Pagina 1 van 1

blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 13:58 pm
door loekie61
Hoi,

Ik ben, na de restauratie, aan het proefrijden met mijn bus ( 1700 type 4 )

Ik heb het al verschillende keren mee gemaakt dat er, bij warme motor, blauwe damp uit de verwarming- sleuven onderaan de voorruit komt.
De kachelpotten/warmte wisselaars, heb ik destijds niet vervangen. Deze waren, op het eerste oog, nog in goede staat en niet kapot.
Er lekt geen olie uit de kleppendeksels op de kachelpotten en de rode knoppen op het dashboard heb ik omhoog staan, dus dicht.
Toch komt er rook ( naar mijn mening uitlaatgassen ) de cabine binnen als ik stop en de motor uitzet.

Toch een probleem met de kachelpotten? En zoja, hoe kan ik een en ander controleren?

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 14:56 pm
door old brumax
Kijk alle aansluitingen eens na, ben niet zo goed met een typ 4 op de hoogte maar een lekke pakking van de uitlaat kan uitlaatgassen in het systeem brengen, koellucht en warme lucht komen allemaal uit de motorruimte!

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 15:31 pm
door loekie61
Als ik de uitlaat afsluit als de motor loopt, valt deze uit.
Je zou dan zeggen, hij lekt nergens toch?
Zal de bouten van de knalpijp eens controleren en eventueel aandraaien , deze heb ik er een tijdje geleden vanaf gehad.

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 16:00 pm
door Kebdorst
Ik heb dat ook gehad, waren volgens mij gaten in mijn kachelpotten. Waardoor er dus uitlaatgassen in de cabine kwamen

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 16:41 pm
door loekie61
Dat moet dan ergens inwendig zijn. Aan de buitenkant van de warmtewisselaars is nergens een gat te zien.

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 18:15 pm
door old brumax
Er hoeft geen gat te zijn , het is vaak op de verbindingen, overal waar pakkingen tussen zitten kan het dus gaan lekken en dat zijn er een heleboel.
Uitlaten aan de koppen , uitlaatbochten en de aansluitingen aan de verwarmingspotten.

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 18:47 pm
door blokkever
Maar dan moet het van binnen naar buiten lekken, er staat overdruk op de kachelpijpen door de koelfan en evt. de extra elektrische fan.
Enige mogelijkheid is, volgens mij l, dat de door de koelfan en/of elektrische fan aangezogen lucht al rook moet bevatten.
Dus vanuit de motorruimte, check dus ook even de motorruimte als je weer rook ziet.

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 19:57 pm
door fahtal
Lekken van de klepdeksels op de potten geeft ook lekkere luchtjes

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: do jul 02, 2020 21:46 pm
door loekie61
Ik had al verteld dat er niks lekt vanuit de kleppendeksel. ( zojuist nog gecontroleerd voor de zekerheid)
In de motorruimte is geen blauwe damp/stank of enig vieze lucht waar te nemen.

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: vr jul 03, 2020 7:19 am
door fahtal
Misschien nieuwigheden van de kachelpotten die erafbranden

Misschien even goed warm draaien en vol open zetten

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: vr jul 03, 2020 9:37 am
door loekie61
Ik heb al verteld dat ik de kachelpotten niet heb vervangen.
Misschien dat ik de " harmonica " slangen onder de bus verwijder en de buizen afdicht. Geen kachel dus, maar ook geen stank. ( geen verwarming nodig in de zomer )

Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: ma jul 06, 2020 9:45 am
door jerupke
loekie61 schreef:Ik heb al verteld dat ik de kachelpotten niet heb vervangen.
Misschien dat ik de " harmonica " slangen onder de bus verwijder en de buizen afdicht. Geen kachel dus, maar ook geen stank. ( geen verwarming nodig in de zomer )
Dan zou het dus olie kunnen zijn die in het verleden onder de klepdeksels vandaan is gekomen, tóch?

Ik zou de harmonica buizen inderdaad eens een tijdje er tussenuit halen, buizen (chassiskant) zijn gemakkelijk af te dichten met de dop van een spuitbus.
Tijdje mee rijden en dan terugzetten, kijken of het dan verholpen is, zou ik doen.

Verstuurd vanaf mijn aanraakschermmobielecommunicatiekoelkast.


Re: blauwe damp cabine

Geplaatst: wo jul 08, 2020 16:26 pm
door hanhoo
Hoeveel tectyl of bodembescherming heb je gebruikt bij de restauratie? Misschien in de kachelbuis terecht gekomen?