Kachelpotten/warmtewisselaar

Plaats reactie
loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » ma sep 20, 2021 19:57 pm

Ik heb steeds uitlaatgas in de cabine van mijn bus bij warme motor. Zelf vermoed ik dat de warmtewisselaars niet meer honderd procent zijn en er daardoor uitlaatgassen via het verwarmingssysteem in de cabine komen. Echter, aan de potten is, aan de buitenkant, niks te zien. Kan het zo zijn, dat ze toch, aan de binnenkant, lek zijn ergens?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door old brumax » ma sep 20, 2021 22:48 pm

Dat kan meer niet zo snel, de eerste kans is dat de voorverwarmingsbuis lekt, dus doorgeroest is waar die op de inlaatbuis geklemd is, een goede 2de is de overgang van de kachel naar de demper, zodra de pakking iets lekt blaast hij uitlaatgas langs de buis naar de kachel en daar zit hoort een schermpje om de buis te zitten die dat moet voorkomen maar die is nogal eens weggeroest.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » di sep 21, 2021 14:20 pm

Even voor de goede gang van zaken, het betreft een 1700 cc type 4 motor. Bedoel je met de kachel, de ventilator?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door old brumax » di sep 21, 2021 19:06 pm

nee sorry die zit anders in elkaar ook de kachels, iid daarmee bedoel ik de wisselaars, daar heb ik nog nooit een lekke gevonden die lek was binnen de behuizing, het komt er (vrijwel) altijd van buiten in blazen, bij mijn 1600 dus aan 2 kanten!
Laat de motor lopen en hou de uitlaat dicht en loop dan alle koppelingen na dan moet een lek zo gevonden zijn, als de uitlaat echt dicht is wil de motor niet blijven lopen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » di sep 21, 2021 19:57 pm

Klopt, deze test heb ik al gedaan.
Motor laten lopen en uitlaat dicht houden met mijn voet ( met schoen :D ). Resultaat, Motor valt stil dus nergens geen lek zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door old brumax » di sep 21, 2021 22:06 pm

Kan het geen olie zijn die ergens op de kachelpotten of uitlaat lekt?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » wo sep 22, 2021 9:41 am

Geen olie gevonden op de kachelpotten. De motor is nog niet zo lang geleden uit elkaar geweest en gereviseerd.
Die stank in de cabine wil ik opgelost hebben. Buiten het feit dat dit bloed irritant is, is het ook nog gevaarlijk natuurlijk.

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door Gliset » wo sep 22, 2021 18:27 pm

loekie61 schreef:
di sep 21, 2021 19:57 pm
Klopt, deze test heb ik al gedaan.
Motor laten lopen en uitlaat dicht houden met mijn voet ( met schoen :D ). Resultaat, Motor valt stil dus nergens geen lek zou ik zeggen.
Maar: als er geen lek is volgens die test, dan kan er toch ook geen lek zijn in de kachelpot?

Wat ik me kan voorstellen (want ik vermoed dat ik dat ook heb) is dat er geurtjes van buiten naar binnen worden gezogen, met name als je nagenoeg stilstaat. De lucht die door de kachelpotten wordt geblazen wordt immers binnen de motorruimte aangezogen. En die is niet luchtdicht (gelukkig maar, want voor koeling afhankelijk van binnenkomende lucht). Vraag is dan wel: merk je het ook tijdens het rijden?
'79 VW T2 Berlin

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » do sep 23, 2021 9:51 am

Nog niet op gelet of er bij stilstand meer dampen de cabine binnenkomen. Daar komt bij, dat ik (nog) niet vaak de ventilator aan heb tijdens het rijden.
Als dat het geval was, zou ieder bus met dit systeem last hebben van binnen dringende dampen.
Ik heb de " harmonica rubbers " tussen de de kachelpotten en de buis onder de carrosserie gedemonteerd en de buizen dichtgemaakt.
Eens kijken wat hier het resultaat van is. Er zouden nu geen dampen meer naar binnen kunnen komen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door fahtal » ma sep 27, 2021 10:43 am

bij al mijn bussen heb ik de kachels ontmanteld.. ik vond ze bij alle 3 stinken.

vooral olie lucht door lekkages van de klepdeksels. en eenmaal olie in de kachelpot dan duurt het lang voordat dat ophoudt.

verwacht dus geen citroen frisse lucht uit dit vw systeem. Maar je zou er ook geen hoofpijn of andere klachten van moeten krijgen;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door old brumax » ma sep 27, 2021 13:59 pm

Die motor moet je ruiken, dat is de charme van luchtgekoeld rijden, rij je in een andere luchtgekoelde dan ruikt dat net even anders, ook is aan de geur te beoordelen hoe de staat van het torretje is, lekt ie olie dan ruik je dat, lekt ie benzine al is het maar een klein beetje dan ruik je dat en kun je gelijk actie ondernamen, ga je de kanalen dichtstoppen dan raak je de "voeling" met je motor kwijt, ook de temp. vd motor word prima door de kachel weergegeven als je die gebruikt tenminste, ga je een stuk stevig aan rijden(boven de 100-110) dan loopt de temp vd kachel onmiddellijk op, doe je vervolgens weer een stuk rustig aan word de kachel weer kouder, je moet hem leren gebruiken en niet alleen om te verwarmen, dat is tenminste mijn idee en daar heb ik door de jaren al veel profijt van gehad, al div keren kapotte benzineslang gehad en het buisje uit te benzine pomp gevlogen, overlopende carb. enz en daarbij toch iedere keer weer door het oog vd naald gekropen!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

loekie61
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: margraten

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door loekie61 » do okt 07, 2021 11:07 am

Ik begrijp dat het allemaal spartanisch rijden is met een oude auto en dat er van alles te " ruiken " valt.
Het moet alleen niet zo zijn, dat als ik een bruiloft mag verzorgen met mijn busje, de bruid en bruidegom met een groen en grijs gezicht de feest locatie binnen komen strompelen.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door fahtal » do okt 07, 2021 14:43 pm

wollen onderbroek voor de bruid en verwarming uit
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door old brumax » do okt 07, 2021 15:39 pm

Wat al een heleboel voor de kou scheelt is een stuk plastic achter het luchtrooster buiten maken dan haal je alle koude tocht helemaal weg en kun je toch vrij comfortabel in de bus rijden zonder de kachel aan.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Kachelpotten/warmtewisselaar

Bericht door Gliset » do okt 07, 2021 17:14 pm

Afbeelding
(Foto geleend van BusOK)

Als ik het goed begrijp heb je net zo'n systeem als op de foto. Voor de verwarming wordt via de ventilator (net rechts van de pijl) lucht aangevoerd, die via de (meestal kartonnen) slangen naar de warmtewisselaars aan beide zijden van de motor wordt gevoerd, en van daaruit naar de voorkant van de bus. De ventilator hoeft niet te draaien (sterker nog, dat doet ie alleen als je de hendels helemaal naar beneden zet), de overdruk in de motorruimte zorgt al voor een luchtstroom. Want daar komt de lucht immers vandaan: de beide oortjes van de bus zorgen dat er zoveel mogelijk lucht naar de motor wordt gevoerd, zodat die gebruikt kan worden voor de koeling (met de (wel altijd draaiende) ventilator onder de pijl).

Dat betekent dus ook dat alle geurtjes in je motorruimte worden doorgevoerd in je verwarmingssysteem. Dus alle olie die je weleens hebt gemorst en alle andere geuren die volgauto's ook altijd ruiken. Daarmee niet gezegd dat je dat dan maar moet accepteren, maar wel dat ik niet verwacht dat je een probleem met je kachelpot hebt, want een andere oorzaak is waarschijnlijker (en dat wordt bevestigd door wat anderen hier zeggen en de testjes die je hebt uitgevoerd).

Wil je geen geuren meer in je cabine dan zou ik zeggen dat er een aantal opties zijn:
  • Proberen je motor zo geurloos als mogelijk te maken. Schoonmaken dus, en alle afdichtingen in je motor zelf tiptop in orde maken
  • Op een andere manier lucht naar het verwarmingssysteem voeren
  • Je verwarmingssysteem aanpassen, zodat je niet meer lucht uit de motorruimte aanvoerd
  • Geen verwarming meer (dus huidige systeem afdoppen) (kwartje valt bij mij nu ook eindelijk waarom onze bus in Australië minder stonk, want die had geen verwarming meer...)
Maar misschien heb ik het mis, sleutel zelf erg weinig aan de bus :mrgreen: :oops:
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie