Hulp op reis gevraagd
Hulp op reis gevraagd
We zijn met onze T2b (1977, 1600 cc) op reis in Frankrijk. We zitten in de buurt van de stad Dole en merken dat het rode lampje van de olie af en toe oplicht maar ook weer uitgaat. Oliepeil is nog in orde, tot nu toe geen olie verbruikt. Vraag: verder rijden of garage opzoeken?
Re: Hulp op reis gevraagd
Olie smeert/koelt de motor is is dus essentieel voor de levensduur ervan, als het oliepeil nog in orde is (waar staat het peil t.o.v. de streepjes) zou het ook een oliedruk probleem kunnen zijn
wat voor olie heb je erin?
wat voor olie heb je erin?
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Hulp op reis gevraagd
Doorrijden met geen of te lage oliedruklampje heeft al veel leed veroorzaakt, je motor draait in de soep. Bij onze busjes is het lampje alleen verbonden aan de oliedruksensor, niet aan de peilstok tot zover ik weet, en waarschuwt het dus alleen tegen een te lage oliedruk. Wat is "af en toe"? Wanneer, hoe lang, in welke omstandigheid? Het olielampje wilde bij mij soms wel oplichten bij zeer warme olie en stationair, maar ik heb nu een oliedrukmeter en olietemperatuurmeter.
Als het af en toe is kunnen ze er bij een garage ook niets over zeggen. Of ze moeten een oliedrukmeter kunnen aansluiten en kijken of je 2,5 bar haalt bij 2500 toeren, dat is uit mijn hoofd wat je minimaal moet halen. En soms is de sensor niet goed meer, maar dan blijft volgens mij het lampje permanent branden of doet die het niet meer.
En kijk het draadje na bij de sensor op de motor, of die niet toevallig het blok raakt, doorgesleten/gesmolten is en massa maakt...... Geldt voor de gehele draad van sensor naar lampje, maar in een bundel gebeurt niet zo veel tenzij er kabels gesmolten zijn bij b.v. kortsluiting. Dus kijkt eerst onder je dash en bij de sensor.
Als het af en toe is kunnen ze er bij een garage ook niets over zeggen. Of ze moeten een oliedrukmeter kunnen aansluiten en kijken of je 2,5 bar haalt bij 2500 toeren, dat is uit mijn hoofd wat je minimaal moet halen. En soms is de sensor niet goed meer, maar dan blijft volgens mij het lampje permanent branden of doet die het niet meer.
En kijk het draadje na bij de sensor op de motor, of die niet toevallig het blok raakt, doorgesleten/gesmolten is en massa maakt...... Geldt voor de gehele draad van sensor naar lampje, maar in een bundel gebeurt niet zo veel tenzij er kabels gesmolten zijn bij b.v. kortsluiting. Dus kijkt eerst onder je dash en bij de sensor.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Hulp op reis gevraagd
even oplichten of flauw en flikkerend branden bij stationair en hete motor is geen probleem zodra je iets meer toeren maakt MOET hij uit gaan, soort olie is ook heel belangrijk nooit die dunne moderne olie gebruiken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Hulp op reis gevraagd
is de motor ook heel warm?? dan kan de olie te dun worden. en wat voor olie gebruik je
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10983
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Hulp op reis gevraagd
Zit het draadje nog goed vast?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3155
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Hulp op reis gevraagd
weet je wat voor olie je hebt? dikkere olie kan ook helpen, bijv 20w50
Take the planet and make it spin your way
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Hulp op reis gevraagd
Bartbusje heeft ook problemen met de internetverbinding als ik het zo zie
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Hulp op reis gevraagd
Hey jongens
Over dat internetprobleem...dat klopt nog ook!
Ondertussen zijn we al wat wijzer. Het lampje brandde heel lichtjes en af en toe na een hobbelige rit die avond. Oliepeil stond bij controle net onder het maximum en de juiste olie is net vervangen door de VW luchtgekoelde garage voor vertrek. Dat sluiten we dus al uit. Vermoedelijk ligt het toch aan het contact/aansluiting want de dag erna hebben we weer 300 km gereden (prachtige wegen trouwens maar wel slecht weer die dag) en het lampje brandde geen enkele keer meer. Ik heb 's morgens de aansluiting van dat contact voor alle zekerheid even gecontroleerd. Ook vandaag weer even gereden en geen geflikker opgemerkt in het dashboard. De hobbelige rit zal de oorzaak geweest zijn. Alvast bedankt voor het meedenken en de tips vanuit een (nu toch nog) zonnige Frankrijk.
Over dat internetprobleem...dat klopt nog ook!
Ondertussen zijn we al wat wijzer. Het lampje brandde heel lichtjes en af en toe na een hobbelige rit die avond. Oliepeil stond bij controle net onder het maximum en de juiste olie is net vervangen door de VW luchtgekoelde garage voor vertrek. Dat sluiten we dus al uit. Vermoedelijk ligt het toch aan het contact/aansluiting want de dag erna hebben we weer 300 km gereden (prachtige wegen trouwens maar wel slecht weer die dag) en het lampje brandde geen enkele keer meer. Ik heb 's morgens de aansluiting van dat contact voor alle zekerheid even gecontroleerd. Ook vandaag weer even gereden en geen geflikker opgemerkt in het dashboard. De hobbelige rit zal de oorzaak geweest zijn. Alvast bedankt voor het meedenken en de tips vanuit een (nu toch nog) zonnige Frankrijk.
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: Hulp op reis gevraagd
mooi dat je er geen last meer van hebt gehad gehad en we kijken uit naar jullie rijstverslag in pano en internet
- mobiel70
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3401
- Lid geworden op: zo dec 30, 2012 12:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: de meest luchtgekoelde plek van Nederland
- Contacteer:
Re: Hulp op reis gevraagd
Ik vraag me af of ze zoveel rijst eten...
hartelijke groet!
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Johan.
Wie in een kringetje rondloopt, komt niet vooruit.
http://www.vw-mplate.com/mplate-14115.htm; http://beereboot.blogspot.nl/
Re: Hulp op reis gevraagd
Hoi,
Na 3 weken touren met de bus door 'la douce France' weer terug thuis. Gestart in midden België en verste punt was Mont Ventoux en later Valensole (Provence). Daarna rustig weergekeerd richting België. In totaal 3850 km gereden (0 km autostrade!), een verbruik van 8.5L/100 km. Valt nog mee voor een volle T2b bus (4 volwassenen en bagage), 1600 cc, af en toe erg steil. Geen probleem meer gehad met knipperend lampje oliedruk! Ik probeer een paar foto's van de bus te posten in de juiste rubriek. Nogmaals dank voor het technisch advies tijdens de reis.
Na 3 weken touren met de bus door 'la douce France' weer terug thuis. Gestart in midden België en verste punt was Mont Ventoux en later Valensole (Provence). Daarna rustig weergekeerd richting België. In totaal 3850 km gereden (0 km autostrade!), een verbruik van 8.5L/100 km. Valt nog mee voor een volle T2b bus (4 volwassenen en bagage), 1600 cc, af en toe erg steil. Geen probleem meer gehad met knipperend lampje oliedruk! Ik probeer een paar foto's van de bus te posten in de juiste rubriek. Nogmaals dank voor het technisch advies tijdens de reis.