Pagina 3 van 3

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: di mei 12, 2020 20:37 pm
door EeVeeWee
old brumax schreef:
di mei 12, 2020 17:40 pm
Het zou kunnen dat er in een grijs verleden gewone bouten gebruikt werden die dan via die borgplaten geborgd werden dat lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring, en naderhand zijn dat in de praktijk inbussen geworden maar zijn de borgplaten gebleven .
Het is maar een idee hoor.
Dat is helemaal geen gek idee hoor, zeskantbouten worden wel vaker geborgd door het ombuigen van een uiteinde, een soort lipje.
Bij een ringetje moet deze tegengehouden worden door een platte kant of andere lipjes, zie voorbeeld.
Bij de plaatjes van homokinetische koppelingen gebeurt dat door de naastliggende bout, dat zou zomaar de reden kunnen zijn.
Alleen heb ik inderdaad nog nooit zeskantbouten bij deze koppelingen gezien, vandaar mijn eigen borgmethode.

Afbeelding

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 9:34 am
door Wilfred
Best goede discussie zo. Als je zoekt op borgplaat aandrijfas (of de engelse variant daarop) kom je ze ook tegen voor Lancia, Ford, Ferrari etc. Ik kan me slecht voorstellen dat dit zonder reden gebruikt wordt, maar net als eeveewee kan ik het idee niet helemaal uitleggen.

Overigens heel andere vraag, nu we het toch over homokineten hebben. Er zit een groef aan de buitenkant van de homokineet. Waar is deze voor?

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 10:57 am
door EeVeeWee
Je bedoelt deze groef? Waarschijnlijk om duidelijk de binnenzijde aan te geven, zodat dit deel niet verkeerd om gemonteerd wordt?


Afbeelding

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 10:57 am
door Wilfred
Maar wat is dan welke zijde?

SKF geeft daar zelf niets over aan volgens mij

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 12:20 pm
door fahtal
is het niet een soort van lek gootje dat ervoor zorgt dat het water niet makkelijk ondrr het blik komt en er ook goed uit kan? het blik van de rubber mof past er precies tegenaan als ik het me goed herinner.

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 16:00 pm
door wouthwortel
EeVeeWee schreef:
di mei 12, 2020 20:37 pm


Afbeelding
Tsja, en toen ik dit plaatje zag, ging de turbo in mijn brein weer opspoelen:

Wat nou als je van de originele (veeltand)bouten de kop eraf zaagt.
Daar 1 cm draad op snijdt.
Deze bouten monteert in het draai-gedeelte van de versnellingsbak.
Daar de homokineet overheen schuift.
De 3 stuks Drukverdeelplaat monteren.
6 stuks hele dunne ringen aanbrengen.
6 stuks topkwaliteit moeren monteren.

En dan de boel borgen d.m.v. :

Met een centerpons de dunne ring fixeren op (of juist precies ernaast) de drukverdeelplaat.
De dunne ring ombuigen tegen de vlakke kant van de moer.

Fixatie in optima forma?????? :ugeek:

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 16:03 pm
door old brumax
Dan kun je toch ook gewoon zeskantbouten pakken, als je de kop eraf zaagt en dan draad op snijd word hij wel zo'n 8 mm korter!!

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: wo mei 13, 2020 18:44 pm
door EeVeeWee
wouthwortel schreef:
wo mei 13, 2020 16:00 pm

Tsja, en toen ik dit plaatje zag, ging de turbo in mijn brein weer opspoelen:

Wat nou als je van de originele (veeltand)bouten de kop eraf zaagt.
Daar 1 cm draad op snijdt.
Deze bouten monteert in het draai-gedeelte van de versnellingsbak.
Daar de homokineet overheen schuift.
De 3 stuks Drukverdeelplaat monteren.
6 stuks hele dunne ringen aanbrengen.
6 stuks topkwaliteit moeren monteren.

En dan de boel borgen d.m.v. :

Met een centerpons de dunne ring fixeren op (of juist precies ernaast) de drukverdeelplaat.
De dunne ring ombuigen tegen de vlakke kant van de moer.

Fixatie in optima forma?????? :ugeek:
Leuk plan, maar laat mij maar gewoon gaatjes boren. :mrgreen:

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: do mei 14, 2020 7:28 am
door wouthwortel
Daarmee wordt de kop van de bout niet verzwakt?

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: do mei 14, 2020 10:42 am
door EeVeeWee
wouthwortel schreef:
do mei 14, 2020 7:28 am
Daarmee wordt de kop van de bout niet verzwakt?
Totaal niet.
De onderzijde van de kop (van de schroef in mijn geval) heeft de functie om drukkracht uit te oefenen waardoor de steel opgerekt wordt (functie van een veer) in combinatie met wrijvingskracht op de onderzijde op de schroefkop tegen losdraaien.
Het deel waar de inbussleutel ingeschoven wordt heeft alleen de functie om de schroef te kunnen voorspannen met een aanhaalmoment.
Op de plek waar ik gaatjes geboord heb, is helemaal geen spanning als de schroef aangedraaid is en voor het aandraaien is de lokale spanning zo laag dat de gaatjes nauwelijks invloed hebben.

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: vr mei 15, 2020 12:49 pm
door wouthwortel
Kijk: een deugdelijke , technisch onderbouwde reactie van een werktuigbouwkundige!!

Dat zie ik graag!

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: vr mei 15, 2020 19:32 pm
door Rich1986
Oh dat is wel een goede zeg. Heb die van mij nog los liggen maar ik denk dat ik ze ook zo ga borgen

Re: Homokineten zelf vervangen?

Geplaatst: vr mei 15, 2020 19:45 pm
door EeVeeWee
Rich1986 schreef:
vr mei 15, 2020 19:32 pm
Oh dat is wel een goede zeg. Heb die van mij nog los liggen maar ik denk dat ik ze ook zo ga borgen
Je buurman heeft een borgtang. :mrgreen: