Keerring vervangen schakelstang
Keerring vervangen schakelstang
Hallo allemaal ,
Sinds een paar jaar rijden we met veel plezier met een T2b camper uit 1974.
We hebben er nog weinig problemen mee gehad , wél meteen de schokdempers vervangen en de remmen grondig gereviseerd.
De motor loopt prima en de bak schakelt goed . Wel lekt er olie uit de bak langs de schakelstang keerring. Zover ik begrepen heb kan de keerring worden vervangen door de schakelstang koppeling los te nemen zodat de oude keerring verwijderd kan worden .
Het schakelgaffelboutje heb ik eruit gedraaid , maar wat ik ook probeer , ik kan de schakelstangkoppeling niet van de schakelstang af krijgen .
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het best aan kan pakken ?
Groeten Roel.
Sinds een paar jaar rijden we met veel plezier met een T2b camper uit 1974.
We hebben er nog weinig problemen mee gehad , wél meteen de schokdempers vervangen en de remmen grondig gereviseerd.
De motor loopt prima en de bak schakelt goed . Wel lekt er olie uit de bak langs de schakelstang keerring. Zover ik begrepen heb kan de keerring worden vervangen door de schakelstang koppeling los te nemen zodat de oude keerring verwijderd kan worden .
Het schakelgaffelboutje heb ik eruit gedraaid , maar wat ik ook probeer , ik kan de schakelstangkoppeling niet van de schakelstang af krijgen .
Heeft iemand een suggestie hoe ik dit het best aan kan pakken ?
Groeten Roel.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Keerring vervangen schakelstang
Heb je hem ook aan de voorkant los gehaald
zij die vielen zijn gevallen
Re: Keerring vervangen schakelstang
Nee , ik wil de schakelstangkoppeling van het schakelstangetje dat de bak in gaat afschuiven . Is de truc dan om de grote schakelstang voor los te maken zodat je op die manier meer kracht kan zetten om hem los te wrikken ?
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4840
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Keerring vervangen schakelstang
Als je de schakelstang eruit wil trekken aan de bak, zal ie denk voor toch echt los moeten. Anders nooit genoeg ruimte
zij die vielen zijn gevallen
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Keerring vervangen schakelstang
Die koppeling kan van de stang af, als je de schakelstang naar voren duwt en de schakelstang die de bak in gaat naar achter is er genoeg ruimte maar die kunnen wel vast op de as zitten en dan zit er niets anders op dan met 2 tangen werken, maar pas op dat je de as van de bak niet beschadigd want dan is de oliekering ook zo naar z'n grootje.
Het makkelijkst is om die koppeling los te halen dan kan het gedeelte op de schakelstang naar voren gewoon blijven zitten.
Het makkelijkst is om die koppeling los te halen dan kan het gedeelte op de schakelstang naar voren gewoon blijven zitten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Keerring vervangen schakelstang
Lijkt mij ook dat er genoeg ruimte is , ik ga het morgen voorzichtig met twee tangen proberen !
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Keerring vervangen schakelstang
Zodra je de koppeling uit elkaar hebt kun je een pen of schreovendraair doot de ogen steken zodat je aan 1tang genoeg hebt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Keerring vervangen schakelstang
Is prima gelukt !
Met twee tangen was het goed te doen .
De keerring ging er gemakkelijk uit met een speciaal haakje en de nieuwe zit er weer strak in.
Ik heb meteen de rubber koppeling vervangen door eentje van polyurethaan , schakelt nu beduidend beter.
De achteruitversnelling was altijd een beetje lastig in te leggen , dat moest altijd met beleid ,maar gaat nu stukken beter.
Bedankt voor de tips !
Met twee tangen was het goed te doen .
De keerring ging er gemakkelijk uit met een speciaal haakje en de nieuwe zit er weer strak in.
Ik heb meteen de rubber koppeling vervangen door eentje van polyurethaan , schakelt nu beduidend beter.
De achteruitversnelling was altijd een beetje lastig in te leggen , dat moest altijd met beleid ,maar gaat nu stukken beter.
Bedankt voor de tips !