Beste allemaal
Mijn T2ab bus heeft een kleine eeuwigheid niet gedraaid.
Het is een modeljaar 1972, met 1700cc type4 motor, een eerste generatie 009, wel al met een elektronische ontsteking.
Ik ga de motorolie en de benzine verversen, alle filters vervangen, bougies, de kleppen regelen,...
Ik zou ook graag mijn ontstekingstijdstip 'ongeveer' goed zetten op een statische manier vooraleer hem terug op te starten.
Hoe ga ik daarbij te werk aub?
Vriendelijke groeten
Curt
Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop
Hoi, Curt, had je deze al gelezen? Daar staat ook ergens de statische afstelling in beschreven met hulplampje.
viewtopic.php?t=9494
viewtopic.php?t=9494
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop
Je hebt elektronische ontsteking, wat maakt dat je denkt dat die "op tijd" gezet moet worden, als je er niet met je tengels aankomt staat die gewoon op tijd!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- blokkever
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2655
- Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Sebaldeburen
Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop
Een electronische ontsteking kun je niet statisch afstellen, in ieder geval niet nauwkeurig.
Je hebt daar een stroboscoop lamp voor nodig en de motor moet lopen om deze goed af te stellen.
Je hebt daar een stroboscoop lamp voor nodig en de motor moet lopen om deze goed af te stellen.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: Ontsteking juist zetten zonder stroboscoop
Heb je een multimeter of een lampje?
Een elektronische ontsteking doet globaal hetzelfde als contactpunten: de stroom onderbreken op het moment van ontsteken.
Plaats een lampje of multimeter tussen de 1 van de bobine en massa ergens.
Trek de verdelerkap open en zoek de kabel naar de bougie van cilinder 1. Draai de krukas rechtsom totdat de rotor bijna naar deze kabel wijst. Plaats de verdelerkap terug.
Kijk nu naar de gradenboog en poulie. Als het goed is, zit er een merkteken op de poulie voor BDP. Draai deze ruim voor 7,5 graden voor BDP.
Zet contact aan. Draai nu langzaam de poelie rechtsom totdat het lampje aan gaat of de multimeter +12v aangeeft (stroom is onderbroken, kortste weg loopt nu via lampje of multimeter). Lees op de gradenboog af wanneer dit is. Dit zou rond de 7,5 graden voor BDP moeten zijn. Zo niet, verdraai de verdeler en probeer op nieuw totdat je dit moment wel hebt bereikt.
Als je dit punt (in redelijkheid) hebt bereikt, check je zelf door met uitgeschakeld contact even de verdelerkap los te halen en zeker te zijn dat de rotor naar de goede kabel (cilinder 1) wijst.
Vervolgens zou de motor moeten kunnen lopen.
Verdere afstelling is toch helaas een stroboscoop bij benodigd, zeker met een 009.
Een elektronische ontsteking doet globaal hetzelfde als contactpunten: de stroom onderbreken op het moment van ontsteken.
Plaats een lampje of multimeter tussen de 1 van de bobine en massa ergens.
Trek de verdelerkap open en zoek de kabel naar de bougie van cilinder 1. Draai de krukas rechtsom totdat de rotor bijna naar deze kabel wijst. Plaats de verdelerkap terug.
Kijk nu naar de gradenboog en poulie. Als het goed is, zit er een merkteken op de poulie voor BDP. Draai deze ruim voor 7,5 graden voor BDP.
Zet contact aan. Draai nu langzaam de poelie rechtsom totdat het lampje aan gaat of de multimeter +12v aangeeft (stroom is onderbroken, kortste weg loopt nu via lampje of multimeter). Lees op de gradenboog af wanneer dit is. Dit zou rond de 7,5 graden voor BDP moeten zijn. Zo niet, verdraai de verdeler en probeer op nieuw totdat je dit moment wel hebt bereikt.
Als je dit punt (in redelijkheid) hebt bereikt, check je zelf door met uitgeschakeld contact even de verdelerkap los te halen en zeker te zijn dat de rotor naar de goede kabel (cilinder 1) wijst.
Vervolgens zou de motor moeten kunnen lopen.
Verdere afstelling is toch helaas een stroboscoop bij benodigd, zeker met een 009.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"