carterdelen loshalen
carterdelen loshalen
Ik probeer mijn carter te splitsen/in 2-en delen (hoe je het maar wilt noemen) Voor zover ik zie (divers documentatie geraadpleegd) zijn alle bouten los. Voor zover ik kan zien in documentatie zitten er 2 paspennen diagonaal tegenover elkaar waarmee je de carterdelen perfect passend kan monteren. Het lijkt dat de bovenste paspen vast zit. Iemand hier ervaring mee hoe ik deze los krijg? Zit inmiddels al een halve bus WD40 op
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: carterdelen loshalen
Heb je de oliepomp er al wel uit gehaald?
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: carterdelen loshalen
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: carterdelen loshalen
Het is lastig te doen zonder het bovenstaande hulpmiddeltje. Die gaat in het gat van de oliepomp. Helften zitten aan elkaar geplakt met vlakafdichting. en dat lost niet op met WD40. Absoluut nooit je schroevendraaier tussen steken om te wrikken, daarmee beschadig je het oppervlak en dat krijg je nooit meer netjes vlak.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: carterdelen loshalen
Vlak onder de oliepomp zit volgens mij een paspen en diagonaal daar tegenover (bovenkant bij vliegwiel). Degene bij de oliepomp gaat wel los. Het is juist de andere die vastzit. Ik ben met een voelermaat tussen het hele blok gegaan waar de helften aan elkaar zitten. Er kleeft dus geen pakking oid meer. Zou ik deze tool gebruiken op de kant van de oliepomp, dan ben ik bang dat ik hem schuin ga trekken. Ben bang dat ie dan breekt bij de paspen die vast zit. Of zou dat meevallen? Tis maar aluminium.hanhoo schreef: ↑do jul 09, 2020 19:39 pmhttps://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p4796.html
€ 10,60.
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
Re: carterdelen loshalen
Er zit volgens mij een paspen naast voorste bout. Of zie ik iets over het hoofd? Kan ik jou voorgestelde gereedschap ook op de plek van de krukas keerring zetten?hanhoo schreef: ↑do jul 09, 2020 19:39 pmhttps://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p4796.html
€ 10,60.
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: carterdelen loshalen
Dat is inderdaad de paspen die altijd vervelend doet. Met het tooltje zet je aan de oliepompzijde de boel op spanning. Er ontstaan dan aan die kant gelijkmatig een kier en bij die paspen zal de boel vast blijven zitten. Het is een kwestie van spanning erop zetten en vervolgens de kunststof hamer gebruiken. Ietsje meer spanning en weer de hamer. Zodra je een kier krijgt boven het carter ter hoogte van het vliegwiel, kun je daar wel iets tussen zetten om te wrikken. Daar komt geen olie. Lukt mij altijd zo.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: carterdelen loshalen
Het is gelukt door met de twee zelfgemaakte tools (zie foto's) gelijkmatig druk te zetten. Misschien handig om te weten voor als er iemand met hetzelfde probleem worstelt. bedankt voor alle tips
Wist niet dat ik het kon totdat ik het deed