie systeem moeilijker te vinden (duurder?) was en dat er wel enkelen de ombouw naar carb's hebben gedaan. Wat dat intern zal vertellen zien we wel eerst verder met de rest...
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door blokkever » ma sep 19, 2022 18:46 pm

GE en GD zijn beide gebruikt voor de Amerikaanse markt.
Meer info over de type 4 kun je hier vinden: https://www.type4secrets.com/reference/crankcases

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » ma sep 19, 2022 20:04 pm

eelke schreef:
ma sep 19, 2022 17:06 pm
Ik dach dat de ge (europeesch) gd (amerikaans) gelijk weten, ook qua hydraulische nokvolgers...
Bij mij gd zitten die erin namelijk...
Nou bij mij zat er normaal in maar klonk erg slecht.... dus tja misschien heb ik hem dan weer origineel gemaakt;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » ma sep 19, 2022 20:05 pm

Case prefix: GD
Original application: 1976-77 VW Bus
Compression ratio: 7.3:1
HP/torque: 67hp @ 4200rpm, 101ft-lbs @ 3000 rpm
Note/Comments: L-Jetronic fuel injection, solid cam lifters

Case prefix: GE
Original application: 1978-79 VW Bus
Compression ratio: 7.3:1
HP/torque: 67hp @ 4200rpm, 101ft-lbs @ 3000 rpm
Note/Comments: 1979 model year has unique exhaust ports that may not work with most aftermarket exhaust systems. 1978 model year introduced hydraulic cam followers
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door fahtal » ma sep 19, 2022 20:07 pm

Davy_B. schreef:
ma sep 19, 2022 18:10 pm
Maar als ik het goed heb was de GD dus altijd injectie... Is idd Amerikaanse motor code volgens ik lees?? had ook een katalysator zitten. Dus aan de mijne is sowieso een aanpassing gebeurt. Ik lees dat het injectie systeem moeilijker te vinden (duurder?) was en dat er wel enkelen de ombouw naar carb's hebben gedaan. Wat dat intern zal vertellen zien we wel eerst verder met de rest...
Alvast bedankt.
Misschien dat ik je aan een injectie set kan helpen als je interesse hebt.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Davy_B.
Actief Lid
Berichten: 452
Lid geworden op: di okt 19, 2021 18:04 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Type 4 GD Motorcode.

Bericht door Davy_B. » di sep 20, 2022 19:32 pm

Heel vriendelijk. Maar ik ben wel benieuwd wat het zegt in de huidige setup... We zien dan wel als ik begin te graven. Trouwens bedankt voor alle informatie!

Plaats reactie