Help! M’n auto wordt te heet.

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » ma jul 26, 2021 12:59 pm

Ik heb al wat gelezen in dit forum over te heet wordende luchtgekoelde auto’s maar kon toch niet echt een antwoord vinden dus probeer het zo even.

We rijden met onze bus door Georgie. Het is hier rond de 30 graden en uiteraard zijn er veel bergen. Op de snelweg kan ik net aan 60 en met geluk 70 rijden om haar rond de 120 graden te houden. In de bergen is het een stuk lastiger en klim ik af en toe met 30 een bergje op.

Gisteren door de mist en regen een berg op en ze werd nog steeds binnen no-time 120 graden, ging zelfs even naar de 127 graden.

Ik heb goede olie (20w50), heb van die extra luchthappers en laatst m’n kleppen gesteld. Ik heb echt geen idee wat ik nog meer kan doen om de auto af te laten koelen. Als ik niet elke 10 minuten een half uur stil wil staan 😉

Hopelijk heeft 1 van jullie hier ervaring mee en een gouden tip? Alvast bedankt!!

Liefs, Milene
Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door old brumax » ma jul 26, 2021 13:24 pm

Met stilstaan word ie alleen maat heter, alleen een langere rustperiode laat hem afkoelen, de motor koeld het best als je hem met een mooi toerental laat draaien, een simpele test, rij een stuk 100 en voel hoe heet de lucht uit de kachel is, laat je hem iets afzakken naar de 80 km dan is de lucht gelijk een stuk koeler, dus op of tegen zijn top geeft veel warmte maar een motor die onder z;n toeren loopt word ook heet dus...
Doorrijden en op toeren houden is de bete manier om de motor koel te laten lopen, heb trouwens geen idee wat voor motor je hebt en welke bak er achter hangt.
Je komt er zo invallen en zonder verdere vermelding verwacht je hier het verlossende antwoord te vinden??
Heb je trouwens in de motorruimte alle rubbers op z'n plek zitten , ook het rubber om en achter de motor??
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door fahtal » ma jul 26, 2021 15:51 pm

Wat voor motor heb je.


En motor wordt warm door slijtage en verkeerde afstelling. Of troep in het koelsysteem.

Did start je ontsteking goed. Gaan de puntjes goed open. Staan de kleppen goed.

En rij inderdaad lekker op toeren.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door Thijs84 » ma jul 26, 2021 17:21 pm

Ontsteking even checken.. en wij hebben rond gereden met 135 graden olie temp gemeten met een pijlstok. Hierna na de vakantie de motor uit elkaar getrokken om te checken.. ook toen zag het er allemaal nog goed uit..

Even alles checken.. maar als verder alles goed zit geen paniek.. 98 tanken kan helpen.

Georgië.. vet. Wilde wij vorige jaar heen, maar door corona niet gelukt. Kan je geen reisverslag posten hier.. ben erg benieuwd en staat hoog op ons verlang lijstje. ;-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door Briebelbus » ma jul 26, 2021 19:17 pm

En hoe zit je motor beplating en afdichting.
Dat is essentieel voor goede lucht stroming.
Belangrijk is om niet met je motorklep open te rijden.

Grappig
Marcel.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door fahtal » ma jul 26, 2021 21:51 pm

Ik zou ook gewoon eens zelf voelen.

Wordt na een lange rit de motor klep te warm on te openen?
Kan je je hand op het motor plaatwerk houden?

Dus lange rit. Bus op de parkeerplaats motor laten draaien uitstappen een voelen hoe de motor ruimte voelt. Als dat niet tyfus heet is zou ik het wel geloven en niet te veel van die 120graden olie temp aantrekken
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door jerupke » di jul 27, 2021 8:57 am

fahtal schreef:Ik zou ook gewoon eens zelf voelen.

Wordt na een lange rit de motor klep te warm on te openen?
Kan je je hand op het motor plaatwerk houden?

Dus lange rit. Bus op de parkeerplaats motor laten draaien uitstappen een voelen hoe de motor ruimte voelt. Als dat niet tyfus heet is zou ik het wel geloven en niet te veel van die 120graden olie temp aantrekken
Op zich een goede tip, maar je hand op motorplaatwerk is bij een type1 niet te doen. Ik weet niet hoe dat bij een type 4 is.

Hoe meet je de olietemp? Met een peilstok? Die kun je redelijk makkelijk controlerem met een waterkoker. Peilstok in een theeglas, kokend water erop en kijken wat hij dan aangeeft.

Verder sluit ik mij aan bij bovenstande antwoorden. Op toeren houden, plaatwerkafdichtingen controleren, ontsteking en kleppen controleren en eventueel mengsel.



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door fahtal » di jul 27, 2021 10:01 am

Ok bij een type4 moet je je hand op het koetshuis kunnen houden. Graadje of 60 is prima te doen.

Type1 dan misschien beter het koetshuis ipv plaatwerk.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » di jul 27, 2021 11:10 am

thanks voor de tip. Ik heb een 1600cc. Nee ik kom niet zomaar binnenvallen en verwacht ook niet het verlossende antwoord maar alle tips zijn welkom en die krijg ik hier dus daar ben ik erg blij mee.
old brumax schreef:
ma jul 26, 2021 13:24 pm
Met stilstaan word ie alleen maat heter, alleen een langere rustperiode laat hem afkoelen, de motor koeld het best als je hem met een mooi toerental laat draaien, een simpele test, rij een stuk 100 en voel hoe heet de lucht uit de kachel is, laat je hem iets afzakken naar de 80 km dan is de lucht gelijk een stuk koeler, dus op of tegen zijn top geeft veel warmte maar een motor die onder z;n toeren loopt word ook heet dus...
Doorrijden en op toeren houden is de bete manier om de motor koel te laten lopen, heb trouwens geen idee wat voor motor je hebt en welke bak er achter hangt.
Je komt er zo invallen en zonder verdere vermelding verwacht je hier het verlossende antwoord te vinden??
Heb je trouwens in de motorruimte alle rubbers op z'n plek zitten , ook het rubber om en achter de motor??

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » di jul 27, 2021 11:11 am

1600cc en alles lijkt goed te staan. Maar ga het nog een keer checken. Dank voor de tips 🙏🏽
fahtal schreef:
ma jul 26, 2021 15:51 pm
Wat voor motor heb je.


En motor wordt warm door slijtage en verkeerde afstelling. Of troep in het koelsysteem.

Did start je ontsteking goed. Gaan de puntjes goed open. Staan de kleppen goed.

En rij inderdaad lekker op toeren.

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » di jul 27, 2021 11:13 am

hai! Thanks voor de tip. Ik ga alles checken 👍🏼 En we proberen overal premium te tanken.

Op Instagram houden we veel van onze reis bij: @mygrations.nl - we zijn onderweg naar China 😁
Thijs84 schreef:
ma jul 26, 2021 17:21 pm
Ontsteking even checken.. en wij hebben rond gereden met 135 graden olie temp gemeten met een pijlstok. Hierna na de vakantie de motor uit elkaar getrokken om te checken.. ook toen zag het er allemaal nog goed uit..

Even alles checken.. maar als verder alles goed zit geen paniek.. 98 tanken kan helpen.

Georgië.. vet. Wilde wij vorige jaar heen, maar door corona niet gelukt. Kan je geen reisverslag posten hier.. ben erg benieuwd en staat hoog op ons verlang lijstje. ;-)

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » di jul 27, 2021 11:14 am

Hai! Dank voor de tip. Ja met de afdichting zit t niet super goed, er kan wel lucht ontsnappen maar dat was niet echt een groot probleem. We reden in Turkije met 35 graden zonder dat ze te heet werd. Motor klep is uiteraard dicht.
Briebelbus schreef:
ma jul 26, 2021 19:17 pm
En hoe zit je motor beplating en afdichting.
Dat is essentieel voor goede lucht stroming.
Belangrijk is om niet met je motorklep open te rijden.

Grappig
Marcel.

mygrations
Nieuweling
Berichten: 8
Lid geworden op: ma jul 26, 2021 12:51 pm
Bouwjaar Bus: 1976

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door mygrations » di jul 27, 2021 11:17 am

pfoe! De motorklep kan ik zeker openen en is niet warm, het motorblok is wel heet. Maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch. Toch?
fahtal schreef: Ik zou ook gewoon eens zelf voelen.

Wordt na een lange rit de motor klep te warm on te openen?
Kan je je hand op het motor plaatwerk houden?

Dus lange rit. Bus op de parkeerplaats motor laten draaien uitstappen een voelen hoe de motor ruimte voelt. Als dat niet tyfus heet is zou ik het wel geloven en niet te veel van die 120graden olie temp aantrekken

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door fahtal » di jul 27, 2021 11:20 am

Ok het is die echt een afwijking op de normale trend?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Help! M’n auto wordt te heet.

Bericht door Gliset » di jul 27, 2021 11:34 am

Meten is weten. Meestal ben ik daar best voor, maar na verschillende meldingen van mensen die zich ernstig zorgen maken vanwege de temperatuur op een meter ben ik blij dat ik dat ding nooit heb geïnstalleerd. Ik houd me vooral vast aan John Muir: als je de peilstok nog kunt vasthouden is de motor niet te heet:
Afbeelding

(uit "How to keep your VW Alive", John Muir)
'79 VW T2 Berlin

Plaats reactie