Update motor loopt weer goed
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
Compressie?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Compressie is goed. Tussen de 8 en 8.5 bar.
Gisterenavond na een hoop gepiel de motor lopend gekregen. Volgas en doorstarten sloeg hij aan op 2 cilinders aan waarna de derde er vlot bij kwam en later zelfs ook de vierde. Ik heb een hapje in mijn krukaspolie zitten dat was vermoedelijk bdp. 1.5 cm naar links een mooie witte streep gezet. Toen ik hem lopend had stond de tijd zo raar dat het witte streepje ongeveer 4 cm links van de blokhelften stond. In mijn gedachte dus vreselijk van tijd af. Ik heb hierop de ontsteking verdraait om hem op tijd te krijgen. Dat ging zeker niet. Hij smoorde direct. Uiteindelijk maar even laten lopen om warm te laten worden. De verbranding was niet goed. De geur vanuit de uitlaat was erg scherp. Zodanig dat je er in de open lucht zelfs pijn van in je ogen kreeg. Wel verbrandingsgeur maar erg scherp. Kort een rondje rond het huizenblok gemaakt. Dat ging 'goed'.
Toen hij warm was geprobeerd de stappen verder te doorlopen. Dat ging niet bij het eerste verdraaien van de idle sloeg hij af en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Terug naar af dus.
Op de foto slecht te zien maar op de poelie zie je een glimmend en een matter gedeelte. Het glimmende is rechts van de witte streep. Het matte links. Op de scheiding dus de streep.
Gisterenavond na een hoop gepiel de motor lopend gekregen. Volgas en doorstarten sloeg hij aan op 2 cilinders aan waarna de derde er vlot bij kwam en later zelfs ook de vierde. Ik heb een hapje in mijn krukaspolie zitten dat was vermoedelijk bdp. 1.5 cm naar links een mooie witte streep gezet. Toen ik hem lopend had stond de tijd zo raar dat het witte streepje ongeveer 4 cm links van de blokhelften stond. In mijn gedachte dus vreselijk van tijd af. Ik heb hierop de ontsteking verdraait om hem op tijd te krijgen. Dat ging zeker niet. Hij smoorde direct. Uiteindelijk maar even laten lopen om warm te laten worden. De verbranding was niet goed. De geur vanuit de uitlaat was erg scherp. Zodanig dat je er in de open lucht zelfs pijn van in je ogen kreeg. Wel verbrandingsgeur maar erg scherp. Kort een rondje rond het huizenblok gemaakt. Dat ging 'goed'.
Toen hij warm was geprobeerd de stappen verder te doorlopen. Dat ging niet bij het eerste verdraaien van de idle sloeg hij af en was met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Terug naar af dus.
Op de foto slecht te zien maar op de poelie zie je een glimmend en een matter gedeelte. Het glimmende is rechts van de witte streep. Het matte links. Op de scheiding dus de streep.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: HELP! Motor loopt niet
Zit toch aan de ontsteking te denken. Juiste volgorde van bougie kabels aangesloten op verdeler? Geen of onjuiste vonk geeft ook onverbrande brandstof
Op naar een lang en heet bus seizoen.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10980
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
Als die het alleen bij hoog toeren het doet dan is het ontsteking.
Geen idee wat 123 doet maar als het een oude met contact punten is zou ik zeggen die zijn op. Ze gaan dan alleen bij hoog toeren uit elkaar om een vonk te maken.
Condensator zou ik nog kunnen.
Maar wat ik al zei 123 is mij onbekend
Geen idee wat 123 doet maar als het een oude met contact punten is zou ik zeggen die zijn op. Ze gaan dan alleen bij hoog toeren uit elkaar om een vonk te maken.
Condensator zou ik nog kunnen.
Maar wat ik al zei 123 is mij onbekend
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
kan ook nog andere bobine proberen, ondanks dat je deze al vervangen had
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10113
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
Ik zou zeggen: terug naar de basis. 123 er (tijdlijk uit) en een normale ontsteking erin, als alles dan weer werkt dan met de 123 erin verder zoeken.
Ik kan me nu niet bedenken dat alles wel goed werkt in de motor en met een onbekende variabele werken is niet te doen.
Tot zover mijn 2ct
Gr
Marcel
Ik kan me nu niet bedenken dat alles wel goed werkt in de motor en met een onbekende variabele werken is niet te doen.
Tot zover mijn 2ct
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
Wat ik zelf eens had was dat mijn ontstekingstoren niet diep genoeg er ingestoken was door een niet meer vlakke klem. Gebeurde gewoon tijdens het rijden dat ik ineens stilviel. Als ik op jouw foto kijk lijkt het erop dat je ontstekingstoren er ook niet diep genoeg is ingestoken, dan wordt de as alleen maar "meegenomen" omdat de nokjes van de torenas niet meer in de uitsparingen in je blok vallen en kan die ontzettend van tijd af staan. Als je de rotor kan verdraaien dan is dat niet goed, ik neem aan dat die bij de 123 vast zit. Bij een gewone ontsteking kan je de rotor beperkt draaien door de veertjes van de mechanische cetrifugaalvervroeger.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: HELP! Motor loopt niet
Als ik de foto nog eens rustig bekijk zit er meer niet goed, de verdeler staat idd te hoog zoals Dirk al opmerkte maar de kabel naar de 1 zit op de verkeerde plaats of de toren moet meer draaien , wat ik me ook afvraag is of dat wel goed gaat een oude 1600 enkelpoorts met een 123, de derde cil moet 3 gr later staan anders loop ie geheid kapot!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Nu is het een 1600 dubbelpoorts. Maar de toren moet ik nakijken. Ik kan de rotor niet draaien. Het lijkt dus wel of hij diep genoeg zit. De proef met de oude ontsteking ga ik toch nog eens doen. Ik wilde naar onderhoudsarm gaan maar het heeft er alle schijn van dat dit niet gelukt is. Ik heb ook nog een oude bobine die ik ga proberen.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: HELP! Motor loopt niet
Je moet stapsgewijs alles even bij langs gaan. Het lijkt alsof je nu op zoek bent naar 1 oorzaak, en ik vermoed dat je even alles bij langs moet gaan.
1. kleppen stellen.
2. punten stellen
3. timing statisch afstellen
4. choke afstellen
5. carburateur afstellen
6. timing eventueel nog met stroboscoop afstellen.
hoe doe je dat dan?
zie hier:
http://www.vw-resource.com/34pict3.html
1. kleppen stellen.
2. punten stellen
3. timing statisch afstellen
4. choke afstellen
5. carburateur afstellen
6. timing eventueel nog met stroboscoop afstellen.
hoe doe je dat dan?
zie hier:
http://www.vw-resource.com/34pict3.html
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: HELP! Motor loopt niet
Dus je plaatst een foto van een niet meer bestaande setup en dan wil je ook nog een oplossing??T2b doka 74 schreef: ↑zo mar 27, 2022 15:15 pmNu is het een 1600 dubbelpoorts. Maar de toren moet ik nakijken. Ik kan de rotor niet draaien. Het lijkt dus wel of hij diep genoeg zit. De proef met de oude ontsteking ga ik toch nog eens doen. Ik wilde naar onderhoudsarm gaan maar het heeft er alle schijn van dat dit niet gelukt is. Ik heb ook nog een oude bobine die ik ga proberen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Ik denk dat er dan iets verkeerd begrepen word. De foto was live.
En 'nu' is misschien niet het goede woord. Ik bedoel dat er gesuggereerd werd dat het een enkelpoorts was maar daar reageerde ik op dat het geen enkel maar een dubbelpoorts is (nooit enkelpoorts geweest).
Dus voor de duidelijkheid. Ik ga de aanbevelingen proberen.
En 'nu' is misschien niet het goede woord. Ik bedoel dat er gesuggereerd werd dat het een enkelpoorts was maar daar reageerde ik op dat het geen enkel maar een dubbelpoorts is (nooit enkelpoorts geweest).
Dus voor de duidelijkheid. Ik ga de aanbevelingen proberen.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: HELP! Motor loopt niet
Wat meer relevant is voor de "verlate" ontsteking voor de derde cilinder is de locatie van de oliekoeler.
Sinds VW de "doghouse" heeft toegevoegd aan het koelhuis en daarmee ook de locatie van de oliekoeler is veranderd, is de verlate ontsteking voor cilinder 3 ook komen te vervallen.
Ik heb trouwens bij mijn bus ook gemerkt de de 123 ontstekingstoren ook wat hoger staat, hoewel ik zeker weet dat hij er wel ver genoeg in zit.
Waarschijnlijk is het deel wat in het blok steekt gewoon iets langer dan bij een originele ontsteking.
Sinds VW de "doghouse" heeft toegevoegd aan het koelhuis en daarmee ook de locatie van de oliekoeler is veranderd, is de verlate ontsteking voor cilinder 3 ook komen te vervallen.
Ik heb trouwens bij mijn bus ook gemerkt de de 123 ontstekingstoren ook wat hoger staat, hoewel ik zeker weet dat hij er wel ver genoeg in zit.
Waarschijnlijk is het deel wat in het blok steekt gewoon iets langer dan bij een originele ontsteking.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: HELP! Motor loopt niet
Oeps foutje van mij, had die mof links over het hoofd gezien!!T2b doka 74 schreef: ↑ma mar 28, 2022 12:52 pmIk denk dat er dan iets verkeerd begrepen word. De foto was live.
En 'nu' is misschien niet het goede woord. Ik bedoel dat er gesuggereerd werd dat het een enkelpoorts was maar daar reageerde ik op dat het geen enkel maar een dubbelpoorts is (nooit enkelpoorts geweest).
Dus voor de duidelijkheid. Ik ga de aanbevelingen proberen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr sep 25, 2015 22:01 pm
- Bouwjaar Bus: 1968
- Locatie: Haarlem
Re: HELP! Motor loopt niet
Hallo
Ik heb ook een 123 ontsteking . Wat mij opvalt is dat mij toren meer naar links gedraait is. Waar je ook op moet letten . Er zit een inbus bout op deze 123. Daar kan je een programma kiezen bijvoorbeeld 9 of a. Bij mij staat ie op nul. Deze programma heeft te maken met ontstekings curve. Dus inbus bout er helemaal uit en dan met schroevendraaier je programma kiezen.
Op je spruitstuk zit een buisje welke is afgedopt met een slangetje . Is dat slangetje wel dicht? Kleine scheurtjes kunnen al lucht veroorzaken. Ik zou bovenste dode punt opzoeken op cilinder een . Als je dat zeker weet dan je toren erin . En hem dan op tijd zetten.
Wat ook belangrijk is dat je de juiste rotor hebt voor de 123. Dat is namelijk een ander dan die je in je oude toren had.
Kortom ik hoop dat je hier misschien iets aan heeft.
Ik heb ook een 123 ontsteking . Wat mij opvalt is dat mij toren meer naar links gedraait is. Waar je ook op moet letten . Er zit een inbus bout op deze 123. Daar kan je een programma kiezen bijvoorbeeld 9 of a. Bij mij staat ie op nul. Deze programma heeft te maken met ontstekings curve. Dus inbus bout er helemaal uit en dan met schroevendraaier je programma kiezen.
Op je spruitstuk zit een buisje welke is afgedopt met een slangetje . Is dat slangetje wel dicht? Kleine scheurtjes kunnen al lucht veroorzaken. Ik zou bovenste dode punt opzoeken op cilinder een . Als je dat zeker weet dan je toren erin . En hem dan op tijd zetten.
Wat ook belangrijk is dat je de juiste rotor hebt voor de 123. Dat is namelijk een ander dan die je in je oude toren had.
Kortom ik hoop dat je hier misschien iets aan heeft.