pignon moer

Plaats reactie
Heinrich
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 18:28 pm
Bouwjaar Bus: 1977

pignon moer

Bericht door Heinrich » vr jul 22, 2022 20:35 pm

Hallo,

de versnellingsbak van mijn t2 1977 met een 1800 cc motor moet worden geinspecteerd.
nu heb ik twee vragen :
1 ik ben op zoek naar een pignon moer dopsleutel. zon sleutel kost 300 euro, wellicht kan ik deze van een forum gebruiker lenen tegen een kleine vergoeding?
2 ik ben op zoek naar twee plastic seals bij de aansluiting voor de aandrijfassen, weet iemand waar deze te koop zijn?

thx alvast,

mvg
Heinrich

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: pignon moer

Bericht door blokkever » vr jul 22, 2022 22:49 pm

Ik neem aan dat je met 2 de borgplaten bedoeld?
Deze zijn o.a. hier nieuw te koop: https://www.csp-shop.com/en/transmissio ... 0942a.html

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: pignon moer

Bericht door old brumax » za jul 23, 2022 0:51 am

waarom moet die geinspecteerd en waarom zou de pignonwiel los moeten dat is mij niet duidelijk, als je echt in de bak wil kijken draai je het vliegwielhuis er toch af dan zie je veel meer!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: pignon moer

Bericht door blokkever » za jul 23, 2022 9:05 am

Dan zie je alleen het differentieel met kroon- en pignion tandwielen, voor de versnellingsbak moet toch echt het pignionlager los om de bak verder open te kunnen krijgen.

@TS ik weet hier in het noorden wel een adres waar je met je bak langs kan komen om het lager even los te maken.

Heinrich
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 18:28 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: pignon moer

Bericht door Heinrich » zo jul 24, 2022 10:36 am

hallo, dank voor jullie reacties.

de bus is een tijd geleden gekocht en heeft in mijn bezit nog nooit gereden. ik weet dus niet veel over de werking van de versnellingsbak. ik ben de bus systeem voor systeem aan het reviseren. afgelopen winter de motor gedaan. nu heb ik de belhousing nodig om de startmotor te installeren zodat ik de motor buiten de bus kan proefdraaien. nog nooit zoiets gedaan (motor reviseren en starten buiten de bus) dus ik hoop dat de boel niet in de soep draait.

ik bedoel niet de borgplaten maar de blauwe (in mijn geval) plastic seals of caps die zowel links als rechts op de aandrijfas aansluiting van de bak zitten. om het digfferentieel los te krijgen dien je deze dmv een schroevendraaier erdoor te steken te verwijderen zodat je bij een borgring kan komen, dus je maakt ze in wezen stuk. das niet erg maar dan moet ik wel nieuwe hebben en ik kan ze niet zo 123 vinden.

ik kan nu met mijn vingers bij de pignon moer komen . en ik kan deze bewegen, een heelklein stukje, een heel klein stukje tik links en tik rechts, ik denk niet dat hij echt loszit. ik weet niet zeker of deze loszit of dat er gewoon normale speling op zit. wellicht weet een van jullie hier iets over?

@Blokkever, ik heb familie in het noorden dus dat zou kunnen en zeer gewaardeerd worden

de bak ziet er verder goed uit, ik hoor geen gekke geluiden en zie geen degradatie van de zichtbare tandwielen, bijna geen ijzerschaafsel.

de olie ha dwel wat slurrie onderin. als ik meer weet over het 'bewegen van de pignionmoer' en alles blijkt toch in orde zou dat natuurlijk mooi zijn.

het plan is nu schoonmaken met remmenreiniger en keukenrol. nog tips en tricks?

nogmaals dank voor al jullie reacties.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: pignon moer

Bericht door blokkever » zo jul 24, 2022 11:32 am

Dat kapje wordt ook wel "circlip cover" genoemd en dit is het VW nummer: 002 517 289 A, als je dat even opzoekt krijg je voldoende resultaten om een leverancier te kiezen.
De borgmoer van het pignionlager zit geborgd door een randje te vervormen toe in een groefje in het lager valt, de moer zou je daarom niet met de hand moeten kunnen verdraaien.
Ik vermoed dat het lager wat is "ingeslagen" in de bak waardoor je het complete lager een beetje kunt roteren, het lager is wel tegen roteren geborgd maar daar zit altijd een beetje speling op.
Ik zou deze moer wel even opnieuw op moment zetten en checken of de afstelling nog klopt, eventueel moet je wat shims vervangen, maar daarvoor moet wel de het bak uit elkaar.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: pignon moer

Bericht door old brumax » zo jul 24, 2022 11:33 am

Wat jij pingon moer noemt is in feite het lagerhuis van het kroonwiel, deze mag je niet verdraaien zonder er eerst een merkteken op te zetten zodat je ze exakt op de zelfde positie terug kunt plaatsen, zitten nl conische lagers in die op een bepaalde voorspanning zitten, ga je er een verdraaien dan beweegt het kroonwiel en word de flankspeling van kroonwiel-pingnon goter of jijst kleiner met gevolg overmatige slijtage of huilen en jankende bak!!!!!!!!

Die doppen kun je idd los kopen en zul je iedere keer als je dat los haalt dus moeten vernieuwen, daarachter zit een zware borgveer, zodra die weg is kan de bevestigingsplaat van de aandrijfas van de as geschoven worden.
Maar het lijkt me raadzaam om eerst een goed boek te kopen en eens bestuderen hoe eea in elkaar steekt, zomaar losdraaien kan veel geld gaan kosten wat niet nodig is!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: pignon moer

Bericht door blokkever » zo jul 24, 2022 20:11 pm

Nee, het pignionlager heeft aan een kant schroefdraad, de grote moer is enkel om het lager axiaal vast te zetten. De axiale afstelling wordt gedaan door shims aan de kant waar de versnellingen zitten.
Met de grote moer stel je verder niets af.
Check je werkplaatshandboek maar eenns.
Edit: ik heb even een screenshot gemaakt uit het werkplaatshandboek voor verduidelijking.
Afbeelding

Voor de complete afstel procedure, zie: https://amescador.nl/Documenten/VW%20T2 ... 201979.pdf

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: pignon moer

Bericht door old brumax » zo jul 24, 2022 21:21 pm

Ja maar beste jonge , lees de vorige posten van Heinrich nog eens goed na, hij zit tegen de oliestoppen aan te kijken van de uitgaande assen, dan kun je toch niet bij dat pignonlager komen , daarvoor zal eerst het kroonwiel eruit moeten volgens mij, mss weet jij een betere oplossing!

Als je alleen de versnelling wil bekijken kun je beter het neusstuk loshalen, van die kant kunnen ook alle tandwielen eruit!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: pignon moer

Bericht door Thijs84 » zo jul 24, 2022 22:15 pm

Even wat anders.. een motor revisie snap ik.. de meeste versnellingsbakken zijn niet te slopen. Het kan wel, maar ik hoor niet vaak dat een bak kapot gaat. Als ik jou was zou ik de pakkingen en ringen vervangen waar je bij kan komen, de rest lekker dicht houden en met nieuwe olie de gok wagen dat het oké is.. zo niet.. tja, genoeg tweedehands bakken.. (althans voor de 1600 motor, weet niet of je een 5 ribs hebt)

Ps, aanvulling.. bij mij lekte de bak ook bij de aansluiting van de aandrijfassen. Hier de o-ring en pakking (kom even niet op de juiste naam hiervan) vervangen, en nu lekt ie niet meer.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: pignon moer

Bericht door blokkever » zo jul 24, 2022 22:26 pm

old brumax schreef:Ja maar beste jonge , lees de vorige posten van Heinrich nog eens goed na, hij zit tegen de oliestoppen aan te kijken van de uitgaande assen, dan kun je toch niet bij dat pignonlager komen , daarvoor zal eerst het kroonwiel eruit moeten volgens mij, mss weet jij een betere oplossing!

Als je alleen de versnelling wil bekijken kun je beter het neusstuk loshalen, van die kant kunnen ook alle tandwielen eruit!!
Ik lees dat hij deze al er uit heeft en dat hij met de hand bij de moer van het pignionlager kan komen.
De stelringen van de aandrijfaslagers verdraai je niet met de hand, daar heb je ook een tool voor nodig, die je overigens vrij simpel zelf kan maken.
Met alleen het neusstuk er af halen kom je nog steeds niet bij de versnellingen, daarvoor moet toch echt het pignionlager los, dan pas kun je de gearcarrier loshalen en vervolgens bij de versnellingen komen.
Zover zou ik in eerste instantie ook niet gaan, wel zou ik de moer van het pignionlager even beter checken en opnieuw vast draaien, deze mag niet met de hand te verdraaien zijn.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: pignon moer

Bericht door old brumax » ma jul 25, 2022 0:05 am

OK dan moet ik beter begrijpend lezen leren, maar zo'n grote dop heb ik wel liggen als een 1800 dezelfde maat heeft dan een 1600!
Is een home made maar heb er al eens een mee uit elkaar gehaald en weer in elkaar mits je er geen luchtratel op zet want dat gaat hij niet overleven!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: pignon moer

Bericht door transporterT2 » za jul 30, 2022 9:33 am

Afbeelding
Neem aan dat deze sleutel wordt bedoelt?
Wanneer je in de bak wilt moet je deze zeker gebruiken.
De beide flensen waar de aandrijf assen aan zitten kunnen losgenomen met wat brum zegt, aftekenen met kras pen en dan het aantal slagen tellen wanneer je hem losdraait.

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: pignon moer

Bericht door transporterT2 » za jul 30, 2022 9:36 am

Toen ik mijn bak uit elkaar had gehaald had ik de borgmoer stuk geboord.
Na vervangen achteruit tandwiel alles weer laten vastzetten met nieuwe moer en juiste moment.
Tonny Vos in Wijk en Aalburg heeft veel kennis en spullen.

Heinrich
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 18:28 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: pignon moer

Bericht door Heinrich » za aug 13, 2022 13:33 pm

Super al deze reacties, dank voor het meedenken. Blokkever heeft het juist.

Plaats reactie