Pagina 1 van 1

Pompend starten

Geplaatst: do jul 09, 2020 21:39 pm
door Zwemcoach
Als mijn motor koud is moet ik pompend starten.
Warm start de bus zonder problemen.
Het is een 1600cc motor.
Choke werkt, precies dat benzine terug loopt uit carb als bus lang stil staat.

Re: Pompend starten

Geplaatst: do jul 09, 2020 21:48 pm
door old brumax
Terug lopen is volgens mij niet mogelijk , wat wel zou kunnen is dat er ergens iets lekt wat dan verdampt, bussen hebben nu eenmaal de onhebbelijke eigenschap dat ze koud graag een borrel lusten.

Re: Pompend starten

Geplaatst: vr jul 10, 2020 9:02 am
door blokkever
De benzine in de vlotterkamer verdampt langzaam via de overloop, en ook via de sproeier naar de inlaat verdampt een klein deel.
Bij regelmatig gebruik merk je dit niet, maar na lange stilstand moet eerst de vlotterkamer weer vol gepompt worden.
Dat langer doorstarten na lang stilstaan is dus wel normaal.
Wil je hier van af dan moet je een elektrische benzinepomp monteren, die pompt de vlotterkamer al vol zo gauw je hem op contact zet.

Re: Pompend starten

Geplaatst: vr jul 10, 2020 9:36 am
door fahtal
inderdaad. ik heb een elektrische en die hoor je tikken als die pompt. na winterstalling is het op contact zetten en zeker 10 tot 20 sec wachten tot het tikken langzaam gaat. dan zittend e vlotterkamers vol, 1x trappen om wat benzine in het spruitstuk te pompen en dan start die met 1 a 2 omwentlingen.

Als je nog origineel hebt, wat prima is, dan werkt het mechanisch. dan moet de motor draaien om de pomp te bedienen. dit doet de start motor dus...

Re: Pompend starten

Geplaatst: vr jul 10, 2020 11:46 am
door Wilfred
het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.

Re: Pompend starten

Geplaatst: vr jul 10, 2020 13:04 pm
door hanhoo
Bij regelmatig gebruik is het 1x VOL gas trappen om de choke te activeren. Daarna de startmotor bedienen zonder het gaspedaal aan te raken.

Als mijn bus langer dan een week of 3 stil staat, moet ik eerst even 10 seconden doorstarten om de vlotterkamer weer te vullen. Bovenstaande herhalen en hij slaat altijd aan.

Pompend gas starten sowieso niet doen. Dan verzuipt ie en als hij dan al aanslaat, zal hij rot lopen.

Re: Pompend starten

Geplaatst: vr jul 10, 2020 19:10 pm
door Zwemcoach
allemaal bedankt, ga de tips hierboven proberen

Re: Pompend starten

Geplaatst: za jul 11, 2020 6:26 am
door fahtal
Wilfred schreef:
vr jul 10, 2020 11:46 am
het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.
Bij mijn cj 2.0 spuiten de carbs dan toch echt een dotje benzine met de acceleratie pomp

Re: Pompend starten

Geplaatst: za jul 11, 2020 10:06 am
door old brumax
Iedere keer dat je het gaspedaal indrukt spuit er een straaltje benzine in de carb, ook die hoeveelheid is instelbaar ook weer afhankelijk van hoe de motor erop reageert/ nodig heeft/ lekker vind , koud is dat bijna nooit een probleem omdat een bus dat simpel graag heeft, warm kan dat wel meteen een probleem geven afhankelijk van de auto.

Re: Pompend starten

Geplaatst: za jul 11, 2020 10:22 am
door blokkever
fahtal schreef:
Wilfred schreef:
vr jul 10, 2020 11:46 am
het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.
Bij mijn cj 2.0 spuiten de carbs dan toch echt een dotje benzine met de acceleratie pomp
Dit hang natuurlijk ook af hoe leeg de carburateur al is.
Als de bus echt lang heeft stil gestaan dan is de carburateur helemaal leeg, dan heeft pompen geen zin voordat je gaat starten.
Als de motor echter al enkele omwentelingen heeft gemaakt dan kan het wel helpen om de motor sneller op gang te brengen.