Koude motor tikt

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Koude motor tikt

Bericht door Miriam » za nov 07, 2020 18:35 pm

Beste mensen,

Onze Westfalia T2 van 1977 heeft na het plotselinge overlijden van mijn man ongeveer een jaar stilgestaan, wel heb ik haar af en toe gestart en even laten lopen.
De op handen zijnde keuring 'dwingt' mij er nu toe haar van stal te halen in plaats van te wachten tot het warmere voorjaar.

Ze startte onmiddellijk - 'Volkswagen, je geeft het een schop en ze loopt', zei mijn man altijd, en hij heeft gelijk - maar na een kilometer met koude motor klinkt er af en toe een metalige 'tik' uit het motorblok. Niet heel regelmatig maar af en toe, al lijkt ze het bij een hobbel in de weg standaard te doen. Met koude motor schokt ze ook een beetje tijdens een optrekken, maar dat deed ze voorheen ook. Oplossing: vlot doorschakelen naar de derde versnelling, ondanks de koude motor en relatief lage snelheid (rond de veertig kilometer per uur).

Ik ben omgekeerd en naar huis gereden omdat slepen in je eentje geen optie is zonder sleepstang en de ANWB niet komt helpen in je woonplaats.

Stationair loopt ze geweldig. Ze is naar Nederland gekomen met een injectiesysteem, iets waar monteurs hier in de omgeving niets mee kunnen. Sinds een jaar of vijf is ze voorzien van een carburateur (met twee bussen, nog nooit eerder gezien...) en vanaf dat moment moet ik ook snel doorschakelen met koude motor, maar dat heeft nooit problemen opgeleverd. Zelfs bij de RDW konden ze niet zeggen wat voor motor er in zit, maar de laatste mening was een 1.9.

Weet iemand wat deze tik kan betekenen? Is het veilig door te rijden en verdwijnt dit bij een warme motor?

Alvast mijn dank!

Afbeelding

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor tikt

Bericht door old brumax » za nov 07, 2020 20:26 pm

Hallo Miriam, welkom hier op het forum al is het met een probleem waar ik je zo niet mee kan helpen, in welke omgeving woon je en hoe ver moet je rijden om bij de garage te komen?
De meeste motoren tikken wel een beetje als ze koud zijn en zodra ze op temp. komen word dat minder, maar dat is dan toch wel een regelmatige toeren afhankelijke tik, dat is doorgaans de klepspeling maar dat durf ik op afstand zo niet te zeggen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koude motor tikt

Bericht door blokkever » za nov 07, 2020 20:37 pm

Zo te zien is het een geïmporteerde bus en de injectie modellen zijn altijd type 4. En bouwjaar 1977 zegt mij dat het een 2 liter moet zijn.
Het is erg lastig te zeggen waar de tik van kan komen, als de motor hydraulische klepstoters heeft kan het een klepstoter zijn, maar dat past niet bij het bouwjaar.
Ik zou toch eerst even de klepspeling controleren ( tenzij de motor toch hydraulische klepstoters heeft).

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » za nov 07, 2020 21:57 pm

Ze is inderdaad een uit Amerika geïmporteerde bus, en we vermoeden dat ze nog het originele blok heeft.
Helaas zat er weinig documentatie bij toen we haar kochten. De RDW had in ieder geval geen idee en hebben haar uiteindelijk ingeschreven als 'lijkt op...' :).
Ik ben zelf matig technisch, het dagelijkse onderhoud van al onze klassiekers gaat prima, maar als je het over klepstoters hebt ga ik er even mee naar een bevriende VW monteur.

Kan het ook te maken hebben met de benzinetoevoer, omdat ze vooral een tik geeft als de bus ook even schokt (tijdens het optrekken), of kan de tik juist door de schok komen? Als je begrijpt wat ik bedoel.

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » za nov 07, 2020 22:02 pm

old brumax schreef:
za nov 07, 2020 20:26 pm
Hallo Miriam, welkom hier op het forum al is het met een probleem waar ik je zo niet mee kan helpen, in welke omgeving woon je en hoe ver moet je rijden om bij de garage te komen?
De meeste motoren tikken wel een beetje als ze koud zijn en zodra ze op temp. komen word dat minder, maar dat is dan toch wel een regelmatige toeren afhankelijke tik, dat is doorgaans de klepspeling maar dat durf ik op afstand zo niet te zeggen.
Wij wonen in de omgeving Stadskanaal.
Een garage is altijd in de buurt, en binnenkort gaat ze dus ook naar een voor de keuring. Het lastige hier is dat er nergens een boxer-expert in de buurt zit, als garage of hobbyist.
Ik denk dat we inderdaad eerst eens naar de kleppen gaan kijken, dat klinkt nu als de meest logische oplossing.
En toch even doorzetten, al is het maar rondjes door de wijk rijden tot de motor warm is en luisteren of het dan over is :).

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Koude motor tikt

Bericht door eelke » za nov 07, 2020 22:17 pm

Klinkt inderdaad als kleppen.

Ik heb ook een hydraulische klepstoter die iets blijft hangen en een tik geeft als hij koud is. Even warm rijden en het is weg.

Dat schokken als hij koud is kan bij een enkele carburateur komen doordat het inlaat traject lang is en dus te.koud wordt... dan bevriest je inlaat spruitstuk en loopt hij niet lekker.
Injectie is zo veel fijner! Loopt zo mooi!!! Als je hem terug wil bouwen naar injectie wil ik je wel helpen! Heb ook nog wel wat onderdelen in reserve daarvoor!

Kom alleen uit de omgeving van arnhem...

Groet eelke
hoe???

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » zo nov 08, 2020 18:13 pm

eelke schreef:
za nov 07, 2020 22:17 pm
Klinkt inderdaad als kleppen.

Ik heb ook een hydraulische klepstoter die iets blijft hangen en een tik geeft als hij koud is. Even warm rijden en het is weg.

Dat schokken als hij koud is kan bij een enkele carburateur komen doordat het inlaat traject lang is en dus te.koud wordt... dan bevriest je inlaat spruitstuk en loopt hij niet lekker.
Injectie is zo veel fijner! Loopt zo mooi!!! Als je hem terug wil bouwen naar injectie wil ik je wel helpen! Heb ook nog wel wat onderdelen in reserve daarvoor!

Kom alleen uit de omgeving van arnhem...

Groet eelke
Eelke, bedankt voor je aanbod, maar wij hebben haar juist om laten bouwen omdat het injectiesysteem veel problemen gaf en geen monteur in de buurt - en in de wijde omtrek - wist wat hij er mee aan moest. We hebben haar al eens terug gekregen waarbij er na twee kilometer zwarte rook uit de ventilatie kwam, eenmaal hebben we tien kilometer verderop de ANWB moeten bellen omdat het blok het gewoon opgaf en eenmaal kregen we haar terug met de mededeling: 'ze doet het nog steeds niet maar geen idee wat er aan de hand is'. Zeer vermoeiend. Dat lag waarschijnlijk aan onze keuze voor garages, maar hier in de buurt zitten gewoon weinig expert. Uiteindelijk is omgebouwd en heeft tot carburateur met twee bussen. Nadat we haar hadden terug gekregen bleek ze niet goed afgesteld. Het is nogal wat als je met zeventig op een file afrijdt en de remdruk pas laat weten dat hij er niet meer is als je op de remt trapt. En tegen die tijd heb je het zelf ook al door. Kortom, we hebben heel wat meegemaakt met onze dame. Uiteindelijk is ze door een monteur van een trike garage goed afgesteld.
Ik geef je gelijk, met injectie reed ze fijner. Maar met een carburateur heb ik meer keuze in monteurs.

Maar je hebt gelijk: ik heb haar warm laten lopen, heb tien kilometer gereden en slechts een klein tikje gehoord bij het nemen van een bocht.

Is er iets te doen aan een te lang inlaatstuk? En zou dat ook verklaren dat ik snel door moet schakelen, of heeft dat te maken met de afstelling?

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Koude motor tikt

Bericht door old brumax » zo nov 08, 2020 18:31 pm

Met dubbele carbs luistert de afstelling heel nauw en helaas heb je daar ook weer iemand bij nodig die goed van eea op de hoogte is, dus een vw vakman.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » zo nov 08, 2020 19:55 pm

old brumax schreef:
zo nov 08, 2020 18:31 pm
Met dubbele carbs luistert de afstelling heel nauw en helaas heb je daar ook weer iemand bij nodig die goed van eea op de hoogte is, dus een vw vakman.
Dan zal ik op jacht moeten naar iemand in de buurt.
Want bij een 'moderne' VW garage zien ze je hier met een T2 liever gaan dan komen...

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 1998
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Koude motor tikt

Bericht door Tuinkabouter90 » zo nov 08, 2020 22:23 pm

Ja hoe ver wil je er eventueel voor rijden?

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » zo nov 08, 2020 22:35 pm

Ik laat eerst een bevriende monteur naar de (hydraulische) kleppenstoters kijken. Is dat het niet, dan ga ik in de buurt op zoek.
Kan ik hier niets vinden, dan breid ik graag mijn zoekgebied uit naar Friesland :).

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Koude motor tikt

Bericht door fahtal » ma nov 09, 2020 7:57 am

Zit er in Smilde niet 1
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Miriam
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: za nov 07, 2020 18:17 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Koude motor tikt

Bericht door Miriam » ma nov 09, 2020 11:18 am

fahtal schreef:
ma nov 09, 2020 7:57 am
Zit er in Smilde niet 1
Smilde is inderdaad goed te doen.
Maar ik kan via internet zo niemand vinden die in aanmerking komt. Weet je toevallig een (bedrijfs)naam?

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Koude motor tikt

Bericht door Gliset » ma nov 09, 2020 17:19 pm

Volgens mij is "Smilde" inmiddels gestopt, weet ik niet zeker. Er was ooit een bugworld in Smilde en Brams Kevers in Hoogersmilde, maar beide kan ik niet terugvinden online. Ik weet niet of Otto van den Bergh nog actief is in Valthermond. Anders wordt het Drachten (Friesland Kevers, cq wagenfolks) of Marknesse (garageVenW). (met dank aan het bedrijvenoverzicht van luchtlist)
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Koude motor tikt

Bericht door blokkever » ma nov 09, 2020 17:51 pm

Heb je Otto van den Bergh in Valthermond al geprobeerd? Dat is redelijk bij jou in de buurt.

Plaats reactie