Slechte start bij warme motor

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door blokkever » vr aug 27, 2021 9:58 am

GerT2a schreef:
do aug 26, 2021 18:57 pm
10 mensen, 10 meningen. Soms is discussie of forum gepraat zinvol en soms.... Goed lezen is overigens ook een kunst blijkbaar. Ga morgen proefrijden richting Simpelveld. Hamers Classic Cars, toffe gast en weet waarover hij praat.
Slaat dit op mijn bijdrage! Ik vind dat je hiermee wel een verkeerde toon aan slaat.
De eerste zin ben ik het wel mee eens, maar daar kun je zelf mee doen wat je denkt dat goed is. Ik ga er van uit dat iedereen die hier een bijdrage levert dat naar eer en geweten doet.
Ik heb inmiddels het hele topic nog eens doorgelezen en ik begrijp je opmerking over goed lezen nog steeds niet, leg eens uit wat je nou precies bedoeld hiermee?

GerT2a
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 10, 2020 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door GerT2a » vr aug 27, 2021 11:14 am

Excuses, als ik mensen op hun tenen heb getrapt. Ik schreef dat ik beide accu's uit de bus haal in de winter. En deze aan de acculader hang samen met een tijdschakelaar; bv. 1 uur per dag. Dus niet constant. Nog beter zou zijn om de accu langzaam te ontladen met bv. een lampje. Maar dat toch terzijde.
Ik heb, om terug te komen op het eigenlijke probleem, de huishoudaccu betrokken bij het starten. Een relais geschakeld door het startrelais en zo een voeding gelegd van de tweede accu naar de bobine. Dit geeft een spanning van 11.7 volt. 10.6 volt is absoluut te weinig om de motor te starten. Niet de mooiste oplossing, maar wel een die werkt.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » vr aug 27, 2021 15:22 pm

Ja dus je start accu is prut? Of de bekabeling
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » vr aug 27, 2021 15:23 pm

Of de startmotor trekt te veel stroom? Kan dat?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » vr aug 27, 2021 15:33 pm

Ok ik heb mijn vraagbaak gebeld.

Hij zegt dat op de start motor 3 aansluitingen kunnen zitten.

1 dikke plus van accu.
2 start relays contact.
3een 12v tijdens starten contact.

Op die derde doe je de plus van de bobine zodat die 12volt krijg tijdens het starten...

Geen idee of het bij mij zo zit. Maar 10.6 is inderdaad te weinig. En bij jou bus krijgt bij het starten de bobine gewoon te weinig.

Verder wat blokkever zegt. We nemen de moeite om op afstand via tekst je bus te fixen.

Het enige wat we er voor terug kunnen verwachten is een blij berichtje van jou en hopelijk in de toekomst wat moeite van jou of dat iemand anders er wat aan heeft.

Dusss....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

GerT2a
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 10, 2020 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door GerT2a » vr aug 27, 2021 20:26 pm

Ik zal morgen meten hoeveel spanning de bobine krijgt bij een koude start.
Ik respecteer iedereen die zijn of haar mening geeft en bijdraagt aan probleemoplossingen, van welke aard dan ook.
Het blije berichtje is dat de bus nu altijd start en ,vooral mijn vrouw, niets hoeft te bevrezen. Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » za aug 28, 2021 0:08 am

Dat is al een mooie start;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

GerT2a
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 10, 2020 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door GerT2a » za aug 28, 2021 12:01 pm

Vreemd genoeg meet ik ook bij de koude start, in originele toestand, 10,6 volt. Waarschijnlijk door het rijkere mengsel start de motor wel koud, maar niet warm; bij mijn bus.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » za aug 28, 2021 12:57 pm

Warme start is altijd lastiger bij busjes. Dus vergt meer stroom. En als dat niet echt lekker werkt dan....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door fahtal » za aug 28, 2021 13:46 pm

fahtal schreef:
vr aug 27, 2021 15:33 pm
Ok ik heb mijn vraagbaak gebeld.

Hij zegt dat op de start motor 3 aansluitingen kunnen zitten.

1 dikke plus van accu.
2 start relays contact.
3een 12v tijdens starten contact.

Op die derde doe je de plus van de bobine zodat die 12volt krijg tijdens het starten...

Geen idee of het bij mij zo zit. Maar 10.6 is inderdaad te weinig. En bij jou bus krijgt bij het starten de bobine gewoon te weinig.

Verder wat blokkever zegt. We nemen de moeite om op afstand via tekst je bus te fixen.

Het enige wat we er voor terug kunnen verwachten is een blij berichtje van jou en hopelijk in de toekomst wat moeite van jou of dat iemand anders er wat aan heeft.

Dusss....
Wat ik hier dus probeer te vertellen. Kijk eens bij je start motor. Heeft die 3 aansluitingen?

De derde is dus om 12 volt rechtstreeks naar de bobine te sturen tijdens het starten alleen.

Ik heb zend al een tijdje geen vw startmotor in mijn handen gehad. Maar dit zou kunnen helpen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

GerT2a
Nieuweling
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 10, 2020 10:33 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Hoensbroek

Re: Slechte start bij warme motor

Bericht door GerT2a » za aug 28, 2021 15:06 pm

Ik heb dat al geprobeerd, weliswaar via een relais. Maar de startmotor haalt de spanning te ver omlaag.
De aansluitingen op de accu zijn de dikke vanaf de accu, daarbij de draad die naar de dynamo gaat en in mijn geval 1 naar de oliekoeler met een zwevende zekering.
Als laatste nog de draad van het contact naar het startrelais.

Plaats reactie