Update motor loopt weer goed
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Update motor loopt weer goed
Allereerst goeiemiddag.
Ik ben nieuw op het forum als poster. Als lezer doe ik al wel even mee.
Ik heb een t2b doka uit 1974. Vorig jaar uit kroatie gehaald en hierna het afgelopen jaar een aantal noodzakelijke reparaties gedaan aan het plaatwerk om hem afgelopen 16 februari door de RDW goed gekeurd te krijgen. Superblij natuurlijk. Ik had in aanloop naar de keuring al wel wat motorische problemen maar ik kon er gewoon mee rijden. Ondanks de motorische problemen werd hij door de RDW ook goed gekeurd.
Mijn eerste echte rit stopte na een kilometer of 15 toen de motor geheel er mee stopte. Startmotor draaide mooi rond maar er kwam geen plofje uit de uitlaat. ANWB gaf aan dat de vonk te weinig was. Voertuig afgesleept
.
Uiteindelijk bij een lokale garage met kennis laten nakijken. Daar kwamen een aantal veiligheidsissues uit die ik nu opgelost heb.
Motorblok is een 1600 dubbelpoorts
Gereviseerde carburateur 34 pict 3
Ontsteking 123 met een nieuwe beru bobine.
Nieuwe brandstofpomp
De compressie is door mij gemeten op 8 bar tot 8.5 bar op alle cilinders.
Door de garage is er een nieuwe 123 opgezet maar met die setup ben ik net naar huis toe gereden. Daar de veiligheidsissues opgelost en nu dus niets meer. Heel af en toe dan krijg ik hem aan de praat door heel erg te spelen met het gas. Zodra het toerental onder de 1500 toeren komt valt hij gelijk uit. Daarna met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. De garage heeft de aankomende maand geen tijd in verband met drukte voor het nieuwe seizoen en het nog ronddwalende virus.
Is er iemand met kennis die met mij mee kan en wil denken.
Ik ben nieuw op het forum als poster. Als lezer doe ik al wel even mee.
Ik heb een t2b doka uit 1974. Vorig jaar uit kroatie gehaald en hierna het afgelopen jaar een aantal noodzakelijke reparaties gedaan aan het plaatwerk om hem afgelopen 16 februari door de RDW goed gekeurd te krijgen. Superblij natuurlijk. Ik had in aanloop naar de keuring al wel wat motorische problemen maar ik kon er gewoon mee rijden. Ondanks de motorische problemen werd hij door de RDW ook goed gekeurd.
Mijn eerste echte rit stopte na een kilometer of 15 toen de motor geheel er mee stopte. Startmotor draaide mooi rond maar er kwam geen plofje uit de uitlaat. ANWB gaf aan dat de vonk te weinig was. Voertuig afgesleept
.
Uiteindelijk bij een lokale garage met kennis laten nakijken. Daar kwamen een aantal veiligheidsissues uit die ik nu opgelost heb.
Motorblok is een 1600 dubbelpoorts
Gereviseerde carburateur 34 pict 3
Ontsteking 123 met een nieuwe beru bobine.
Nieuwe brandstofpomp
De compressie is door mij gemeten op 8 bar tot 8.5 bar op alle cilinders.
Door de garage is er een nieuwe 123 opgezet maar met die setup ben ik net naar huis toe gereden. Daar de veiligheidsissues opgelost en nu dus niets meer. Heel af en toe dan krijg ik hem aan de praat door heel erg te spelen met het gas. Zodra het toerental onder de 1500 toeren komt valt hij gelijk uit. Daarna met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. De garage heeft de aankomende maand geen tijd in verband met drukte voor het nieuwe seizoen en het nog ronddwalende virus.
Is er iemand met kennis die met mij mee kan en wil denken.
Laatst gewijzigd door T2b doka 74 op do apr 07, 2022 14:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: HELP! Motor loopt niet
Klinkt als een vacuüm lek.. check je slangen even en het rubber op je inlaat spruitstuk. Ook kan je je leiding van je rembekrachtiger op je inlaat even afdoppen en kijken wat hij dan doet.
zij die vielen zijn gevallen
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Rembekrachtiger zit er niet op. Ik heb wel een slangetje afgedopt zitten op de inlaatbuis. De rubbers naar de spruitstukken lekken niet. Door middel van een beetje vocht getest vorige keer toen hij wel liep.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: HELP! Motor loopt niet
Dat testen op lekken doe je niet met water maar met een goede remreiniger of startpilote als je dat hebt maar dan moet hij wel lopen, blaas eens een flinke puf remreiniger in het luchtfilter en dan gelijk starten, slaat ie meteen aan dan zou ik de carb eens nakijken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: HELP! Motor loopt niet
Heb je ook wat aan de electra gedaan, mogelijk wordt de stationair sproeier niet meer bekrachtigd.
De stationairsproeier moet bekrachtigd worden met 12Volt vanaf de bobine en je moet deze horen klikken als je de spanning er op zet.
De stationairsproeier moet bekrachtigd worden met 12Volt vanaf de bobine en je moet deze horen klikken als je de spanning er op zet.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Remmenreiniger direct in de luchtfilter geprobeerd maar slaat niet aan helaas.
Ik heb aan de elektra niets gedaan. Als ik het contact aan doe dan hoor ik een klik. Ik had ook al gehoord dat het mogelijk mijn contactslot kon zijn. Ik heb toen een nieuw blokje gekocht en geprobeerd. Geen verschil. Ook een draadje direct vanaf de accu op de plus van de bobine (dan hoor ik dezelfde klik) veranderd niets aan de klachten. Kan dit alles komen door volledig verkeerde carburateurafstelling? Ik heb de grote schroef nu 1.5 keer uitgedraaid en de kleine 2.5 keer.
Ik heb aan de elektra niets gedaan. Als ik het contact aan doe dan hoor ik een klik. Ik had ook al gehoord dat het mogelijk mijn contactslot kon zijn. Ik heb toen een nieuw blokje gekocht en geprobeerd. Geen verschil. Ook een draadje direct vanaf de accu op de plus van de bobine (dan hoor ik dezelfde klik) veranderd niets aan de klachten. Kan dit alles komen door volledig verkeerde carburateurafstelling? Ik heb de grote schroef nu 1.5 keer uitgedraaid en de kleine 2.5 keer.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: HELP! Motor loopt niet
Geen reactie op remmenreiniger is voor mij iets met de stroom, het moet wel remmenreiniger zijn die erg brandbaar is, er is ook reiniger op zeepbasis en dat werkt dus niet.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: HELP! Motor loopt niet
Het controleren van die afslagklep kost je een paar minuten. Sleuteltje 17 en hij is eruit. Even met een paar draadjes testen of hij nog 'gewillig' is en gelijk het kanaaltje schoonmaken. Zal de eerste keer niet zijn.
Maar ik denk eerder dat het je afstelling is. Basis afstelling is grote schroef (stationairomloop) 1,5-2 slagen open. Kleine schroef (CO-schroef) 3,5 slagen open. En wellicht dat je ontstekingstijdstip ernaast staat.
Heb je een 1-2-3 met of zonder vacuum? Zo nee, waar gaat het slangetje rechts bij de schroeven van de carburateur nu heen?
Er is een soortgelijk probleem recent bij iemand geweest die net een 1-2-3 heeft geplaatst. Heb ik een mooi verhaaltje bij geschreven. Kijk hier: viewtopic.php?p=374595#p374595
En, zoals eerder hierboven gezegd, controleer op valse lucht. Dat doe je niet met water maar met een brandbare vloeistof (remmenreiniger bijvoorbeeld). Bij de inlaatmoffen, spruitstukken, carburateur en vacuumslangen mag de motor niet in toerental reageren. Maar dan moet hij natuurlijk eerst lopen om het te testen. Lucht en brandstof mogen alleen via de daarvoor bestemde wegen worden aangezogen (de opening van de carburateur en verder niet). Dus als je op de rubber inlaatmoffen en andere vacuumslangen remmenreiniger spuit en het toerental daalt of loopt op: foute boel. Dat is valse lucht.
Maar ik denk eerder dat het je afstelling is. Basis afstelling is grote schroef (stationairomloop) 1,5-2 slagen open. Kleine schroef (CO-schroef) 3,5 slagen open. En wellicht dat je ontstekingstijdstip ernaast staat.
Heb je een 1-2-3 met of zonder vacuum? Zo nee, waar gaat het slangetje rechts bij de schroeven van de carburateur nu heen?
Er is een soortgelijk probleem recent bij iemand geweest die net een 1-2-3 heeft geplaatst. Heb ik een mooi verhaaltje bij geschreven. Kijk hier: viewtopic.php?p=374595#p374595
En, zoals eerder hierboven gezegd, controleer op valse lucht. Dat doe je niet met water maar met een brandbare vloeistof (remmenreiniger bijvoorbeeld). Bij de inlaatmoffen, spruitstukken, carburateur en vacuumslangen mag de motor niet in toerental reageren. Maar dan moet hij natuurlijk eerst lopen om het te testen. Lucht en brandstof mogen alleen via de daarvoor bestemde wegen worden aangezogen (de opening van de carburateur en verder niet). Dus als je op de rubber inlaatmoffen en andere vacuumslangen remmenreiniger spuit en het toerental daalt of loopt op: foute boel. Dat is valse lucht.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Dit is een heel mooi en duidelijk stappenplan. Hier ga ik dit weekend even voor zitten. Bedankt voor de hulp
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Tot voor zover mogelijk het stappenplan gevolgd maar het stopt bij 'en nu starten'. Dan zou hij aan moeten slaan en dat doet hij niet. Minimale verdraaiing van de ontsteking zorgt dat er soms een licht plofje uit de uitlaat komt. Klein beetje verder dan lijkt het of hij op 2 cilinders wil draaien maar 3 en 4 komen er niet bij. Klein stukje verder en er gebeurd niets meer.
Ik heb een 123 met vacuüm. Die had ik zolas beschreven even losgehaald en afgedopt maar normaal natuurlijk op de ontsteking.
Ik heb een 123 met vacuüm. Die had ik zolas beschreven even losgehaald en afgedopt maar normaal natuurlijk op de ontsteking.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: HELP! Motor loopt niet
Accu?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Nieuw, dat zegt niet alles weet ik. Maar de motor draait heel mooi en vlot rond. Ook langer starten houd de accu zonder problemen vol. Geen dipjes of dat ie netaan rond komt.
- freddeblok
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3476
- Lid geworden op: vr aug 27, 2010 14:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: Purmerend
Re: HELP! Motor loopt niet
Ontsteking 180 graden gedraaid
Ik roep ook maar wat.
Ik roep ook maar wat.
Op naar een lang en heet bus seizoen.
-
- Nieuweling
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do mar 24, 2022 13:59 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: HELP! Motor loopt niet
Bedankt maar dat heb ik gecheckt. Hij heeft met deze setup wel een soort van gedraaid vorige week maar liep slecht daarna door kleine wijzigingen niet meer aan de praat gekregen. Hij liep slecht toen was het advies de carburateur te vervangen. Dat heb ik gedaan. De oude carburateur had een lichte lekkage op de as van de gasklep namelijk.