Schakelmomenten

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Schakelmomenten

Bericht door Thierry » do mar 17, 2022 10:36 am

Onze T2B heeft een 1600 motor en ik vroeg me af wat normale snelheden zijn om te schakelen. Als ik nl in z’n 2 over een rotonde ga, heb ik het idee dat ik terug moet naar de 1e versnelling omdat ie dan soms wat hortend en stotend reageert.

Ook van 2 naar 3 hoeft pas als ik rond de 50 a 60 km per uur ga. Ik heb geen toerenteller maar ga af op het geluid.

90 a 100 in z’n 4 gaat ook netjes.

Ik heb dus het idee dat de bus lang erg laag in z’n toeren blijft.

Is het normaal dat de schakelmomenten zo laat liggen?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Schakelmomenten

Bericht door old brumax » do mar 17, 2022 11:00 am

Het zou kunnen dat er een "lange" bak in zit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Re: Schakelmomenten

Bericht door Thierry » do mar 17, 2022 11:16 am

Had ik nog niet aan gedacht. Ik heb ooit een Kever 1302 gehad waar een potentiële koper dat nogal belangrijk vond.

Ik heb ff snel gekeken en mijn bak heeft maar 3 koelribben dus wss een normale bak. Versnellingsbak-nr kan ik helaas niet goed genoeg lezen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Schakelmomenten

Bericht door old brumax » do mar 17, 2022 14:43 pm

Dan kan het nog een lange bak zijn, eronder duiken en de code opzoeken geeft uitsluitsel, maar dam nog zou je een gewone bak kunnen laten ombouwen en het is maar de vraag of dan de code ook veranderd word.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Re: Schakelmomenten

Bericht door Thierry » do mar 17, 2022 19:08 pm

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt ... p?t=552161

Hier al wat meer info gevonden. Van 1 naar 2 ligt volgens deze info inderdaad rond de 25 a 30 km/u dus niet raar dat ie lekkerder over een rotonde gaat in z’n 1.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Schakelmomenten

Bericht door old brumax » do mar 17, 2022 20:33 pm

:o rij je maar 30 op een rotonde dan?? :? :mrgreen:
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Schakelmomenten

Bericht door gijsv » vr mar 18, 2022 7:38 am

Ik heb een 2L dus geen idee of het anders is, maar mijn bus kan niet rijdend terug van 2 naar 1. Lijkt me erg sterk dat je terug zou moeten schakelen voor een rotonde. Is de afstelling wel goed?

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Schakelmomenten

Bericht door fahtal » vr mar 18, 2022 8:39 am

gijsv schreef:
vr mar 18, 2022 7:38 am
Ik heb een 2L dus geen idee of het anders is, maar mijn bus kan niet rijdend terug van 2 naar 1. Lijkt me erg sterk dat je terug zou moeten schakelen voor een rotonde. Is de afstelling wel goed?
eens!

Ik heb net de proef op de som genomen met een 3 ribs bak (maar wel een 2 liter) en mits ik geen voorrang hoef te verlenen kan ik prima in zijn 4 over de rotonde. dat gaat dan inderdaad met een gangetje van 30km hij pakt dan wat sputterend op als je de rotonde verlaat maar dat gaat prima.

ik denk dat je naar de afstelling van je motor moet kijken. ontsteking/kleppen maar ook valse lucht(rembekrachtiger) als jou motor lekker loopt zou die zeker in zijn 2 geen problemen moeten hebben. 3 moet ook lukken 4 is misschien te veel voor een 1600

ik heb hem alleen in zijn 1 staan als ik vanuit stilstand moet optrekken.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Schakelmomenten

Bericht door eelke » vr mar 18, 2022 10:36 am

met de 1600 en korte bak schakel ik bij de 20km/h naar zijn 2 bij 40 km/h naar zijn 3 en bij 60 naar zijn 4.
Over de rotonde is soms was spelen met de koppeling om vlot door te rijden in zijn 2.

#0 in zijn 4 lukt je echt niet met een 1600...
hoe???

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Schakelmomenten

Bericht door Briebelbus » vr mar 18, 2022 12:21 pm

Met autorijden in de jaren 90 heb ik geleerd dat ik een bocht, in z'n 2 moet nemen en voor de bocht klaar moet zijn met koppelen en schakelen.
Zo rij ik altijd in mijn bus en heb nooit problemen. Ik kijk eigenlijk nooit op de teller voor het schakelen oid dat doe ik op gevoel.

Maar sputteren e.d. is zoals al is gezegd eerder een issue met de motor dan met een schakel moment.

gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Schakelmomenten

Bericht door hanhoo » zo mar 20, 2022 10:36 am

Rotonde in 2 moet gewoon kunnen, sterker nog, moet. De eerste versnelling is alleen om weg te rijden. In z'n 3 red ik het zelfs met een 1600 in een vol beladen kampeerbus en aan een avatar te zien, heb jij een veel lichtere tin-top. Als de bus laag in de toeren hort en stoot bij gas geven, dan is er iets niet in orde. Brommen en mopperen mag, maar horten en stoten niet.

Ik zou beginnen met de standaard dingen te controleren:

- Onderhoud: kleppen stellen, puntjes stellen/controleren en ontstekingstijdstip controleren, druppelje olie in op de verdeleras, carburateur en stationair afstellen. Eventueel bougies lezen en bij twijfel vervangen. Zelfde geld voor het luchtfilterelement.

- Controle: controleer op valse lucht bij de inlaat rubbers en de vacuumslang tussen verdeler en carburateur. Controleer of de gasklep-as van de carburateur niet versleten is en valse lucht trekt. Eenvoudig te controleren met draaiende motor en een bus remmenreiniger.

- Als je dat allemaal hebt gedaan en nog steeds problemen hebt, kun je verder kijken naar de carburateur. Haal de stationairsproeier er eens uit (grote aan de rechterkant) en maak deze schoon. Met name als het gebeurt bij gas geven uit lage toeren: controleer met een spiegeltje in de carburateur de accelleratiesproeier. Die moet een mooi egaal straaltje geven bij gasgeven. Zo niet, kan het membraan van de accelleratiepomp versleten zijn.

Net als Fahtal zegt kan ik 50 in z'n 4e versnelling rijden en gasgeven. De motor bromt dan wat, en het schiet niet echt op. Maar geen horten en stoten.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Re: Schakelmomenten

Bericht door Thierry » zo mar 20, 2022 11:31 am

eelke schreef:
vr mar 18, 2022 10:36 am
met de 1600 en korte bak schakel ik bij de 20km/h naar zijn 2 bij 40 km/h naar zijn 3 en bij 60 naar zijn 4.
Over de rotonde is soms was spelen met de koppeling om vlot door te rijden in zijn 2.

#0 in zijn 4 lukt je echt niet met een 1600...
Dit is precies wat ik bedoel.

Desalniettemin kijk ik alles nog wel een keer na op vacuüm-lekken. Benzineslangen wil ik sowieso vernieuwen dus dan check ik de rest vd slangen ook gelijk.

Carburateur reviseren vind ik ook altijd wel een leuk klusje dus dat ga ik ook doen.

Alvast dank voor de suggesties.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Schakelmomenten

Bericht door old brumax » zo mar 20, 2022 17:31 pm

Heb de laatste week eens even gekeken wanneer ik schakel omdat het gewoon op gevoel gaat, 1 tot 10 km, 2 tot 25 km, 3 afhankelijk van situatie tussen 45 en 75 km en dan naar 4, rotonde's bijna altijd in 3 en trekt dan gewoon op.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Re: Schakelmomenten

Bericht door Thierry » wo mei 11, 2022 11:37 am

Opgelost!

Maar het was een combinatie van factoren en uiteindelijk bijna een heel prijzig drama geworden…

Ik ben begonnen met het vervangen van de slangen incl de rembekrachtiger-slang aangezien ik dat toch al wilde doen.
Klein rondje door het hofje en daarna in zijn achteruit om de garage in te rijden. Op de oprit ineens totaal geen power meer. Gas helemaal ingedrukt en dan leek het op stationair.

Uit gezet, weer gestart en ineens een fluitend piep-geluid alsof er een ijzerboortje vastloopt tijdens het boren of een ballon die leeg loopt terwijl je ‘m deels dicht geknepen houdt. Snel weer uit gezet en bedacht dat het wellicht de vacuüm-slang vd rem kon zijn die zich nog moest vacuüm zuigen. Mij onbekend of dat evt ook zo’n piep kon geven.

Toch maar weer gestart en een hard kloppend geluid net of er iets in de cilinder zit wat er niet in hoort.

Kak! Daar is echt iets mis.

De bus dus de garage in geduwd en de carburateur er eerst maar af. Gecontroleerd en het inspuitbochtje was er niet meer…

Geïnformeerd wat vervangen of repareren vd motor zou kosten en daar werd ik niet vrolijk van. Minimaal € 2000,- voor een 2e hands motor incl inbouwen. Een vd hoofdredenen dat ik deze bus een jaar geleden kocht, was de motor die 3 jaar geleden was gereviseerd twv bijna €6000,-

€2000,- zou dus zuur zijn en zeker de moeite om zelf eens te kijken hoe groot de schade is.

Het inspuitbochtje vd carburateur was dus in de inlaat gekomen en ook in 1 vd cilinders. Ik heb de motor zelf eruit gehaald en de cilinderkoppen zover gedemonteerd tot ik zeker wist dat er niks ernstig beschadigd was zoals bijv de kleppen of de zuiger.

Alle pakkingen en slangen vervangen, olie ververst, de kachelpotten eraf en vervangen door een normaal stuk uitlaat en een nieuwe carburateur gemonteerd. Bij elkaar voor minder dan 300,- klaar.

Na de motor te hebben verwijderd mbv mijn dochter van 11, een garagekrik en 2 bierkratjes onder de motor te schuiven, was ik wel klaar met dat onveilige geklooi met zware motoren. Ik heb voordat de motor er weer in moest een motorlift gekocht en dat bevalt prima. Erg stabiel en makkelijk in gebruik. Zie foto ;)

Vorige week de bus gestart en hij liep gelijk, zonder rare bijgeluiden zoals harde fluit/piep of klopgeluiden. Ondertussen opnieuw afgesteld en hij loopt weer lekker. Inmiddels zelfs beter dan voorheen.

Timing bleek een fractie te laat te staan en ik vermoed dat het losse inspuitbochtje ook niet mee werkte.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Thierry op wo mei 11, 2022 11:44 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Thierry
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: do feb 04, 2021 18:40 pm
Bouwjaar Bus: 1974
Locatie: Sprang Capelle

Re: Schakelmomenten

Bericht door Thierry » wo mei 11, 2022 11:38 am

En nog ff ontopic: net ff een ritje gemaakt en expres in zijn 3 over een rotonde en dat ging ook prima ;)

Plaats reactie