Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door Ralph » ma feb 22, 2021 16:03 pm

Hey vrienden, ik heb altijd een erg vettige motor gehad. 2 jaar geleden is de motor er helemaal uit geweest en gereviseerd. Ik hoopte dat dit het euvel zou oplossen. Helaas bij het inbouwen bleek hij opnieuw te lekken. Dit keer bij de stoterstangbuisjes. Dit is verhopen door de blauwe verstelbare stoterstangpijpjes. Nu haal ik de bus uit de winter stalling en wat schetst mijn verbazing: opnieuw helemaal vet. Ik zie 3 plekken waar hij vetter is dan ik wil:
- er hangen druppeltjes onder de oliefilter-boutjes
- tussen de versnellingsbak en de motor is hij onwijs vet
- in de motorruimte zit veel te veel olie.

De vraag is: waar begin ik te onderzoeken waar de olie vandaan komt? Op het oog lijkt het achter de benzinepomp vandaan te komen, onder de carburateur. Daar zit een rubber/textiel omvlochten buis die aan de bestuurderszijde van de motorruimte naar voor gaat. Dit kan een deel zijn van de LPG instalatie die erin zit. Ik zal proberen wat foto’s toe te voegen.


Ralph

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door Ralph » ma feb 22, 2021 16:04 pm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vw56beetle
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do aug 08, 2019 8:15 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door vw56beetle » ma feb 22, 2021 17:30 pm

ik zou eerst alles even goed schoonmaken, dan kan je beter zien waar het vandaan komt. voor nu hangen de druppels overal en is het lastig om te zien waar het vandaan kan komen.
standaard plekken, poulie voorzijde, keerring vliegwiel, oliekoeler onderzijde rubbers, verdeler afdichtingsring, benzinepomp voet gescheurd of pakking kapot, ontluchting carter.

wat hebben ze aangepakt met de revisie ?

Davidstev
Nieuweling
Berichten: 6
Lid geworden op: vr okt 09, 2020 20:07 pm
Bouwjaar Bus: 1968

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door Davidstev » ma feb 22, 2021 18:25 pm

Hallo

Het lekken van de olie filter boutjes is een veel voorkomend probleem . En dat komt omdat deze boutjes te hard wordt aangedraaid. Ze horen met 7 nm worden vast gedraaid. Dat is heel erg weinig. Maar daar zal hij niet meer lekken.
Ik zou je poelie voorzijde in de gaten houden . Inderdaad alles schoonmaken en laten draaien en kijken waar komt het vandaan.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door old brumax » ma feb 22, 2021 19:01 pm

Kijk ook eens naar het peil vd versnellingbakolie , daar zit om de steekas ook veel olie en de bak word daarbij vaak vergeten tot hij een raar geluid begint te maken en dan is het helaas.Die gevlochten slang aan het spruitstuk is volgens mij voor de vacuumpot vd rembekrachtiger daar zou geen olie uit mogen komen maar hij kan wel gaar zijn maar dan krijg je problemen met de rem.
Ja de voet van de benzinepomp is ook een kwalijke die vaak lekt, bij mij ook altijd vet.
En dan kom je bij het vliegwiel, dat zou de keerring kunnen zijn of de o ring die er niet goed in zit of zelfs vergeten is!
Is idd een kwestie van heel goed schoon en droog maken en dan telkens kijken wat er gebeurd of waar het nat begint te worden , blijft altijd een moeilijk iets.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
jerupke
Luchtgekoeld
Berichten: 4637
Lid geworden op: di jul 18, 2006 0:17 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Elsloo Lb
Contacteer:

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door jerupke » ma feb 22, 2021 19:20 pm

Veel voorkomend probleem zijn de rubber afdichtringen tussen carter en oliekoeler. Door de ventilator wordt dit vervolgens over de hele motor verdeeld.

Ik zou die eens nakijken (geen eenvoudige klus, koeltunnel moet eraf)

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.

(Winter-) stalling nodig?
www.oldtimerstallinglimburg.nl

vw56beetle
Actief Lid
Berichten: 129
Lid geworden op: do aug 08, 2019 8:15 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door vw56beetle » ma feb 22, 2021 21:01 pm

Versnellingsbak olie ruik je ook wel, zit een meer “zwavel” achtige lucht aan. Ruikt zeker anders dan motorolie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door old brumax » ma feb 22, 2021 21:58 pm

Ook een lekke oliekoeler is een optie, heb ik zelf gehad en iedereen incl. vw garage verklaarden mij voor gek het was de pakking van de koeler, nou niet dus!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door fahtal » di feb 23, 2021 9:20 am

old brumax schreef:
ma feb 22, 2021 21:58 pm
Ook een lekke oliekoeler is een optie, heb ik zelf gehad en iedereen incl. vw garage verklaarden mij voor gek het was de pakking van de koeler, nou niet dus!!!
Bij mij was het voetje waar het olie filter op staat . Daar zat een haarscheurtjes in het blok.... dan kan het blok wel in de prullenbak....
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door gijsv » di feb 23, 2021 9:54 am

ik heb me er maar bij neergelegd dat een vet blok erbij hoort....

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door old brumax » di feb 23, 2021 10:50 am

Er lopen en liepen maar weinig autos met deze blokken erin die mooi schoon en droog waren en ook bleven, meestal een poos na revisie gaat het goed en dan begint het weer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Ralph
Actief Lid
Berichten: 250
Lid geworden op: di jun 28, 2011 8:09 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door Ralph » di feb 23, 2021 11:43 am

Thanks guys! Wat een reacties. Stap 1: schoonmaken en kijken. Dan ga ik van de eenvoudiger zichtbare plekken rustig aan verder werken.
Bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Zweetprobleem: een eeuwig vette motor.

Bericht door hanhoo » ma mar 01, 2021 21:42 pm

Lijkt op de mijne Ralph!

Ik denk dat je meerdere lekkages hebt. Sowieso is het slim om de leidingen bij de brandstofpomp te vervangen, lijkt erop dat die zweten. Die druppels bij het carterpannetje is inderdaad een bekend probleem en zal blijven vechten zijn. Ik accepteer het. De hogere lekkage zou de pakkingen van de oliekoeler kunnen zijn, ook daar geen stress als het niet zoveel is. Het natte carter aan de onderzijde zou ik even goed schoonmaken en beoordelen of dit bakolie is. Zo niet, is het motorolie. Dat komt helaas vaak voor omdat de krukaskering vaak niet goed wordt geplaatst.

Hoe dan ook: verbruik in de gaten houden en niet teveel stressen. Deze blokjes staan erom bekend dat ze wat willen zweten. Ik heb mij, na veel puzzelen om het op te lossen, er gewoon bij neergelegd.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Plaats reactie