Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Beste T2 genoten.
Ik heb een T2B Westfalia Camper 74 opgeknapt en heb hier met mn gezinnetje al jaren plezier mee. Nu moest ik al een tijdje de achteruitversnelling vast houden anders viel hij uit de versnelling. Nu word dit alleen maar slechter en zegt men dat de schakelvork krom is. Heb daarom een andere bak gekocht en deze gemonteerd. Oude was een code CE en de nieuwe een code CU. Optisch precies de zelfde 3 ribs bak maar.... met montage bleek al dat de draadeindjes van het blok 13mm te kort waren. Deze vervangen en alles ingebouwd. Nu lijkt het erop dat het koppelingshuis net iets dieper is(koppeling komt niet vrij en startmotor haalt net het vliegwiel niet.) Op internet kan ik hier niets over vinden alleen dat de CU bakken veel in Buggys gebruikt worden. Dan zou dit toch moeten passen!? Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb een T2B Westfalia Camper 74 opgeknapt en heb hier met mn gezinnetje al jaren plezier mee. Nu moest ik al een tijdje de achteruitversnelling vast houden anders viel hij uit de versnelling. Nu word dit alleen maar slechter en zegt men dat de schakelvork krom is. Heb daarom een andere bak gekocht en deze gemonteerd. Oude was een code CE en de nieuwe een code CU. Optisch precies de zelfde 3 ribs bak maar.... met montage bleek al dat de draadeindjes van het blok 13mm te kort waren. Deze vervangen en alles ingebouwd. Nu lijkt het erop dat het koppelingshuis net iets dieper is(koppeling komt niet vrij en startmotor haalt net het vliegwiel niet.) Op internet kan ik hier niets over vinden alleen dat de CU bakken veel in Buggys gebruikt worden. Dan zou dit toch moeten passen!? Heeft iemand hier ervaring mee?
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Is het wel de juiste koppeling?
Je hebt 2 type druk lagers.
Je hebt 2 type druk lagers.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Dank je Fahtal voor je reactie. Het zou idd kunnen dat ik de koppeling en/of druklager aan moet passen idd maar dat de startmotor de tandkrans niet haal vind ik ook zo vreemd,ik wil nu alles weer uitbouwen en de bakken naast elkaar leggen om alles goed na te meten. Flink klusje helaas.....
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Kwestie van vliegwielhuis omwisselen!
Of een andere starter zien te krijgen.
Of een andere starter zien te krijgen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Hmmm niet goed gelezen maar ik had hetzelfde probleem.
Koppeling paste niet en starter. Er zijn verschillende types...
Ik weet zo niet wat de makkelijkste oplossing is.
Ik heb de bak niet vervangen maar een type4 ipv een type 1 motor geplaatst. Ik had ook alles in elkaar. En toen deed de koppeling raar en de starter.
En andere starter werkte. Echter voor de koppeling moest alles eruit. Dus..... ben er bang voor
Koppeling paste niet en starter. Er zijn verschillende types...
Ik weet zo niet wat de makkelijkste oplossing is.
Ik heb de bak niet vervangen maar een type4 ipv een type 1 motor geplaatst. Ik had ook alles in elkaar. En toen deed de koppeling raar en de starter.
En andere starter werkte. Echter voor de koppeling moest alles eruit. Dus..... ben er bang voor
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Het koppelingshuis omwisselen! Beste Old brumax, daar zit wat in. Ben direct aan het kijken en dat lijkt met 10 moertjes los te doen zijn, heb er geen ervaring mee maar is dat simpel te doen? Ga ik proberen, thanks voor de tip!
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Als je zorgt dat je hem rechtop houd met losdraaien dan loopt de olie niet weg.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Inderdaad het koppelingshuis omwisselen van beide bakken.
Ik heb een willekeurig T2 koppelingshuis liggen dat dient om een motor naast de auto te starten. Had het huis op mijn CU gedraaid en toen zat de motor helemaal vast. Heb aardig gezweet.....
Uiteindelijk viel me ergens een kwartje en heb de koppeling van het vliegwiel gehaald en een standaard kever starter gebruikt. En toen alles zo kunnen starten.
Verschil zit 'm (niet 100% zeker) in of je oorspronkelijk af fabriek een type 1 of type 4 motor erin hebt. Dit heeft effect op de diepte van je koppelingshuis.
En zoals old brumax zegt, let op dat je olie er niet uitloopt. Maar pas op met rechtop zetten, bak heeft ergens een ontluchtingsgaatje, daar kan de olie uitlopen!
En als je de staat van de bak niet weet:
- olie aflaten
- koppelingshuis er vanaf
- pakking verwijderen
- nieuwe pakking plaatsen (VW.nr. 091 301 131)
- ander koppelingshuis erop
- vervang eventueel ook de keerring van de uitgaande as in je koppelingshuis (VW.nr.113 311 113 A)
- nieuwe bakolie erin.
Ik heb een willekeurig T2 koppelingshuis liggen dat dient om een motor naast de auto te starten. Had het huis op mijn CU gedraaid en toen zat de motor helemaal vast. Heb aardig gezweet.....
Uiteindelijk viel me ergens een kwartje en heb de koppeling van het vliegwiel gehaald en een standaard kever starter gebruikt. En toen alles zo kunnen starten.
Verschil zit 'm (niet 100% zeker) in of je oorspronkelijk af fabriek een type 1 of type 4 motor erin hebt. Dit heeft effect op de diepte van je koppelingshuis.
En zoals old brumax zegt, let op dat je olie er niet uitloopt. Maar pas op met rechtop zetten, bak heeft ergens een ontluchtingsgaatje, daar kan de olie uitlopen!
En als je de staat van de bak niet weet:
- olie aflaten
- koppelingshuis er vanaf
- pakking verwijderen
- nieuwe pakking plaatsen (VW.nr. 091 301 131)
- ander koppelingshuis erop
- vervang eventueel ook de keerring van de uitgaande as in je koppelingshuis (VW.nr.113 311 113 A)
- nieuwe bakolie erin.
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Dank jullie wel heren, heb vandaag alles omgebouwd. Blok eruit,bak eruit,ontluchtingsgaatje dicht gestopt en koppelingshuizen gewisseld. Alles weer teruggebouwd en testen. Ik kom zojuist terug van een heerlijke rit! Toen ik de bakken open had zag ik dat de CU bak een zwaardere dif had,dit is ook wel prettig als je het blok nog eens wil kietelen.
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Kijk, dat zijn de betere berichten!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Goed bezig! En was de druk groep ook anders?
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Nee de drukgroep is het zelfde gebleven van de type 1 motor.
Met het type 4 koppelinghuis op de type 1 motor haalt het druklager de drukgroep niet,deze zit dieper.
Het verschil tussen de koppelingshuizen lijkt te zijn dat die van de type 4 ong 13mm dieper is.
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2650
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Heb je de prise-as ook mee omgewisseld?
Je loopt nu risico dat deze te lang is en tegen de krukas aan staat te drukken.
Je loopt nu risico dat deze te lang is en tegen de krukas aan staat te drukken.
-
- Nieuweling
- Berichten: 11
- Lid geworden op: di apr 06, 2021 19:26 pm
- Bouwjaar Bus: 1974
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Dat dacht ik ook dus heb ik alles naast elkaar gezet en de uitstekende assen gemeten, deze waren de zelfde lengte.Zowel voor als na het wisselen van het koppelingshuis.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Versnellingsbak code CE vervangen door bak CU
Gemeten vanaf het vlak wat tegen de motor komt of in het huis, ben niet zeker of dat verschil maakt wss wel omdat die een dieper is.Arno T2b 74 schreef: ↑vr apr 09, 2021 11:33 amDat dacht ik ook dus heb ik alles naast elkaar gezet en de uitstekende assen gemeten, deze waren de zelfde lengte.Zowel voor als na het wisselen van het koppelingshuis.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!