Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Plaats reactie
superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Bericht door superkever » zo mei 24, 2020 14:54 pm

Vraagje:
Zijn er ervaringen/tips van de VCT2 leden met het olie/vacuüm lekvrij monteren van het metalen carterventilatie doosje (oil breather box) op het motorblok?
Ik heb een 2.0 ltr Fuel Injction type 4 motor. Onder het doosje komt een nieuwe kurk pakking en wordt op het motorblok geklemd met de veer over de bovenkant van het doosje.
Lijkt simpel, maar ik las op de website "The Samba" hele topics over dat dit er nauwkeurig op aankomt, omdat het tussen de kurken pakking weleens olie wil doorlekken of nog erger een vacuümlek. Vooral voor de Type 4 injectie is dit cruciaal.
Ik lees verschillende meningen, zoals alleen monteren met de kurk pakking, of tussen de kurkpakking vloeibare pakking (Permatex, Curil T) aanbrengen.
Wat is wijsheid? Aan de andere kant VW monteerde het origineel alleen met de kurken pakking en ik ga er vanuit dat VW wist wat men deed.

Enig idee?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Bericht door blokkever » zo mei 24, 2020 17:16 pm

Bij mijn motor heb hem met Curil-T gemonteerd, ik gebruik dat praktisch bij alle pakkingen en vlak afdichtingen behalve tussen de koppen en de cilinders.
Ik moet nog even afwachten hoe de motor straks loopt na ruim 5 jaar stilstand, maar ik verwacht geen gekke dingen.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Bericht door eelke » zo mei 24, 2020 21:23 pm

Ik heb alleen die kurk pakking om mijn injectieblok zitten.
Geen problemen!
hoe???

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Bericht door superkever » zo mei 24, 2020 22:46 pm

Thanks!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

superkever
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: za aug 06, 2016 18:45 pm
Bouwjaar Bus: 1975

Re: Carterventlatie box pakking Type 4 motor

Bericht door superkever » di mei 26, 2020 17:44 pm

Gisteren carterventilatie doosje op de crankcase teruggezet met alleen de kurk pakking ertussen. Gereden met bus, ook snelweg. Loopt, start prima en lekt geen lucht of olie door. Die Amerikanen op “The Samba” doen misschien iets niet goed. Kan me voorstellen dat sommigen pakking verkeerd om leggen. Als je goed oplet is de pakking geen zuivere rechthoek. Een zijde is iets korter. Komt ook overeen met de opening van crankcase waarop onderzijde doosje wordt geplaatst.

Plaats reactie