Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » za mei 23, 2020 15:53 pm

Antwoord op laatste vraag; weet ik niet.


Ik heb ook nog even gekeken naar het luchtkanaal van de uitgang van de oliekoeler. Die sloot bij mij ook niet mooi en goed af, net zoals Dirk in Brabant. Dat heb ik verholpen en nog wat kleinere kieren gedicht. Net weer het rondje gereden op de snelweg met flinke wind tegen. De motorolie was weer iets koeler dan gisteren, scheelt een graad of 5 schat ik. Lastig af te lezen hoeveel, maar er is verschil. Nu rond of net boven 110 steeds, ik reed nu zonder de imperial 95 echte km/u. Prima lijkt me.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door old brumax » za mei 23, 2020 17:29 pm

Als de motor op temp is kijk dan eens met een lamp aan de rechterkant onder de cil in de koeltunnel waar de hete lucht uit komt blazen , dan zie je halfweg de thermostaat en kijk dan of hij helemaal klem aan de bovenkant tegen de beugel zit en dan staan de ribbels ook een eindje uit elkaar, in koude toestand zakt de bovenkant een paar cm en komen de ribbels op elkaar te liggen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » zo mei 24, 2020 9:06 am

Volgens mij lukt het me nu dus ook om foto's up te loaden. Hier fotootjes van luchtkanaal bij de oliekoelerAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » zo mei 24, 2020 9:09 am

old brumax schreef:Als de motor op temp is kijk dan eens met een lamp aan de rechterkant onder de cil in de koeltunnel waar de hete lucht uit komt blazen , dan zie je halfweg de thermostaat en kijk dan of hij helemaal klem aan de bovenkant tegen de beugel zit en dan staan de ribbels ook een eindje uit elkaar, in koude toestand zakt de bovenkant een paar cm en komen de ribbels op elkaar te liggen.
Ga ik doen, dankje!

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Dirty Harry » zo mei 24, 2020 12:45 pm

Zit er een schuimband om de oliekoeler?
Dit schuimband zorgt ervoor dat alle lucht alleen door de oliekoeler kan, wat vaak ook ontbreekt is het “hoover bit” onder aan de voet van de oliekoeler deze dicht hier weer een gat af waardoor koellucht kan ontsnappen.

https://vwparts.aircooled.net/Hoover-Bi ... market.htm

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Dirty Harry » zo mei 24, 2020 12:49 pm

Dirty Harry schreef:
zo mei 24, 2020 12:45 pm
Zit er een schuimband om de oliekoeler?
Dit schuimband zorgt ervoor dat alle lucht alleen door de oliekoeler kan, wat vaak ook ontbreekt is het “hoover bit” onder aan de voet van de oliekoeler deze dicht hier weer een gat af waardoor koellucht kan ontsnappen.

https://vwparts.aircooled.net/Hoover-Bi ... market.htm
Je zult het moeten zoeken in deze kleine details.
Is er een thermostaat met koelkleppen gemonteerd?
Vaak worden deze weggelaten maar de koelkleppen hebben ook nog de functie als luchtgeleider in de zin van meer lucht over de koppen daar waar het nodig is!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door hanhoo » zo mei 24, 2020 13:51 pm

Paar simpele vragen:

Heb je nog een thermostaat, werkt die goed en is deze goed afgesteld? Doen de kleppen het netjes?

Staat de ontsteking goed afgesteld en niet te vroeg?

Alle koelbeplating en afsluiting in orde?

Ik rij ook met een peilstok meter op een type1 dubbelpoort. En ik tik ook regelmatig de 120 graden aan. Hoeft niet direct een probleem te zijn.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
jsmits75
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: vr mei 22, 2020 15:22 pm
Bouwjaar Bus: 1972

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door jsmits75 » ma mei 25, 2020 11:37 am

Wat antwoorden op vragen door meerdere mensen gesteld.

Olie: 20W50 classic

Thermostaat, die zit er bij mij niet op. Althans niet zo eentje als op de foto die ik hierbij plaats. Hoort die er standaard op te zitten? Of is dit optioneel? Zijn er nog andere plekken waar deze evt kan zitten? Andere varianten?

Schuimband om de oliekoeler? Weet ik niet zeker, ik heb nu zelf wel allerlei schuimband bij oliekoeler afvoerkanalem geplaatst.

"Hoover bit?" Volgens mij niet, zie de 2 foto's. Ik zie er geen. Is dit een standaard onderdeel, of optioneel. En is die evt te plaatsen zonder motor te verwijderen? Ik heb al wel een extra motorklep boven geplaatst dus ik kan er redelijk goed bij.

Dank voor jullie reacties weer :-)AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door old brumax » ma mei 25, 2020 12:06 pm

Die thermostaat kan ook iets anders uitzien als ze hem hebben vv voor een nieuwer type, er moet er een zitten om de kleppen te bedienen of ze zouden de kleppen eruit gehaald moeten hebben en dat is zoals hier boven al vermeld is toch niet helemaal de weg om een optimale koeling te waarborgen.
Als je weer bij de motor bezig bent duw dan gelijk het buisje war de gaskabel doorloopt verder naar voren zodat die door het achterschot gaat en daar boven de versnellingsbak die plastic buitenmantel eraan pielen.

Die hooverbit kun je er zo niet inkrijgen daarvoor zou je de motor eruit en volgens mij zelfs de tunnel iets moeten lichten,
er zit ook een boutje waarmee die hooverbit aan de tunnel vastgezet moet worden die nog wel eens zeer moeiljk erin te krijgen is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Cali » ma mei 25, 2020 13:16 pm

De koelkleppen kunnen er ook gewoon inzitten zonder thermostaat. Als ie goed is gemonteerd blijft ie op de koelstand. Dan warmt ie langzamer op, maar koelt ie wel optimaal langs dat kanaal. Aanwezigheid van thermostaat of niet maakt daarvoor niets uit.
Het is immers een type 4

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door fahtal » ma mei 25, 2020 13:39 pm

Cali schreef:
ma mei 25, 2020 13:16 pm
De koelkleppen kunnen er ook gewoon inzitten zonder thermostaat. Als ie goed is gemonteerd blijft ie op de koelstand. Dan warmt ie langzamer op, maar koelt ie wel optimaal langs dat kanaal. Aanwezigheid van thermostaat of niet maakt daarvoor niets uit.
Het is immers een type 4
Het is een type 1. En die wordt warm als de kleppen erin zitten en niet zijn aangesloten op een werkende thermostaat... tenminste dat is wat ik me herinner.

Zit er op de plek van de thermostaat een stalen pen met schroefdraad tussen de cilinders. Deze schroef je normaal in de thermostaat. Deze pen stuurt de kleppen aan.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Cali » ma mei 25, 2020 13:45 pm

Ah ok, my bad. Zag een thermostaat van een type 4 namelijk. Maar dan blijven ze standaard dicht inderdaad.

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door fahtal » ma mei 25, 2020 14:32 pm

Cali schreef:
ma mei 25, 2020 13:45 pm
Ah ok, my bad. Zag een thermostaat van een type 4 namelijk. Maar dan blijven ze standaard dicht inderdaad.
Ook dat niet geloof ik. En type 4 thermostaat ligt een trekt aan een kabel. En heeft geen ribbel stoterstang buisjes. ;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door old brumax » ma mei 25, 2020 17:18 pm

Cali schreef:
ma mei 25, 2020 13:45 pm
Ah ok, my bad. Zag een thermostaat van een type 4 namelijk. Maar dan blijven ze standaard dicht inderdaad.
Waar zag jij die type 4 thermostaat, die ben ik nog niet tegen gekomen bij jouw fotos wel een type 1??????
Het zou idd kunnen zonder maar de kleppen moeten er wel in zitten en achter de tunnel moet een stang alle 4 de kleppen verbinden met een trekveer die er voor zorgt dat de kleppen altijd open staan, zit die er niet aan dan kunnen de kleppen dicht gaan en word de motor wel heet maar niet zó erg dat ie kapot loopt , het olielampje gaat dan branden als de olie te heet en dus te dun word en daar moet dan ook meteen op gereageerd worden door de motor te stoppen.

Helaas zie ik die stang niet lopen op de fotos hij loopt nl onder de oliekoeler door.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Cali
Actief Lid
Berichten: 377
Lid geworden op: di dec 13, 2011 21:22 pm
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Olie temperatuur lijkt hoog op snelweg

Bericht door Cali » ma mei 25, 2020 18:10 pm

Ach laat ook maar, jullie hebben er meer verstand van dan ik. Had eigenlijk alleen dat dunnere type bij type1 gezien eerder, maar dat zal een ander type zijn geweest dan.

Plaats reactie