Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door Pieter » zo apr 17, 2022 22:15 pm

Bedankt fahtal, dat lijkt me inderdaad een goede opmerking. Als ik het goed voor heb, in het Haynes handboek, moet de nokkenas niet uitgelijnd worden maar de krukas wel?
Afbeelding

Dan denk ik dat het misschien een goede stap is om zoals Davey_B zegt eens de koppen te demonteren en zien of daar iets krom zit. De stoterstangen zelf heb ik al eens gedemonteerd en deze zijn allesinds nog recht.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door old brumax » ma apr 18, 2022 0:23 am

Kan het mis hebben maar als je de koppen eraf haalt zie je nog niks, dan kijk je boven op de zuigers, vind dat hele gedoe met die circlips ook bijzonder vreemd maar om dan op de gok maar de koppen eraf te trekken lijkt mij weinig zinvol maar heb zo ook geen andere oplossing of idee.
Zo maar even een losse vraag, wanneer is de laatste oliewissel geweest en hoe zag die olie eruit, heb je toen ook het filter (zeef) schoon gemaakt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door Pieter » ma apr 18, 2022 2:28 am

@old brumax klopt, dat is ook alweer waar. Heb de olie over een maand ververst en was niks mis aan te zien, wel niet de zeef meevervangen. Kan dat inderdaad al eens proberen en kijken of ik er ijzervijlsel in terug kan vinden.

Klopt dat het moeilijk zoeken is. Geen idee of het er wat mee te zien heeft, maar de kant waar de circlips breekt is veelal de passagierskant. Aan deze kant werden ook al eens telescopische stoterpijpjes geplaatst, maar zoals gezegd zij de stoterstangen zelf mooi recht.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door fahtal » ma apr 18, 2022 8:18 am

Bij mijn 2 liter met hydraulische klepstoters liep er ook 1 heel rauw. Pokke lawaai.

Daar heb ik de stoterstangen er tussen uitgehaald. Wat met een 2l heel makkelijk gaat. De stoter eruit die niet meer wilde een vervangen voor een nieuwe.. jaja vloeken in de restauratie wereld. Maar nu loopt die al weer een jaar of 7 lekker.

Wat je dus zou kunnen doen is bij jou de stoters er ook uitdunnen halen en kijken hoe het loopvlak is tussen nokkenas en stoter. Of tussen wand en stoter.

De pijpjes kun je ertussenuit breken. Stangen er wel eerst uit. En dan later weer vervangen met uitschuifbare. Als je koppen niet wil los halen.

Daarna kan je de stoters met een magneet eruithalen geloof ik.

Nu ik dit type denk ik aan een ander verhaal hier op het forum.

Daar had iemand een ringetje op de cilinder gehad en die had als een malle lopen rammen op de kop... dat geeft ook een lekker geluid.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door old brumax » ma apr 18, 2022 9:02 am

De stoter zit een kraag aan en kan er alleen uit als je het blok gesplitst hebt bij een type 1 motor dus " ken net" , lawaai maken kan vele oorzaken hebben daarom was ik benieuwd naar de olie en helemaal de kleur daarvan!
Dat verhaal van dat ringetje, die lag op een zuiger en kwam daar telkens tussen zuiger en kop in de verdrukking en dat maakt ook een teringherrie1

@ Pieter, die zeef hoort er iedere keer bij oliewissel uitgehaald en schoongemaakt te worden, is die eruit dan een keer met een vinger an de binnenkant over de carterbodem vegen, kom je soms voor verrassingen te staan.
Hoe is de klepspeling, door het gebruik van loodvrije benzine kunnen de klepzetels sneller slijten, ik heb meegemaakt dat ze met 1500 km alweer vast zaten, als je een beetje rijdt gaat het hard met de zetels, bij mij kon ik de kleppen niet meer stellen en drukten de tuimelaars op de klepschotels, daarbij ademde hij nog door een spleetje rondom de klep wat ook niet lekker loopt, de zetel was op een smal randje na helemaal weggesleten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door hanhoo » ma apr 18, 2022 11:33 am

Dit klinkt niet goed. Dit klinkt als een motor die zichzelf ter dood aan het hameren is. Het laatste stadium van het leven van een blok verloopt snel. Dat kan van alles zijn, maar ik zou er niet mee doorrijden. Ik ga er even van uit dat je een goede kwaliteit 20W50 olie gebruikt en niet dunner en dat de olie niet naar benzine stinkt (lekkende brandstofpomp).

De belangrijkste indicatie voor algehele motorslijtage is de axiaal speling van de krukas. Die moet tussen de 0,07 en 0,13mm zijn met een slijtagegrens van 0,15mm. Dat betekent simpelweg: een voelbare speling bij warme motor maar niet/nauwelijks zichtbaar. Als dit buiten de specificaties valt, dan weet je al wat de staat is van de rest van de onderdelen. En dan zit er maar 1 ding op: revisie. Ik zeg niet dat dit het is, maar zodra je merkt dat dit al mis is, hoef je niet verder te gaan zoeken. Alles moet dan toch open.

Voor de rest een paar tips wellicht:

- Ik neem aan dat je de pakkingen en moeren van de uitlaat al goed controleert hebt?
- Heb je geprobeerd de motor (kort) zonder de v-riem te laten lopen om uit te sluiten dat het de koelfan of de dynamo is?
- Vroeger gebruikte ik de buitenmantel van een coax antennekabel als stethoscoop. Prop 1 oor dicht, steek het buisje in je andere oor en ga luisteren of je kunt achterhalen wat het geluid het meest vandaan komt. Links, rechts, midden? Voor, achter? Vergeet ook de olie pomp niet.
- Ik zie dat je swivelfeet op je tuimelaars hebt/had, is de klepgeometrie daar wel op aangepast dat je weet?
- Als je de tuimelassen eraf haalt, zijn alle klepstelen even lang? Wellicht een gevallen klep door een uitgesleten klepzetel?
- Komt er voldoende olie bij alle tuimelaars? Die wordt aangevoerd vanuit de nokvolger via de stoterstang. Misschien het kanaal in de stoterstang even schoonmaken?
- Draai de bougies eruit en draai de krukas met de hand 2x rond met de tuimelassen eraf. De nokvolgers duwen nu een voor een de stoterstangen naar buiten. Als je die een voor een terug duwt, lopen ze dan soepel? Hoor je een metaal op metaal bijgeluid, of een zacht tikje omdat het goed gesmeerd is? Bij twijfel terugdraaien en opnieuw proberen en kijken of je een afwijking kunt vinden.

Misschien dat anderen nog tips hebben, maar dit is zo'n beetje alles in mijn ogen wat je met huis- tuin en keuken gereedschap kunt controleren. Met de motor in de bus zou ik zelf nog twee dingen controleren als ik het gereedschap voor handen heb, puur ter indicatie voor mezelf:

- Meten van oliedruk
- Compressiemeting en/of een compressieverliesmeting

Maar nogmaals, begin met de krukasspeling. Je kunt je eigen een breuk werken met de koppen lichten, maar dat is eigenlijk ondoenlijk met de motor in de bus.

Suc6! Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Pieter
Actief Lid
Berichten: 244
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door Pieter » ma apr 18, 2022 14:29 pm

Super bedankt allen voor het meedenken.
Helaas heeft de zeef uit de motor veel duidelijk gemaakt, en vrees ik dus ook dat mijn motor voor de vuilbak is. :roll: :cry:


Afbeelding

Afbeelding

Er is een deel van de circlips in de motor geraakt, met wellicht alle gevolgen van dien aan de binnenkant van de motor.

Geen idee of ik hier nog iets mee kan...
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door old brumax » ma apr 18, 2022 19:46 pm

Dat wil niet zoveel zeggen die liggen op de bodem, wat veel zorgelijker is dat je wel een zeer grote krukasspeling hebt wat volgens de specs gewoon revisie betekend, je trekt de krukas meer dan 1 mm naar voor en weer naar achter dat mag max 0.15 mm zijn en dat is zo niet voelbaar maar bij jouw is het duidelijk zichtbaar!!!
Maar je hebt de juiste conclusie al getrokken!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door hanhoo » wo apr 20, 2022 19:54 pm

Pieter schreef:
ma apr 18, 2022 14:29 pm
Super bedankt allen voor het meedenken.
Helaas heeft de zeef uit de motor veel duidelijk gemaakt, en vrees ik dus ook dat mijn motor voor de vuilbak is. :roll: :cry:


Afbeelding

Afbeelding

Er is een deel van de circlips in de motor geraakt, met wellicht alle gevolgen van dien aan de binnenkant van de motor.

Geen idee of ik hier nog iets mee kan...
Daar hoef je zeker geen zorgen over te maken. Zoals Old Brumax hierboven zegt, de krukasspeling zegt alles over slijtageniveau. Als je op tijd bent, hoeft een (deel)revisie niet de wereld te kosten.

De zeef is juist daarvoor. Het is dan wel geen fijnmazig oliefilter, maar voldoende om dit soort brokken niet op te zuigen.

Niets is voor de vuilbak. Maar het betekent wel het verzetten van je bakens: motor eruit. Stap voor stap demonteren en inspecteren. Waar nodig laten bewerken en/of vervangen. Met een beetje geluk kun je veel behouden en dan houd je de originele 'matching numbers' motor die bij je bus hoort.

Check even de punten die ik hierboven genoemd heb. En ga niet met de pakken neer zitten, zo'n groot probleem is het niet. Het gaat uiteindelijk toch een keer gebeuren.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Motor maakt 'klappend' geluid - circlips tuimelaar as gebroken

Bericht door old brumax » wo apr 20, 2022 21:31 pm

Alleen hopen dat de lagerschalen niet zijn uitgeslagen maar da's een kwestie van bekijken en evetueel meten alsook de krukas en nokkenas.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie