Pompend starten

Plaats reactie
Zwemcoach
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 12, 2019 21:12 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Pompend starten

Bericht door Zwemcoach » do jul 09, 2020 21:39 pm

Als mijn motor koud is moet ik pompend starten.
Warm start de bus zonder problemen.
Het is een 1600cc motor.
Choke werkt, precies dat benzine terug loopt uit carb als bus lang stil staat.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5678
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Pompend starten

Bericht door old brumax » do jul 09, 2020 21:48 pm

Terug lopen is volgens mij niet mogelijk , wat wel zou kunnen is dat er ergens iets lekt wat dan verdampt, bussen hebben nu eenmaal de onhebbelijke eigenschap dat ze koud graag een borrel lusten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Pompend starten

Bericht door blokkever » vr jul 10, 2020 9:02 am

De benzine in de vlotterkamer verdampt langzaam via de overloop, en ook via de sproeier naar de inlaat verdampt een klein deel.
Bij regelmatig gebruik merk je dit niet, maar na lange stilstand moet eerst de vlotterkamer weer vol gepompt worden.
Dat langer doorstarten na lang stilstaan is dus wel normaal.
Wil je hier van af dan moet je een elektrische benzinepomp monteren, die pompt de vlotterkamer al vol zo gauw je hem op contact zet.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10525
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Pompend starten

Bericht door fahtal » vr jul 10, 2020 9:36 am

inderdaad. ik heb een elektrische en die hoor je tikken als die pompt. na winterstalling is het op contact zetten en zeker 10 tot 20 sec wachten tot het tikken langzaam gaat. dan zittend e vlotterkamers vol, 1x trappen om wat benzine in het spruitstuk te pompen en dan start die met 1 a 2 omwentlingen.

Als je nog origineel hebt, wat prima is, dan werkt het mechanisch. dan moet de motor draaien om de pomp te bedienen. dit doet de start motor dus...
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 2952
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Pompend starten

Bericht door Wilfred » vr jul 10, 2020 11:46 am

het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
hanhoo
Technische Commissie
Berichten: 6664
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Hillegom

Re: Pompend starten

Bericht door hanhoo » vr jul 10, 2020 13:04 pm

Bij regelmatig gebruik is het 1x VOL gas trappen om de choke te activeren. Daarna de startmotor bedienen zonder het gaspedaal aan te raken.

Als mijn bus langer dan een week of 3 stil staat, moet ik eerst even 10 seconden doorstarten om de vlotterkamer weer te vullen. Bovenstaande herhalen en hij slaat altijd aan.

Pompend gas starten sowieso niet doen. Dan verzuipt ie en als hij dan al aanslaat, zal hij rot lopen.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Zwemcoach
Nieuweling
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 12, 2019 21:12 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Pompend starten

Bericht door Zwemcoach » vr jul 10, 2020 19:10 pm

allemaal bedankt, ga de tips hierboven proberen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10525
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Pompend starten

Bericht door fahtal » za jul 11, 2020 6:26 am

Wilfred schreef:
vr jul 10, 2020 11:46 am
het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.
Bij mijn cj 2.0 spuiten de carbs dan toch echt een dotje benzine met de acceleratie pomp
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5678
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Pompend starten

Bericht door old brumax » za jul 11, 2020 10:06 am

Iedere keer dat je het gaspedaal indrukt spuit er een straaltje benzine in de carb, ook die hoeveelheid is instelbaar ook weer afhankelijk van hoe de motor erop reageert/ nodig heeft/ lekker vind , koud is dat bijna nooit een probleem omdat een bus dat simpel graag heeft, warm kan dat wel meteen een probleem geven afhankelijk van de auto.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2293
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Pompend starten

Bericht door blokkever » za jul 11, 2020 10:22 am

fahtal schreef:
Wilfred schreef:
vr jul 10, 2020 11:46 am
het pompen van je gaspedaal voegt dan niet heel veel toe trouwens. 1x trappen is choke erop. daarna is het niet meer nodig.
Bij mijn cj 2.0 spuiten de carbs dan toch echt een dotje benzine met de acceleratie pomp
Dit hang natuurlijk ook af hoe leeg de carburateur al is.
Als de bus echt lang heeft stil gestaan dan is de carburateur helemaal leeg, dan heeft pompen geen zin voordat je gaat starten.
Als de motor echter al enkele omwentelingen heeft gemaakt dan kan het wel helpen om de motor sneller op gang te brengen.


Plaats reactie