Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Plaats reactie
NAMLOF
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 28, 2020 17:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door NAMLOF » vr mei 13, 2022 18:54 pm

Een pakking van de rechter aanzuigbocht van het inlaatspruitstuk van mijn T2b 1600 lekt . Deze wil ik vervangen, maar de buis van het centrale deel zit iets in de bocht geschoven . In documentatie lees ik dat je voor het demonteren van het inlaatspruitstuk het beste de motor kunt demonteren . Is er een andere manier om de bocht te demonteren zónder zo'n ingrijpende operatie ?

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door blokkever » vr mei 13, 2022 19:43 pm

Ik heb het bij mijn Kever wel gedaan zonder de motor te verwijderen.
Als je lenig genoeg bent moet het bij een bus ook wel lukken.
Ik kan het me niet precies meer herinneren, maar waarschijnlijk moet de linkerbocht ook een beetje lossen om het spruitstuk voldoende naar links te kunnen schuiven om de rechterbocht er af te krijgen.
Het zou wel enorm helpen als jouw bus een motorluik heeft, maar dat zal wel niet.

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door Briebelbus » vr mei 13, 2022 21:29 pm

Ik vond het lastig om te doen met de motor in de bus; de tunne moet los, de dynamo los en dan nog is het jutteren om ze over de draadwinden af te halen.

Als je de mogelijkheden heb is de motor eruit halen veel fijner om te werken.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

NAMLOF
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 28, 2020 17:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door NAMLOF » za mei 14, 2022 10:36 am

Bedankt voor jullie reacties ! Ik heb een motorluik , had zelf ook het idee om het spruitstuk van de uitlaat los te maken en dan naar links te schuiven . Ik hoop dat de dynamo kan blijven zitten, er zit bij mij een wisselstroomdynamo op . @Briebelbus, wat bedoel je met de tunne ?

Gr. Roel

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door blokkever » za mei 14, 2022 12:45 pm

Bij mijn Kever kon de tunnel en dynamo blijven zitten, het spruitstuk hoeft niet helemaal weg, alleen een klein beetje naar links schuiven.
De voorverwarming moet dan wel even los van de uitlaat, ik neem aan dat je dat bedoeld met uitlaat spruitstuk?

NAMLOF
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: di apr 28, 2020 17:56 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Aanzuigbocht inlaatspruitstuk demonteren

Bericht door NAMLOF » za mei 14, 2022 14:09 pm

Ik bedoelde inderdaad de voorverwarmingsbuizen . Ik heb de linkerbocht ook losgedraaid en toen kon ik door het inlaatspruitstuk te schuiven inderdaad met gemak beide bochten demonteren . Hoefde gelukkig de tunnel en dynamo niet te lossen . Nieuwe pakkingen ertussen en geen valse lucht meer . Carburateur wordt gereviseerd en er komt een electronische ontsteking op , die ik kan uitlezen op een dashboard op mijn Iphone . Dan zou hij weer moeten lopen als een zonnetje en kan ik , onder andere , ook de temperatuur in de gaten houden .
Bedankt voor jullie info .

Gr. Roel.

Plaats reactie