Pagina 1 van 1

Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: di mei 31, 2022 10:48 am
door JDDV
Ik moest vandaag naar de rdw met mijn t2 met type 4 1700 motor met dubbele carburateurs. Bij de proefrondjes in de buurt liep de bus als een tierelier, alleen vandaag werd hij voor het eerst warm.

Heel slecht starten en heel slecht stationair lopen met warme motor. Af en toe kreeg ik hem bijna niet gestart…

De motor heb ik los laten afstellen in Hillegom. Dus dat zou goed moeten zijn zou je zeggen.

Het is een gereviseerde motor..

Waar moet ik beginnen…. Dankjulliewel

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: di mei 31, 2022 12:01 pm
door old brumax
Naar de persoon of bedrijf die hem ook de eerste keer afgesteld heeft en zorgen dat hij goed warm is!

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: vr jun 03, 2022 13:28 pm
door JDDV
Dankjewel,

Toen ik thuiskwam van de rdw stond ik bij de bus en de motor uitzetter hoorde ik een gesis.
Uiteindelijk de motorkap maar even opengemaakt en de luchtfilters gedemonteerd.
Het bleek dat er uit een koperkleurig pijpje bij een van de carb's benzine spoot recht bovenop de gasklep.
Dit liep een beetje gorgelend naar beneden het inlaatspruitstuk in.

Waar gaat dit mis? Zou het kunnen dat de vlotter vaststaat?

Bbv dank.

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: vr jun 03, 2022 14:05 pm
door Thijs84
Dat buisje is van je acceleratie pomp. Zodra je ineens je gas in trapt spuit hij hier extra benzine zodat je motor niks tekort komt.
Je kan hem testen door ernaar te kijken en je gaskabel aan te trekken. Dat moet er een straaltje benzine uit komen
(Met je motor uit)

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: vr jun 03, 2022 16:37 pm
door old brumax
Ja maar hij mag niet spuiten als de motor stil staat en je naast de bus staat!!!!
Heb je een externe brandstofpomp er op zitten die de leiding op druk houd??
Maar dan nog zou er als je niet aan het gas komt geen benzine uit mogen komen!

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: vr jun 03, 2022 21:53 pm
door Davy_B.
Denk dat je misschien met een te hoge benzine druk zit of slecht afsluitende vlotternaald?! En daardoor uw carburateurs laat overlopen... Mag idd enkel benzine uitkomen als je aan de gas trekt! Bougies zullen nat staan en vandaar ook het slecht starten, draaien en dergelijke. Bougies uitdraaien die vertellen al een heel verhaal want ruwe benzine in de spruitstukken is niet goed! Gr

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: vr jun 03, 2022 23:52 pm
door JDDV
Dank voor alle reacties,

Heb de vlotterkamers opengehad, vlotters en naalden getest en de boel schoongemaakt. Volgens mij is het een koperen pijpje boven je gasklep een soort overstort van je vlotterkamer. Ik ga het weekend eerst maar weer eens testrijden.

Ik heb een mechanische pomp die alleen draait bij draaiende. motor. Dus de druk van het benzinesproeien boven de gasklep (bij stilstaande motor) kan enkel uit het stuk toevoerleiding en vlotterkamer komen. Toch een vaag verhaal allemaal.

Kan het ook iets met hitte te maken hebben?

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: za jun 04, 2022 6:21 am
door Davy_B.
Wel kan uw druk met mechanische benzinepomp nog steeds te groot zijn dit controleer je enkel door een drukmeter tussen pomp en carb te plaatsen. De revisie sets van de benzinepomp zijn slecht te noemen dus mocht dit gebeurt zijn zeker controleren. Controleer ook zeker uw vlotterkamers nog eens! Lekke vlotter of naald die vastzit kan dit veroorzaken... Welke carburateurs zitten er nu op? En doen ze het beide?

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: za jun 04, 2022 9:10 am
door old brumax
er zou nog steeds druk op de benzineleiding kunnen staan ook als de motor stil staat, dat kun je simpel testen door de leiding los te draaien tussen pomp en carb.
dat kromme koperen pijpje boven de gasklep is de inspuitpijp van de acceleratiepomp maar daar zou alleen benzine uit mogen komen zodra je het gaspedaal bedient, dat is extra benzine nodig bij het optrekken , is a hier al vaker aangegeven.

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: zo jun 05, 2022 15:18 pm
door JDDV
Dank

Ik heb een type 4 1700 CB blok.
Ik heb empi EPC 34 carburateurs, dit zijn eigenlijk Weber 34 ict replica's.

Op thesamba heb ik ook het eea gelezen over problemen met te hoge brandstofdruk en/of icm met de vlotternaalden met kunsstof puntjes.
Ik ga wel een beetje pielen, hopelijk komt het goed

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: zo jun 19, 2022 19:45 pm
door hanhoo
Koperen of messing buisje op een Solex PDSIT carburateur is de overloop van de vlotterkamer en niet de acceleratiepomp. Een acceleratiepomp bruist ook niet brandstof over bij warme motor, die wordt mechanisch bedient door een membraan.

Ik denk dat je vlotterkamer overstroomt. Dat kan twee redenen hebben: 1. de vlotternaald sluit niet voldoende af of 2. de brandstofpompdruk is te hoog. Resultaat: motor verzuipt, dus loopt niet stationair of rot en wil niet meer starten indien warm. Maar als je gewoon pittig rijdt: niks aan de hand.

Gebeurt vaker. Ik heb al regelmatig gehad dat die revisie vlotternaalden niet afsluiten of dat de vlotter lek is. Dan zeikte het via die overloop er overheen, en als de motor warm is dan klinkt dit als een sissend/borrelend geluid.

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: do jun 30, 2022 12:01 pm
door JDDV
Dank allemaal. Het probleem is opgelost. Ik heb originele weber naaldjes met zittingen besteld voor in de Empi's. Deze zijn geheel metaal en hebben geen plastic puntjes. Daarnaast heb ik een malpassi brandstofdrukregelaar besteld en gemonteerd. de druk was ca 5,5 psi en is nu gereduceerd naar 3 psi. Alles lijkt nu picobello.

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: zo jul 03, 2022 14:00 pm
door JDDV
Nog een laatste vraag;

Het overstromen van de vlotter/carb in het inlaattraject is best wel heel wat keren gebeurd. Is het nog raadzaam om olie en filter te vervangen? De olie voelt niet dunnig en ruikt niet meer naar benzine dan mijn andere bus met type 1 motor.

Ik vraag dit omdat ik wel eens verhalen heb gelezen van benzine bij de olie die de smeerwerking verminderd

Bedankt

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: zo jul 03, 2022 20:02 pm
door Davy_B.
Ik zou het uit preventie toch vervangen! Better Safe than sorry...

Re: Slecht startende en lopende motor 1700 type 4

Geplaatst: zo jul 03, 2022 20:39 pm
door hanhoo
JDDV schreef:
zo jul 03, 2022 14:00 pm
Nog een laatste vraag;

Het overstromen van de vlotter/carb in het inlaattraject is best wel heel wat keren gebeurd. Is het nog raadzaam om olie en filter te vervangen? De olie voelt niet dunnig en ruikt niet meer naar benzine dan mijn andere bus met type 1 motor.

Ik vraag dit omdat ik wel eens verhalen heb gelezen van benzine bij de olie die de smeerwerking verminderd

Bedankt
Lijkt me niet nodig. Olie en brandstof komen alleen samen in de cilinderkamer en bij goede passing van de de zuigerveren zal deze niet of nauwelijks in de olie lekken. Dat is anders als je bijvoorbeeld een type1 motor hebt waarbij de brandstofpomp bovenop het carter zit met een opening eronder. Als het membraan van de brandstofpomp dan lek is, druipt de brandstof het carter en dus de olie in.