Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Hier een interessante:
Accu van mijn bus lijkt tijdens langere ritten leeg te lopen. Na een rit van circa 2 uur start hij niet. De spanning tussen de polen zakt beneden de 12,5V. De accu zelf is gloednieuw. Eenmaal opgeladen met druppellader tikt hij net geen 13V aan.
Op het dashboard heb ik een voltmeter geinstalleerd. Tijdens rijden geeft deze altijd een spanning van 14+V aan, het lijkt er dus op dat zowel dynamo als spanningsregelaar functioneren. Eventuele lekstroomgebruikers leken mij de radio en de huishoudaccu. De radio heb ik vervangen, de huishoudaccu laadt momenteel enkel via netspanning.
Kortom; wat zou het kunnen zijn? Zijn er lekstroomgebruikers die tijdens contact de accu alsnog leegtrekken of is er iets anders aan de hand?
Ik hoor het graag!
Accu van mijn bus lijkt tijdens langere ritten leeg te lopen. Na een rit van circa 2 uur start hij niet. De spanning tussen de polen zakt beneden de 12,5V. De accu zelf is gloednieuw. Eenmaal opgeladen met druppellader tikt hij net geen 13V aan.
Op het dashboard heb ik een voltmeter geinstalleerd. Tijdens rijden geeft deze altijd een spanning van 14+V aan, het lijkt er dus op dat zowel dynamo als spanningsregelaar functioneren. Eventuele lekstroomgebruikers leken mij de radio en de huishoudaccu. De radio heb ik vervangen, de huishoudaccu laadt momenteel enkel via netspanning.
Kortom; wat zou het kunnen zijn? Zijn er lekstroomgebruikers die tijdens contact de accu alsnog leegtrekken of is er iets anders aan de hand?
Ik hoor het graag!
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Weet je zeker dat het de accu is ?
Bij mijn bus heb ik exact hetzelfde probleem gehad wat is verholpen na het vervangen van de startmotor
Als ik een flink stuk had gereden met de bus en ik na het het uitzetten van de motor,hem weer opnieuw wou opstarten gebeurde er niks
De startmotor ging niet rond ,geen klik in het contact helemaal niks
Ik had hier op het forum gelezen dat het mogelijk is dat bij oude startmotoren de binnenkant van de elektromagneet van de startmotor vuil is
En omdat de startmotor bij lang rijden ook warm wordt en een heel klein beetje uitzet zorgt dat er voor dat de startmotor “vast” komt te zitten van binnen
Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan mijn accu lag maar na het vervangen van de startmotor is het opgelost
Bij mijn bus heb ik exact hetzelfde probleem gehad wat is verholpen na het vervangen van de startmotor
Als ik een flink stuk had gereden met de bus en ik na het het uitzetten van de motor,hem weer opnieuw wou opstarten gebeurde er niks
De startmotor ging niet rond ,geen klik in het contact helemaal niks
Ik had hier op het forum gelezen dat het mogelijk is dat bij oude startmotoren de binnenkant van de elektromagneet van de startmotor vuil is
En omdat de startmotor bij lang rijden ook warm wordt en een heel klein beetje uitzet zorgt dat er voor dat de startmotor “vast” komt te zitten van binnen
Ik dacht in eerste instantie ook dat het aan mijn accu lag maar na het vervangen van de startmotor is het opgelost
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Zakt de spanning alleen tijdens starten naar de 12v of lager of is het ook zo als de motor gewoon uit staat en je zet hem alleen maar op contact, de startmotor is een ware stroomvreter dus zog dat alle contacten, accuklemmen en massa strips van de versnellingbak naar cassis schoon zijn, is het probleem er dan nog zou je idd de startmotor kunnen vernieuwen maar vaak is schoonmaken met een likje vet alleen al voldoende, kijk dan ook gelijk het toplagertje na waat het asje in draait , is die uitgesleten dan gaat de starter ook moeilijk doen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Eens met bovenstaande. Heb ook dit gehad. Startmotor vervangen en t werkte weer. Tijdens vakantie om te starten de steeksleutel gebruikt op de startmotor. Zet hem in z'n vrij en dan steeksleutel contact laten maken met de Polen.. ff prutsen maar dan start ie.
Ps.. in mn kever lag het toen aan het contactslot. Nu bij beide (kever en bus) een extra startrelais gemonteerd. Nu nooit meer problemen gehad.
Ps.. in mn kever lag het toen aan het contactslot. Nu bij beide (kever en bus) een extra startrelais gemonteerd. Nu nooit meer problemen gehad.
zij die vielen zijn gevallen
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Dank voor je reacties!
Had ik nog niet gemeld, maar de auto start prima met startkabels. Pakt binnen twee seconden op en draait dan ook direct mooi. Denk dus niet dat het de startmotor is. De accu zelf is ook gloednieuw, dus zou niet moeten kunnen. Kan het zijn dat een dynamo wel genoeg spanning levert, maar geen stroom toevoegt? Door bv een kapotte spanningsregelaar?
Zijn er nog andere suggesties?
Had ik nog niet gemeld, maar de auto start prima met startkabels. Pakt binnen twee seconden op en draait dan ook direct mooi. Denk dus niet dat het de startmotor is. De accu zelf is ook gloednieuw, dus zou niet moeten kunnen. Kan het zijn dat een dynamo wel genoeg spanning levert, maar geen stroom toevoegt? Door bv een kapotte spanningsregelaar?
Zijn er nog andere suggesties?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Meestal draait de motor van het " helpende" voertuig ook, daarmee verhoog je de spanning al genoeg dat de startmotor dan wel "pakt".
Ik zou toch bovenstaande tips maar ter harte nemen.
Wel heb ik nog een toevoeging, als je zelf een beetje handig bent dan kun je eerst nog proberen te startmotor te reinigen, vnl. De bendix en de solenoid, hiermee los je de problemen vaak al op.
Verder goed alle elektrische verbindingen nalopen, ook de massaverbinding niet vergeten ( accu - chassis en chassis - versnellingsbak.
Ik zou toch bovenstaande tips maar ter harte nemen.
Wel heb ik nog een toevoeging, als je zelf een beetje handig bent dan kun je eerst nog proberen te startmotor te reinigen, vnl. De bendix en de solenoid, hiermee los je de problemen vaak al op.
Verder goed alle elektrische verbindingen nalopen, ook de massaverbinding niet vergeten ( accu - chassis en chassis - versnellingsbak.
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Dank! Ik ga het proberen! Massaverbinding kreeg ik als tip hier ook al mee. Accu-chassis is onlangs vervangen (toen ik de problemen al had) en ziet er nu prima uit. Is de massaverbinding chassis/versnellingsbak te vinden in het motorhuis? Of onder de bus?
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Onder de bus, hij zit tussen draagarmbestigingbeugel aan de bestuurderskant en de voorkant van de versnellingsbak.
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Fijn! Helder plaatje, ik duik eronder en laat hier weten of de oorzaak gevonden is.
Dank
Dank
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Ik heb al met meerdere oude VW's hetzelfde probleem gehad. Met volle accu en koude startmotor geen enkel probleem maar is de accu iets leeg en/of de startmotor warm (na een rit)? Dan helpt het nog wel eens om de sleutel heel snel op en neer te halen en dan pakt hij. Maar soms ook niet.
De oorzaak is dat de spanningsval te groot is om het startrelais om te laten inschakelen. Zodra deze 'klikt' en de startmotor wil draaien, is de spanningsval zo groot dat het startrelais weer uitvalt.
Mogelijke oorzaken:
- Slechte massa, bijvoorbeeld als de massastrip tussen bak en chassis ontbreekt of slecht is
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slechte massa van de massastrip op de accupool
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slecht contact + pool van de startmotor (loopt ongezekerd van de accu direct naar de startmotor)
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slecht contact + van het contact slot naar het startrelais
=> aansluiting op startmotor controleren, eventueel schoonmaken en nieuw kabelschoentje erop
Helpt dat allemaal niet, dan moet je rigoureuzer gaan kijken:
- Slechte accu. Hoewel de accu prima spanning meet, valt de spanning te snel terug zodra deze belast wordt
=> laten nameten, bij twijfel vervangen. Als hij met een starthulp wel start, kan dit een goede verdenking zijn.
- Te grote weerstand contactslot en/of bedrading contactslot
=> de + gaat naar de zekeringkast, naar contactslot en bij stand 'START' weer helemaal terug naar de startmotor. Is de bedrading slecht of het
'contactblokje' dan komt er te weinig spanning om het startrelais te bedienen. Kun je eenvoudig checken door rechtstreeks een draad van de
accu + (zit al op je startmotor) naar het startrelais contact te brengen? Draait hij dan wel? Dan zit je probleem daar. Sommige mensen hebben
een hulprelais geplaatst. Het contactslot bedient dan een bescheiden vermogen hulprelais die op zijn beurt de + van de accu op het startrelais
zet. Ik ken zelfs mensen die het contactslot hebben gelaten voor wat het is, en met nieuwe bedrading een 'startknop' hebben gemaakt.
- Startmotor
=> Als het bovenstaande allemaal niet werkt, kan de startmotor nog het probleem zijn. Zeker als de motor (en dus ook de startmotor) warm is. Een paar ferme tikken met een hamer wil dan helpen om hem alsnog aan de hol te krijgen.
Hoe dan ook hoor ik vaak de oplossing: startmotor vervangen of reviseren, want dan is het probleem verholpen. Dat kan kloppen, immers als deze vers is, zal het minder elektrisch vermogen nodig zijn om hem aan de hol te krijgen. Maar vaak kun je met een paar simpeler dingen er nog wat extra leven uit halen.
Suc6!
De oorzaak is dat de spanningsval te groot is om het startrelais om te laten inschakelen. Zodra deze 'klikt' en de startmotor wil draaien, is de spanningsval zo groot dat het startrelais weer uitvalt.
Mogelijke oorzaken:
- Slechte massa, bijvoorbeeld als de massastrip tussen bak en chassis ontbreekt of slecht is
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slechte massa van de massastrip op de accupool
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slecht contact + pool van de startmotor (loopt ongezekerd van de accu direct naar de startmotor)
=> controleren, schoonmaken en/of vervangen
- Slecht contact + van het contact slot naar het startrelais
=> aansluiting op startmotor controleren, eventueel schoonmaken en nieuw kabelschoentje erop
Helpt dat allemaal niet, dan moet je rigoureuzer gaan kijken:
- Slechte accu. Hoewel de accu prima spanning meet, valt de spanning te snel terug zodra deze belast wordt
=> laten nameten, bij twijfel vervangen. Als hij met een starthulp wel start, kan dit een goede verdenking zijn.
- Te grote weerstand contactslot en/of bedrading contactslot
=> de + gaat naar de zekeringkast, naar contactslot en bij stand 'START' weer helemaal terug naar de startmotor. Is de bedrading slecht of het
'contactblokje' dan komt er te weinig spanning om het startrelais te bedienen. Kun je eenvoudig checken door rechtstreeks een draad van de
accu + (zit al op je startmotor) naar het startrelais contact te brengen? Draait hij dan wel? Dan zit je probleem daar. Sommige mensen hebben
een hulprelais geplaatst. Het contactslot bedient dan een bescheiden vermogen hulprelais die op zijn beurt de + van de accu op het startrelais
zet. Ik ken zelfs mensen die het contactslot hebben gelaten voor wat het is, en met nieuwe bedrading een 'startknop' hebben gemaakt.
- Startmotor
=> Als het bovenstaande allemaal niet werkt, kan de startmotor nog het probleem zijn. Zeker als de motor (en dus ook de startmotor) warm is. Een paar ferme tikken met een hamer wil dan helpen om hem alsnog aan de hol te krijgen.
Hoe dan ook hoor ik vaak de oplossing: startmotor vervangen of reviseren, want dan is het probleem verholpen. Dat kan kloppen, immers als deze vers is, zal het minder elektrisch vermogen nodig zijn om hem aan de hol te krijgen. Maar vaak kun je met een paar simpeler dingen er nog wat extra leven uit halen.
Suc6!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Beginner
- Berichten: 60
- Lid geworden op: vr okt 28, 2011 15:08 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Mooi overzicht Hanhoo! Ik ga sowieso die massa en contacten nalopen, want dat is een quick win. Ondertussen heb ik eindelijk zelf een test kunnen uitvoeren. Accuspanning na een lange rit prima op orde, tikt 13V aan. Na zo'n 10 uur een klein beetje spanningsverlies met een terugval tot 12,9V. De startmotor draaide in beide gevallen niet, maar ik hoorde wel de bekende tik. Het hamertikje op de startmotor was genoeg om hem weer tot leven te brengen.
Ondanks een revisie van <8000 km geleden is er blijkbaar toch weer aardig wat slijtage ontstaan. Is dat een normale revisieafstand? Gevoelsmatig wat aan de korte kant.
Groet Mark
Ondanks een revisie van <8000 km geleden is er blijkbaar toch weer aardig wat slijtage ontstaan. Is dat een normale revisieafstand? Gevoelsmatig wat aan de korte kant.
Groet Mark
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Als de startmotor kortgeleden al is gereviseerd dan lijkt mij dat niet de grootste kanshebber, maar het kan wel natuurlijk.
Ik zou het dan toch in de bedrading en contactslot gaan zoeken en evt. Een " hot start" relais toevoegen wat ook al eerder is genoemd.
Ik zou het dan toch in de bedrading en contactslot gaan zoeken en evt. Een " hot start" relais toevoegen wat ook al eerder is genoemd.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Valt stil na lange rit ondanks werkende dynamo
Normaal moet hij na een goede revisie toch wel 10 keer die afstand kunnen doen , maar is het voorste lagerbusje ook vv, indien die te ver uitgesleten is trekt het anker tegen het veld aan en wil ook niet meer rond, omdat hij na een tik op de motor wel werkt zou ik het toch daar zoeken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!