Uitlaat tape

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Uitlaat tape

Bericht door Thijs84 » zo feb 13, 2022 17:32 pm

Die goedkope spaghetti uitlaat spruitstukken rotten erg snel weg. Nu maar een rvs aangeschaft (uitlaat pot had ik al rvs)
Nu dacht ik eraan om het spruitstuk in te binden met uitlaatband. Dit ook omdat de motor beplanting (bij de motorklep) erg heet wordt omdat het spruitstuk hier langs loopt.
Tevens hoop ik de uitlaat zo een beetje te beschermen zodat deze langer mee gaat.
Hoe denken jullie hierover?
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Uitlaat tape

Bericht door blokkever » zo feb 13, 2022 21:45 pm

Als het nu allemaal van RVS maakt het voor de levensduur niet uit denk ik.
Wel voor warmte uitstraling, maar dat kun je ook oplossen door het toevoegen van een hitteschild tussen het spruitstuk en de beplating, zo wordt het bij moderne auto's ook aangepakt.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Uitlaat tape

Bericht door Thijs84 » ma feb 14, 2022 8:28 am

Ook wel een slimme oplossing. Denk alleen niet dat er genoeg ruimte zit. Zal eens kijken als ik het blok ga inbouwen
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Uitlaat tape

Bericht door Tuinkabouter90 » ma feb 14, 2022 9:12 am

seramic coating, zie ik wel eens voorbij komen. bij diverse auto programmas

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Uitlaat tape

Bericht door fahtal » do feb 17, 2022 8:41 am

uitlaat tape/glasvezelband werkt prima. de warmte komt dan wel verderop dus daar moet je rekening mee houden.

ik heb zo een keer 2 fietsbanden(tegelijk) doorgebrand omdat ik een nieuwe demper had die niet lek was en toch wat hetere uitlaat gassen uit het pijpje had;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Uitlaat tape

Bericht door wouthwortel » za feb 19, 2022 16:28 pm

Tuinkabouter90 schreef:
ma feb 14, 2022 9:12 am
seramic coating, zie ik wel eens voorbij komen. bij diverse auto programmas
Ja, en daar snap ik geen hout van.
Het argument is namelijk: als de gassen heet zijn, stromen ze sneller en verlaten ze eerder de uitlaat, dus dan heb je minder tegendruk.
Hete gassen echter, nemen meer ruimte in dan koude gassen en creëren daardoor juist tegendruk!
Niet voor niets worden na turbo's interkoelers ingebouwd.

Of zie ik iets over het hoofd?
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Uitlaat tape

Bericht door Thijs84 » za feb 19, 2022 17:51 pm

Vast wel.. maar ik ga eerst zonder uitlaatband rijden.. .
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Uitlaat tape

Bericht door old brumax » za feb 19, 2022 18:35 pm

wouthwortel schreef:
za feb 19, 2022 16:28 pm
Tuinkabouter90 schreef:
ma feb 14, 2022 9:12 am
seramic coating, zie ik wel eens voorbij komen. bij diverse auto programmas
Ja, en daar snap ik geen hout van.
Het argument is namelijk: als de gassen heet zijn, stromen ze sneller en verlaten ze eerder de uitlaat, dus dan heb je minder tegendruk.
Hete gassen echter, nemen meer ruimte in dan koude gassen en creëren daardoor juist tegendruk!
Niet voor niets worden na turbo's interkoelers ingebouwd.

Of zie ik iets over het hoofd?
Die intercooler is er volgens mijn bescheiden mening juist om de turbo te koelen!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
wouthwortel
Luchtgekoeld
Berichten: 4092
Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
Locatie: overbetuwe

Re: Uitlaat tape

Bericht door wouthwortel » za feb 19, 2022 18:46 pm

old brumax schreef:
za feb 19, 2022 18:35 pm
wouthwortel schreef:
za feb 19, 2022 16:28 pm
Tuinkabouter90 schreef:
ma feb 14, 2022 9:12 am
seramic coating, zie ik wel eens voorbij komen. bij diverse auto programmas
Ja, en daar snap ik geen hout van.
Het argument is namelijk: als de gassen heet zijn, stromen ze sneller en verlaten ze eerder de uitlaat, dus dan heb je minder tegendruk.
Hete gassen echter, nemen meer ruimte in dan koude gassen en creëren daardoor juist tegendruk!
Niet voor niets worden na turbo's interkoelers ingebouwd.

Of zie ik iets over het hoofd?
Die intercooler is er volgens mijn bescheiden mening juist om de turbo te koelen!
Nee, dat isíe dus niet!
De turbo wordt heet (soms roodgloeiend) tgv de uitlaatgassen. De aangezogen lucht wordt dus ook verwarmd. De interkoeler moet die warme/hete lucht weer afkoelen voordat hij de cilinders in gaat.
I am Wouth and I approve this message.

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Uitlaat tape

Bericht door blokkever » za feb 19, 2022 21:05 pm

De intercooler koelt de inlaatlucht, de turbo comprimeerd de inlaatlucht en volgens de algemene gaswet gaat dit gepaard met een temperatuurtoename.
Door de intercooler wordt deze temperatuur weer verlaagd en volgens de algemene gaswet past er meer gas in een volume als deze koud is.
Bijgevolg kan er ook meer brandstof worden ingespoten, dus geeft dit nog een extra vermogenstoename.
Dit alles heeft echter niks met de uitlaat temperatuur te maken.
De snelheid in de uitlaatgassen houden heeft vooral zin bij getunede motoren met een getunede uitlaattraject. Er is dan in een bepaald toerengebied een samenspel van uitlaatgasstromen waardoor de cilinder extra wordt leeg getrokken waardoor er weer meer plaats is voor vers mengsel, dus weer een beetje vermogenswinst.

Plaats reactie